Na cesty prichádza svetový unikát. Budúcnosť „eko“ kamiónov stojí na novej modulárnej platforme
S cieľom čo najviac minimalizovať výrobné náklady a náklady určené na vývoj automobilky po celom svete vyvíjajú takzvané modulárne platformy, ktoré následne môžu využiť pri rôznych typoch áut. Takúto platformu nedávno predstavila aj francúzska spoločnosť Gaussin, informuje portál InterestingEngineering.
Modulárna platforma v preklade znamená, že sa jedná o „univerzálny podvozok“, ktorý je možné použiť pri niekoľkých typoch áut. Takéto platformy aktuálne vo veľkom vyvíjajú svetové automobilky, na ktorých chcú predovšetkým stavať svoje budúce elektromobily.

Spoločnosť Gaussin na to však ide trocha odlišne, vytvorila síce modulárnu platformu, ktorú budú môcť využiť svetoví výrobcovia ťahačov, no jej unikátnosť sa skrýva v tom, že si budú môcť vybrať, či bude poháňaná vodíkom, alebo pôjde o batériový ťahač.
V prípade použitia vodíka bude mať ťahač dojazd cez 800 km na jednu nádrž a jej doplnenie má trvať zhruba 20 minút. Platforma s batériovou konfiguráciou ponúkne dojazd 400 km, no bude disponovať systémom výmeny batérií, ktoré sa tak budú môcť vymeniť za plne nabité už za 3 minúty.
Spoločnosť Gaussin očakáva, že výrobcovia ťahačov budú siahať po ich platforme, na ktorej si už budú stavať svoje vlastné kabíny a prispôsobovať ich na ťahanie rôznych prívesov. Ťahať nimi bude možné v podstate čokoľvek, od klasických plachtových prívesov, až po prívesy na prepravu vozidiel, kvapalín či nebezpečného náladu.
Platforma je navyše určená pre najväčšiu ôsmu triedu ťahačov, ktoré utiahnu príves s hmotnosťou 18 až 44 ton. Francúzska spoločnosť očakáva úspech, nakoľko štáty v EÚ výrazne tlačia na znižovanie emisií z dopravy. Výrobcovia nákladných vozidiel však zatiaľ až toľko úsilia do ekologickejších foriem dopravy neinvestujú.

Riešením by mohlo byť práve „zakúpenie“ tejto platformy, ktorá okrem extrémne ľahkého „šasi“ (iba 400 kg), poskytuje aj vodíkové nádrže, palivové články, batérie, pruženie a ďalšie dôležité prvky.
Prvé prototypy chce Gaussin začať vyrábať už v lete. Partnerská spoločnosť Microvast bude dodávať batérie a potencionálnym zákazníkom chcú takmer ihneď umožniť ich ekologickú modulárnu platformu testovať.
Hyundai si razí vlastnú cestu
V prípade vodíkových nákladiakov vzbudil veľký dojem Hyundai Xcient už vo svojej prvej generácii a cesty po celom svete brázdi už niekoľko kusov týchto vozidiel. Nedávno ale automobilka prostredníctvom tlačovej správy informovala, že Xcient dostáva zásadné dizajnové, ale ja technické vylepšenia.
Vynovená verzia má podľa automobilky poskytovať vodičom omnoho lepší zážitok z jazdy. Na prvý pohľad si zrejme každý všime vynovenú chrómovú mriežku chladiča, ktorá pozostáva z hexagonálnych otvorov.
Nechýba množstvo detailov v modrej farbe, ktoré odrážajú nielen to, že Hyundai Xcient je ekologický, ale najmä to, že sa jedná o vodíkové vozidlo. Nový model je vybavený dvomi 90 kW vodíkovými palivovými článkami, ktoré dávajú dokopy výkon 180 kW. Oproti predchádzajúcej generácii tak ide o mierne zhoršenie, keďže tá disponovala 190 kW článkami.

Elektromotor má výkon 350 kW a poskytuje skvelý krútiaci moment 2237 Nm. Vodík je možné uskladniť až v siedmych veľkých nádržiach, ktoré ponúkajú kombinovanú kapacitu 31 kg. Predošlá generácia mala nádrže s kapacitou 32 kg.
Dojazd na jedno natankovanie predstavuje 400 km. To nie je žiaden oslnivý údaj, no dotankovanie vodíkového ťahača trvá podstatne menej, než nabíjanie elektromobilu, v závislosti od vonkajšej teploty od 8 do 20 minút.
Aktuálne je k dispozícii iba jedna konfigurácia druhej generácie nákladiaku Hyundai Xcient s nápravou 6×2. Predchádzajúca generácia je však stále dostupná v konfigurácii 4×2.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut

Svet kašle na spaľováky. Európania začali vo veľkom nakupovať elektromobily, USA riskuje krízu

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040

Testovali ho na 40 miliónoch kilometrov. Hybridný pickup prejde 1 000 km bez tankovania a nabitia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

GymBeam získal 110 miliónov eur, presúva sídlo preč zo Slovenska. Vybral si krajinu s „predvídateľnejším podnikateľským prostredím“

V Rusku stíchli stovky Porsche: Luxusy sa zmenili na „mŕtvy kov“, pripúšťajú úmyselný zásah

Až 76 % ľudí má mozog ochudobnený o zásadnú látku. Vedci hovoria o globálnom deficite s vážnymi dôsledkami

Fico ostro proti Európskej únii: „Ak je pre Západ život Rusa či Ukrajinca h*vno, podieľa sa na rozpade EÚ“

Rusko chce „resetovať“ NATO k hraniciam z roku 1997. Ultimátum sa priamo týka bezpečnosti Slovenska
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
- Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
Teplý december priniesol na Slovensku sériu rekordov. Maximálne teploty dosiahli vysoké hodnoty
Víťazstvo nad elektromobilmi: Spaľováky zostávajú v hre, Merz víta plány na zrušenie úplného zákazu
Slovensko spustilo prvú kvantovú komunikačnú linku. Buduje sa národná sieť, ktorá znemožní odpočúvanie
Ochrana zákazu vraj posilní ekonomiku EÚ. Európska krajina stojí pevne za zákazom spaľovákov
Slovensko zaostáva za V4 aj Európou: Zelená energetika stojí
Výsledky štúdie šokovali ľudí. Mládež trávi na sociálnych sieťach menej času než pred rokom
Trump tlačí na médiá. Chce ovládnuť správy a dosadiť vlastných ľudí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

GymBeam získal 110 miliónov eur, presúva sídlo preč zo Slovenska. Vybral si krajinu s „predvídateľnejším podnikateľským prostredím“

V Rusku stíchli stovky Porsche: Luxusy sa zmenili na „mŕtvy kov“, pripúšťajú úmyselný zásah

Až 76 % ľudí má mozog ochudobnený o zásadnú látku. Vedci hovoria o globálnom deficite s vážnymi dôsledkami

Fico ostro proti Európskej únii: „Ak je pre Západ život Rusa či Ukrajinca h*vno, podieľa sa na rozpade EÚ“

