Preteky o dekarbonizáciu všetkých priemyselných odvetí sú v plnom prúde a na chvoste nechcú zostať ani austrálske ťažobné spoločnosti. Jedna z nich sa aktuálne rozhodla dať navždy zbohom nafte v jej železničnej prevádzke a prišla s radikálnym a veľmi pozoruhodným riešením. Na tému upozornili portály NewAtlasInteresting Engineering.

Nekonečný vlak

Austrálska ťažobná spoločnosť Fortescue a jej dcérska spoločnosť Fortescue Future Industries, ktorá iba nedávno získala spoločnosť Williams Advanced Engineering, spojili sily pri vývoji prvého batériovo-elektrického vlaku, ktorý nebude potrebné nabíjať. Aspoň teda nie z externého zdroja.

Fortescue Metals Group

Ide o skutočne ekologické a elegantné riešenie problému s naftovými motormi vo vlakoch, ktoré navyše spoločnosť plánuje predať aj ostatným spoločnostiam. Nový „zelený“ projekt, respektíve vlak dostal názov „Infinity train“ (nekonečný vlak) a je určený na prepravu železnej rudybez potreby nabíjania.

„Infinity train má potenciál stať sa najefektívnejšou batériovo-elektrickou lokomotívou na svete,“ uvádza Elizabeth Gaines, generálna riaditeľka spoločnosti Fortescue.

Hoci spoločnosti žiadne veľké detaily neprezradili, z vyjadrení generálnej riaditeľky sa dá vyčítať, že plne naložený vlak sa bude spoliehať na rekuperáciu počas jazdy dolu rôznymi svahmi Západnej Austrálie. To by evidentne malo batérie dobiť na dostatočne veľkú kapacitu, aby sa vyložený vlak stihol vrátiť naspäť do baní.

NEPREHLIADNI:
Vodíkové vlaky určite budú aj na Slovensku, no majú skutočne zmysel?

Vďaka tomu nebude potrebné stavať žiadnu ďalšiu nabíjaciu infraštruktúru a vlak bude v podstate „donekonečna“ chodiť bez potreby zastavenia pre dobitie batérií. Podľa generálnej riaditeľky preto ide o kapitálovo efektívne riešenie na elimináciu nafty a emisií zo železničnej prevádzky.

Jeden zo zakladateľov spoločnosti, Andrew Forrest, sa tiež domnieva, že Infinity train urýchli dosiahnutie nulových emisií Fortescue už do roku 2030, ale tiež zníži prevádzkové náklady.

Určite bude zaujímavé sledovať, akým smerom sa celý projekt bude uberať a či túto technológiu bude možné rozšíriť aj na viaceré územia. Zrejme sa potom dočkáme aj odpovede na to, aké sú topologické parametre, pri ktorých „nekonečný“ vlak môže fungovať a či ide iba o veľmi špecifický prípad, alebo o dlho očakávanú revolúciu v tomto priemyselnom odvetví.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú