Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

To, že elektromobil má v zime nižší dojazd a silné mrazy môžu negatívne ovplyvniť aj rýchlosť nabíjania, je už známa vec. Súrodenci Xaviar a Alice Steavensonovci si na svoju prvú skúsenosť s elektrickým autom nevybrali zrovna najlepšie obdobie. Ich viac ako 2 200 km trasa skončila katastrofou. Ako upozornil Unilad, v extrémnom počasí museli požičanú Teslu Model 3 nabíjať až šesťkrát za deň.

Tento príbeh je však plný nejasností a nakoľko nevieme, akou rýchlosťou cestovali a aká bola v čase jazdy teplota v USA, môžeme len špekulovať, či bola negatívna skúsenosť zapríčinená chybou auta, alebo nesprávnym používaním vodiča.

Nabíjanie trvalo aj dve hodiny

Portál Business Insider uvádza, že spočiatku bola dvojica schopná na Tesle jazdiť aj 2,5 hodiny bez zastávky na nabíjanie. Za predpokladu, že pri ceste dlhej vyše 2 200 km išli po diaľnici maximálnou povolenou rýchlosťou, ktorá je na Floride na úrovni 70 míľ za hodinu (112 km/h), dokázali by na jedno nabitie prejsť 280 km.

To nie je vôbec zlé, no dvojica uvádza, že neskôr už museli nabíjať každú hodinu až hodinu a pol, čo by znamenalo dojazd iba 120-160 km. To už je naozaj nízky dojazd pre Teslu Model 3, no vychádzame iba z neúplných informácií o čase jazdy, chýbajú nám presnejšie dáta o počte prejdených kilometrov. Takisto nevieme, či mali prenajatý Model 3 Standard Range alebo Model 3 Long Range s podstatne vyšším dojazdom

Dojazd 160 km v mrazoch okolo -30 stupňov Celzia je ale reálny, o čom svedčí aj video používateľa TESLAPEG, ktorý s Modelom 3 Standard Range Plus skúšal dojazd pri teplote -30 stupňov Celzia a po prejdení vyše 160 km mu zostávalo už iba 10 % batérie. Tesla mu ale automaticky začala predhrievať batériu, aby bola pripravená na nabíjanie a začala sa nabíjať plným výkonom.

Plné nabitie mu auto odhadovalo na približne 40 minút, čo je ale o polovicu kratší čas, ako uvádzali súrodenci, ktorí údajne museli nabíjať aj dve hodiny. Z toho môže vyplývať, že pred nabíjaním batériu v elektromobile nepredhriali a taktiež že ju nabíjali až do 100 %. Pritom je tiež známe, že najrýchlejšie sa akumulátor nabije do 80 % svojej kapacity a následné dobitie doplna už trvá podstatne dlhšie.

Je teda jasné, že za nepríjemnou skúsenosťou stojí minimálne nesprávne nabíjanie elektromobilu. Z videa vyššie je totiž vidieť, že pri dosiahnutí 10 % kapacity batérie si elektromobil automaticky začne zhorievať batériu, dvojica si zrejme necháva väčšiu rezervu, auto si tak batériu pred nebíjaním nezohrialo a následne tak trvalo celé nabíjanie podstatne dlhšie.

Odborník na Tesly vysvetľuje, ako je to s dojazdom v zime

Na tému zimného dojazdu a nabíjania elektromobilov značky Tesla sme sa opýtali aj odborníka a zakladateľa DriveTesla.sk Jaroslava Kapša, ktorý ma na Teslách najazdených okolo pól milióna kilometrov.

Zimné dojazdy elektromobilov sú strašiakom v mnohých komentároch v online svete aj v krčmových debatách. Čiastočne majú základ aj v realite spred niekoľkých rokov, kedy jazdiť na elektromobile znamenalo jazdiť na Nissane Leaf bez termomanažmentu, s letným dojazdom 160 km a so zimným kľudne aj polovičným.

Tak, ako pri spaľovacom aute, aj pri elektromobile je vhodné poznať zásady používania a fungovania auta. Každé auto treba na zimu pripraviť, či už sú to zimné pneu alebo nemrznúca zmes do ostrekovačov. Keď vodič prípravu podcení, môže ho zima veľmi prekvapiť. Pri spaľováku môže zamrznúť nafta alebo sa môže kvôli nízkym teplotám vybiť 12V batéria, ktorá je na chlad citlivá.

Pri elektromobile odpadá väčšina týchto klasických starostí, nepripraveného vodiča vie ale zaskočiť znížený dojazd. Štandardne pri EV platí, že spotreba je tým väčšia, čím je rýchlejšia jazda, prípadne čím je väčšie stúpanie do kopca. To sú dva najvýznamnejšie faktory, ktoré ovplyvňujú dojazd. Až potom je na rade nízka teplota.

Jaroslav Kapšo

Môžem to uviesť aj na príklade. Plánovali sme cestu do Prahy, auto stálo v noci v garáži a bolo nabité cca na 70%. V noci bolo aj v garáži -17 stupňov Celzia a ráno ma prekvapila kapacita batérie auta, ktoré ukazovalo len niečo cez 40 %. Cestou do Prahy sme tým pádom museli 2x nabíjať, pretože na (vtedy jediný v ČR) Supercharger v Humpolci by sme nedošli. To je príklad toho, čo sa môže stať, keď človek nemá žiadne znalosti a skúsenosti s elektromobilitou.

Za tých 6 rokov a asi 450 000 km s Teslami mám už ale skúseností o niečo viac.  Keď vodič už pozná základné princípy fungovania s EV, je to pomerne jednoduché, predovšetkým v prípade Tesly. V noci sa auto nabíja doma alebo v garáži. Nabíjaním sa batéria zohrieva a ja si viem v aplikácii nastaviť, že napríklad ráno o 6:00 chcem mať auto nabité na 90% a chcem mať v kabíne 21 stupňov. Tým pádom má batéria aj kabína optimálnu teplotu a nestrácam zbytočné energiu z batérie.

Takýmto spôsobom viem dosiahnuť to, že dojazd sa nezníži o 50 %, ale v priemere maximálne o 10-15 %. Ďalšia užitočná funkcia Tesly, vďaka ktorej optimalizuje dobu potrebnú na nabíjanie, je využitie navigácie a siete Superchargerov. Keď si zadám do navigácie Tesla Supercharger, auto si automaticky začne zohrievať batériu na optimálnu teplotu, ktorá umožní rýchle nabíjanie až do výkonu 250 kW.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú