Ďalší mýtus o elektromobiloch je mŕtvy. Nórsko svetu ukázalo, aká je realita
Kým médiá v poslednej dobe zaplavili katastrofálne (a mnohokrát zavádzajúce) správy o tom, ako elektrické autá nezvládajú krutú zimu napríklad v severných štátoch USA, Nórsko, azda najpokrokovejšie krajiny v Európe z hľadiska elektromobility, dokazuje pravý opak a ukazuje, aká je realita. Ako upozorňuje portál InsideEVs, oveľa chladnejšie Nórsko takéto vážne problémy nemá, i keď po jeho cestách jazdí oveľa viac elektrických áut – kde sa stala chyba?
Elektromobily to zvládajú
V Nórsku je už každé štvrté auto na cestách elektrické a v predajoch nových automobilov absolútne dominujú práve elektromobily. Rozdiel je pritom jednoduchý – je ním zodpovednosť vodičov, ktorí sú v Nórsku zvyknutí predhriať si svoje autá skôr, než s nimi vyrazia na cesty. Lítium-iónové batérie totiž potrebujú dosiahnuť určitú prevádzkovú teplotu.
Ohromným pomocníkom sa stala aj vylepšená nabíjacia infraštruktúra, ktorá sa v posledných rokoch intenzívne rozrástla a zabezpečila dostatok nabíjacích bodov pre všetky vozidlá. Zásadným rozdielom, ktorý však krajiny nedokážu tak ľahko zmeniť, je, že väčšina majiteľov elektromobilov v Nórsku žije v rodinných domoch a až 90 % z nich má doma vlastné nabíjacie stanice.
Na druhej strane v USA má len asi polovica majiteľov elektrických áut doma nabíjacie stanice a len približne 42 % ich pravidelne využíva. Prekvapivým problémom je aj fakt, že v USA dochádzajú ľudia bežne do práce aj hodinu a to aj napriek skutočnosti, že musia uraziť menšiu vzdialenosť, než ľudia dochádzajúci do práce v Nórsku.
Podchladenie batérie
Jedným z pretrvávajúcich problémov elektromobilov je takzvaný „coldgate“. Coldgate je výraz, ktorým označujeme podchladenie batérie elektromobilu pri rýchlom nabíjaní. Problém nastáva práve počas zimy, kedy vonkajšia teplota dosahuje hodnoty pod bodom mrazu. V takomto prípade sa batéria počas nabíjania sama nedokáže zohriať, aby bola schopná do seba pustiť maximálny nabíjací výkon. Moderné elektromobily však majú pokročilé systémy vyhrievania batérie, ktoré tento problém vedia riešiť a zároveň značne urýchliť nabíjanie v chlanom počasí.
Neriešiteľný problém s riešením
V konečnom dôsledku tak ide predovšetkým o logistický problém, ktorý si vyžaduje riešenie nielen zo strany samotných majiteľov elektromobilov, ale tiež samospráv a celej krajiny. Tento problém je možné riešiť, avšak Spojené štáty čelia viacerým problémom, ako je napríklad extrémne auto-centrická infraštruktúra, ktorá takmer neumožňuje dochádzať do práce peši či hromadnou dopravou.
Cesty sú kvôli tomu oveľa preplnenejšie a nepomáha ani ich rozširovanie, keďže bez podpory hromadnej dopravy sa opäť zaplnia na absolútne maximum. Faktom ostáva, že je nutné strážiť si dojazd elektromobilu počas zimy oveľa pozornejšie, než v teplejšom období a bez dostatočnej infraštruktúry môže byť takáto prevádzka problematická.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
Môže raz zachraňovať životy v Tatrách. V Poľsku otestovali futuristický lietajúci prostriedok
TOP Jeden z TOP elektromobilov dostal veľké vylepšenie. Odstránili vec, ktorú mnohí nenávideli (RECENZIA)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Adam opisuje, ako sa mu po 14 rokoch pitia zmenil mozog aj vzťahy: „Kradlo mi to život po kúskoch“
6 dôvodov, prečo sa Slováci menia z dlžníkov na investorov. Tieto tipy ti zmenia budúcnosť
„Malé more“ na juhu Slovenska za 1,5 milióna eur má problém. Čelí vážnej kritike, došlo k zraneniam
Harabin zle zaparkoval, riešila ho polícia. Pýtal sa, či chcú dať „papuču“ kandidátovi na prezidenta
Úmrtia klesli o 60 %: Prvá komplexná analýza ukázala silu očkovania, zachránilo desiatky miliárd
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
Hotovosť je pasé: Slováci prechádzajú na digitálne platby rýchlejšie než kedykoľvek predtým
Energetici idú modernizovať Slovensko. Čaká nás prerábka, aká tu ešte nebola
Trump zvažuje 500 % clo. Slovensko môže prísť o miliardy
Zlomový krok v energetike. Od ruských palív sa úplne odstrihneme
Vedci potvrdili, čo zachraňuje najviac životov pri epidémiách. Funguje to až v 99 % prípadov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP