Ďalší mýtus o elektromobiloch je mŕtvy. Nórsko svetu ukázalo, aká je realita
Kým médiá v poslednej dobe zaplavili katastrofálne (a mnohokrát zavádzajúce) správy o tom, ako elektrické autá nezvládajú krutú zimu napríklad v severných štátoch USA, Nórsko, azda najpokrokovejšie krajiny v Európe z hľadiska elektromobility, dokazuje pravý opak a ukazuje, aká je realita. Ako upozorňuje portál InsideEVs, oveľa chladnejšie Nórsko takéto vážne problémy nemá, i keď po jeho cestách jazdí oveľa viac elektrických áut – kde sa stala chyba?
Elektromobily to zvládajú
V Nórsku je už každé štvrté auto na cestách elektrické a v predajoch nových automobilov absolútne dominujú práve elektromobily. Rozdiel je pritom jednoduchý – je ním zodpovednosť vodičov, ktorí sú v Nórsku zvyknutí predhriať si svoje autá skôr, než s nimi vyrazia na cesty. Lítium-iónové batérie totiž potrebujú dosiahnuť určitú prevádzkovú teplotu.
Ohromným pomocníkom sa stala aj vylepšená nabíjacia infraštruktúra, ktorá sa v posledných rokoch intenzívne rozrástla a zabezpečila dostatok nabíjacích bodov pre všetky vozidlá. Zásadným rozdielom, ktorý však krajiny nedokážu tak ľahko zmeniť, je, že väčšina majiteľov elektromobilov v Nórsku žije v rodinných domoch a až 90 % z nich má doma vlastné nabíjacie stanice.
Na druhej strane v USA má len asi polovica majiteľov elektrických áut doma nabíjacie stanice a len približne 42 % ich pravidelne využíva. Prekvapivým problémom je aj fakt, že v USA dochádzajú ľudia bežne do práce aj hodinu a to aj napriek skutočnosti, že musia uraziť menšiu vzdialenosť, než ľudia dochádzajúci do práce v Nórsku.
Podchladenie batérie
Jedným z pretrvávajúcich problémov elektromobilov je takzvaný „coldgate“. Coldgate je výraz, ktorým označujeme podchladenie batérie elektromobilu pri rýchlom nabíjaní. Problém nastáva práve počas zimy, kedy vonkajšia teplota dosahuje hodnoty pod bodom mrazu. V takomto prípade sa batéria počas nabíjania sama nedokáže zohriať, aby bola schopná do seba pustiť maximálny nabíjací výkon. Moderné elektromobily však majú pokročilé systémy vyhrievania batérie, ktoré tento problém vedia riešiť a zároveň značne urýchliť nabíjanie v chlanom počasí.
Neriešiteľný problém s riešením
V konečnom dôsledku tak ide predovšetkým o logistický problém, ktorý si vyžaduje riešenie nielen zo strany samotných majiteľov elektromobilov, ale tiež samospráv a celej krajiny. Tento problém je možné riešiť, avšak Spojené štáty čelia viacerým problémom, ako je napríklad extrémne auto-centrická infraštruktúra, ktorá takmer neumožňuje dochádzať do práce peši či hromadnou dopravou.
Cesty sú kvôli tomu oveľa preplnenejšie a nepomáha ani ich rozširovanie, keďže bez podpory hromadnej dopravy sa opäť zaplnia na absolútne maximum. Faktom ostáva, že je nutné strážiť si dojazd elektromobilu počas zimy oveľa pozornejšie, než v teplejšom období a bez dostatočnej infraštruktúry môže byť takáto prevádzka problematická.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Prirodzený „zabijak“ rakoviny prekonáva všetky doterajšie terapie. Vedci ohlásili takmer 100 % účinnosť
Milované kúpele Slovákov čaká rekonštrukcia za viac ako 5 miliónov eur. Je to len začiatok
Billa sťahuje z pultov obľúbenú pochúťku. Môže obsahovať nadbytok pesticídov
Príspevok na opatrovanie sa zvýši až na 1 210 eur. Má byť viac peňazí pre rodiny aj pracovníkov
Bežný zlozvyk spôsobuje rakovinu, varuje WHO. Slovensko patrí medzi rizikové krajiny
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Ak máš tohto operátora, máš to najlepšie na Slovensku. 5G sieť zasahuje už viac než 5 miliónov ľudí
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP