Aj keď pôvodne znel júl ako šialený termín pre prvý orbitálny let rakety Starship, zrejme nejde len o ďalší výplod Muskovej fantázie a spoločnosť to myslí smrteľne vážne aj napriek chýbajúcej licencii. Na konferencii to potvrdila prevádzková riaditeľka SpaceX, Gwynne Shotwellová, informuje Futurism.

Povolenie nemajú, počítajú však s orbitálnym debutom

Gwynne Shotwellová počas príhovoru na medzinárodnej konferencii Národnej vesmírnej spoločnosti potvrdila, že SpaceX má naďalej v pláne vykonať debutový orbitálny let prvého stupňa Super Heavy a druhého stupňa Starship SN20 už v júli tohto roku.

„Dúfam, že to dokážeme. Všetci ale vieme, aké je to náročné. Sme skutočne len krôčik od prvého pokusu o orbitálny let tohto systému vo veľmi blízkej dobe,“ dodala Shotwellová.

SpaceX / Flickr

Problém je však opäť v licencii. SpaceX predstavil svoje plány na orbitálny let už dávnejšie, ich licencia ale naďalej pokrýva len suborbitálne lety Starship a na lety na obežnú dráhu povolenie nemajú. V žiadosti spoločnosť tvrdila, že let vykonajú v časovom rozmedzí šiestich mesiacov (od 20. júna). O porušenie licencie sa zrejme SpaceX nepokúsi, keďže tak už raz spravili a opakovanie tejto chyby môže vyjsť draho.

FAA (Federálny letecký úrad) na udelení licencie pracuje a momentálne vykonáva environmentálny posudok štartov z Boca Chica v Texase. Agentúra v novembri minulého roku vyhlásila, že posúdenie environmentálneho dopadu zahŕňalo len štarty rakiet Falcon 9 a Falcon Heavy a nie je možné ho aplikovať na väčšie systémy.

Niektoré skupiny sa totiž sťažovali na povolenie letov Starship bez nového environmentálneho posudku. Ako však píše portál Space News, dokončenie tohto procesu včas pre umožnenie letu v blízkej budúcnosti je nepravdepodobné. Všetko tiež nasvedčuje tomu, že let SN16 sa neuskutoční a Musk v tomto prípade skutočne opäť blúznil.

SpaceX

Do Starbase dorazil po prvý raz nový motor Raptor

Tímy technikov v Boca Chica medzitým privítali nový technologický prírastok. Do ich rúk dorazil prvý raketový motor Raptor, ktorý je optimalizovaný na prevádzku vo vákuu. Typický je najmä oveľa väčšou Lavalovou dýzou (zvonovité vyústenie raketového motora).

Ten už sa rozmermi približuje približuje najsilnejšiemu jednokomorovému raketovému motoru na svete, F1, ktorý poháňal raketu Saturn V. Elon Musk na Twitteri potvrdil, že ide o jeden z troch motorov optimalizovaných pre vákuum, ktorými vybavia Starship SN20.

Táto verzia dosahuje podľa Muska špecifický impulz 378 s a po vylepšení dokáže presiahnuť až 380 s. Toto vylepšenie však príde až po prvom orbitálnom lete a Starship SN20 sa ho preto nedočká. Spoločnosť vyvíja motory Raptor už roky a s ich testovaním započala oveľa skôr, než vzlietli prvé prototypy Starship.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú