V článku boli použité informácie SITA 

V USA začali v pondelok formálne preverovať čiastočne automatizované systémy riadenia vozidiel automobilky Tesla. Ako informoval Úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA), Autopilot má problémy pri rozoznávaní parkujúcich vozidiel záchranných a pohotovostných služieb.

Agentúra federálnej vlády tvrdí, že od roku 2018 identifikovala 11 nehôd, pri ktorých ktorých vozidlá Tesla s aktivovaným systémom autonómneho riadenia vrazili do áut s blikajúcimi svetlami, osvetlenou tabuľou alebo kužeľmi upozorňujúcimi na nebezpečenstvo.

Akcie okamžite klesli

Po tom, čo sa dostali na verejnosť informácie spojené s vyšetrovaním automobilky Tesla, klesli jej akcie v priebehu dnešného dňa o takmer 5 %. Aktuálna cena za jednu akciu je na úrovni 653,56 USD.

Google/Screenshot

Podľa magazínu Forbes okamžite klesol aj majetok Elona Muska. Ten prakticky lusknutím prsta prišiel o 7,2 miliárd dolárov, čo je v prepočte 6,14 miliárd eur. Zo 4 % poklesu si však ťažkú hlavu zrejme nerobí, jeho majetok je ešte stále rozprávkový a dosahuje 172,7 miliárd eur, teda 147,4 miliárd eur.

Môže za to nezodpovednosť vodičov?

Vyšetrovanie sa týka Modelov Y, X, S a 3 z produktových radov vyrobených v rokoch 2014 až 2021. Systém Autopilot podľa úradu často zneužívali vodiči, ktorých pristihli šoférovať opitých alebo aj sediac na zadnom sedadle, kým sa ich automobil vysokou rýchlosťou rútil po kalifornskej diaľnici.

O podobnom incidente sme ťa informovali aj v tomto článku. Kalifornská diaľničná polícia zverejnila fotografie z veľmi nezvyčajného priestupku, počas ktorého sa Tesla rútila cez Oakland v Kalifornii a jej šofér sa nachádzal na zadných sedadlách.

CHP MADE AWARE OF AN UNUSUAL INCIDENT INVOLVING A TESLA The California Highway Patrol (CHP) has been made aware of an…

Posted by CHP – Golden Gate Division on Saturday, May 8, 2021

Extrémne sledovaný bol aj prípad nehody Modelu S, pri ktorej zahynuli dvaja starší muži. Vyšetrovatelia spočiatku pripisovali nehodu nezodpovednosti vodiča, ten podľa prvotných informácii vôbec nemal sedieť na sedadle vodiča a auto malo jazdiť so zapnutým autopilotom.

Na verejnosť sa ale dostali nové zistenia a podľa hlavného inžiniera Tesly, Larsa Moravyho, musel na sedadle vodiča niekto sedieť. Volant bol totiž po nehode zdeformovaný a takúto deformáciu by mohlo spôsobiť ľudské telo.

Autopilota, ktorý vo vozidle ani nebol aktivovaný, respektíve sprístupnený, by za daných okolností ani nešlo zapnúť, pretože bezpečnostný pás na sedadle vodiča nebol pri nehode zapnutý. V takomto prípade totiž nie je možné autopilota zapnúť.

Problémy s identifikáciou niektorých typov vozidiel

Vodič Tesly, ktorý ešte v roku 2018 zozadu vrazil do odstaveného hasičského auta, mal v čase zrážky zapnutý systém autopilota. Vozidlo pred ním však náhle zmenilo jazdný pruh a on nemal čas zareagovať. Vodič pritom vôbec nezaregistroval odstavené hasičské auto a nebrzdil.

Nebrzdila zjavne ani jeho Tesla Model S vyrobená v roku 2014. Táto správa vyvoláva ďalšie otázky o efektivite systému, ktorý bol aktivovaný aj pri niekoľkých ďalších nehodách, vrátane tých, pri ktorých zahynuli dvaja ľudia na Floride a jeden v Silicon Valley. Tesla pritom vodičov upozorňuje, že systém nie je plne autonómny a vodiči musia byť pripravení zasiahnuť.

Začnú prísnejšie kontroly

Koncom júna NHTSA prikázal výrobcom plne autonómne riadených áut a vozidiel s asistenčnými systémami riadenia nahlasovať všetky nehody za účasti týchto dopravných prostriedkov na verejných komunikáciách. Povinnosť sa vzťahuje tiež na prípady, keď sa havárie stanú bezprostredne pred zapnutím alebo počas aktivácie asistenčných systémov.

Nech je to už akokoľvek, „autopilot“ Tesly niekoľkokrát ukázal aj svoje silné stránky a pasažierom jeho rýchla a bezpečná reakcia na dopravnú situáciu zachránila život. Spomenúť môžeme prípad Tesly Model 3 z roku 2019.

Technika v tomto prípade znova dokázala, že zvláda v nepredvídateľných situáciách reagovať rýchlejšie ako človek. Vodič vychádzajúci z križovatky by si totiž len veľmi ťažko mohol všimnúť auto rútiace sa priamo pred neho, no senzory Tesly to zvládli ľavou zadnou. Tesne pred haváriou totiž Model 3 automaticky zastavil, vďaka čomu sa vyhol silnému nárazu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú