Milióny z reklám veľkých firiem ako záruka. Aká je situácia s dezinformačnými webmi na Slovensku?
Zdá sa, že šírenie dezinformačných správ sa v poslednej dobe stalo akýmsi hitom internetu. Na druhej strane sa niet čomu čudovať, nakoľko dnes takmer každý disponuje pripojením na internet a slobodou prejavu. Práve tieto možnosti však mnohí zneužívajú na praktiky, ktoré majú negatívny vplyv na širokú verejnosť. Aj v tomto prípade nanešťastie platí, že falošné správy sa internetom šíria takmer rýchlosťou svetla.
Najčastejšou formou šírenia dezinformačných správ či konšpiračných teórií sú pravdepodobne sociálne siete. Problémom však je, že k šíreniu takýchto informácií nedochádza len zo strany samotných používateľov, ale predovšetkým prostredníctvom stránok so sporným obsahom, ktorých je z roka na rok stále viac a stúpa aj ich popularita či čítanosť.
Reklamy svetových spoločností ako priamy zdroj financií
Dôvodom, prečo sa darí takzvaným konšpiračným webom, je okrem čítanosti najmä financovanie, bez ktorého by to jednoducho nefungovalo. Zaujímavosťou však je, že podľa najnovších štatistík webovým stránkam v zahraničí, ktoré sú označené ako dezinformačné putuje niekoľko miliónov dolárov (viac než 200) z reklamy a to aj od najväčších svetových spoločností, informuje DW Akademie.
Zo štúdie, ktorá bola založená na globálnom dezinformačnom indexe GDI, však vyplýva, že tieto spoločnosti nevedia o tom, že ich reklamné peniaze efektívne financujú dezinformačné stránky. V praxi to znamená, že automatizované umiestňovanie reklamy môže urýchliť šírenie dezinformácií a v neposlednom rade spôsobiť aj výrazné politické, sociálne či hospodárske následky.
Situácia na Slovensku je veľmi podobná
Konšpiračným webom sa darí aj na našom území a rozhodli sme sa preto pozrieť, či sa na vybraných stránkach zobrazujú reklamy známych spoločností. Zabrániť tomu, aby dochádzalo k podpore a rozvoju konšpiračných médií na Slovensku, má hneď viacero nástrojov, akými sú napríklad vytvorenie portálu konspiratori.sk či pôsobenie digitálneho združenia IAB Slovakia.
Portál konspiratori.sk predstavuje verejnú databázu stránok s neserióznym, klamlivým či konšpiračným obsahom. Jeho hlavným cieľom je prostredníctvom hodnotiacej komisie vytvárať a priebežne aktualizovať zoznam stránok, ktoré sa považujú za konšpiračné a chce zabrániť tomu, aby sa na ich weboch zobrazovala reklama, ktorá môže poškodiť reputáciu uznávaných firiem.
„Tieto stránky sú totiž cez inzertné siete financované aj tými inzerentmi, ktorí nemusia súhlasiť napr. s liečením rakoviny sódou bikarbonou, alebo podporovať anexiu Krymu a svojimi peniazmi pomáhajú týmto web stránkam a ich autorom fungovať,“ uvádza internetový portál.
Práve obsahové siete následne vyplácajú webom prostredníctvom reklamného systému približne 70 % z ceny inzercie. V praxi to teda znamená priamu finančnú podporu, aj konšpiračných webov. Na druhej strane tu už od roku 2006 máme digitálne združenie IAB Slovakia, ktoré pôsobí v oblasti internetovej reklamy a digitálneho prostredia. V súčasnosti má 41 členov, ktorými sú najväčší slovenskí vydavatelia či mediálne agentúry.
Obrazne povedané, byť členom znamená prestíž či záruku kvality, ktorú vyhľadávajú aj tie najväčšie spoločnosti. Tie majú záruku, že ak sa ich reklamy zobrazujú na portáloch, ktoré sú súčasťou IAB, tak ich spoločnosť nestratí dobré meno či reputáciu. Hlavným problémom však je, že známe spoločnosti nevyužívajú len tieto nástroje, ale ich reklamy sú vybavované aj prostredníctvom iných, napríklad automatizovaných systémov.
Firmy sa však od konšpiračných webov dištancujú
Na takzvanej čiernej listine sa nachádza niekoľko desiatok webov a aj napriek sprísneným pravidlám či vyššie spomenutým nástrojom sme natrafili na situácie, keď sa na weboch, ktoré sú označené za konšpiračné, nachádzali reklamy veľkých spoločností.
Príkladom je portál Infovojna.sk, ktorý na sociálnej sieti Facebook sleduje vyše 27 000 používateľov a SimilarWeb uvádza, že celková čítanosť za posledný mesiac (september) dosiahla počet približne 630 000 zobrazení stránok. Na tejto stránke sa napríklad zobrazovala reklama na nemeckú sieť diskontných predajní LIDL. Oslovili sme preto hovorcu spoločnosti s otázkou, či o umiestnení tejto reklamy vedia a nevadí im, že tým do istej miery finančne podporujú šírenie dezinformácií na Slovensku.
„Spoločnosť Lidl Slovenská republika sa žiadnym spôsobom nestotožňuje s názormi konšpiračných webov a médií. V našich účtoch, cez ktoré zabezpečujeme nasadzovanie bannerovej reklamy máme nastavené blokovanie konkrétnych stránok, pričom sme dokonca išli nad rámec portálu konspiratori.sk. Podľa mojej informácie v spomenutom zozname figuruje aj portál infovojna.sk, preto ak sa naša reklama na tomto webe objavila, išlo zrejme o technickú chybu. Situáciu samozrejme ešte raz dodatočne preveríme“, pre FonTech.sk dodal Tomáš Bezák, vedúci úseku komunikácie.
Za najčítanejší portál z čiernej listiny môžeme považovať Hlavné správy, ktoré spolu so svojimi doménami podľa SimilarWeb dosiahli čítanosť takmer 5 miliónov zobrazení za posledný mesiac. Na Facebooku sa navyše pýšia aj veľkým počtom sledovateľov – 42 000. Aj na tejto konšpiračnej stránke sa však zobrazujú viaceré reklamy od spoločností, akými sú napríklad Bosch či iClinic.
Nie menej známu, ale aj kontroverznú či zavádzajúcu stránku predstavuje portál Zem a Vek, ktorý na Facebooku sleduje približne 32 000 používateľov a čítanosť webu za posledný mesiac, podľa dostupných údajov, činí 160 000 zobrazení stránky. Aj v tomto prípade sme však narazili na viacero reklamných bannerov od rôznych spoločností, akými sú napríklad Doxx, Mall či Baťa.
„Uvedomujeme si, o akú citlivú a dôležitú tému ide, a preto weby, ktoré šíria dezinformácie a konšpirácie, pri zadávaní reklamy nepodporujeme. Ich zoznam priebežne aktualizujeme a snažíme sa tieto situácie eliminovať, keďže sa to v prípade RTB reklamy, kde sa priestor nakupuje sprostredkovane, môže stať.
Výraznejšia kampaň zameraná na slovenský trh je úplne novým prvkom, ale práve preto a aj po tejto skúsenosti dopĺňame databázy, aby sa podobná situácia nezopakovala,“ pre FonTech.sk informuje Tatiana Tóthová, ktorá zastupuje spoločnosť Mall.sk.
Okrem príjmov z reklamy však financovanie môže pochádzať aj z iných zdrojov, pričom tými najčastejšími sú napríklad rôzne dary, o ktoré žiadajú jednotlivé konšpiračné weby svojich čitateľov, možnosť darovania 2 % z dane z príjmov, no v neposlednom rade sem patria aj príjmy z e-shopu alebo z predplatenia „exkluzívneho“ obsahu za určitú finančnú čiastku.
Konšpiračné médiá, okrem klasických webových stránok a sociálnych sietí, využívajú na šírenie svojich správ napríklad aj YouTube, z čoho je za splnenie konkrétnych podmienok možné získavať finančnú odmenu. Na druhej strane sme však svedkami toho, že vážnosť situácie si uvedomujú aj tie najväčšie technologické spoločnosti a na margo toho sprísňujú svoje pravidlá.
Len prednedávnom, napríklad, došlo k zmazaniu kompletného YouTube archívu českého rádia Svobodný Vysílač, ktorý má svoje zastúpenie aj v slovenskej podobe. Taktiež sa jedná o médium, ktoré je označované ako proruské, protizápadné či šíracie dezinformácie. Zostáva už len pevne veriť a dúfať, že sprísnenie podmienok bude čoraz častejšie a kvalitnejšie a dezinformačných webov či celkovo nepravdivých informácií bude čoraz menej.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Kotlár ostal v pozore: Vláda oslavuje slovenský mRNA startup, aj keď nás „mení na kukurice”
Slováci oslavujú. Digitálne doklady v mobile sú tu, takto si ich aktivuješ (NÁVOD)
AKTUÁLNE: Slovákom už stačia doklady aj v mobile. Štát konečne spustil mobilné aplikácie, tu ich využiješ
Slovensko stavilo na správny druh energie. Expert vysvetlil, prečo a ako z neho bude štát prosperovať
Štát ide lustrovať Slovákov. Nový energozákon zbiera súkromné údaje, takto sa tomu dá vyhnúť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Slovenky zomierajú na zákerný typ rakoviny najviac v EÚ. Na významné ošetrenie ťa po novom lekár nepošle
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
Slovenská nemocnica špičkou európskej medicíny: Nová technológia priniesla revolúciu v liečbe zákerných ochorení
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci jedia mikroplasty, ani o tom nevedia. Vedci odhalili prekvapivú potravinu, v ktorej ich je extrémne veľa
- Bez „tankovania“ vydrží 10 rokov. Chystá sa veľký zvrat, lode dostanú pohon budúcnosti
- Tieto veci v recenziách nenájdeš. 11 mesiacov som testoval najlepší robotický vysávač na Slovensku
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Mať veľké oči sa mu nevyplatilo. Musk s Cybertruckom prerazil dno, teraz zúfalo znižuje cenu
-
- Slováci jedia mikroplasty, ani o tom nevedia. Vedci odhalili prekvapivú potravinu, v ktorej ich je extrémne veľa
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- 4K pastva pre oči len za 300 eur? Našli sme TOP 9 televízorov s vynikajúcim obrazom a nízkou cenou
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Slováci jedia mikroplasty, ani o tom nevedia. Vedci odhalili prekvapivú potravinu, v ktorej ich je extrémne veľa
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
Gates o budúcnosti práce: AI vyrieši krízu, ktorú roky nikto nevedel zvládnuť
Zákaz sa nekoná. EÚ sa bojí prázdnych zásobníkov a ostáva pri ruskom plyne
Svetové laboratóriá čelia výzve. Musia ochrániť kľúčové genetické dáta pred kyberútokmi
OpenAI predstavilo nový model, ktorý láka na polovičné ceny. Ľudom testuje trpezlivosť
Ukrajina tlačí na Spojené štáty. Zelenskyj chce tieto zbrane zbrane, nie „prázdne slová“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Slovenky zomierajú na zákerný typ rakoviny najviac v EÚ. Na významné ošetrenie ťa po novom lekár nepošle
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
Slovenská nemocnica špičkou európskej medicíny: Nová technológia priniesla revolúciu v liečbe zákerných ochorení
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené