Mekka elektromobility neprestáva udivovať. Dieselov sa predalo v krajine 10-násobne menej ako elektromobilov
Nórsko je mnohými označované za „Mekku elektromobility“. V krajine, kde viac ako polovica nových predaných vozidiel produkuje nulové emisie, popularita elektromobilov a hybridov stúpa aj naďalej. Ako upozornil portál Electrek, predaj spaľovákov tvorí už len zanedbateľnú časť.
Nórsko ide jednoznačne príkladom všetkým európskym krajinám, ktoré chcú znížiť produkciu skleníkových plynov z dopravy. Ako sme informovali dávnejšie, až 54 % všetkých nových predaných áut v Nórsku bolo za uplynulý rok čisto elektrických, vyplýva to zo štatistiky cestného úradu. Do tohto podielu však nie sú zahrnuté plug-in hybridné a hybridné vozidlá, ktoré sa tiež predávali veľmi dobre.
NEPREHLAIDNI
Nóri milujú elektromobily a prepisujú rekordy, ich predaje boli v roku 2020 vyššie ako predaje spaľovákov
Nóri naozaj milujú elektromobily, o čom svedčí aj masívny pokles predajov dieselov v severskej krajine. Ešte v roku 2011 tvorili naftové autá až 75,7 % všetkých predajov, v roku 2020 to bolo už len 8,6 %.
Nové štatistky naznačujú, že podiel elektromobilov, ale aj hybridných vozidiel, stále rastie. V marci 2021 sa predalo až 8618 nových elektromobilov, čo tvorí podiel 56,2 %. Rok predtým tvoril predaj elektromobilov 55,9 %.
Zaujímavý je ale masívny medziročný pokles v predaji naftových vozidiel. V marci 2020 tvorili dieselové autá 10 % predajov, tento rok to je už iba 4,7 %. Stúpol tiež podiel nových predaných hybridov aj benzínových vozidiel.
Počet predaných kusov v marci | Trhový podiel marec 2021 | Trhový podiel marec 2020 | Doterajší trhový podiel 2021 | Trhový podiel 2020 (rovnaká perioda) | |
Benzínové autá | 730 | 4.8 % | 7.7 % | 5.1 % | 9.5 % |
Dieselové autá | 723 | 4.7 % | 10.0 % | 5.8 % | 10.8 % |
Hybridy | 5 244 | 34.2 % | 26.3 % | 36.4 % | 29.2 % |
Elektromobily | 8 618 | 56.2 % | 55.9 % | 52.8 % | 50.5 % |
Ďalšie krajiny sa vydajú podobnou cestou, otázne je kedy
Analytici odhadujú, že takýmto tempom dosiahne Nórsko 100 % podiel predaja nových vozidiel s nulovými emisiami do roku 2025. Ďalšie analýzy napovedajú, že do roku 2030 bude z globálneho hľadiska tvoriť predaj elektromobilov iba 30 % podiel.
Väčšina krajín totiž nedokáže v oblasti elektromobility napredovať tak rýchlo, ako spomínané Nórsko. Elektrické autá sú stále príliš drahé a bez štedrých dotácií by si ich zrejme vo veľkom nekupovali ani ľudia vo zvyšku Európy. Budúcnosť elektromobilov je však stále svetlejšia, batérie sú čoraz lacnejšie a aj samotní výrobcovia postupom času plánujú na trh uviezť výrazne lacnejšie elektromobily.
Nad EÚ ale celkovo visí možnosť, že o pár rokov si už jednoducho v členských štátoch autá so spaľovacími motormi nekúpime. Takéto drastické riešenie sa dostalo do na prerokovanie do Európskej komisie a podporilo ho až 9 členských štátov. Na ich čele stojí Dánsko a Holandsko, neskôr sa k ním pridalo Rakúsko, Grécko, Malta, Litva, Luxembursko, Belgicko a Írsko.
Ako upozornil portál Reuters, presný dátum, kedy si už auto so spaľovacím motorom nekúpime, zatiaľ stanovený nebol. Podľa štátov, ktoré túto iniciatívu podporujú, je takýto razantný krok dôležitý, ak chceme konečne výrazne eliminovať tvorbu skleníkových plynov vypúšťaných z výfukov áut.
„Musíme urýchliť zelený prechod v cestnej doprave a zákonodarcovia vysielajú výrobcom automobilov a spotrebiteľom v celej EÚ jasné signály,“ uviedol dánsky minister pre klímu Dan Jorgensen.
Niektoré krajiny už samé za seba iniciovali zákaz predaja áut so spaľovacími motormi. Ako sme informovali v minulosti, s týmto riešením prišla Británia, kde si už po roku 2030 zrejme auto so spaľovákom nekúpia. K rovnakému kroku sa uchyľuje aj Japonsko (rok 2030), Čína (rok 2035), Francúzsko či Singapur (rok 2040).
Podľa analýzy Slovensko vôbec nie je pripravené
Lízingová spoločnosť LeasePlan si dala aj tento rok vypracovať analýzu pripravenosti jednotlivých európskych krajín na veľký rozmach elektromobility. Zrejme nikoho nezaskočí, že naša krajina figuruje v spodnej časti tabuľky. V roku 2020 sme sa nachádzali na samom chvoste, pre tento rok sme poskočili vyššie, avšak iba o jednu jedinú priečku. V Európe je, čo sa týka pripravenosti na elektromobilitu, na tom od nás horšie už iba susedné Česko.
Na to, či je takýto drastický nátlak zo strany EÚ s cieľom znižovať emisie v poriadku, sme sa pýtali aj Mareka Rolineca zo spoločnosti InoBat. Ten v nedávnom rozhovore povedal, že presadzovanie elektromobility je naozaj kľúčové, ak chceme dosiahnuť cieľ uhlíkovej neutrálnosti.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vstupuje do novej éry. Milovaná automobilka Slovákov odhalila luxusnú konkurenciu pre Tesla Model Y
Toto je elektromobil, ktorý nahradí legendárny Golf GTI. Volkswagen mu dal 320 koní a gigantickú batériu
Prudké zľacňovanie strieda nečakané zdraženie. Tesla zvyšuje cenu najobľúbenejšieho elektromobilu
Toyota našla jediný spôsob, ako pochovať elektromobily. Takto chce spaľováky zbaviť emisií
Budú stáť pod 13 000 €. Známy výrobca zaplaví trh lacnými elektromobilmi, ktoré si zamiluješ
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci ju milujú. Obľúbená značka áut mení názov a prechádza na elektromobily
- Schválili najprísnejšiu emisnú normu v histórii. Euro 7 posiela spaľováky do dôchodku
- Slovensko totálne pohorelo. Prekvitá tu podvod s autami, ktorý nás pripravuje o desiatky miliónov ročne
- Európa má zásadný problém. Jej obrovský veterný park krachuje z bizarného dôvodu
- Spaľováky len závidia. ZSE dvíha ceny nabíjania, tu je nový cenník a všetky zmeny
-
- Slováci ju milujú. Obľúbená značka áut mení názov a prechádza na elektromobily
- Schválili najprísnejšiu emisnú normu v histórii. Euro 7 posiela spaľováky do dôchodku
- Slovensko totálne pohorelo. Prekvitá tu podvod s autami, ktorý nás pripravuje o desiatky miliónov ročne
- Európa má zásadný problém. Jej obrovský veterný park krachuje z bizarného dôvodu
- Spaľováky len závidia. ZSE dvíha ceny nabíjania, tu je nový cenník a všetky zmeny
-
- Za Cybertruck zaplatili statisíce eur. Ford a Porsche ho kúpili na „čiernom trhu” s jediným cieľom
- Schválili najprísnejšiu emisnú normu v histórii. Euro 7 posiela spaľováky do dôchodku
- Spaľováky len závidia. ZSE dvíha ceny nabíjania, tu je nový cenník a všetky zmeny
- Najpopulárnejší elektromobil Slovákov má problém. Automobilka obmedzuje jeho výrobu
- Slováci ju milujú. Obľúbená značka áut mení názov a prechádza na elektromobily
Nemecko zintenzívnilo výskum a vývoj v oblasti umelej inteligencie
Samosprávy môžu žiadať financie na zaistenie kyberbezpečnosti do konca apríla
AI upozornila na snahy Ruska o zmenu etnického zloženia Krymu
Tender na nový informačný systém obchodného registra stále neukončili
Najväčšia autopožičovňa na svete Hertz mení šéfa aj stratégiu, elektromobily už nechce
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené