Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Japonská automobilka Mazda nečakane ohlásila návrat tímu RE Development Group, ktorý bude pracovať na vývoji rotačných spaľovacích motorov, známych tiež ako Wankelove motory. Ako upozorňuje Mazda v tlačovej správe, nové spaľováky tohto typu majú priniesť ekologickejšiu prevádzku a možnosť použitie uhlíkovo-neutrálnych palív.

Stále sa zlepšujú

Obnovený tím expertov má pre Mazdu vyvíjať rotačné motory pre použitie vo forme generátorov elektrickej energie namiesto toho, aby priamo poháňali kolesá. Pôjde tak o hybridné vozidlá, ktoré môžu spaľovací motor využiť pri najefektívnejších otáčkach, čím sa zlepšuje nielen spotreba paliva, ale tiež samotná životnosť takéhoto zariadenia.

Mazda priniesla návrat rotačných motorov už v minulom roku, keď ho začala montovať do modelov MX-30, v ktorých fungujú ako predlžovače dojazdu, dodáva Motor1.com. Rotačný motor je totiž pomerne kompaktný a v porovnaní s klasickým piestovým spaľovákom tak má viacero výhod, obzvlášť pri použití v hybridných áut poháňaných elektromotormi. S takýmto motorom je totiž možné použiť menšiu batériu.

Mazda

Skupina RE Development Group pozostáva z 36 inžinierov, pričom Mazda mala naposledy takúto skupinu dedikovanú rotačným motorom v roku 2018, kedy bola zrušená. Či sa však svet opäť dočká športového auta priamo poháňaného takýmto motorom je otázne a z vyjadrení samotnej Mazdy nemožno určiť, čo presne okrem hybridov uvidíme.

Malé aj veľké

Okrem kompaktných rotačných motorov Mazda pracuje aj na oveľa väčších strojoch, ako je napríklad mild-hybridný spaľovák s objemom 3,3 litra. Nový naftový radový šesťvalec nesie názov e-Skyactiv D a ako prvý prináša technológiu DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition). Táto technológia optimalizuje zdvihový objem valcov, vďaka čomu dosahuje tepelnú efektivitu až 40 %.

Bez elektromobilov to už nejde

Aj keď dnes prechádzajú elektrické autá ťažkým obdobím a predaje kolíšu, automobilky si uvedomujú, že to bez nich v budúcnosti jednoducho nepôjde. Aj preto Mazda oznámila, že do elektromobility zainvestuje až vyše 10 miliárd eur. Momentálne má totiž táto japonská automobilka na trhu s elektromobilmi vážne problémy.

Kým niektoré automobilky ponúkajú zákazníkom hneď niekoľko plne elektrických modelov a s ich predajmi sa skutočne darí, prvá elektrická Mazda prišla len v roku 2020 a odvtedy sa k nej ďalší elektrický model nepridal. Bohužiaľ nedostáva od kritikov tie najlepšie hodnotenia a ako spomína Electrek, predaje tohto modelu sú katastrofálne, pričom jeho cena je privysoká za elektrické vozidlo, ktoré prejde na jedno nabitie, v tom najlepšom prípade, do 250 km.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú