Masívne zrazí cenu. Tesla prichádza s prelomovým patentom na získavanie lítia do batérií
Tesla na svojej udalosti ku Dňu batérií ešte minulý rok odhalila niekoľko zaujímavých patentov, mimo iných aj novú techniku na získavanie lítia z rudy. Ako informuje portál Electrek, teraz sa na verejnosť dostáva podrobný patentový list, ktorý detailnejšie popisuje celý proces a odhaľuje značnú úsporu nákladov.
Lítium je jedným z najdôležitejších kovov, ktoré sa využívajú pri výrobe batérií. S rozmachom elektromobility tak bude po lítiu stále vyšší dopyt a je preto nesmierne dôležité, aby sa čo najviac zefektívnil proces jeho získavania.
Tesla ešte minulý rok odhalila, že pracuje na novom patente, vďaka ktorému dokáže znížiť náklady na získavanie lítia až o 33 %. Na konferencii sme sa však viac detailov nedozvedeli, Technický riaditeľ Tesly, Drew Baglino, prezradil iba to, že lítium chce z rudy extrahovať pomocou chloridu sodného, alebo inak povedané pomocou obyčajnej kuchynskej soli.

Patent popisuje súčasné problémy získavania lítia
Téme sa venoval aj portál MotorBiscuit a ako uvádza, podľa slov Elona Muska podobnú techniku extrakcie lítia z rudy pred nimi ešte nikto neskúsil. V súčasnosti sa najviac lítia získava z takzvaných soľaniek, z ktorých je proces jeho získavania najjednoduchší.
NEPREHLAIDNI
Tesla vstupuje do ťažobného priemyslu. Bude ťažiť lítium a postaví novú továreň
Neustále zvyšujúci sa dopyt má za následok, že lítium budeme musieť získavať aj z iných zdrojov, ako sú napríklad ílové minerály. V tomto prípade sa lítium extrahuje lúhovaním minerálov v kyseline, no pri tomto procese sa z minerálov uvoľňuje aj veľké množstvo „nečistôt“ ako napríklad sodík, draslík, železo, hliník, vápnik či horčík.
Pri dodatočnom odstraňovaní týchto prvkov dochádza aj k vysokej strate lítia, nehovoriac o tom, že celý proces extrakcie pomocou kyseliny je o dosť zložitejší, čo taktiež znižuje celkovú efektívnosť.
Nie je to tak jednoduché ako sa na prvý pohľad zdá
Nový proces extrakcie lítia podľa patentov Tesly je nákladovo efektívnejší, no nie je taký jednoduchý, ako sa možno na prvý pohľad zdá. Aby si si teda nemyslel, ílové minerály s obsahom lítia nestačí iba posypať soľou.

Na začiatok je potrebné zmiešať ílové minerály so zdrojom katiónov, teda kladne nabitých iónov. Následne treba minerály pomleť a uskutočniť kvapalný výluh, pomocou ktorého získajú roztok bohatý na lítium.
Na prvý pohľad sa v tomto procese žiadna kuchynská soľ nenachádza, no podľa patentu je hlavným zdrojom katiónov práve NaCl, teda chlorid sodný. Celú patentovú správu si môžeš prezrieť na tomto odkaze.
Aj Tesla vstupuje do ťažobného priemyslu
Tesla počas svojej konferencie Battery Day ešte minulý rok oznámila, že začne s ťažbou lítia pre akumulátory. V Severnej Amerika tiež postaví vlastnú továreň pre výrobu katód, ktorá má pomôcť k vytvoreniu lokálneho dodávateľského reťazca.
Pred začiatkom ťaženia lítia si spoločnosť zabezpečila oblasť o rozlohe zhruba 40 500 000 m2 v Nevade, odkiaľ bude tento prvok pre batérie elektromobilov ťažiť.
K zníženiu cien batérií je však potrebné viac ako len vlastná ťažba lítia, a preto chce Tesla lokalizovať v Severnej Amerike aj dodávateľský reťazec, s ktorým ušetrí ďalšie množstvo nákladov.
Spolu s vlastnou výrobou katód tak bude môcť znížiť náklady na ťažbu, dodávanie, spracovanie a výrobu.

Eliminovaním nákladov potrebných na dopravenie materiálov pre katódy môže Tesla ušetriť až 80 % nákladov. Nižšia cena tohto kľúčového komponentu elektromobilov má nakoniec viesť aj k zníženiu ich ceny.
Ročne by s novým plánom chcela Tesla vyprodukovať batérie o kapacite 10 až 20 terawatthodín. Aktuálne Tesla ešte neinformovala, kedy plánuje s ťažbou lítia začať. Elon Musk prezradil, že pri ťažbe spoločnosť pristupuje zodpovedne aj k životnému prostrediu, ktoré nemá ťažením lítia výrazne narúšať.
„Vezmeme kus hliny do zeme, extrahujeme lítium a vrátime ju späť na miesto, kde bola. Bude to vyzerať rovnako ako predtým,“ informoval Musk počas eventu Battery Day.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

800 000 vojakov a mnohonárodná misia: Merz nevylúčil nemecké vojsko na Ukrajine ako záruku proti Rusku
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Slováci prišli o peniaze, varujú pred mobilným operátorom: „Zákaznícka podpora nereaguje, infolinka nefunguje“

Len 1 z 10 Slovákov zvládne meganáročný kvíz z chémie. Otestuj sa, či by si z nej dnes zmaturoval

Vedci konečne zistili, prečo sa po očkovaní proti covidu objavoval zápal srdca. Nová štúdia mení pohľad na myokarditídu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

800 000 vojakov a mnohonárodná misia: Merz nevylúčil nemecké vojsko na Ukrajine ako záruku proti Rusku
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Slováci prišli o peniaze, varujú pred mobilným operátorom: „Zákaznícka podpora nereaguje, infolinka nefunguje“

Len 1 z 10 Slovákov zvládne meganáročný kvíz z chémie. Otestuj sa, či by si z nej dnes zmaturoval

