Zmeniť smer značky je vždy riskantné. Môžete stratiť existujúcich zákazníkov s nádejou, že pritiahnete nových. Jaguar sa však nezdráha urobiť radikálny krok. Podľa výkonného riaditeľa spoločnosti, Rawdona Glovera, sa len 15 % súčasných zákazníkov vráti pre ďalší model značky. To znamená, že 85 % klientov sa poobzerá po iných automobilkách. Na tému upozornil portál Motor1.

Britská automobilka, ktorú vlastní Tata Motors, si je tohto rizika vedomá. Očakáva, že prechod na výrobu luxusných elektromobilov prinesie úplne novú klientelu. Prvým náznakom novej éry je koncept Type 00 – elektrický grand tourer s cenovkou v šesťciferných sumách, bez ohľadu na to, či hovoríme o dolároch, eurách alebo britských librách.

Nová éra Jaguaru môže skončiť fiaskom

Prechod na exkluzívnejšiu značku s nižším objemom výroby sa už začal, a to ešte pred uvedením modelu Type 00 v roku 2026. Jaguar už ukončil produkciu väčšiny svojich tradičných modelov, čo spôsobilo drastický pokles predajov. Kým v roku 2018 predala automobilka 180 833 vozidiel, v roku 2024 sa toto číslo znížilo na približne 33 000 – to znamená prepad o 82 % za šesť rokov.

V roku 2024 skončila výroba modelov XE, XF, F-Type, E-Pace a I-Pace, pričom jediný model, ktorý zostáva vo výrobe, je SUV F-Pace. Aj ten však čaká ukončenie výroby začiatkom roka 2025. To naznačuje, že predaje budú v nasledujúcom roku ešte nižšie. Medzitým sa očakáva, že produkčná verzia Type 00 sa odhalí koncom roka 2025.

Nedávno sa na verejnosti objavil špionážny záber testovacieho prototypu, ktorý sa snažil zakryť dramatický dizajn a impozantné rozmery vozidla. Glover potvrdil, že finálny model bude veľmi podobný extravagantnému konceptu, bez výrazných zmien. Jednou z nezvyčajných vlastností je napríklad absencia zadného okna. Jaguar tvrdí, že tento model bude najviac aerodynamickým vozidlom, aké kedy nieslo ikonickú skákajúcu šelmu. Zaujímavosťou je, že logo značky bolo na koncepte sotva viditeľné – namiesto neho Jaguar jednoducho vypísal svoje meno na prednej a zadnej časti vozidla.

JLR

Kto však bude cieľovou skupinou nového Jaguaru? Automobilka dúfa, že osloví bohatých obyvateľov miest, pre ktorých je dizajn dôležitejší než samotný pohon. „Zákazníci v tejto kategórii kupujú autá podľa dizajnu a interiéru. Pohonná jednotka je až na 13. mieste ich zoznamu priorít,“ uviedol minulý rok šéf značky. Jaguar zároveň verí, že záujem prejavia aj súčasní majitelia špičkových verzií modelu F-Type.

O návrate spaľovacích motorov do nových modelov však nemôže byť ani reč. Jaguar zostáva odhodlaný stať sa čisto elektrickou značkou. Glover predpokladá, že elektromobily budú dominovať trhu už v roku 2030. Zároveň kritizuje súčasný stav odvetvia: „Automobilky zatiaľ nedodali skutočne vzrušujúce elektromobily.“ S tým by však nesúhlasili výrobcovia ako Rimac s modelom Nevera alebo Lotus s Evija. Dokonca aj Mercedes-AMG sa podľa špekulácií chystá už čoskoro predstaviť svoj elektrický superšport.

Jaguar teda neváha radikálne zmeniť smer a zamerať sa na luxusných zákazníkov s chuťou pre odvážny dizajn. Tento krok však znamená rozlúčku s väčšinou doterajšej klientely. Či sa tento risk automobilke vyplatí, ukáže až čas.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP