Elektromobilita sa po celom svete dostáva do koľají, vďaka ktorým sa stane normou dopravy budúcnosti. Než sa však ľudstvo k tomuto bodu dopracovalo, muselo prejsť niekoľkými zlyhaniami, z ktorých jedno je obzvlášť boľavé. Týka sa americkej spoločnosti General Motors (GM), ktorá experimentovala s komerčnými elektromobilmi skôr než vznikla Tesla.

Prvé masovo produkované elektromobily modernej doby totiž pochádzali práve z dielne spoločnosti GM, ktorá experimentovala s ekologickejšou dopravou, spomína BBC. A ako sa ukázalo, potenciál bol skutočne obrovský. Napriek tomu však skončil celý projekt katastrofou a sklamaním, o ktorom nakoniec vznikol aj dokumentárny film s Tomom Hanksom.

Prekvapivé parametre

Prvé moderné elektromobily spoločnosti GM vošli do výroby ešte v roku 1996 a i keď boli vyrábané až do roku 1999, podarilo sa celkovo vyprodukovať len približne 1 100 kusov. Pre porovnanie, len v berlínskej továrni americká spoločnosť Tesla produkuje mesačne až cez 20 000 vozidiel. Doba však poriadne pokročila a práve Tesla je dnes považovaná za priekopníka elektromobility.

Dôvodov pre neúspech elektromobilov EV1 od spoločnosti GM je hneď niekoľko, je však nutné dodať, že sa jednalo o stroj s úctyhodnými parametrami, najmä vzhľadom na dobu, v ktorej vznikol. Ešte donedávna bolo pri starších elektrických modeloch v lacnejšom prevedení bežné, že sa ich dojazd pohyboval kdesi na úrovni 100 km, prípadne maximálne do 200 km.

Drive.com/GM

GM EV1 však už v prvej generácii dosahovali dojazd takmer 130 km a to aj napriek tomu, že využívali olovo-kyselinové akumulátory, píše SlashGear. Tieto batérie sú síce oveľa citlivejšie na nízke teploty, avšak GM EV1 boli prístupné predovšetkým v horúcich podmienkach Kalifornie. Neskôr síce expandovali aj do ďalších štátov USA, žiadny z nich však nezažíval príliš chladné zimy. Prečo teda zlyhali?

Tento článok je dostupný členom Fontech PREMIUM

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú