Elektromobily prinášajú ďaleko viac benefitov, ako len zlepšenie ekológie či nižšie náklady na jazdu. Podľa novej štúdie automobilky DS Automobiles, na ktorú upozornil aj český portál Elektrickevozy.cz, sa vodiči za volantom elektromobilu stresujú oveľa menej než vodiči spaľovákov.

Elektromobil je tichý, jazda ním je plynulejšia a pre čo najlepšiu spotrebu, respektíve dojazd, by si sa mal snažiť jazdiť s čo najľahšou nohou na plyne. Aj toto sú faktory, ktoré ovplyvňujú vodičov za volantom elektrických a hybridných áut.

Až 78 % vodičov zažíva za volantom stres

V dnešnej uponáhľanej dobe a preplnených cestách je viac než pravdepodobné, že ťa niekto druhý za volantom svojím správaním a štýlom jazdy vytočí. Automobilka DS vykonala v Británii prieskum na vzorke 2 000 vodičov a až 78 % z nich sa dostáva pri šoférovaní do stresových situácií.

Unsplash (úprava redakcie)

Kvôli stresu sa následne menej sústredia na samotné šoférovanie, čo značne znižuje bezpečnosť na cestách. Na otázky, čo im najviac pomáha znižovať stres za volantom, odpovedali rôzne.

Až 20 % opýtaných sa pri výbere nového auta sústredí na jeho asistentov riadenia, ktorí im pomáhajú znížiť celkovú záťaž na vodiča. Takmer polovica, teda 41 % opýtaných, sa zdôverilo, že k znižovaniu stresu im pomáha tichá a kultivovaná jazda a práve to je doména elektromobilov.

Elektrické autá sú totiž v nízkych rýchlostiach absolútne tiché a 38 % majiteľov elektromobilov uviedlo, že práve v elektromobile sú za volantom pokojnejší a menej vystresovaní.

Menej stresujúci a už aj výhodnejší

V priebehu posledných rokov sme mohli vidieť desiatky rôznych štúdií, ktoré dokazujú, že z dlhodobého hľadiska je používanie elektromobilu podstatne výhodnejšie, než jazdenie na spaľováku. Ako upozornil portál InsideEVs, v niektorých prípadoch je však elektromobil lacnejší už od prvého mesiaca jazdy.

Novú štúdiu vypracovala spoločnosť Energy Innovantion a doposiaľ ide o jedno z najkomplexnejších porovnaní elektromobilu a spaľováku.

FonTech

Štúdia totiž nesleduje iba predajnú cenu vozidla a ušetrené náklady na benzín či naftu. Do tohto porovnania sú zahrnuté aj dotácie, poistenie či náklady na servis.

Štúdia sa vzťahuje na americký trh, kde môžu záujemci o elektromobil získať dotáciu vo výške 7 500 dolárov, čiže 7 200 eur. Je takmer isté, že podobne vysokých dotácií sa u nás zrejme nikdy nedočkáme, no pri takto štedrom príspevku na elektrické auto môže byť elektromobil lacnejší už od prvého mesiaca používania, keďže obstarávacia cena sa vďaka nemu dostane na úroveň spaľováku.

Porovnávali „rovnaké“ autá

V jednej zo štúdií vybrali také vozidlá, ktoré sa predávajú ako elektromobil aj spaľovák, píše Electrek. Priemerné ceny spaľovacieho a elektrického modelu bez dotácie si môžeš pozrieť v tabuľke nižšie.

Spoločnosť Energy Innovation dokonca zašla až tak ďaleko, že náklady na dlhodobé používanie počítala pre každý jeden štát v USA zvlášť. Ceny elektrickej energie sa totiž pohybujú od 0,10 USD do 0,24 USD za kWh.

Vo finále sa môžeš pozrieť na to, koľko stojí používanie elektrického a spaľovacieho modelu počas životného cyklu 12 rokov, kde sú započítané náklady na jazdu, poistenie, servis a kde sa kalkuluje s nákupnou cenou spolu s dotáciou.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú