Slováci nechcú kupovať elektromobily. V predajoch u nás sú úspešnejšie aj LPG
Podiel predajov čisto elektrických vozidiel na Slovensku sa pohybuje na úrovni okolo 2 %, no v posledných mesiacoch zaznamenali registrácie elektromobilov klesajúci trend. Ako uvádzajú dáta Zväzu automobilového priemyslu SR, v mesiaci február sa na Slovensku zaregistrovalo najmenej nových elektromobilov za posledný rok.
Je pravdou, že predaje elektromobilov na Slovensku sú ešte stále tak mizerné, že iba ťažko sa z nich dá urobiť relevantná štatistika, či ich popularita u nás rastie, alebo klesá. Za posledných 12 mesiacov sa na Slovensku každý mesiac predalo zhruba 80-150 čistých elektromobilov. Vo februári ich bolo dokonca iba 79, pričom tvorili 1,19 % podiel z celkových registrácií osobných automobilov.
Ľudia paradoxne uprednostňujú aj drahší pohon
V prípade elektromobilov je pre Slovákov najväčším problémom stále cena. Paradoxom ale je, že Slováci omnoho viac nakupovali plug-in hybridné vozidlá, ktoré sa už cenovo vyrovnávajú elektromobilom.

Vo februári sa u nás registrovalo až 121 benzínových plug-in hybridov. Autá na benzín (aj v kombinácii s hybridným elektrickým pohonom či hybridným LPG pohonom) sú medzi Slovákmi najpopulárnejšie, pričom vo februári tvorili takmer 80 % podiel všetkých registrácií osobných vozidiel.
Dobrou správou je, že naftové motorizácie tvorili menej než 20 % z celkových registrácií v minulom mesiaci. Menej než 2 % podiel elektromobilov je ale obrovským sklamaním a radíme sa tým na chvost Európy v pribúdaní elektromobilov.
Za európskym priemerom sme výrazne pozadu
Podiel elektromobilov v Európe medziročne výrazne narástol, no Slovensko je na tom voči európskemu priemeru biedne. Až 12,1 % predaných áut v Európe bolo čisto elektrických. Medziročný nárast v rámci Európskej únie predstavuje 28 %, čiže tempo elektrifikácie sa výrazne zrýchľuje.

Minulý rok sa u nás zaregistrovalo 1 391 elektrických vozidiel, pričom v roku 2021 to bolo len 1 105. Medziročný nárast na Slovensku teda predstavuje 25,8 %. Problém ale spočíva v nízkom počte registrácií, kvôli čomu vyše 25 % medziročný nárast takmer nič neznamená.
Pre masívny nástup elektromobilov máme takmer ideálne podmienky
V septembri minulého roka portál Euractiv zverejnil informácie týkajúce sa nabíjacej infraštruktúry v Európe. Podľa týchto dát na tom Slovensko nie je až tak zle a v jednej kategórii je dokonca absolútnym lídrom. V skutočnosti však dáta skresľuje veľmi nepríjemný fakt.
V inštalovanom výkone v pomere k počtu elektromobilov sme absolútnym európskym lídrom. Na jeden elektromobil nám prislúcha 16 kW inštalovaného výkonu a na druhom mieste je Lotyšsko s 11 kW. Európsky líder v oblasti elektromobility, Holandsko, má priemerný inštalovaný výkon len 6 kW na elektromobil.
Táto štatistika ukazuje fakt, že elektromobily na Slovensku nie sú veľmi populárne a nabíjacia infraštruktúra je v skutočnosti predimenzovaná. V pomere rýchlonabíjačiek a pomalších AC stojanov takisto patríme k špičke Európy, čo ale nemusí byť vždy výhoda.
Až 45 % našich nabíjačiek predstavujú rýchlonabíjacie stojany, pričom v Holandsku je to iba 2,5 %. To ale znamená, že na Slovensku chýba infraštruktúra v mestách. Rýchlonabíjačky sa väčšinou nachádzajú pri diaľniciach a parkoviskách veľkých supermarketov. Pomalšie AC stojany by naopak mohli využívať bežní ľudia počas toho, ako sú v práci.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Najväčšia TV akcia roka je tu. Slováci získajú 86 prémiových staníc úplne zadarmo

Slovensko šokovalo celý svet. Máme tretí najlepší internet na planéte, hoaxeri plačú

Veľká zmena pre státisíce slovenských domácností. Dvaja operátori sa spájajú v obchode za 95 miliónov

Žiješ technológiami a baví ťa písať? Pridaj sa k najväčšiemu technologickému portálu na Slovensku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
