Lítium, kľúčová zložka batérií pre elektrické vozidlá, zaznamenáva na čínskom trhu prekvapivý pokles hodnoty. Tento pokles sa pripisuje spomaleniu dopytu po elektrických vozidlách, najmä na najväčšom svetovom trhu s bezemisnými automobilmi, teda v Číne. Na skutočnosť upozornila agentúra Bloomberg.

Pokles až o 70 %

Ceny lítia sa po tohtoročnom prepade o 70 % dostali na dvojročné minimum, čo je v ostrom kontraste s vysokými úrovňami zaznamenanými len pred rokom, kedy nadšenie pre elektromobilitu vyhnalo ceny na historické maximá. Podobný, i keď nie tak drastický pokles zaznamenal na čínskom trhu aj nikel, ktorého trhová cena sa prepadla až o 40 %.

Súčasný pokles úzko súvisí so spomalením hospodárskeho rastu v Číne spolu s menej optimistickými vyhliadkami trhu s elektromobilmi v tomto roku.

Lítium spolu s kobaltom a niklom tvoria trojicu základných prvkov pre batérie elektrických vozidiel. Tieto komodity v súčasnosti čelia jednému z najťažších období na trhu. Prudký nárast dopytu a cien zaznamenaný v posledných dvoch rokoch sa teraz zmenšuje, pretože apetít po elektrických vozidlách slabne.

Záujem o elektromobily je silný, no nezvyšuje sa

Analytik finančných trhov z XTB Marek Nemky pre český Deník N ďalej vysvetľuje, že pokles dopytu po týchto komoditách súvisí so stagnujúcim záujmom o elektrické vozidlá. Hoci predaj elektrických vozidiel v Číne v prvých deviatich mesiacoch tohto roka naďalej rástol medziročným tempom 25 %, tempo rastu je výrazne nižšie ako zdvojnásobenie zaznamenané v rovnakom období minulého roka.

Greater Bay Technology/FonTech

Súčasná nadmerná ponuka na trhu je dôsledkom toho, že výrobcovia batérií si počas obdobia najväčšieho dopytu vytvárajú zásoby materiálov. V očakávaní trvalého nárastu predaja elektrických vozidiel nezohľadnili možné spomalenie výroby.

Závislosť na čínskych batériách narastá

Pokiaľ Európska únia neprijme rázne opatrenia, do roku 2030 by sa mohla v oblasti lítium-iónových batérií a palivových článkov stať rovnako závislou od Číny, ako bola energeticky závislá od Ruska pred vojnou na Ukrajine. Píše sa to v strategickom dokumente vypracovanom španielskym predsedníctvom v Rade EÚ, ktorý má k dispozícii agentúra Reuters. K téme sme spracovali samostatný článok.

„Bez implementácie účinných opatrení by sa európsky energetický ekosystém mohol do roku 2030 stať závislým od Číny,“ píše sa v dokumente španielskeho predsedníctva. Táto závislosť bude inej povahy, ale podobne závažná ako bola závislosť od Ruska pred jeho inváziou na Ukrajinu. EÚ má podľa autorov dokumentu dobrú pozíciu vo výrobe elektrolyzérov, ale je silne závislá od Číny, pokiaľ ide o palivové články a lítium-iónové batérie potrebné pre elektromobily.

Napriek typickému nárastu dopytu po výrobných materiáloch vo štvrtom štvrťroku výrobcovia tento rok siahajú skôr do existujúcich zásob, než aby nakupovali nové. K tejto zmene stratégie viedla kombinácia vysokých cien a mierne pesimistických vyhliadok trhu s elektrickými vozidlami.

Výkyvy majú pokračovať

Hoci sa podľa Nemkyho súčasné ceny týchto kovov na výrobu batérií možno blížia k svojmu dnu, nestálosť odvetvia naznačuje, že výkyvy budú pokračovať.

Pixabay (Úprava redakcie)

Pozoruhodné je, že nové technológie ponúkajú nádej na prelomenie závislosti od lítia. Inovácie umožňujúce výrobu batérií s použitím alternatívnych materiálov, ako je napríklad sodík, získavajú na sile.

Tento posun by mohol potenciálne oslobodiť Západ od závislosti od Číny, ktorá v minulosti využívala svoje dominantné postavenie v dodávateľskom reťazci tým, že zavádzala vývozné obmedzenia na kľúčové materiály pre batérie. Vzhľadom na to, že trh sa pohybuje v rámci týchto zmien, sa zdá, že budúcnosť výroby batérií pre elektromobily sa bude meniť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP