Bublina z Číny spľasla, cena lítia sa prepadlo o 70 %. Západ začal oslavovať
Lítium, kľúčová zložka batérií pre elektrické vozidlá, zaznamenáva na čínskom trhu prekvapivý pokles hodnoty. Tento pokles sa pripisuje spomaleniu dopytu po elektrických vozidlách, najmä na najväčšom svetovom trhu s bezemisnými automobilmi, teda v Číne. Na skutočnosť upozornila agentúra Bloomberg.
Pokles až o 70 %
Ceny lítia sa po tohtoročnom prepade o 70 % dostali na dvojročné minimum, čo je v ostrom kontraste s vysokými úrovňami zaznamenanými len pred rokom, kedy nadšenie pre elektromobilitu vyhnalo ceny na historické maximá. Podobný, i keď nie tak drastický pokles zaznamenal na čínskom trhu aj nikel, ktorého trhová cena sa prepadla až o 40 %.
Súčasný pokles úzko súvisí so spomalením hospodárskeho rastu v Číne spolu s menej optimistickými vyhliadkami trhu s elektromobilmi v tomto roku.
Lítium spolu s kobaltom a niklom tvoria trojicu základných prvkov pre batérie elektrických vozidiel. Tieto komodity v súčasnosti čelia jednému z najťažších období na trhu. Prudký nárast dopytu a cien zaznamenaný v posledných dvoch rokoch sa teraz zmenšuje, pretože apetít po elektrických vozidlách slabne.
Záujem o elektromobily je silný, no nezvyšuje sa
Analytik finančných trhov z XTB Marek Nemky pre český Deník N ďalej vysvetľuje, že pokles dopytu po týchto komoditách súvisí so stagnujúcim záujmom o elektrické vozidlá. Hoci predaj elektrických vozidiel v Číne v prvých deviatich mesiacoch tohto roka naďalej rástol medziročným tempom 25 %, tempo rastu je výrazne nižšie ako zdvojnásobenie zaznamenané v rovnakom období minulého roka.
Súčasná nadmerná ponuka na trhu je dôsledkom toho, že výrobcovia batérií si počas obdobia najväčšieho dopytu vytvárajú zásoby materiálov. V očakávaní trvalého nárastu predaja elektrických vozidiel nezohľadnili možné spomalenie výroby.
Závislosť na čínskych batériách narastá
Pokiaľ Európska únia neprijme rázne opatrenia, do roku 2030 by sa mohla v oblasti lítium-iónových batérií a palivových článkov stať rovnako závislou od Číny, ako bola energeticky závislá od Ruska pred vojnou na Ukrajine. Píše sa to v strategickom dokumente vypracovanom španielskym predsedníctvom v Rade EÚ, ktorý má k dispozícii agentúra Reuters. K téme sme spracovali samostatný článok.
„Bez implementácie účinných opatrení by sa európsky energetický ekosystém mohol do roku 2030 stať závislým od Číny,“ píše sa v dokumente španielskeho predsedníctva. Táto závislosť bude inej povahy, ale podobne závažná ako bola závislosť od Ruska pred jeho inváziou na Ukrajinu. EÚ má podľa autorov dokumentu dobrú pozíciu vo výrobe elektrolyzérov, ale je silne závislá od Číny, pokiaľ ide o palivové články a lítium-iónové batérie potrebné pre elektromobily.
Napriek typickému nárastu dopytu po výrobných materiáloch vo štvrtom štvrťroku výrobcovia tento rok siahajú skôr do existujúcich zásob, než aby nakupovali nové. K tejto zmene stratégie viedla kombinácia vysokých cien a mierne pesimistických vyhliadok trhu s elektrickými vozidlami.
Výkyvy majú pokračovať
Hoci sa podľa Nemkyho súčasné ceny týchto kovov na výrobu batérií možno blížia k svojmu dnu, nestálosť odvetvia naznačuje, že výkyvy budú pokračovať.
Pozoruhodné je, že nové technológie ponúkajú nádej na prelomenie závislosti od lítia. Inovácie umožňujúce výrobu batérií s použitím alternatívnych materiálov, ako je napríklad sodík, získavajú na sile.
Tento posun by mohol potenciálne oslobodiť Západ od závislosti od Číny, ktorá v minulosti využívala svoje dominantné postavenie v dodávateľskom reťazci tým, že zavádzala vývozné obmedzenia na kľúčové materiály pre batérie. Vzhľadom na to, že trh sa pohybuje v rámci týchto zmien, sa zdá, že budúcnosť výroby batérií pre elektromobily sa bude meniť.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ukrajina a Maďarsko v ostrom spore: „Vyzývame Zelenského, aby sa prestal vyhrážať“
Tréner Matej vyvracia mýty o cvičení: Beh nie je zázračná metóda na chudnutie, toto sú 3 zásady správneho tréningu (ROZHOVOR)
Slovenským hubárom hrozí pokuta a väzenie: Podceňujú jednu dôležitú vec
Nová nočná mora pre Putina: NATO predstavilo „kráľa bitiek“, raketový systém má dolet 700 km
Vláda plánuje zrušiť ďalšie štyri sviatky: Tvrdí Progresívne Slovensko
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP