Bublina z Číny spľasla, cena lítia sa prepadlo o 70 %. Západ začal oslavovať
Lítium, kľúčová zložka batérií pre elektrické vozidlá, zaznamenáva na čínskom trhu prekvapivý pokles hodnoty. Tento pokles sa pripisuje spomaleniu dopytu po elektrických vozidlách, najmä na najväčšom svetovom trhu s bezemisnými automobilmi, teda v Číne. Na skutočnosť upozornila agentúra Bloomberg.
Pokles až o 70 %
Ceny lítia sa po tohtoročnom prepade o 70 % dostali na dvojročné minimum, čo je v ostrom kontraste s vysokými úrovňami zaznamenanými len pred rokom, kedy nadšenie pre elektromobilitu vyhnalo ceny na historické maximá. Podobný, i keď nie tak drastický pokles zaznamenal na čínskom trhu aj nikel, ktorého trhová cena sa prepadla až o 40 %.
Súčasný pokles úzko súvisí so spomalením hospodárskeho rastu v Číne spolu s menej optimistickými vyhliadkami trhu s elektromobilmi v tomto roku.
Lítium spolu s kobaltom a niklom tvoria trojicu základných prvkov pre batérie elektrických vozidiel. Tieto komodity v súčasnosti čelia jednému z najťažších období na trhu. Prudký nárast dopytu a cien zaznamenaný v posledných dvoch rokoch sa teraz zmenšuje, pretože apetít po elektrických vozidlách slabne.
Záujem o elektromobily je silný, no nezvyšuje sa
Analytik finančných trhov z XTB Marek Nemky pre český Deník N ďalej vysvetľuje, že pokles dopytu po týchto komoditách súvisí so stagnujúcim záujmom o elektrické vozidlá. Hoci predaj elektrických vozidiel v Číne v prvých deviatich mesiacoch tohto roka naďalej rástol medziročným tempom 25 %, tempo rastu je výrazne nižšie ako zdvojnásobenie zaznamenané v rovnakom období minulého roka.
Súčasná nadmerná ponuka na trhu je dôsledkom toho, že výrobcovia batérií si počas obdobia najväčšieho dopytu vytvárajú zásoby materiálov. V očakávaní trvalého nárastu predaja elektrických vozidiel nezohľadnili možné spomalenie výroby.
Závislosť na čínskych batériách narastá
Pokiaľ Európska únia neprijme rázne opatrenia, do roku 2030 by sa mohla v oblasti lítium-iónových batérií a palivových článkov stať rovnako závislou od Číny, ako bola energeticky závislá od Ruska pred vojnou na Ukrajine. Píše sa to v strategickom dokumente vypracovanom španielskym predsedníctvom v Rade EÚ, ktorý má k dispozícii agentúra Reuters. K téme sme spracovali samostatný článok.
„Bez implementácie účinných opatrení by sa európsky energetický ekosystém mohol do roku 2030 stať závislým od Číny,“ píše sa v dokumente španielskeho predsedníctva. Táto závislosť bude inej povahy, ale podobne závažná ako bola závislosť od Ruska pred jeho inváziou na Ukrajinu. EÚ má podľa autorov dokumentu dobrú pozíciu vo výrobe elektrolyzérov, ale je silne závislá od Číny, pokiaľ ide o palivové články a lítium-iónové batérie potrebné pre elektromobily.
Napriek typickému nárastu dopytu po výrobných materiáloch vo štvrtom štvrťroku výrobcovia tento rok siahajú skôr do existujúcich zásob, než aby nakupovali nové. K tejto zmene stratégie viedla kombinácia vysokých cien a mierne pesimistických vyhliadok trhu s elektrickými vozidlami.
Výkyvy majú pokračovať
Hoci sa podľa Nemkyho súčasné ceny týchto kovov na výrobu batérií možno blížia k svojmu dnu, nestálosť odvetvia naznačuje, že výkyvy budú pokračovať.
Pozoruhodné je, že nové technológie ponúkajú nádej na prelomenie závislosti od lítia. Inovácie umožňujúce výrobu batérií s použitím alternatívnych materiálov, ako je napríklad sodík, získavajú na sile.
Tento posun by mohol potenciálne oslobodiť Západ od závislosti od Číny, ktorá v minulosti využívala svoje dominantné postavenie v dodávateľskom reťazci tým, že zavádzala vývozné obmedzenia na kľúčové materiály pre batérie. Vzhľadom na to, že trh sa pohybuje v rámci týchto zmien, sa zdá, že budúcnosť výroby batérií pre elektromobily sa bude meniť.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Počas hádky bodla žena muža kuchynským nožom, zraneniam počas prevozu vrtuľníkom podľahol
Dráma na letisku v Krakove: Charterové lietadlo zo Slovenska po pristátí zišlo z dráhy so 190 cestujúcimi na palube
Dvojdňová opica nie je výmysel: Vedci odhalili prečo po tridsiatke trpíš dlhšie. Odporúčajú 4 metódy, ako jej predísť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP