Leteckú dopravu chce ovládnuť hybrid s ohromným doletom. Vzlieta ako vrtuľník a lieta rýchlosťou prúdového lietadla
V rámci leteckej osobnej dopravy sme doteraz videli viacero iterácií lietajúcich áut, či malých lietadiel s vertikálnym pristávaním a vzletom. Žiadne z nich sa však neodvážilo napísať na papier taký dolet, ako trojvrtuľový TriFan 600 od XTI Aircraft. Na tému upozornil CzechCrunch. Papier znesie veľa, no naplní tento hybrid svoj obrovský potenciál?
Hybridné lietadlo s ohromným doletom
Na rozdiel od iných VTOL (Vertical Take-Off and Landing) lietadiel, ktoré dokážu vzlietnuť a pristáť vertikálne, je hybridný TriFan okrem tohto spôsobu manévrovania schopný pristávať aj ako bežné lietadlo. Navyše dokáže počas jedného letu prepraviť pilota a 5 cestujúcich, a to podľa technických špecifikácií až na vzdialenosť 1200 km pri maximálnej rýchlosti 555 km/h.
To sú však údaje pre prípad, že lietadlo bude vertikálne vzlietať aj pristávať. Pri konvenčnom pristátí a vzlete sa dolet predĺži až na 2200 km. Zároveň však bude môcť byť využité aj na prepravu 9 cestujúcich, pokiaľ by bolo využité ako vzdušný taxík. Jedinečná konštrukcia vybavená trojicou rotorov sa potom pýši aj nízkou produkciou CO2, ktoré dokáže vďaka hybridnému pohonu znížiť o celých 40 % v porovnaní s inými lietadlami.
S tým sa spájajú aj o polovicu nižšie prevádzkové náklady a polovičné emitovanie hluku v porovnaní s konvenčnými helikoptérami. S vývojom batériových a vodíkových technológií si však XTI Aircraft dalo za cieľ dosiahnuť nulové emisie pri prevádzke tohto hybridu. TriFan 600 totižto aktuálne počíta s kombináciou elektrického pohonu a turbovrtuľového motora.
NEPREHLIADNI
Najväčšie aerolínie sveta vyťahujú 3 miliardy €. Budeme sa premávať lietajúcimi taxíkmi, lietať začnú už čoskoro
Každý z týchto pohonov je pritom využitý v iných fázach letu. Zatiaľ čo sa elektrina prihlási o slovo pri vzlete a pristátí, vrtuľový motor bude využívaný vysoko v oblakoch. Hoci teda nejde o výlučne „čistý“ eko pohon na elektrinu, hybridný pohon má výhodu práve v dolete, vďaka ktorému zvládne let aj na veľmi veľké vzdialenosti.
Prvý let príde čoskoro, firma získala aj významnú objednávku
Pre dosiahnutie maximálnej výšky potrebuje TriFan len 11 minút. Zaiste, stále sa jedná len o čísla na papieri, no pokiaľ pôjde vývoj „hladko“, tento hybrid by mohol prvýkrát vzlietnuť po certifikácii už v roku 2024. Prvý testovací let by sme pritom mohli vidieť už o rok.
XTI Aircraft pri vývoji lietadla spojilo sily s firmou Xeriant Aerospace a prednedávnom získali aj prvú objednávku od nemenovaného klienta, ktorý si predobjednal až 40 kusov TriFanu, informuje eVTOL.
Podľa všetkého sa jedná o americkú spoločnosť, ktorá zložila nevratnú zálohu vo výške 260 miliónov dolárov, pričom za každý kus zaplatila približne 6,5 milióna dolárov. Po 5 rokoch prác, získavania investorov a vývoja sa tak má TriFan posunúť o hodný kus vpred a stať sa realitou už o niekoľko málo mesiacov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Chorvátsko hlási cenový šok. Najviac zdraželo obľúbené prímorské mestečko Slovákov
Hit medzi proteínovými doplnkami ničí črevnú mikroflóru. Odborník ho spája s rakovinou hrubého čreva
Stovky ľudí môžu prísť o pomoc: Kľúčové centrum zastavuje liečbu pre pacientov VšZP
Otvorili pravú taliansku pekáreň: „Denne sme 15 hodín v práci, máme nulový work-life balance“
Závažné ochorenie pečene postihuje tretinu svetovej populácie: Riešením je špeciálna diéta, tvrdia vedci
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Uniknuté dokumenty odhalili problémy Nissanu. Reštrukturalizácia už začala
46 stupňov v tieni a výstrahy naprieč kontinentom. Európa zažíva extrémne leto
EÚ odobrila dotácie na elektrinu pre firmy. Podmienkou sú investície do úspor
Svet sa rozpadá na kusy. Guterres vyzýva na urgentné financovanie rozvoja
Vývoz dielov F-35 pre Izrael prešiel súdnou skúškou. Britský súd potvrdil kontroverzné licencie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP