Leteckú dopravu chce ovládnuť hybrid s ohromným doletom. Vzlieta ako vrtuľník a lieta rýchlosťou prúdového lietadla
V rámci leteckej osobnej dopravy sme doteraz videli viacero iterácií lietajúcich áut, či malých lietadiel s vertikálnym pristávaním a vzletom. Žiadne z nich sa však neodvážilo napísať na papier taký dolet, ako trojvrtuľový TriFan 600 od XTI Aircraft. Na tému upozornil CzechCrunch. Papier znesie veľa, no naplní tento hybrid svoj obrovský potenciál?
Hybridné lietadlo s ohromným doletom
Na rozdiel od iných VTOL (Vertical Take-Off and Landing) lietadiel, ktoré dokážu vzlietnuť a pristáť vertikálne, je hybridný TriFan okrem tohto spôsobu manévrovania schopný pristávať aj ako bežné lietadlo. Navyše dokáže počas jedného letu prepraviť pilota a 5 cestujúcich, a to podľa technických špecifikácií až na vzdialenosť 1200 km pri maximálnej rýchlosti 555 km/h.
To sú však údaje pre prípad, že lietadlo bude vertikálne vzlietať aj pristávať. Pri konvenčnom pristátí a vzlete sa dolet predĺži až na 2200 km. Zároveň však bude môcť byť využité aj na prepravu 9 cestujúcich, pokiaľ by bolo využité ako vzdušný taxík. Jedinečná konštrukcia vybavená trojicou rotorov sa potom pýši aj nízkou produkciou CO2, ktoré dokáže vďaka hybridnému pohonu znížiť o celých 40 % v porovnaní s inými lietadlami.

S tým sa spájajú aj o polovicu nižšie prevádzkové náklady a polovičné emitovanie hluku v porovnaní s konvenčnými helikoptérami. S vývojom batériových a vodíkových technológií si však XTI Aircraft dalo za cieľ dosiahnuť nulové emisie pri prevádzke tohto hybridu. TriFan 600 totižto aktuálne počíta s kombináciou elektrického pohonu a turbovrtuľového motora.
NEPREHLIADNI
Najväčšie aerolínie sveta vyťahujú 3 miliardy €. Budeme sa premávať lietajúcimi taxíkmi, lietať začnú už čoskoro
Každý z týchto pohonov je pritom využitý v iných fázach letu. Zatiaľ čo sa elektrina prihlási o slovo pri vzlete a pristátí, vrtuľový motor bude využívaný vysoko v oblakoch. Hoci teda nejde o výlučne „čistý“ eko pohon na elektrinu, hybridný pohon má výhodu práve v dolete, vďaka ktorému zvládne let aj na veľmi veľké vzdialenosti.
Prvý let príde čoskoro, firma získala aj významnú objednávku
Pre dosiahnutie maximálnej výšky potrebuje TriFan len 11 minút. Zaiste, stále sa jedná len o čísla na papieri, no pokiaľ pôjde vývoj „hladko“, tento hybrid by mohol prvýkrát vzlietnuť po certifikácii už v roku 2024. Prvý testovací let by sme pritom mohli vidieť už o rok.
XTI Aircraft pri vývoji lietadla spojilo sily s firmou Xeriant Aerospace a prednedávnom získali aj prvú objednávku od nemenovaného klienta, ktorý si predobjednal až 40 kusov TriFanu, informuje eVTOL.
Podľa všetkého sa jedná o americkú spoločnosť, ktorá zložila nevratnú zálohu vo výške 260 miliónov dolárov, pričom za každý kus zaplatila približne 6,5 milióna dolárov. Po 5 rokoch prác, získavania investorov a vývoja sa tak má TriFan posunúť o hodný kus vpred a stať sa realitou už o niekoľko málo mesiacov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Dáta predpovedajú budúcnosť: Odpor voči elektromobilom je generačný, pre toto spaľováky vymiznú

Európske štáty začali panikáriť. Čína dokáže svoje elektromobily v Európe ovládať na diaľku

Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií

Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ

Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Počet prípadov rakoviny úst rastie. Spúšťa ju rovnaký vírus, ktorý spôsobuje rakovinu krčka maternice

Tragická nehoda paralyzovala dopravu na hraniciach. Z auta „nezostalo takmer nič“

Zarába 15 000 mesačne, no pracuje len 4 hodiny denne: K úspechu jej pomohlo zbaviť sa 6 zlozvykov, ktoré jej kradli čas

Slovensko preberá európsky zákon o dátach. Firmám hrozia pokuty až do 20 miliónov eur

Prekvapenie na politickej scéne: Matovičovo hnutie stúpa, objavil sa nový hráč (PRIESKUM)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
- Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ
Európska komisia vyšetruje Google kvôli zákernej veci. Američania vraj konajú neférovo
Chcú stabilizovať ceny elektriny a vody. ÚRSO pripravuje plán, koľko budú domácnosti platiť za energie
AKTUÁLNE: Európsky parlament chce sprísniť emisné ciele, povolenky ETS2 však odloží
Google a OpenAI majú vážny problém. Ich domáci konkurent má odvážny plán za 55 miliárd dolárov
Elektromobilita rozdelila Európu na dve časti. Osud spaľovákov má v rukách jeden štát
Zem sa prehrieva a čas sa neúprosne kráti. Ľudia pália viac uhlia a ropy než kedykoľvek predtým, varujú
ESET varuje: Ruské kyberútoky sa šíria po Európe, pridala sa aj Čína a Severná Kórea
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Počet prípadov rakoviny úst rastie. Spúšťa ju rovnaký vírus, ktorý spôsobuje rakovinu krčka maternice

Tragická nehoda paralyzovala dopravu na hraniciach. Z auta „nezostalo takmer nič“

Zarába 15 000 mesačne, no pracuje len 4 hodiny denne: K úspechu jej pomohlo zbaviť sa 6 zlozvykov, ktoré jej kradli čas

Slovensko preberá európsky zákon o dátach. Firmám hrozia pokuty až do 20 miliónov eur

