Hoci najväčšiu smotanu slávy si vo Formule 1 vždy zlíznu predovšetkým jazdci (pochopiteľne majstri sveta), nemenej povšimnutými osobami by mali byť aj nenápadní ľudia v úzadí. Práve oni sú totiž strojcami šťastia a slávy „svojich“ zverencov. Ide predovšetkým o dizajnérov a technických riaditeľov, ktorí stoja za konštrukciou monopostu.

Azda najznámejšou a zrejme najlegendárnejšou persónou tohto typu je Adrian Newey. Len pred pár dňami otriasla formulovým svetom správa, že aktuálna sezóna bude pre Brita poslednou vo farbách Red Bullu. Jeho budúcnosť ostáva zatiaľ neistá, no s určitosťou si na 65-ročného rodáka z Colchesteru brúsia zuby tímy ako Ferrari, Mercedes, McLaren a Aston Martin.

Ikonická legenda

Adrian Newey zanechal vo svete Formuly 1 nezmazateľnú stopu vďaka svojim výnimočným technologickým a aerodynamickým riešeniam, ktoré viedli k početným víťazstvám v šampionátoch. Počas svojej slávnej kariéry vo svete „kráľovnej motošportu“ trvajúcej 38 rokov bol Newey kľúčovou postavou pri úspechoch v podobe trinástich titulov pohára jazdcov a dvanástich titulov konštruktérov.

„Už ako malý chlapec som chcel byť dizajnérom rýchlych áut. Mojím snom bolo byť inžinierom vo Formule 1 a mal som to šťastie, že sa tento sen stal skutočnosťou,“ vyjadril sa raz Newey.

Prvé pretekárske autá z Britovho pera neboli, prirodzene, monoposty Formuly 1. Newey začal pracovať pre výrobcu pretekárskych áut March, za zmienku v tomto období stojí skonštruovanie monopostu March 85C v roku 1985, ktorý vyhral preteky Indy 500 – podujatie pod hlavičkou série IndyCar.

Newey sa o tri roky neskôr presunul do maličkého tímu Formuly 1, Leyton House Racing, kde navrhol svoj prvý monopost Formuly 1. Anabáza v tomto tíme však netrvala dlho, pretože jeho talent neostal nepovšimnutý. Newey svojou genialitou zaujal slávny Williams, kde sa v roku 1990 stal hlavným dizajnérom.

Nováčik v legendárnom tíme
Tento článok je dostupný členom Fontech PREMIUM

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú