Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Produkcia emisií z osobnej dopravy v Európe výrazne klesla. Podľa analýzy spoločnosti JATO Dynamics klesli emisie v roku 2020 v porovnaní s predchádzajúcim rokom až o 12 %. Slovensko je však na chvoste rebríčka.

Analýza spoločnosti JATO zbiera dáta z 21 krajín v Európe, medzi ktorými sa nachádza aj Slovensko. V roku 2020 bol priemer CO2 na jedno osobné vozidlo na úrovni 106,7 g/km, kdežto rok pred tým sme boli na úrovni 121,6 g/km.

JATO

Za toto výrazné zlepšenie môže nárast predaja plug-in hybridov a čistých elektromobilov. V minulom roku sa predalo viac ako 1,21 milióna plug-in hybridov a elektromobilov, čo predstavuje podiel 10,6 % spomedzi všetkých nových automobilov. V roku 2019 sa predalo „iba“ 466 000 nových batériových vozidiel.

NEPREHLIADNI
Elektromobilita dostane na Slovensku masívnu podporu. Zverejnili, koľko miliónov na ňu pôjde z Plánu obnovy

JATO

Najväčší podiel stále tvorili benzínové autá (58,8 %), ktoré priemerne produkujú emisie na úrovni 116,1 g/km. Čo sa týka automobiliek, najväčším producentom CO2 je Subaru, ich vozidlá v priemere produkujú až 155,3 g/km.

JATO

Čo sa týka typu áut, nikoho neprekvapí, že najviac emisií produkujú luxusné superšporty, ktorých priemer sa šplhá až k 250 g/km. Pomerne zle sú na tom aj luxusné SUV, ktoré v minulom roku priemerne produkovali viac ako 200 g/km.

JATO

Slovensko je na chvoste

Analýza zbiera dáta z 21 krajín v Európe. Až šestica  sa dokázala v produkcii CO2 dostať pod hranicu 100 g/km. Sem patrí Holandsko, Dánsko, Portugalsko, Švédsko, Francúzsko a Fínsko. V analýze sa spomína aj Slovensko, žiaľ,  v tom negatívnom svetle.

JATO

Spomedzi sledovaných krajín sme na tom najhoršie a produkcia emisií nových predaných áut v roku 2020 je v priemere 119,2 g/km, čo je absolútne najhoršie zo všetkých.

Podpora elektromobility by nám mohla pomôcť

Elektromobilita sa však aj u nás začína čoraz viac rozvíjať a uberať tým správnym smerom. Pomôcť zlepšiť tento stav by mohol aj Plán obnovy, ktorý nedávno prešiel schválením parlamentu. Ako informovala Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) na svojom Facebooku, z rozpočtu pôjde na rozvoj nabíjacej infraštruktúry viac ako 50 miliónov eur.

Elektromobilita na Slovensku tak zažije v najbližších rokoch poriadny rozmach. Z celkového rozpočtu plánu obnovy poputuje na rozvoj infraštruktúry pre elektrickú mobilitu iba 1 %, no za sumu 51 miliónov eur sa toho dá v tomto odvetví vybudovať naozaj veľa.

TASR

Presnejšie má ísť o 228 ultrarýchlych nabíjacích staníc pri diaľniciach, 500 rýchlonabíjacích staníc pre mestá a podnikateľov a vyše 2600 AC staníc, takisto pre mestá a podnikateľov. Okrem toho sa bude z tohto balíka financovať aj výstavba trojice nových vodíkových plniacich staníc. Prvé dve stanice majú vyrásť podľa doterajších informácií v Košiciach a Bratislave, aby bolo možné pokryť cestu vodíkovým autom cez celé Slovensko

V budúcnosti však pribudne viac vodíkových staníc a Sulík už avizoval, že v pláne je ďalších 4-8 staníc. Konkrétne lokality, ako aj termíny ich vybudovania, zatiaľ nie sú známe.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú