Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

O IT špecialistov sa firmy stále doslova bijú. Spôsoby, akými lovia do svojich vôd odborníkov, sú však neprofesionálne. Firmy napríklad nevedia v inzerátoch presne špecifikovať, akého IT špecialistu potrebujú, myslí si Andrew Elliott z job boardu Techloop.

Andrew Elliott (39) vyrastal v USA, 20 rokov však žije v Česku, kde v roku 2006 začal s kariérou v oblasti IT recruitmentu. Po 4 rokoch práce pre externú agentúru sa s kolegami rozhodol založiť si vlastnú.

Andrew vnímal, že trh je recruiting agentúrami presýtený a problém vyriešil elegantne – založil ďalší startup, online trh IT práce Techloop. Ten je od svojho začiatku medzinárodný, už pred rokmi zaujal Slovákov v IT sektore. Tento rok sa na Slovensko zameriava ešte viac.

Techloop má dobre našliapnuté stať sa najväčším IT job boardom v Európe, už teraz sú na ňom tisícky pracovných pozícií, vrátane remote. Firma predpokladá, že tento rok pribudnú ďalšie tisícky slovenských pozícií a vysvetľuje, že firmy, ktoré prídu skôr, si budú môcť vyberať z väčšieho množstva talentov.

Job board navyše recruiterom ponúka aj ďalší hnací motor – databázu 18-tisíc profilov, ktorú môžu firmy využiť pre nájdenie vhodného kandidáta. Na portáli sa tak firmy uchádzajú o zamestnancov – nie naopak, ako je to bežne. Z hry tak vypadávajú headhunteri a ďalší sprostredkovatelia.

Techloop - Andrew Elliott vymyslel systém, ktorý kompletne mení spôsob, akým si človek môže nájsť prácu. Na Techloop sa totižto samotné firmy uchádzajú o profesionálov a nie naopak. Z hry tak vypadávajú headhunteri a ďalší sprostredkovatelia.

V rozhovore sa dozvieš:

  • Aké sú aktuálne trendy v IT segmente
  • Akým výzvam dnes čelia ľudia z IT segmentu pri hľadaní práce
  • Kde robia firmy chyby pri hľadaní nových zamestnancov
  • Či sa oplatí investovať do IT kurzov a ako ovplyvní IT segment umelá inteligencia

Cieľom Techloopu je zlepšiť hiring proces medzi IT-čkárom a zamestnávateľom. Čo je na nich aktuálne zle?

To, čo dnes vidíme na trhu práce, nie je úplne zdravé.

IT trh je dynamický a mení sa. Dokonalým príkladom toho je, že počas pandémie sa veci rýchlo presunuli do online prostredia. Zamestnanci sa z kancelárií presunuli na homeoffice a prispôsobili sa situácii pomerne rýchlo.

Firmy a zamestnávatelia sú však v tomto smere pomalší.

Firmy dnes často ponúkajú niečo, čo nie je konkurencieschopné. Neuvedomujú si pretlak konkurencie, a to nielen v rámci Slovenska, ale aj z celého sveta. Aj preto sa Techloop snaží edukovať firmy, aby sa lepšie prezentovali. Učíme ich, ako by mali vyzerať inzeráty na pracovné pozície, a okrem toho chceme nastaviť očakávania pre budúcich zamestnancov, aby boli relevantné, keď bude človek prichádzať do styku s danou firmou.

Najväčším problémom, ktorý sa deje na IT trhu, je, že firmy vedia, že potrebujú nabrať kvalifikovaných ľudí v IT. Napriek tomu sa boja to špecifikovať v inzerátoch.

Ako sa to snažíte zmeniť?

V inzerátoch, ktoré sú na Techloope, sú už vopred napísané všetky potrebné a relevantné informácie pre uchádzača. Okrem podmienok a potrebných zručností uvádzame, samozrejme, aj platové podmienky či opisy projektov, na ktorých budú ľudia pracovať.

Inde to mnohokrát vyzerá tak, že firmy takéto základné informácie napíšu v generickom texte, ktorý potom vložia do viacerých inzerátov. A potom uchádzači prídu do firmy a zistia, že očakávania a predstavy sú úplne iné a celé to bola strata času.

Ako ste povedali, IT trh je dynamický. Aké sú aktuálne trendy v tomto smere?

Jedným z hlavných trendov, ktorý je vnímaný dlhodobo, je práca na diaľku. Počas pandémie sa väčšina firiem musela prispôsobiť. Dnes už ľudia majú na výber, či chcú pracovať z kancelárie alebo z domu.

Možné je to aj vďaka tomu, že mnohé zahraničné firmy oslovujú špecialistov zo Slovenska či z Česka. A to aj v prípade, že majú sídlo v zahraničí, sú ochotní naviazať spoluprácu na diaľku.

Z toho dnes dokážu ľudia v IT segmente dosť vyťažiť, nie?

Áno, dnes majú ľudia viac možností, tých pracovných ponúk je naozaj veľa. Majú možnosť si vyberať, a to podľa technologických záujmov, projektov, ktorým sa firma venuje, či technológií, ktoré firma využíva. Práve to vidíme pri nových startupoch alebo pri rýchlo rastúcich firmách v zahraničí.

Ale napríklad banky, ktoré sú na trhu už 30 rokov, ponúkajú zázemie či stabilitu, ale už nebudú mať úplne najnovšie technológie či najzaujímavejšie projekty. O to ťažšie sa im získava nový zamestnanec.

Techloop - Najväčším problémom, ktorý sa deje na IT trhu, je, že firmy vedia, že potrebujú nabrať kvalifikovaných ľudí v IT. Napriek tomu sa boja to špecifikovať v inzerátoch, ozrejmuje Andrew Elliott.

IT odborníci v anonymite

Techloop prepája popredné spoločnosti s talentovanými IT profesionálmi. Startup so sídlom v Prahe bol založený v roku 2016 bývalými personalistami Joaom Duartom, Paulom Cooperom a Adrewom Elliottom.

Ich riešenie spočíva v tom, že potenciálni kandidáti dostávajú ponuky práce priamo od IT spoločností pri zachovaní svojej anonymity. Identita kandidáta je odhalená, až keď sa rozhodne akceptovať ponuku.

Mnoho ľudí sa dnes bojí byť aktívnymi napríklad na LinkedIne, aby ich súčasný zamestnávateľ nezistil, že by zo súčasnej pozície radi odišli. Techloop dbá a na relevantnosť – kandidát si nastaví tech stack a chodia mu ponuky na mieru podľa pravidiel, ktoré uviedol.

Ovplyvnila ekonomická neistota IT trh práce? Akým výzvam dnes čelia ľudia pri hľadaní práce?

Napriek tomu, že sú mnohé odvetvia poznačené ekonomickou krízou, IT trh je vždy stabilný. Ľudia v IT nemajú problém nájsť si prácu. Najväčšou výzvou je pre firmy stále to, že ponúk je viac ako IT-čkárov.

Napríklad človek z IT segmentu dostáva na LinkedIne týždenne aj 20 pracovných ponúk. Vyznať sa v nich nie je jednoduché, mnohé prehliadne a zároveň nevie ani povedať, ktorá z ponúk je preňho relevantná.

Aj preto sme vytvorili platformu, kde si človek môže vyhľadávať konkrétne ponuky podľa zručností, technologických profesií, typu záväzku a toho, čo preňho hrá zásadnú rolu pri hľadaní práce.

Ale už roky počúvame o tom, že chýbajú IT-čkári. Za tú dobu nevznikla nová generácia špecialistov?

Napríklad na českom trhu je vidieť deficit 14-tisíc IT špecialistov oproti tomu, koľko je pracovných ponúk. Myslím si, že ide o čiastočne špecifický problém pre Česko a Slovensko. Povedomie o IT na základnej škole tu napríklad vôbec nie je bežné.

Mnohí veria tomu, že v IT musí robiť len človek, ktorý je matematicky zdatný a má širokú škálu znalostí o IT. To nie je pravda. IT odvetvie dnes začína UX dizajnom a siaha až po odlišné hardvérové analýzy. Rôznych špecializácií je naozaj veľa.

Postupne ale vidím trend rekvalifikácií. Ľudia, čo majú kariéru v iných oblastiach, si platia rôzne kurzy a bootcampy. IT je pre ľudí čoraz zaujímavejšie a trh sa tomu prispôsobuje. Stále je tu však priestor pre viac študentov než doteraz.

Spomínate IT kurzy, tých je na Slovensku ako húb po daždi. A sú dosť drahé – oplatia sa?

Určite áno. Napríklad v Česku spolupracujeme s jednou firmou, ktorá v priebehu jedného kvartálu vygeneruje 20 až 30 študentov a reálne 80 % až 90 % z nich si nájde prácu v IT segmente.

Je to finančne aj časovo náročné, ale možnosť a stabilita, že si nájdeš prácu v IT, určite je. Okrem toho dnes existuje aj množstvo online kurzov, ktoré sú zadarmo.

Môže dopyt v IT segmente vyriešiť umelá inteligencia?

Ťažko sa hovorí o tom, čo prinesie budúcnosť. Umelá inteligencia je horúca téma, ale ak sa niekto napríklad teraz rozhodne študovať IT, tak sa o 5 rokov stále určite uplatní.

Firmy si dnes vyberajú študentov dopredu a postupne z nich vymodelujú človeka, akého vo firme potrebujú. Študenti sú skutočne žiadaní.

Umelá inteligencia však môže zmeniť základy práce v IT sektore – v spoločnosti techloop napríklad používame ChatGPT na označovanie inzerátov importovaných z iných portálov – ale pri vytváraní produktov a ich uvádzaní na trh bude vždy potrebný produktový tím, manažér, architekt, dizajnér.

Tvrdíte, že hájite záujmy zamestnancov. Znamená to, že firmám viete ponúknuť menej oproti portálom orientovaným primárne na firmy?

Pozície, ktoré sa snažíme v Techloope inzerovať, sú zamerané na IT špecialistov. Nechceme pokrývať celý trh, na to sú iné portály, ktorým to funguje.

My sa zameriavame na IT segment a primárne na B2C komunikáciu, smerovanú na užívateľa, ktorý si hľadá prácu. Firme ponúkame edukáciu v tom, aby boli inzeráty nastavené podľa ich očakávaní.

Ako presne dokáže firmám spolupráca s Techloopom dopomôcť k obsadeniu pozícii?

Našou výhodou je to, že sa zameriavame len na IT segment. Kombinujeme inzertnú časť s komunitnou. Máme v pláne organizovať rôzne IT eventy a spolupracovať s bootcampy. My nechceme byť len pracovný portál, chceme zviditeľniť rôzne projekty a firmy.

Nechceme byť limitovaní len na slovenský a český trh. Chceme sa dostať za hranice a priniesť užívateľom ponuky aj zo zahraničia. Veríme, že za pár mesiacov bude na slovenskom Techloope niekoľko tisíc pozícií.

Nie je na Slovensku pracovných portálov už priveľa? To majú firmy nahadzovať ten istý inzerát na desaťkrát a desaťkrát zaň zaplatiť?

Je pravda, že klasických pracovných portálov už môže byť veľa. No na druhú stranu, tým, ako sa mení trh, dopyt po špecializovaných portáloch rastie.

Všeobecné portály, ktoré objemovo zastrešujú všetky segmenty, nevedia prispôsobovať obsah konkrétnej špecializovanej oblasti – ako je IT. Nie sú také relevantné. Techloop je úzko zameraný, človek si nájde vyhovujúce pozície v priebehu niekoľkých sekúnd.

Aké iné úlohy majú pracovné portály?

Okrem hľadania práce ho mnohí ľudia využívajú na analýzu trhu. Ľudia aj firmy si vedia sledovať, aké sú platy v danej oblasti či aké technológie sa používajú.

Techloop - Umelá inteligencia môže zmeniť základné práce v IT sektore, ale pri vytváraní produktov a ich spustení bude vždy potrebný produktový tím, manažér, architekt či dizajnér, opisuje Andrew Elliott.

Sú portály pre konkrétny segment budúcnosť?

Áno. Tento trend je vidieť na americkom trhu alebo vo Veľkej Británii, kde existuje množstvo špecializovaných pracovných portálov pre konkrétne segmenty.

Ako si má firma rozhodiť úlohy a čo má urobiť, ak potrebuje obsadiť miesto?

Prvý krok je vedieť, koho hľadám a aké mám očakávania. Najväčším problémom, ktorý sa stáva, je to, že firmy napíšu do inzerátu ideálneho človeka, ktorého chcú – a že nech nastúpi do pár dní.

Ale to sa nedá, trh to neumožňuje. Naopak, firmy by si mali stanoviť to absolútne najnutnejšie, čo potrebujú.

Ale nemali by hovoriť len to, čo oni potrebujú – ale aj čo oni prinesú uchádzačovi. Mali by dávať väčší dôraz na akých zaujímavých projektoch pracujú či aké technológie využívajú.

Najzaujímavejšie firmy sú dnes také, ktoré do prvého pohovoru nemiešajú HR oddelenie a pohovor vedie osoba zodpovedná za danú pracovnú pozíciu – teda napríklad šéf oddelenia. Vďaka tomu sa uchádzačovi poskytnú relevantné informácie.

Platí stále, že firmy ako Google či Facebook sú dnes vrcholom kariéry?

Určite sú to významné firmy pre ktoré sa oplatí pracovať. Závisí to aj od toho, v akej fáze kariéry je daný človek. Pracovať pre Google je pre človeka obrovská škola a v životopise to vyzerá veľmi dobre.

Na druhú stranu, aj na slovenskom trhu máme firmy, ktoré vyrástli do medzinárodných rozmerov.

V IT segmente je však bežné, že si človek mení prácu každé 2-3 roky, aby našiel novú výzvu alebo projekt. Zostať dlhodobo na rovnakej pozícii alebo projekte môže byť pre firmy menej zaujímavé, pretože to môže znamenať, že uchádzať sa nesústreďuje na nové technológie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú