Kritický moment je na spadnutie. Vymysleli riešenie na nabitie elektromobilu pod 15 minút
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Rýchlosť nabíjania elektromobilu závisí od mnohých faktorov a nie vždy sa dokáže auto nabíjať takým výkonom ako deklaruje automobilka. Dôvodov je mnoho a jedným z nich je aj technológia chladenia batérie. Ako informuje spoločnosť Lanxess v tlačovej správe, nová technológia chladenia umožní elektromobil nabíjať výkonom pokojne aj 300 kW.
Fyzika je v tomto smere veľmi jednoduchá. Čím vyšším výkonom nabíjame akumulátor elektromobilu, tým viac sa batéria zohrieva. Aby nedošlo k poškodeniu článkov, batérie je potrebné chladiť.
Súčasné technológie s „vonkajším chladením“ batériových článkov však nie sú dostatočne efektívne, a tak sa dnes stretávame s elektromobilmi, ktoré dosahujú nabíjací výkon maximálne okolo 250 kW.
Už čoskoro by sa ale mohlo stať realitou, že aj lacnejšie elektromobily sa dokážu nabíjať výkonom cez 300 kW, čo zabezpečí nová technológia chladenia batérií spoločnosti Lanxess.
Chladiaci „kúpeľ“ pre batériu
Žiaľ, je pravda, že v súčasnosti si musia majitelia elektromobilov pri dlhších trasách dávať prestávku aj na pol hodinu, a to po každých 200-300 km, aby svoj elektromobil nabili.
Nepriame chladenie batérie kvapalinou, ktoré v súčasnosti využíva väčšina výrobcov, nie je dostatočne efektívne. V tomto prípade totiž chladiaca kvapalina cirkuluje okolo batériových článkov v potrubí a odvádza z nich teplo tvorené pri nabíjaní.
Novým, efektívnejším systémom chladenia je takzvané „ponorné chladenie“, pri ktorom sú batériové články priamo ponorené v chladiacej kvapaline. To zabezpečí, že teplo sa dokáže z batérie odvádzať preč omnoho rýchlejšie. Princíp fungovania je v zásade jednoduchý, no jeho realizácia už zložitejšia.
Kvapalina musí byť nevodivá
Keďže chladiaca kvapalina priamo „obmýva“ batériové články, musí byť nevodivá, inak by došlo ku skratu akumulátora. To je samozrejme obrovská výzva pre celý chemický priemysel.
Kvapalina by totiž nemala reagovať s kovmi, plastami či gumou, ktoré sa nachádzajú vo vnútri batérie. Takisto musí byť hustota kvapaliny konštantná bez ohľadu na teplotu akumulátora. Kvapalina napokon musí byť šetrná k životnému prostrediu, recyklovateľná a nehorľavá.
Spoločnosť Lanxess pritom vyvinula už niekoľko kvapalín, ktoré spĺňajú niektoré z vyššie spomenutých kritérií. V ponornom chladení by sa napríklad dali využiť polyalfaolefíny, ktoré nereagujú s okolitými materiálmi a majú dobré tepelné aj elektrické vlastnosti.
Ponorné chladenie je ešte stále iba vo vývoji, no spoločnosť očakáva, že táto technológia by sa mohla poprvýkrát objaviť v komerčných vozidlách už v priebehu troch až piatich rokov.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Volkswagen môže dať spaľovákom zbohom. Dostal sa k technológii, ktorá zmení jeho elektroautá
Zlaté časy Tesly končia. Po 18 rokoch stratila jednu z najdôležitejších hláv
Majitelia zúria, Cybertruck sa topí v problémoch. Tesla sa uchýlila k drastickému kroku
Elektromobil Xiaomi mal prvú nehodu. Veľmi prekvapil a z Mercedesu takmer nič nenechal
805 koní a 440 km dojazd. Známa automobilka dala spaľovákom košom, predstavila brutálny elektromobil
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Majitelia zúria, Cybertruck sa topí v problémoch. Tesla sa uchýlila k drastickému kroku
- Zlaté časy Tesly končia. Po 18 rokoch stratila jednu z najdôležitejších hláv
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Chcú zakázať šoférovanie cez víkend. Európska veľmoc šokovala vodičov
- Rebríček: Radšej ich nekupuj. Toto je 7 elektromobilov, ktoré za prvý rok stratili aj 50 % hodnoty
-
- Majitelia zúria, Cybertruck sa topí v problémoch. Tesla sa uchýlila k drastickému kroku
- Zlaté časy Tesly končia. Po 18 rokoch stratila jednu z najdôležitejších hláv
- Chcú zakázať šoférovanie cez víkend. Európska veľmoc šokovala vodičov
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Skvelé správy pre Slovensko. Milovaná automobilka tu bude vyrábať úplne nový elektromobil
-
- Majitelia zúria, Cybertruck sa topí v problémoch. Tesla sa uchýlila k drastickému kroku
- Chcú zakázať šoférovanie cez víkend. Európska veľmoc šokovala vodičov
- Rebríček: Radšej ich nekupuj. Toto je 7 elektromobilov, ktoré za prvý rok stratili aj 50 % hodnoty
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Za týždeň mi ukázal, prečo spaľováky vymierajú. Tento elektrický Mercedes má len jednu chybu
Pozor: Nepôjde absolútne nič. Najdôležitejšiu službu Slovákov kompletne odstavia
Nissan znížil prognózu príjmov za finančný rok do konca marca
Google investuje viac ako 100 miliárd dolárov do AI s cieľom prekonať Microsoft
NASA plánuje novú misiu. Má opraviť chybný teleskop na ISS
Google dupol na plyn. Chce urýchlene integrovať AI naprieč všetkými produktami
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené