Kráľ Steamu svojho žánru? Hrali sme nemilosrdnú survival hru zo Slovenska, ktorú vytvoril jediný autor
O slovenskom projekte AreaZ sme už niekoľkokrát písali a dokonca sme priniesli aj detailný rozhovor s jej jediným tvorcom, Jurajom Bacharom. Hra je momentálne vo fáze Early Access, rozhodli sme sa preto drsné survival dobrodružstvo vyskúšať na vlastnej koži.
AreaZ je survival hra zasadená do prostredia opusteného ostrova, kde úlohou hráča je prežiť za každú cenu. Ako jeden z mála titulov dbá na viaceré aspekty realizmu, ktoré ostatné žánrovo späté tituly zanedbávajú.
Na čom sme hrali?
Hrali sme na 14-palcovom hernom notebooku ROG Zephyrus G14 so 16 GB pamäťou RAM, procesorom AMD Ryzen 7 4800HS, grafickou kartou GeForce RTX 2060.
PREČÍTAJ SI CELÚ –>RECENZIU<–
To ju stavia do pozície zatiaľ nepoznaného zážitku, ktorý má, žiaľ, tendenciu nabádať k frustrácii. Práve druhý faktor tak môže hre zabezpečiť, že ju hráči už po niekoľkých hodinách opustia. Hrateľnosť titulu AreaZ je totiž postavená práve na myšlienke učenia sa všetkých herných mechaník od základov a za pochodu.
Hra od štúdia Project Solutions nie je jednoduchou oddychovkou, ktorú by si mohol po niekoľkých zlyhaniach opustiť. Aby si sa v nej zdokonalil, musíš poznať a dodržiavať všetky jej pravidlá, sledovať štatistiky a následne sa z nich učiť. Musíme však uznať, že hra je vďaka prídavku Eden podstatne prístupnejšia.
V prvom rade sa nauč pravidlá
AreaZ sa od ostatných podobných hier odlišuje pomerne komplexným kalorickým systémom, ktorý v prenesenom význame slova predstavuje život stroskotanca. Keď kalórie klesnú na nulu, hra končí, úlohou je preto za každú cenu zabezpečiť príjem cenných živín.
Kalorické výdavky, respektíve ich permanentné klesanie, je však vďaka novému prídavku podstatne prijateľnejšie, vďaka čomu si hru užije väčšia skupina hráčov. Ako sme naznačili, kalórie je potrebné neustále dopĺňať, a to zberom ovocia, lovom divokej fauny a s tým spojeným varením.
Tieto činnosti sú však podmienené spotrebou energie. Neraz sa prichytíš, ako si v relatívne jednoduchom inventári vyrátaval a plánoval, čo bude postava jesť, čo vytvoríš alebo naopak, ktoré činnosti musíš nechať na neskôr, pretože uprednostníš základné potreby.
Pre lepšiu predstavu uvedieme príklad relatívne jednoduchej úlohy v ostatných survival hrách. Zatiaľ čo vo väčšine prípadov si rybu ulovíš a následne ugriluješ na pripravenom ohnisku, v AreaZ musíš najprv nazbierať kamene, vyrobiť ohnisko, uloviť rybu a počkať, kým oceán vyplaví nejaké drevo. Miesta, kde sa tak stane, sú navyše generované náhodne, suroviny preto treba aktívne vyhľadávať, čo opäť stojí cenné body kalórií.
Výroba ohniska ťa tak stojí 300 kalórií, a keďže ryby musíš najprv uloviť, vynaložíš drahocennú energiu aj tam. Zároveň musíš získať drevo, ktoré vyplaví oceán počas prílivu, usušiť ho jednoduchým vyhodením predmetu z inventára a počkať, kým z ikony predmetu zmizne ukazovateľ s vlhkosťou.
To všetko počas toho, ako sa s postavou pohybuješ, čo vynakladanie kalórii iba umocňuje. Hra funguje na cykloch dňa a noci, respektíve prílive a odlive. Práve správanie oceánu tak patrí medzi aspekty, kedy sme rozhodne nečakali, že mu bude prikladaná taká dôležitosť.
Fungovanie sveta a ekonomika surovín patrí medzi najzaujímavejšie prvky hrateľnosti
Ako sme spomenuli, drevo je vo väčšine prípadoch vyplavované na súš. Príliv oceánu však môže vyplaviť rôzne morské plody, respektíve zničiť dlhé hodiny budovanú chatrč či ohnisko. Vyššia hladina vody vie na druhej strane sprístupniť prvotne nedosiahnuteľné ostrovy, ktoré obsahujú úplne nové suroviny.
Zatiaľ čo na jednej strane je tvoja tvrdá drina odmeňujúca v podobe objavovania nových herných zákutí, mechaník a prostredí, na druhej strane ti môže primitívna chyba spôsobiť traumu, po ktorej hru už nezapneš.
Jeden príklad za všetky je spomínaný príliv a odliv, ktorý v časovom horizonte niekoľkých minút môže nenávratne pošliapať niekoľkohodinovú snahu vynaloženú do budovania prístrešku. Zároveň však ide o jedinečnú charakteristiku hry, ktorá AreaZ odlišuje od desiatok ďalších podobne ladených titulov.
Za zmienku rozhodne stojí aj spôsob vytvárania predmetov. Hra sa vyznačuje systémom využívania oboch rúk, pričom každá z nich má pridelenú dedikovanú klávesu. Aby si nejaký predmet vyrobil, musíš ho najprv v inventári vložiť postave do jednej a druhej ruky, a tak ho v reálnom čase za držania klávesy F vytvoriť.
Zaujímavým prvkom hrateľnosti je aj osobitá forma ekonomiky predmetov. Tie sa nebudú generovať vždy na rovnakých miestach, ale hráč musí prehľadávať tie oblasti, kde by logicky danú surovinu našiel. Banány tak nájde len v džungli a keď ich raz zoberie, na rovnakom mieste sa znovu neobjaví, takže hromadenie surovín nehrozí.
Hráč je práve takýmito prvkami nepriamo poháňaný dopredu. Spočiatku si síce vystačíš s ovocím a vyplavenými krabmi, neskôr však budeš donútený vytvoriť si luk alebo oštep, oboje vhodné na väčšie zvery, nachádzajúce sa hlbšie v džungli ostrova.
V praxi teda priebeh hrou vyzerá nasledovne. V prvých fázach hľadáš všetky potrebné materiály a suroviny, aby si dokázal prežiť prvé hodiny. Po čase si vytvoríš zázemie alebo prístrešok, samozrejme za neustáleho dozerania na kalórie a v prípade prílivu nalovíš ryby alebo kraby.
Vďaka ním získaš dostatočné zásoby energie na objavenie ďalších, spravidla náročnejších častí ostrova, kde napríklad nie je pitná voda. Tú si budeš musieť uchovať v tebou vyrobenej nádobe z bambusu. Nové oblasti pridávajú ďalšie materiály, zvieratá a spôsoby, ako rozvíjať postavu, ale aj samotnú hrateľnosť.
Sme zvedaví, ako sa hre podarí ďalej rozrastať, nakoľko momentálne je v nej možnosť vyskúšať ju len na jedinej dostupnej mape (ďalšie sú v pláne), kde sme po čase pociťovali určitý stereotyp. Prostredie je síce vymodelované pekne a s dôrazom na detaily, no po niekoľkých pokusoch sa môže opozerať.
Optimalizácia ešte potrebuje doladiť
Hra by si ešte zaslúžila trochu optimalizácie, keďže mi na najvyššie (v hre pomenované Epické) nastavenia konštantne skákalo snímkovanie z jedného extrému do druhého.
Väčšinu času hra bežala v priemere na 45 až 55 fps, kedy pri náročnejších scenériách padala k 30 fps. Veríme, že sa autor aj s vyvíjajúcimi assetmi a enginom ešte pohrá a bezproblémovo bežiaci titul bude v blízkej budúcnosti realitou aj na slabších strojoch.
Samotná grafika síce nie je prelomová, no na pomery žánru je dostačujúca. Nejde o ukážku nových technológií, ale funguje dobre, najmä ak zohľadníme, že ponúka živý svet so samostatnou klímou, a to vo dne aj noci.
Rozhodne chválime autorove prikláňanie k realizmu, keďže väčšina indie vývojárov má tendenciu voliť jednoduchší, pixel artový 2D vizuál, respektíve inak umelecký podnietenú 3D grafiku.
Polepšiť by si zaslúžila aj zvuková stránka. Narážame najmä na zvukové efekty, ktoré boli pravdepodobne z časového hľadiska postavené do úzadia. Zvuky úkonov, kedy sa mi primárne vrylo do pamäte topenie sa hlavnej hrdinky, vyznievajú lacno, keďže jednoduchá zvuková nahrávka sa v slučke opakuje bez akýchkoľvek emócií.
Uvidíme, čo prinesie budúcnosť
AreaZ má potenciál preraziť, no má pred sebou ešte dlhú cestu. Vylaďovanie si tak zaslúžia aj herné mechaniky, ktoré síce stavajú na časovej náročnosti a zručnostiach hráča manažovať obmedzené prostriedky, no majú tendenciu spadať do frustrácie a stereotypu.
Po technickom doladení a vyplnení hrateľnosti pestrejším obsahom však môže ísť o jeden z najpodarenejších survival titulov na svete. Na ďalšie možnosti AreaZ sa bezprostredne tešíme a Jurajovi Bacharovi na neľahkej ceste herného dizajnu neskonale držíme palce. Pokiaľ chceš projekt podporiť, momentálne je hra dostupná v zľave na Steame za 11,99 €.
Čítajte viac z kategórie: Hry
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Call of Duty ani Battlefield sa nechytajú. Sony ukázalo novú hru, takto bude vyzerať (VIDEO)
Tvoje rozhodnutie môže zničiť svet. Temné RPG s nebezpečnou nákazou ťa priklincuje ku stoličke
Nová Mafia sa ukazuje v rozsiahlom videu. Jedna scéna okamžite vyvolá nostalgiu
Máš doma PlayStation 5? O týchto nastaveniach si nevedel, prinesú ti úplne nový zážitok z hrania
Nový Battlefield má rekordný rozpočet a šialené očakávania. EA chce oživiť vyhasínajúcu hernú sériu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
KVÍZ 8 z 10 Slovákov pohorí už na druhej otázke: Dokáž, že patríš k elite a zvládneš náročnú výzvu z biológie
Hromadná nehoda šiestich áut paralyzovala dopravu. Zasahujú všetky záchranné zložky
Headlineri Pohody nevystúpia, organizátori už majú náhradu. Poznáme jej meno
Tragický incident na známom letisku: Muža vtiahlo do motora lietadla
Cintulov kamarát prehovoril pred súdom: V minulosti mal napadnúť riaditeľa učilišťa
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Slovensko čaká najväčšia dopravná novela za roky. Nový zákon udrie na cestných pirátov aj e-kolobežky (PREHĽAD)
- Lietadlá súdneho dňa majú len dve krajiny. Rusko ich rozkráda, v USA chátrajú
- Nový Predátor aj vojnový veľkofilm. Toto sú najlepšie akčné filmy súčasnosti na Netflixe a ďalších
- Nemecko spúšťa energetickú revolúciu. Chce sa stať veľmocou s podceňovaným palivom budúcnosti
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Západ nič také nemá. „Spojenec“ Ruska nasadí laser na stíhačky budúcnosti, rakety po ňom „slepnú“
- Slovensko čaká najväčšia dopravná novela za roky. Nový zákon udrie na cestných pirátov aj e-kolobežky (PREHĽAD)
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Rusi zúfalo zháňajú peniaze. Ázijskému štátu ponúkajú svoje najmodernejšie zbrane, má to háčik
-
- Rusi ani netušili, čo im zlikvidovalo najdrahší systém. Ukrajina použila zbraň, akú svet ešte nevidel
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Rusi zúfalo zháňajú peniaze. Ázijskému štátu ponúkajú svoje najmodernejšie zbrane, má to háčik
- Do Ameriky doletí za 90 minút. Prelomové lietadlo v prvých testoch všetkých prekvapilo
- Čína oživila zabudnutý technologický skvost Sovietov. Unikli zábery lietadla, aké svet nevidel roky
Zúfalstvo v ruskej armáde: Do boja posielajú zaprášené tanky, ktoré si pamätajú Brežneva
Európska krajina investovala do ekologických riešení 41 miliárd eur, obeť štátnych dotácií padla
Kritické suroviny pre high-tech odvetia narazili na vážny problém. Môže zaň Čína, bude horšie
Slováci prepadli pri výbere auta novému trendu. Čísla hovoria za všetko, pozor však na riziká
AI pretransformuje spoločnosť, tvrdí odborník. Varuje pred kľúčovou chybou, ktorú robíme
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP