Začiatkom roka sme ešte blahorečene vyhlasovali koniec akejkoľvek podobe pirátenia vo filmovom a seriálovom biznise. Aj keď dôvody na predplácanie streamovacích služieb pribúdajú konštantným tempom, akcie najväčších filmárskych spoločností fanúšikov skôr odrádzajú.

Bloomberg naznačuje, že s rozhodnutím obchádzania kín v prípade očakávaných filmov a ich okamžitým umiestnením na streamovacích platformách sa navyšuje pirátstvo. Jasným príkladom je filmársky prešľap Mulan s kinopremiérou naplánovanou na jar 2020.

www.themoviedb.com

Pandemické opatrenia zasiahli aj tento 200 miliónový kolos, kedy sa Disney vo väčšine krajín sveta okrem kín rozhodlo uviesť film aj digitálnou formou na svojej streamovacej službe Disney+.

Vzorovým príkladom je Mulan za 30 dolárov mimo kina

V závislosti od toho si tak Mulan z celosvetovej návštevnosti kín zarobil len 70 miliónov. Keďže snímka rozhodne nepatrí do kategórie excelentných filmov (IMDb hodnotenie len 5,5/10), netrúfame si predpovedať čísla, ktoré by film mohol potenciálne dosiahnuť v prípade jeho výskytu v kinách na celom svete.

Konzumentov, na ktorých bola snímka dlhé mesiace marketingovo agresívne cielená nielenže v kinách obišla, ale dokonca si od nich Disney pýtalo ešte vyššiu čiastku, akú by zaplatili za lístok v kine. Zároveň však treba dodať, že cenovka 30 dolárov by pri rodinnom sledovaní vyšla lacnejšie ako výlet do kina, čím zástupcovia spoločnosti cenovku ospravedlňovali.

Niet preto divu, že Mulan bol dlhé mesiace podľa portálu TorrentFreak najsťahovanejším filmom. O stovky tisíc stiahnutí predbehol celú radu vtedajších hitov, medzi ktorými nechýbal ani akčný epos Christophera Nolana, Tenet.

Ten sa kinám aj napriek reštrikciám nevyhol, vďaka čomu si zabezpečil štvrtú pozíciu v zozname najlepšie zarábajúcich filmov roka 2020. Aj keď film vyšiel v relatívne rovnakom období, podobnej obľube na torrentových portáloch ako Mulan sa netešil.

Disney

Pre porovnanie, o niečo lepšie hodnotená disneyovka z minulého roka, Leví kráľ (IMDb hodnotenie 6,9/10), ktorá vďaka kinám zarobila cez 1,6 miliardy dolárov, sa v dobe premiéry dlhé týždne držala na vrcholoch rebríčkov najsťahovanejších filmov.

Torrent Freak ale uvádza, že Mulan oproti Leviemu kráľovi zaznamenal za rovnaké obdobie až dvojnásobný počet sťahovaní, keďže vo väčšine svetových kín film nebol dostupný, zatiaľ čo minuloročný hit si tradičnú etapu po kinách celého sveta užil.

Konzumenti pirátskeho obsahu nemajú dôvod čakať…

Zvýhodnení sú aj zhotovitelia nelegálnych kópií, pre ktorých je jednoduchšie a efektívnejšie snímku ukradnúť zo streamovacej platformy ako pod hrozbou pokuty natáčať v kine. Mnoho filmových fanúšikov aj tak nesiaha po prvých „kinoripoch“, no čaká za verziou filmu s lepšou kvalitou, čo rovnako zavážilo na rekordnom počte stiahnutí Mulan.

Konzumenti mali vysokokvalitný materiál takmer okamžite po premiére dostupný zadarmo, a to doslova na niekoľko klikov. Poslednou a  neprehliadnuteľnou premennou rovnice je aj dostupnosť streamovacích služieb.

Pixabay (Úprava redakcie)

Ako vieme, služba Disney+ nie je sprístupnená vo všetkých krajinách sveta. Napríklad Slováci, ktorí službu nemajú oficiálne dostupnú a túžili film pozrieť, museli hľadať spôsoby, ako si exkluzívne filmy typu Mulan pozrieť. Za bežných okolností by riešením bolo ísť na film do kina.

Tento rok však diváci takúto možnosť nemali a nikto nevie, či sa vôbec nejakého oficiálneho vydania na fyzických nosičoch, ktoré momentálne spĺňajú viac zberateľský ako funkčný účel, dočkajú.

Rovnaký osud postretol minulý rok aj seriál Mandalorian, keďže ten je rovnako oficiálne dostupný len v prostredí Disney+. Dlhokánske chápadlá marketingu však atakujú cieľovku aj v oblastiach, kde používateľsky prívetivým a legálnym spôsobom jeden z najlepšie hodnotených kúskov Star Wars univerza dostupný nie je, a tak sa ukrivdení fanúšikovia neraz uchyľujú ku sťahovaniu.

Koronavírus kľučom k všetkému

Odhliadnuc od rozhodnutia Disney vydávať filmy za desiatky dolárov, globálne pirátstvo hudby, seriálov a filmov od začiatku pandémie v marci tohto roka narástlo, uvádza spoločnosť OpSec Security. Situácia so sťahovaním nelegálneho obsahu sa podľa ich grafov zmenila z dňa na deň.

Zlomovým dátumom je 8. marec 2020, kedy viaceré svetové veľmoci vyhlásili núdzový stav, zatvorili sa školy a väčšina kompetentných pracovísk sa presunula do domáceho prostredia. Radikálneho nárastu sťahovania sme sa dočkali aj v nasledujúcich dňoch, čo nepriamo umocnila Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) vyhlásením pandémie 11. marca.

Na druhej strane sa streamovacie služby dočkali expanzie predplatiteľov. Z pandémie ťaží každý hráč na trhu, no rekordérom je bezpochyby Netflix, ktorého predplatiteľská základňa sa niekoľko mesiacov konštantne navyšovala.

Spoločnosť netrafila predikcie až v októbri, čiže po viac ako šiestich mesiacoch núdzového stavu, kedy kompetentní odhadovali nárast za uplynulý štvrťrok až o 2,5 miliónov predplatiteľov. Netflixu sa podarilo plán naplniť len sčasti, keďže si službu predplatilo „len“ 2,2 miliónov nových konzumentov.

Čo prinesie budúcnosť?

Ako je vidieť na príklade Netflixu, streamovacie služby zažívajú zlaté obdobie. Rovnako však ide o bezprostredné útočisko filmárov, ktorých vízie by na plátnach kín nemuseli uspieť v tak zásadnej miere ako v diváckych obývačkách. The Irishman, Extraction, či dokonca animák Trollovia: Svetové turné, predávaný na vybraných VOD službách za 20 dolárov, sú veľkofilmy ťažiace z umiestnenia práve v digitálnom priestore.

Spomínané pokračovanie animáku Trollovia pritom zarobilo Universal Pictures viac za tri týždne na VOD službe, ako debut v kinách za 5 mesiacov, informuje CNBC. Svetové turné zarobilo štúdiu v čistom 100 miliónov dolárov, pričom debut z roku 2016 zarobil takmer 154 miliónov dolárov, no treba brať na zreteľ, že kiná si v tomto prípade mohli zobrať do vrecka až 50 % zo zisku.

Obdobným smerom ako Disney sa vydala aj spoločnosť Warner Bros. Tí pred niekoľkými dňami vyhlásili, že všetky svoje filmy naplánované na rok 2021 uverejnia ako v kinách, tak aj na službe HBO Max.

Moviestillsdb.com

Služba za mesačný poplatok 14,99 dolárov tak prinesie už zabehnutú knižnicu titulov, obohatenú o premiéry filmov, ktoré by inak diváci videli výhradne v kinách. Tie budú na službe dostupné celý nasledujúci mesiac po kinopremiére, čo kritizujú hneď niekoľkí svetoví filmári.

Medzi najväčších kritikov rozhodnutia Warner Bros. patrí Christopher Nolan, ktorý štúdiu za roky pôsobenia zarobil miliardy dolárov. Podľa neho je najväčším problémom samotná komunikácia štúdia s filmármi, keďže Warneri žiadneho z nich o umiestnení filmov aj do streamovacieho priestoru dopredu neinformovali.

Zhrozený ostal aj režisér očakávaného veľkofilmu Dune, Denis Villeneuve. Ten podľa portálu Variety označil prechod všetkých niekoľkostomiliónových filmov na HBO Max za smrť tejto kategórie priemyslu. Podľa neho sú podobné filmy už od začiatku produkcie cielené pre filmové plátna.

Tvrdeniu nahráva aj fakt, že akcie svetových sietí kín sa po vyhlásení Warner Bros. radikálne ponížili, kedy mnohé z nich čelia reálnemu bankrotu. Portál The Hollywood Reporter uvádza, že nedôjde k finančným škrtom len u kín, ale aj u samotných filmárov. Villeneuve ale verí, že naozaj ide len o pandemické opatrenia, kedy sa po skončení tohto nemilého obdobia všetci milovníci filmov vrátia späť do kinosál.

Umiestnenie filmov do online priestoru simultánne s ich kinopremiérou zároveň vytvára pirátom ešte priaznivejšie podmienky na šírenie nelegálneho obsahu. Podľa portálu Bloomberg, nelegálne šírenie duševného vlastníctva stojí americkú ekonomiku viac ako 29 miliárd dolárov ročne.

Nástroje na ochranu šírenia digitálneho obsahu síce existujú, no nie sú nepriestrelné. Najrozšírenejším z nich sú aj špecifické vodoznaky, pomáhajúce pri hľadaní konečného konzumenta daného média. Nefungujú však stopercentne a sústreďujú sa výhradne na konzumentov, zatiaľ čo poskytovatelia sú aj naďalej prakticky nevystopovateľní.

Pošli nám TIP na článok



Filmy & seriály