Lietajúce auto zo Slovenska definitívne končí a budúcnosťou dopravy sa tak rozhodne nestane. Firma AeroMobil založená Jurajom Vaculíkom bola vlastníkmi poslaná do konkurzu, informuje o tom v tlačovej správe.

AeroMobil, ktorý má v konfigurácii cestného vozidla dĺžku 6,1 metra mal dokázať roztvoriť krídla s rozpätím 8,8 metra a vďaka vrtuľovému pohonu vzlietnuť ako ľahké lietadlo, čo sa mu darilo už počas testov v marci 2021.

Projekt sa však dostal do dlhov a nedokázal zaujať dostatočné množstvo investorov. Denník N tiež pripomína, že firmy AeroMobil a AeroMobil R&D dlhujú štátu na sociálnych a zdravotných odvodoch dlhujú vyše 180-tisíc eur a na daniach skoro 150-tisíc eur, hoci štát vo forme dotácií do firmy nalial šesť miliónov eur a AeroMobilu pomohol aj s prezentáciou na EXPO v Miláne.

Firma naznačuje, že ku koncu prispela aj aktuálna negatívna nálada na burzách, kedy sa investori nechcú púšťať do rizikových projektov.

Posledné rokovania s investormi, ktorých investícia mala v prípade dohody umožniť posilnenie vlastného kapitálu, neboli úspešné. Diskusie smerujúce k posilneniu kapitálu spoločnosti prebiehali v priebehu niekoľkých rokov s rôznymi investormi, vrátane všetkých veľkých výrobcov z oblasti automobilového a leteckého priemyslu. Ukončenie aktivít ovplyvnila zásadným spôsobom negatívna nálada na trhu rizikového kapitálu (pokles jeho dostupnosti o viac ako 80 % od apríla 2022),informuje AeroMobil.

„Napriek uvedenému, je projekt lietajúceho vozidla naďalej dosiahnuteľný, pretože interný vývoj nebol ničím obmedzený, okrem dostupnosti kapitálu,“ stojí v oficiálnom vyhlásení. Treba však pripomenúť, že projekt „lietajúceho auta“ prináša aj zásadné nedostatky – v konfigurácii osobného vozidla je stroj so zasunutými krídlami zbytočne ťažký a jeho aerodynamika ovplyvňuje vnútorný priestor v kabíne, kompromitované sú aj jazdné vlastnosti.

V režime lietadla zas podobné vozdilo stále potrebuje dostatočne dlhú dráhu na vzlet alebo pristátie, takže bez klasického letiska sa nezaobíde. V praxi by sa v budúcnosti mohli presadiť skôr stroje schopné vertikálneho pristávania a štartu (VTOL), ako napríklad TriFan 600 od Xti Aircraft. Podobný koncept má v hlave aj Elomn Musk, pre časovú zaneprázednenosť však aktuálne nijako nenapreduje. NASA začala svoje testy eVTOL, postaveného kalifornskou spoločnosťou Joby Aviation, už v septembri 2021. Paríž totiž chce elektrické aerotaxíky počas letných olympijských hier v roku 2024.

AirCar vs AeroMobil – Klein vyzerá byť výrazne ďalej

AeroMobil však mal aj domácu konkurenciu, vďaka Štefanovi Kleinovi, ktorý roky pôsobil aj v spoločnosti AeroMobil, no dnes sa sústredí výlučne na svoj projekt AirCar v spoločnosti Klein Vision.

Mladší AirCar je podla Štefana Kleina vo vývoji ďalej a prináša aj niekoľko konštrukčných zmien, ktoré by ho mali robiť praktickejším vo vzduchu, aj na ceste.

AirCar napríklad dokáže štartovať tak, že sa najprv od dráhy, po dosiahnutí dostatočného vztlaku, oddelí predná náprava. Následne sa po klasickej rotácii, tak ako v prípade bežných ľahkých lietadiel, vznesie celý stroj. AeroMobil oproti tomu štartuje „zo štyroch kolies“. Poháňa ho 4-valcový motor od BMW, ktorý má dnes výkon 140 koní a rýchlosť letu s tzv. pevnou vrtuľou dosahuje 150 až 170 km/h.

AirCar však trpí podobnými nevýhodami ako AeroMobil a hoci môže ísť o zaujímavé vozidlo, ktoré vytiahneš z garáže a na letisku s ním odletíš. Vyhneš sa tak extrémnym parkovacím poplatkom a plateniu za miesto v hangároch, ktoré musí niekto spravovať.

Môže parkovať v tvojej garáži, z ktorej v prípade potreby prídeš na najbližšiu vhodnú 300-metrovú plochu a odletíš., konkurenciou VTOL strojom a na každodenné trasy na krátku vzdialenosť ale rozhodne tiež nebude.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú