Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V rámci leteckej osobnej dopravy sme doteraz videli viacero iterácií lietajúcich áut, či malých lietadiel s vertikálnym pristávaním a vzletom. Žiadne z nich sa však neodvážilo napísať na papier taký dolet, ako trojvrtuľový TriFan 600 od XTI Aircraft. Na tému upozornil CzechCrunch. Papier znesie veľa, no naplní tento hybrid svoj obrovský potenciál?

Hybridné lietadlo s ohromným doletom

Na rozdiel od iných VTOL (Vertical Take-Off and Landing) lietadiel, ktoré dokážu vzlietnuť a pristáť vertikálne, je hybridný TriFan okrem tohto spôsobu manévrovania schopný pristávať aj ako bežné lietadlo. Navyše dokáže počas jedného letu prepraviť pilota a 5 cestujúcich, a to podľa technických špecifikácií až na vzdialenosť 1200 km pri maximálnej rýchlosti 555 km/h.

To sú však údaje pre prípad, že lietadlo bude vertikálne vzlietať aj pristávať. Pri konvenčnom pristátí a vzlete sa dolet predĺži až na 2200 km. Zároveň však bude môcť byť využité aj na prepravu 9 cestujúcich, pokiaľ by bolo využité ako vzdušný taxík. Jedinečná konštrukcia vybavená trojicou rotorov sa potom pýši aj nízkou produkciou CO2, ktoré dokáže vďaka hybridnému pohonu znížiť o celých 40 % v porovnaní s inými lietadlami.

XTI Aircraft

S tým sa spájajú aj o polovicu nižšie prevádzkové náklady a polovičné emitovanie hluku v porovnaní s konvenčnými helikoptérami. S vývojom batériových a vodíkových technológií si však XTI Aircraft dalo za cieľ dosiahnuť nulové emisie pri prevádzke tohto hybridu. TriFan 600 totižto aktuálne počíta s kombináciou elektrického pohonu a turbovrtuľového motora.

NEPREHLIADNI
Najväčšie aerolínie sveta vyťahujú 3 miliardy €. Budeme sa premávať lietajúcimi taxíkmi, lietať začnú už čoskoro

Každý z týchto pohonov je pritom využitý v iných fázach letu. Zatiaľ čo sa elektrina prihlási o slovo pri vzlete a pristátí, vrtuľový motor bude využívaný vysoko v oblakoch. Hoci teda nejde o výlučne „čistý“ eko pohon na elektrinu, hybridný pohon má výhodu práve v dolete, vďaka ktorému zvládne let aj na veľmi veľké vzdialenosti.

Prvý let príde čoskoro, firma získala aj významnú objednávku

Pre dosiahnutie maximálnej výšky potrebuje TriFan len 11 minút. Zaiste, stále sa jedná len o čísla na papieri, no pokiaľ pôjde vývoj „hladko“, tento hybrid by mohol prvýkrát vzlietnuť po certifikácii už v roku 2024. Prvý testovací let by sme pritom mohli vidieť už o rok.

XTI Aircraft pri vývoji lietadla spojilo sily s firmou Xeriant Aerospace a prednedávnom získali aj prvú objednávku od nemenovaného klienta, ktorý si predobjednal až 40 kusov TriFanu, informuje eVTOL.

Podľa všetkého sa jedná o americkú spoločnosť, ktorá zložila nevratnú zálohu vo výške 260 miliónov dolárov, pričom za každý kus zaplatila približne 6,5 milióna dolárov. Po 5 rokoch prác, získavania investorov a vývoja sa tak má TriFan posunúť o hodný kus vpred a stať sa realitou už o niekoľko málo mesiacov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú