Perla poľskej elektromobility smeruje do koša. Z veľkolepého projekta je hrozivý výsledok
V roku 2020 sme prostredníctvom samostatného článku informovali, ako Poliaci plánujú vyrábať vlastné elektromobily. V danom roku totiž predstavili dva úžasne vyzerajú modely s dojazdom 400 kilometrov. Presnejšie v roku 2020 štátna automobilka Electromobility Poland, zameraná výlučne na elektromobily, predstavila prvé dva prototypy – jedno SUV a jeden hatchback pod značkou Izera.
Ako tiež informuje portál Chip.pl, 4 roky pred touto udalosťou poľský premiér Mateusz Morawiecki sebavedomo vyhlásil, že do roku 2025 sa po poľských cestách budú premávať milióny elektromobilov. Podľa najnovších informácií sa tento ambiciózny cieľ stáva vzdialeným a projekt Izera, ktorý mal byť symbolom poľskej elektromobility, možno nikdy nevzlietne.

Pre zaujímavosť, podľa výsledkov najnovšieho počítadla elektromobility bolo v Poľsku zaregistrovaných 87 724 elektrifikovaných vozidiel, pričom len 45 195 z toho predstavujú plne elektrické modely. V prípade, že k osobným elektromobilom pripočítame aj tie nákladné, tak po poľských cestách jazdí niečo málo cez 50 000 elektromobilov.
Perla poľskej elektromobility?
Izera bol (zrejme je už na mieste hovoriť v minulom čase) ambiciózny projekt, ktorý mal vytvoriť prvé poľské elektromobily. Ako sme spomínali, malo ísť o dva modely, ktoré na seba mali strhnúť pozornosť najmä tamojších obyvateľov.

Bohužiaľ, doposiaľ neexistuje jediné funkčné vozidlo, hoci na jeho výrobu bolo vyčlenených 500 miliónov poľských zlotých, teda viac ako 111 miliónov eur, vyrúbaný les, postavená fabrika a vybraná čínska platforma Geely, na ktorej mala byť Izera postavená.
Ako ďalej informuje portál AutoSwiat.pl, termín uvedenia Izery do výroby sa z roka na rok neustále odkladá a niektorým poľským poslancom už došla trpezlivosť. Pôvodne mal totiž prvý poľský elektromobil uzrieť svetlo sveta v treťom štvrťroku 2023. Tento termín sa neskôr posunul na koniec roka 2024 a najnovšie sa hovorí o výrobe až koncom 2025.
Skupina poslancov preto najnovšie predložila premiérovi interpeláciu, na základe ktorej sa chceli dozvedieť viac o financovaní projektu, jeho stratách, ale aj tom, kedy presne pôjde do výroby a aká bude jeho trhová cena.
Ukázalo sa, že zo štátneho fondu projekt získal spomínaných 500 miliónov PLN, pričom v roku 2021 bolo vyčlenených 250 miliónov a v roku 2022 bolo vyčlenených ďalších 250 miliónov. Trhovú cena ani straty projektu však neboli zverejnené. Podľa neoficiálnych informácií však budúca vláda v projekte Izera pokračovať nechce, čo zrejme hovorí samé za seba.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet

Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy

Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu

Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

MIMORIADNE: Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Najdlhší tunel na Slovensku po 27 rokoch otvorili. Nový úsek D1 odľahčí dopravu v regióne

Bomba v aute zlikvidovala vysokopostaveného ruského generála. Prstom ukazujú na Ukrajinu

Kritická situácia na 2 horských priechodoch: Na cestu padajú kamene
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
Európskemu štátu došla trpezlivosť. Apple musí zaplatiť ďalšiu mastnú pokutu
Veľké ambície, tvrdý pád. Japonská raketa nezvládla kľúčovú misiu
Drvivá väčšina Slovákov nerozozná podvodný e-shop, ukazuje prieskum
Až štvrtina detí vykazuje závislosť na sociálnych sieťach, upozorňuje komisár pre deti
Nepríjemnosť pre Putina. Čoraz viac obyvateľov európskeho štátu podporuje vyslanie vojakov na Ukrajinu
Turci riešia nepríjemné incidenty v krajine. Rusi im posielajú bezpilotné „darčeky“
Musk opäť posunul technológiu dopredu. Tesla predstavila verejnosti humanoida
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

MIMORIADNE: Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Najdlhší tunel na Slovensku po 27 rokoch otvorili. Nový úsek D1 odľahčí dopravu v regióne

Bomba v aute zlikvidovala vysokopostaveného ruského generála. Prstom ukazujú na Ukrajinu

