Perla poľskej elektromobility smeruje do koša. Z veľkolepého projekta je hrozivý výsledok
V roku 2020 sme prostredníctvom samostatného článku informovali, ako Poliaci plánujú vyrábať vlastné elektromobily. V danom roku totiž predstavili dva úžasne vyzerajú modely s dojazdom 400 kilometrov. Presnejšie v roku 2020 štátna automobilka Electromobility Poland, zameraná výlučne na elektromobily, predstavila prvé dva prototypy – jedno SUV a jeden hatchback pod značkou Izera.
Ako tiež informuje portál Chip.pl, 4 roky pred touto udalosťou poľský premiér Mateusz Morawiecki sebavedomo vyhlásil, že do roku 2025 sa po poľských cestách budú premávať milióny elektromobilov. Podľa najnovších informácií sa tento ambiciózny cieľ stáva vzdialeným a projekt Izera, ktorý mal byť symbolom poľskej elektromobility, možno nikdy nevzlietne.

Pre zaujímavosť, podľa výsledkov najnovšieho počítadla elektromobility bolo v Poľsku zaregistrovaných 87 724 elektrifikovaných vozidiel, pričom len 45 195 z toho predstavujú plne elektrické modely. V prípade, že k osobným elektromobilom pripočítame aj tie nákladné, tak po poľských cestách jazdí niečo málo cez 50 000 elektromobilov.
Perla poľskej elektromobility?
Izera bol (zrejme je už na mieste hovoriť v minulom čase) ambiciózny projekt, ktorý mal vytvoriť prvé poľské elektromobily. Ako sme spomínali, malo ísť o dva modely, ktoré na seba mali strhnúť pozornosť najmä tamojších obyvateľov.

Bohužiaľ, doposiaľ neexistuje jediné funkčné vozidlo, hoci na jeho výrobu bolo vyčlenených 500 miliónov poľských zlotých, teda viac ako 111 miliónov eur, vyrúbaný les, postavená fabrika a vybraná čínska platforma Geely, na ktorej mala byť Izera postavená.
Ako ďalej informuje portál AutoSwiat.pl, termín uvedenia Izery do výroby sa z roka na rok neustále odkladá a niektorým poľským poslancom už došla trpezlivosť. Pôvodne mal totiž prvý poľský elektromobil uzrieť svetlo sveta v treťom štvrťroku 2023. Tento termín sa neskôr posunul na koniec roka 2024 a najnovšie sa hovorí o výrobe až koncom 2025.
Skupina poslancov preto najnovšie predložila premiérovi interpeláciu, na základe ktorej sa chceli dozvedieť viac o financovaní projektu, jeho stratách, ale aj tom, kedy presne pôjde do výroby a aká bude jeho trhová cena.
Ukázalo sa, že zo štátneho fondu projekt získal spomínaných 500 miliónov PLN, pričom v roku 2021 bolo vyčlenených 250 miliónov a v roku 2022 bolo vyčlenených ďalších 250 miliónov. Trhovú cena ani straty projektu však neboli zverejnené. Podľa neoficiálnych informácií však budúca vláda v projekte Izera pokračovať nechce, čo zrejme hovorí samé za seba.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút

Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje

Ďalší európsky štát dáva zbohom spaľovákom. Do elektromobilov naleje stovky miliónov eur

Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur

Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMEnergopomoc 2026: Ak nesplníš konkrétne podmienky, na lacné energie môžeš zabudnúť

Transakčná daň zlyháva: Nenapĺňa rozpočet a ešte aj škodí ekonomike

Záhadné drony sa objavili nad základňou s jadrovými ponorkami. Námorníctvo spustilo paľbu

Dlhoročný moderátor prehral boj s vážnymi zdravotnými komplikáciami. Mal iba 55 rokov

Má 55, no je o 35 rokov mladší: Guru dlhovekosti odhalil, ako zmeniť biologický vek týmito 5 jednoduchými návykmi
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Najšialenejší test roka: BYD hodilo na svoje SUV 2-tonový strom. To, čo sa s autom stalo, prekvapilo aj expertov
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
Veľký deň pre našu ekonomiku: Slovensko sa stane jedným z kľúčových dodávateľov munície pre Európu
Ušetria až 90 % energie. Veľmoc sa pripravuje na technologický prevrat, odporcov však pribúda
Veľký operátor na Slovensku predbehlo zvyšok Európy. Zavádza budúcnosť internetu
Nová zbraň v rukách politikov? Vedci zistili, že umelá inteligencia účinne ovplyvňuje voľby
Odpratanie spaľovákov ostáva prioritou. Nemecko schválilo finančné úľavy pre elektromobily
Veľké čistky sa už začali. Státisíce mladých prídu o sociálne siete, Slovensko môže nasledovať
Black Friday prepísal históriu slovenských e-shopov. Dáta odhalili o Slovákoch zaujímavé informácie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMEnergopomoc 2026: Ak nesplníš konkrétne podmienky, na lacné energie môžeš zabudnúť

Transakčná daň zlyháva: Nenapĺňa rozpočet a ešte aj škodí ekonomike

Záhadné drony sa objavili nad základňou s jadrovými ponorkami. Námorníctvo spustilo paľbu

Dlhoročný moderátor prehral boj s vážnymi zdravotnými komplikáciami. Mal iba 55 rokov

