V roku 2020 sme prostredníctvom samostatného článku informovali, ako Poliaci plánujú vyrábať vlastné elektromobily. V danom roku totiž predstavili dva úžasne vyzerajú modely s dojazdom 400 kilometrov. Presnejšie v roku 2020 štátna automobilka Electromobility Poland, zameraná výlučne na elektromobily, predstavila prvé dva prototypy – jedno SUV a jeden hatchback pod značkou Izera.

Ako tiež informuje portál Chip.pl, 4 roky pred touto udalosťou poľský premiér Mateusz Morawiecki sebavedomo vyhlásil, že do roku 2025 sa po poľských cestách budú premávať milióny elektromobilov. Podľa najnovších informácií sa tento ambiciózny cieľ stáva vzdialeným a projekt Izera, ktorý mal byť symbolom poľskej elektromobility, možno nikdy nevzlietne.

ElectroMobility Poland

Pre zaujímavosť, podľa výsledkov najnovšieho počítadla elektromobility bolo v Poľsku zaregistrovaných 87 724 elektrifikovaných vozidiel, pričom len 45 195 z toho predstavujú plne elektrické modely. V prípade, že k osobným elektromobilom pripočítame aj tie nákladné, tak po poľských cestách jazdí niečo málo cez 50 000 elektromobilov.

Perla poľskej elektromobility?

Izera bol (zrejme je už na mieste hovoriť v minulom čase) ambiciózny projekt, ktorý mal vytvoriť prvé poľské elektromobily. Ako sme spomínali, malo ísť o dva modely, ktoré na seba mali strhnúť pozornosť najmä tamojších obyvateľov.

ElectroMobility Poland

Bohužiaľ, doposiaľ neexistuje jediné funkčné vozidlo, hoci na jeho výrobu bolo vyčlenených 500 miliónov poľských zlotých, teda viac ako 111 miliónov eur, vyrúbaný les, postavená fabrika a vybraná čínska platforma Geely, na ktorej mala byť Izera postavená.

Ako ďalej informuje portál AutoSwiat.pl, termín uvedenia Izery do výroby sa z roka na rok neustále odkladá a niektorým poľským poslancom už došla trpezlivosť. Pôvodne mal totiž prvý poľský elektromobil uzrieť svetlo sveta v treťom štvrťroku 2023. Tento termín sa neskôr posunul na koniec roka 2024 a najnovšie sa hovorí o výrobe až koncom 2025.

Skupina poslancov preto najnovšie predložila premiérovi interpeláciu, na základe ktorej sa chceli dozvedieť viac o financovaní projektu, jeho stratách, ale aj tom, kedy presne pôjde do výroby a aká bude jeho trhová cena.

Ukázalo sa, že zo štátneho fondu projekt získal spomínaných 500 miliónov PLN, pričom v roku 2021 bolo vyčlenených 250 miliónov a v roku 2022 bolo vyčlenených ďalších 250 miliónov. Trhovú cena ani straty projektu však neboli zverejnené. Podľa neoficiálnych informácií však budúca vláda v projekte Izera pokračovať nechce, čo zrejme hovorí samé za seba.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú