Koniec pochybnostiam. Batérie v elektromobiloch prežijú samotné auto, dokazuje to ikonický model
Špekulácie ohľadom životnosti vysokonapäťových batérií v elektromobiloch sú zrejme u konca. Nic Thomas, marketingový riaditeľ automobilky Nissan, pre magazín Forbes nedávno prezradil, že takmer všetky elektromobily Leaf majú ešte stále pôvodnú batériu.
Reči, že batéria v elektromobile vydrží iba pár rokov a následne ju bude potrebné vymeniť za novú, sú nezmysel. Nissan predáva svoje elektromobily Leaf už od roku 2010 a väčšina z nich ešte stále jazdí s pôvodnou batériou. Pri prvých elektromobiloch pritom predikcie neboli tak optimistické ako dnes. Automobilky na moderné elektromobily poskytujú záruku na batériu buď na 8 rokov alebo na 160 až 180-tisíc kilometrov.
Batéria môže prežiť auto
Vysokonapäťové akumulátory v prvých Nissanoch Leaf majú aj 12 rokov a ešte stále nie sú úplne na odpis. Po vyše dekáde a desiatkach tisíc najazdených kilometrov je samozrejmé, že auto už na jedno nabitie neprejde toľko čo nové.
Aj po skončení životného cyklu auta, ktorý sa odhaduje na zhruba 15-20 rokov, má byť batéria stále funkčná so 60-70 % pôvodnej kapacity. Akumulátor je následne možné ďalej využiť ako úložisko energie v domácnosti alebo vo veľkých energetických centrách. Ďalšou možnosťou je recyklácia batérie. Vzácne kovy sa opäť dostanú do nových akumulátorov a môžu slúžiť ďalšie roky v novom elektromobile.
Netreba zabúdať, že vývoj batérií urazil behom posledných rokov obrovskú cestu a dnešné akumulátory sú neporovnateľne lepšie než tie spred desiatich rokov. Je teda viac než pravdepodobné, že súčasné akumulátory vydržia ešte dlhšie, respektíve budú svoju kapacitu strácať pomalšie.
Ako dodal Nic Thomas, automobilka do dnešných dní zozbierala len malé množstvo batérií z prvých Nissanov Leaf. Väčšina z nich pochádzala z havarovaných vozidiel alebo išlo o akumulátory, ktoré boli vymenené v rámci záručnej opravy, píše CleanTechnica.
Elektromobil dokáže jazdiť rovnako dlho ako spaľovák
Dávnejšie sa FonTech.sk rozprával s elektromobilistom Milanom Bahnom, ktorý vlastní prvú generáciu Nissan Leaf a v ktorom má ešte stále pôvodnú batériu. Na otázku, či dokáže elektromobil jazdiť rovnako dlho ako spaľovák, teda 20-30 rokov, nám odpovedal nasledovne:
Pred pol rokom až rokom by som odpovedal opatrnejšie so slovami: asi áno a “mal by”. Dnes sme o rôzne merania novších modelov múdrejší a ja už skalopevne tvrdím, že áno, elektromobil vydrží jazdiť rovnako dlho, ako spaľováky.
S kolegom elektromobilistom jazdiacim na vynikajúcom aute Kia eNiro zbierame údaje mnohých iných modelov. Tento kamarát dokáže cez OBD konektor získať veľmi presné informácie o degradácii a má regulárny postup na meranie tejto hodnoty.
Práve tu nastáva veľmi príjemné prekvapenie. Tie najlepšie modely a batérie dokážu degradáciu držať na úrovni približne 1 % za rok. Ak teda nedôjde k mechanickému poškodeniu batérie, alebo majiteľ nebude trvalo robiť batérii všetko zle, tak síce s horšou kondíciou, ale stále dokáže takáto batéria napájať elektrické auto.
Dnes je už pri autách iný problém. Hrúbka laku, menej kvalitné spracovania, úspora na materiáloch – to všetko má za následok, že o 20 rokov auto skôr skoroduje, alebo bude zošrotované z iného dôvodu poruchy, napríklad riadiacej jednotky, nie kvôli akumulátoru. Ten je paradoxne na elektromobile asi najtrvácnejším dielom.
Batéria degraduje, no výmena nie je nutná
Väčšina automobiliek poskytuje záruku na batériu zhruba 8 rokov. Mnoho ľudí si ale mylne myslí, že po tejto dobe je batéria „na odpis“. To ale nie je pravda, svedčia o tom aj reálne skúsenosti majiteľov elektromobilov.
„Záruka 8 rokov je férová. Prináša však mylnú predstavu, ktorú niekedy preberajú aj skúsení novinári a to, že po tomto čase je nutné drahý akumulátor vymeniť. Je to samozrejme nezmysel. Môj najstarší a pioniersky elektromobil má po 7 rokoch degradáciu asi 21 %. A to je technicky to najhoršie, čo sa dá medzi elektromobilmi kúpiť.“
„Nemám pocit, že by musela ísť batéria alebo auto o rok na recykláciu. Tesla na to odpovedá tiež už na základe reálnych dát. Aj staré Modely S s nájazdami 200 000 či 300 000 km majú stále pôvodné batérie a degradácie na úrovniach 10-15 %. Niektoré dokonca len polovicu z toho,“ odpovedal Milan Bahna.
Na degradáciu vplýva množstvo faktorov
Na degradáciu batérie vplýva množstvo faktorov a dva rovnaké elektromobily môžu mať po rovnakom nájazde rôzne vysokú mieru degradácie. Všetko záleží od toho, ako sa majiteľ k batérii správa, či nabíja akumulátor vždy na 100 %, ako dlho ho necháva plne nabitý a podobne.
Mieru degradácie rôznych elektromobilov a pri rôznych podmienkach odhalil aj nórsky youtuber Bjørn Nyland. Vo finále sa ale ukazuje, že degradácia je najvyššia v priebehu prvých dvoch-troch rokov. Následne už akumulátor stráca svoju kapacitu výrazne pomalšie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Umelá inteligencia, vodík a dizajn. Yamaha ukázala, ako bude vyzerať jazda o 5 rokov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci vytvorili superdrevo silnejšie než oceľ. Môže zmeniť budúcnosť stavebníctva aj priemyslu
Michal Kiča na ministerstve odmietol úplatok 500-tisíc eur. Po štyroch rokoch padlo obvinenie
Prirodzený „zabijak“ rakoviny prekonáva všetky doterajšie terapie. Vedci ohlásili takmer 100 % účinnosť
Trump sa pustil do svetového magazínu TIME: „Zmizli mi vlasy a niečo mi pláva nad hlavou“
Kľúčové stretnutie Trumpa a Zelenského v Bielom dome sa blíži: Tomahawky môžu zmeniť priebeh vojny
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Technológia z futuristických filmov je tu. Hypershell dá tvojim nohám výkon 1 000 W
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Ak máš tohto operátora, máš to najlepšie na Slovensku. 5G sieť zasahuje už viac než 5 miliónov ľudí
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP