Koniec pochybnostiam. Batérie v elektromobiloch prežijú samotné auto, dokazuje to ikonický model
Špekulácie ohľadom životnosti vysokonapäťových batérií v elektromobiloch sú zrejme u konca. Nic Thomas, marketingový riaditeľ automobilky Nissan, pre magazín Forbes nedávno prezradil, že takmer všetky elektromobily Leaf majú ešte stále pôvodnú batériu.
Reči, že batéria v elektromobile vydrží iba pár rokov a následne ju bude potrebné vymeniť za novú, sú nezmysel. Nissan predáva svoje elektromobily Leaf už od roku 2010 a väčšina z nich ešte stále jazdí s pôvodnou batériou. Pri prvých elektromobiloch pritom predikcie neboli tak optimistické ako dnes. Automobilky na moderné elektromobily poskytujú záruku na batériu buď na 8 rokov alebo na 160 až 180-tisíc kilometrov.
Batéria môže prežiť auto
Vysokonapäťové akumulátory v prvých Nissanoch Leaf majú aj 12 rokov a ešte stále nie sú úplne na odpis. Po vyše dekáde a desiatkach tisíc najazdených kilometrov je samozrejmé, že auto už na jedno nabitie neprejde toľko čo nové.
Aj po skončení životného cyklu auta, ktorý sa odhaduje na zhruba 15-20 rokov, má byť batéria stále funkčná so 60-70 % pôvodnej kapacity. Akumulátor je následne možné ďalej využiť ako úložisko energie v domácnosti alebo vo veľkých energetických centrách. Ďalšou možnosťou je recyklácia batérie. Vzácne kovy sa opäť dostanú do nových akumulátorov a môžu slúžiť ďalšie roky v novom elektromobile.
Netreba zabúdať, že vývoj batérií urazil behom posledných rokov obrovskú cestu a dnešné akumulátory sú neporovnateľne lepšie než tie spred desiatich rokov. Je teda viac než pravdepodobné, že súčasné akumulátory vydržia ešte dlhšie, respektíve budú svoju kapacitu strácať pomalšie.
Ako dodal Nic Thomas, automobilka do dnešných dní zozbierala len malé množstvo batérií z prvých Nissanov Leaf. Väčšina z nich pochádzala z havarovaných vozidiel alebo išlo o akumulátory, ktoré boli vymenené v rámci záručnej opravy, píše CleanTechnica.
Elektromobil dokáže jazdiť rovnako dlho ako spaľovák
Dávnejšie sa FonTech.sk rozprával s elektromobilistom Milanom Bahnom, ktorý vlastní prvú generáciu Nissan Leaf a v ktorom má ešte stále pôvodnú batériu. Na otázku, či dokáže elektromobil jazdiť rovnako dlho ako spaľovák, teda 20-30 rokov, nám odpovedal nasledovne:
Pred pol rokom až rokom by som odpovedal opatrnejšie so slovami: asi áno a “mal by”. Dnes sme o rôzne merania novších modelov múdrejší a ja už skalopevne tvrdím, že áno, elektromobil vydrží jazdiť rovnako dlho, ako spaľováky.
S kolegom elektromobilistom jazdiacim na vynikajúcom aute Kia eNiro zbierame údaje mnohých iných modelov. Tento kamarát dokáže cez OBD konektor získať veľmi presné informácie o degradácii a má regulárny postup na meranie tejto hodnoty.

Práve tu nastáva veľmi príjemné prekvapenie. Tie najlepšie modely a batérie dokážu degradáciu držať na úrovni približne 1 % za rok. Ak teda nedôjde k mechanickému poškodeniu batérie, alebo majiteľ nebude trvalo robiť batérii všetko zle, tak síce s horšou kondíciou, ale stále dokáže takáto batéria napájať elektrické auto.
Dnes je už pri autách iný problém. Hrúbka laku, menej kvalitné spracovania, úspora na materiáloch – to všetko má za následok, že o 20 rokov auto skôr skoroduje, alebo bude zošrotované z iného dôvodu poruchy, napríklad riadiacej jednotky, nie kvôli akumulátoru. Ten je paradoxne na elektromobile asi najtrvácnejším dielom.
Batéria degraduje, no výmena nie je nutná
Väčšina automobiliek poskytuje záruku na batériu zhruba 8 rokov. Mnoho ľudí si ale mylne myslí, že po tejto dobe je batéria „na odpis“. To ale nie je pravda, svedčia o tom aj reálne skúsenosti majiteľov elektromobilov.
„Záruka 8 rokov je férová. Prináša však mylnú predstavu, ktorú niekedy preberajú aj skúsení novinári a to, že po tomto čase je nutné drahý akumulátor vymeniť. Je to samozrejme nezmysel. Môj najstarší a pioniersky elektromobil má po 7 rokoch degradáciu asi 21 %. A to je technicky to najhoršie, čo sa dá medzi elektromobilmi kúpiť.“
„Nemám pocit, že by musela ísť batéria alebo auto o rok na recykláciu. Tesla na to odpovedá tiež už na základe reálnych dát. Aj staré Modely S s nájazdami 200 000 či 300 000 km majú stále pôvodné batérie a degradácie na úrovniach 10-15 %. Niektoré dokonca len polovicu z toho,“ odpovedal Milan Bahna.
Na degradáciu vplýva množstvo faktorov
Na degradáciu batérie vplýva množstvo faktorov a dva rovnaké elektromobily môžu mať po rovnakom nájazde rôzne vysokú mieru degradácie. Všetko záleží od toho, ako sa majiteľ k batérii správa, či nabíja akumulátor vždy na 100 %, ako dlho ho necháva plne nabitý a podobne.
Mieru degradácie rôznych elektromobilov a pri rôznych podmienkach odhalil aj nórsky youtuber Bjørn Nyland. Vo finále sa ale ukazuje, že degradácia je najvyššia v priebehu prvých dvoch-troch rokov. Následne už akumulátor stráca svoju kapacitu výrazne pomalšie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Elektromobil si dobiješ za jazdy, zadarmo a pri výkone 300 kW. Európsky štát postavil „zázračnú" cestu

Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky

TEST: Dojazd cez 400 km za prekvapivo nízku cenu. Na tento čínsky elektromobil nikdy nezabudnem

Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci

Zmenil Teslu na obytné auto a prešiel 5 600 kilometrov. Ľahký modul mení elektromobil na mini apartmán
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

U lekára nemusíš platiť za termín, recept či potvrdenku do práce. Tieto poplatky sú nelegálne
PREMIUMChatGPT ani umelá inteligencia nie sú našimi priateľmi. Dávaj si pozor, takto ohrozujú vývoj detí

Slovenka Petra začala investovať v 24 rokoch. Dnes je z nej vďaka jasnej a dlhodobej stratégii multimilionárka

Vedci odhalili tajomstvo 200-ročnej veľryby, ktorá nestarne a nemá rakovinu. Jej bunky opravuje „studený“ proteín

Kauza Gašpar naberá na obrátkach: Policajt, ktorý riešil nehodu, náhle končí. Opozícia hovorí o tlaku zhora
- 24 hod
 - 48 hod
 - 7 dní
 
- 
					
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
 - VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
 - Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
 - Elektromobil si dobiješ za jazdy, zadarmo a pri výkone 300 kW. Európsky štát postavil „zázračnú“ cestu
 - O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
 
 - 
					
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
 - Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
 - VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
 - O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
 - Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
 
 - 
				
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
 - Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
 - Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
 - VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
 - Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
 
 
Kým Ukrajina bojuje, EÚ veselo dováža veľkú komoditu z Ruska. Nemec žiada okamžitý zákaz
Minister Smeru-SD v tom má jasno: Emisný systém je nezmyselný, EÚ stráca konkurencieschopnosť
Trump obvinil dve veľmoci z tajných jadrových testov. USA plánujú vlastné skúšky, experti sú zaskočení
Ľudia naleteli nekonečnému nezmyslu. Experti odhalili banálny dôvod, prečo sú psy z Černobyľa modré
Bývalý minister to povedal na rovinu: Energopomoc je nefér, Slovensko nezvláda základnú vec. Mám riešenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

U lekára nemusíš platiť za termín, recept či potvrdenku do práce. Tieto poplatky sú nelegálne
PREMIUMChatGPT ani umelá inteligencia nie sú našimi priateľmi. Dávaj si pozor, takto ohrozujú vývoj detí

Slovenka Petra začala investovať v 24 rokoch. Dnes je z nej vďaka jasnej a dlhodobej stratégii multimilionárka

Vedci odhalili tajomstvo 200-ročnej veľryby, ktorá nestarne a nemá rakovinu. Jej bunky opravuje „studený“ proteín

				
				
                
				
				
				