Európska elektromobilita dostala tvrdú facku. Jeden z najväčších výrobcov batérií neprežil krízu
Európa dlho dúfala, že švédsky výrobca batérií Northvolt pomôže znížiť jej závislosť od ázijských gigantov, akými sú čínske spoločnosti CATL a BYD. Táto nádej sa však rozplynula – spoločnosť oznámila bankrot, čím sa skončil jeden z najambicióznejších projektov európskeho priemyslu posledných rokov. Informuje BatteriesNews.
Northvolt v stredu na svojom webe uviedol, že nebol schopný zabezpečiť dostatočné financovanie na pokračovanie svojich aktivít. Táto správa znamená veľkú ranu pre celý európsky sektor elektromobility, ktorý sa snaží o samostatnosť v oblasti výroby batérií. Firma, ktorá zamestnáva viac ako 5000 ľudí, teraz prechádza do procesu likvidácie pod dohľadom švédskeho súdneho správcu.
Nezávislosť od Číny tak ľahko nebude
Northvolt bol založený v roku 2016 s cieľom vybudovať silného európskeho hráča v oblasti batérií pre elektromobily. Podarilo sa mu prilákať významných investorov, medzi ktorých patrili Volkswagen s 21-percentným podielom a Goldman Sachs s 19 percentami. Celkovo získala spoločnosť viac ako desať miliárd dolárov prostredníctvom kapitálového, dlhového a verejného financovania. Napriek tomuto obrovskému kapitálu sa však nepodarilo stabilizovať výrobu a dosiahnuť udržateľný rast.
Už v novembri minulého roka Northvolt požiadal o bankrotovú ochranu v USA. Chcel tak získať čas na riešenie problémov súvisiacich s rozširovaním výroby vo svojom hlavnom závode v severnom Švédsku. To však nestačilo, a firma teraz čelí nevyhnutnému koncu v súčasnej podobe.
Čo to znamená pre Európu?
Pád Northvoltu nie je len neúspechom jednej firmy, ale aj signálom pre celý európsky automobilový priemysel. Ten dlhodobo hľadá spôsob, ako sa vyhnúť závislosti od ázijských výrobcov batérií, no Northvolt bol jednou z mála reálnych alternatív. S jeho koncom bude pre európske automobilky ešte ťažšie zabezpečiť si domáce zdroje batérií, a to v čase, keď sa celý svet čoraz viac orientuje na elektromobilitu.
Či sa podarí nájsť nového investora, ktorý by mohol prevziať časti firmy a pokračovať v jej vízii, zatiaľ nie je jasné. Jedno je však isté – európsky sen o nezávislej výrobe batérií práve utrpel veľkú ranu.
Zálusk si robí Scania
Napriek tomu, že švédsky výrobca batérií Northvolt v stredu vyhlásil bankrot, spoločnosť Scania zostáva odhodlaná kúpiť jeho divíziu batériových balíkov. Túto informáciu potvrdil hovorca švédskeho výrobcu nákladných vozidiel agentúre Reuters.
Northvolt, ktorý bol považovaný za najväčšiu európsku nádej v oblasti výroby batériových článkov pre elektromobily a konkurenta ázijským gigantom, v stredu oficiálne požiadal o bankrotovú ochranu.
Ešte vo februári Northvolt oznámil, že sa dohodol na predaji svojej divízie batériových balíkov s názvom Northvolt Industrial jednému zo svojich najväčších zákazníkov – spoločnosti Scania, ktorá patrí pod koncern Traton.
Podľa dohody mala Scania zaplatiť za túto divíziu 6 miliónov dolárov v hotovosti a prevziať všetky jej dlhy a záväzky. Northvolt Industrial bol súčasťou širšej obchodnej jednotky Northvolt Systems.
Plánovaný obchod sa však momentálne zastavil, pretože materská spoločnosť Northvolt spolu so štyrmi svojimi divíziami, vrátane Systems, vyhlásila v Švédsku bankrot. Interný dokument Northvoltu, ktorý získala agentúra Reuters, potvrdzuje, že transakcia sa za súčasných podmienok nemôže dokončiť.
Hoci situácia dočasne skomplikovala proces akvizície, Scania zatiaľ svoj záujem o Northvolt Industrial neodvolala a ostáva odhodlaná získať túto časť biznisu. Ako sa situácia vyvinie ďalej, bude závisieť od priebehu bankrotového konania a ďalších rokovaní medzi zainteresovanými stranami.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
Výber Citroën auta pre mladú rodinu
Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
69-ročný Slovák s majetkom 270 miliónov eur: Najväčšia výhoda mojej generácie bola, že sme boli pri prerozdeľovaní majetku
Legendárne kúpele zatvárajú brány. Slováci ich milovali pre liečivú vodu a unikátnu architektúru
Dôchodky stúpnu o 3,7 %, matky dostanú viac. Niektorí seniori si v roku prilepšia hneď dvakrát (VÝPOČET)
Finfluenceri prezrádzajú: 8 vecí, ktoré prestali kupovať, vďaka čomu ušetrili stovky eur (ZOZNAM)
Rusko je už vo „fáze nula“ vojny s NATO, varuje prestížny think-tank: Toto sú 3 znaky, ktoré to dokazujú
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP