Európska elektromobilita dostala tvrdú facku. Jeden z najväčších výrobcov batérií neprežil krízu
Európa dlho dúfala, že švédsky výrobca batérií Northvolt pomôže znížiť jej závislosť od ázijských gigantov, akými sú čínske spoločnosti CATL a BYD. Táto nádej sa však rozplynula – spoločnosť oznámila bankrot, čím sa skončil jeden z najambicióznejších projektov európskeho priemyslu posledných rokov. Informuje BatteriesNews.
Northvolt v stredu na svojom webe uviedol, že nebol schopný zabezpečiť dostatočné financovanie na pokračovanie svojich aktivít. Táto správa znamená veľkú ranu pre celý európsky sektor elektromobility, ktorý sa snaží o samostatnosť v oblasti výroby batérií. Firma, ktorá zamestnáva viac ako 5000 ľudí, teraz prechádza do procesu likvidácie pod dohľadom švédskeho súdneho správcu.
Nezávislosť od Číny tak ľahko nebude
Northvolt bol založený v roku 2016 s cieľom vybudovať silného európskeho hráča v oblasti batérií pre elektromobily. Podarilo sa mu prilákať významných investorov, medzi ktorých patrili Volkswagen s 21-percentným podielom a Goldman Sachs s 19 percentami. Celkovo získala spoločnosť viac ako desať miliárd dolárov prostredníctvom kapitálového, dlhového a verejného financovania. Napriek tomuto obrovskému kapitálu sa však nepodarilo stabilizovať výrobu a dosiahnuť udržateľný rast.
Už v novembri minulého roka Northvolt požiadal o bankrotovú ochranu v USA. Chcel tak získať čas na riešenie problémov súvisiacich s rozširovaním výroby vo svojom hlavnom závode v severnom Švédsku. To však nestačilo, a firma teraz čelí nevyhnutnému koncu v súčasnej podobe.
Čo to znamená pre Európu?
Pád Northvoltu nie je len neúspechom jednej firmy, ale aj signálom pre celý európsky automobilový priemysel. Ten dlhodobo hľadá spôsob, ako sa vyhnúť závislosti od ázijských výrobcov batérií, no Northvolt bol jednou z mála reálnych alternatív. S jeho koncom bude pre európske automobilky ešte ťažšie zabezpečiť si domáce zdroje batérií, a to v čase, keď sa celý svet čoraz viac orientuje na elektromobilitu.
Či sa podarí nájsť nového investora, ktorý by mohol prevziať časti firmy a pokračovať v jej vízii, zatiaľ nie je jasné. Jedno je však isté – európsky sen o nezávislej výrobe batérií práve utrpel veľkú ranu.
Zálusk si robí Scania
Napriek tomu, že švédsky výrobca batérií Northvolt v stredu vyhlásil bankrot, spoločnosť Scania zostáva odhodlaná kúpiť jeho divíziu batériových balíkov. Túto informáciu potvrdil hovorca švédskeho výrobcu nákladných vozidiel agentúre Reuters.
Northvolt, ktorý bol považovaný za najväčšiu európsku nádej v oblasti výroby batériových článkov pre elektromobily a konkurenta ázijským gigantom, v stredu oficiálne požiadal o bankrotovú ochranu.
Ešte vo februári Northvolt oznámil, že sa dohodol na predaji svojej divízie batériových balíkov s názvom Northvolt Industrial jednému zo svojich najväčších zákazníkov – spoločnosti Scania, ktorá patrí pod koncern Traton.
Podľa dohody mala Scania zaplatiť za túto divíziu 6 miliónov dolárov v hotovosti a prevziať všetky jej dlhy a záväzky. Northvolt Industrial bol súčasťou širšej obchodnej jednotky Northvolt Systems.
Plánovaný obchod sa však momentálne zastavil, pretože materská spoločnosť Northvolt spolu so štyrmi svojimi divíziami, vrátane Systems, vyhlásila v Švédsku bankrot. Interný dokument Northvoltu, ktorý získala agentúra Reuters, potvrdzuje, že transakcia sa za súčasných podmienok nemôže dokončiť.
Hoci situácia dočasne skomplikovala proces akvizície, Scania zatiaľ svoj záujem o Northvolt Industrial neodvolala a ostáva odhodlaná získať túto časť biznisu. Ako sa situácia vyvinie ďalej, bude závisieť od priebehu bankrotového konania a ďalších rokovaní medzi zainteresovanými stranami.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
TOP 5 luxusných áut na slovenských bazároch do 10 000 eur: Vybrali sme to najlepšie na trhu (REBRÍČEK)
„Tajný“ trik, o ktorom Slováci netušia: Sociálna poisťovňa môže jednej skupine vyplatiť stovky eur naraz
56 % Slovákov verí, že sa dnes žije horšie než za socializmu. Neinvestujú, radšej šetria (PRIESKUM)
Slovensko v zozname chýba. TOP 10 krajín, v ktorých sa oplatí začať život nanovo (REBRÍČEK)
Slovensko čelí prívalovým povodniam: Intenzívne lejaky a búrky zaplavujú cesty a polia, SHMÚ vydal výstrahy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Predaje elektromobilov lámu rekordy. Takéto čísla by si v Európe nikdy nečakal
-
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP