Klinec do rakvy biopalivám. Prevádzkovať kamióny na ekologickú naftu je neporovnateľne drahšie ako elektrické ťahače
Nová štúdia organizácie Transport & Environment odhalila, aká drahá je prevádzka nákladných vozidiel jazdiacich na ekologickejšie biopalivá oproti prevádzke elektrických ťahačov. Jeden kilometer jazdy ťahačom na e-naftu je nielen drahší, ale takéto auto produkuje aj viac emisií než kamión na batériový pohon.
Od roku 2035 budú musieť všetky nové nákladné vozidlá jazdiť na bionaftu, alebo budú musieť byť úplne bezemisné počas svojej prevádzky. To sa dá dosiahnuť napríklad batériovým alebo vodíkovým pohonom.
Niektorí ľudia sa však nechcú vzdať spaľovacích motorov za žiadnu cenu, no musia sa pripraviť na to, že prevádzka ich vozového parku bude oproti konkurencii, ktorá využíva elektrické ťahače, podstatne nákladnejšia.
Až o 47 % drahšia prevádzka
T&E v novej štúdii porovnáva náklady a vyprodukované emisie počas prevádzky ťahačov na bionaftu v porovnaní s čisto elektrickými nákladnými vozidlami. Naftový nákladiak spaľujúci ekologické palivo prejde jeden kilometer za zhruba 0,70 €.
Batériový ťahač to zvládne za 0,48 €, čím sa stáva pri prevádzke podstatne výhodnejší. Cenový rozdiel naftového a elektrického ťahača sa tak počas prevádzky veľmi rýchlo dorovná. Len pre porovnanie, pri nájazde 100 000 km by to predstavovalo cenový rozdiel 22 000 €.
„Dopravné spoločnosti výrazne hladia na náklady počas prevádzky, a preto sú elektrické kamióny na batérie tou správnou cestou. E-palivá sú iba zúfalým pokusom priemyslu hodiť si záchranné lano na úkor dopravcov operujúcich s nízkymi maržami. Prečo im vnucovať e-palivá, keď majú na dosah čistejšie a lacnejšie riešenie? Európa nedávno oznámila, že nebude podporovať autá na e-palivá z dobrého dôvodu, a preto by sme mali na rovnakú cestu postaviť aj nákladiaky,“ uviedol analytik T&E Max Mollière.
Tesla Semi je elektrický ťahač s dojazdom až 800 km
Bionafta ťahá za kratší koniec aj v prípade emisií
Jedinou výhodou ťahačov spaľujúcich bionaftu bude zrejme iba rýchlejšie doplnenie nádrže. Predsa len, obrovské akumulátory elektrických ťahačov sa nabíjajú dlhšie aj napriek tomu, že už sa pracuje na nabíjacej infraštruktúre pre nákladnú dopravu, ktorá by mala dosahovať výkony cez 1 MW.
Biopalivá totiž ťahajú za kratší koniec aj z hľadiska produkcie emisií. Počas celého životného cyklu vyprodukuje takýto ťahač až trikrát viac emisií v porovnaní s batériovým nákladným vozidlom.
Dokonca aj v prípade, ak by sa bionafta vyrábala stopercentne z obnoviteľných zdrojov a zároveň by sa výhradne zelenou energiou nabíjali aj batériové ťahače, aj vtedy bude elektrický ťahač o viac ako jednu tretinu čistejší.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Dvojdňová opica nie je výmysel: Vedci odhalili prečo po tridsiatke trpíš dlhšie. Odporúčajú 4 metódy, ako jej predísť
Počas hádky bodla žena muža kuchynským nožom, zraneniam počas prevozu vrtuľníkom podľahol
Mozgová hmla ťa oberá o schopnosť myslieť. Lekár odhalil štyri jednoduché riešenia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP