Klinec do rakvy biopalivám. Prevádzkovať kamióny na ekologickú naftu je neporovnateľne drahšie ako elektrické ťahače
Nová štúdia organizácie Transport & Environment odhalila, aká drahá je prevádzka nákladných vozidiel jazdiacich na ekologickejšie biopalivá oproti prevádzke elektrických ťahačov. Jeden kilometer jazdy ťahačom na e-naftu je nielen drahší, ale takéto auto produkuje aj viac emisií než kamión na batériový pohon.
Od roku 2035 budú musieť všetky nové nákladné vozidlá jazdiť na bionaftu, alebo budú musieť byť úplne bezemisné počas svojej prevádzky. To sa dá dosiahnuť napríklad batériovým alebo vodíkovým pohonom.
Niektorí ľudia sa však nechcú vzdať spaľovacích motorov za žiadnu cenu, no musia sa pripraviť na to, že prevádzka ich vozového parku bude oproti konkurencii, ktorá využíva elektrické ťahače, podstatne nákladnejšia.
Až o 47 % drahšia prevádzka
T&E v novej štúdii porovnáva náklady a vyprodukované emisie počas prevádzky ťahačov na bionaftu v porovnaní s čisto elektrickými nákladnými vozidlami. Naftový nákladiak spaľujúci ekologické palivo prejde jeden kilometer za zhruba 0,70 €.
Batériový ťahač to zvládne za 0,48 €, čím sa stáva pri prevádzke podstatne výhodnejší. Cenový rozdiel naftového a elektrického ťahača sa tak počas prevádzky veľmi rýchlo dorovná. Len pre porovnanie, pri nájazde 100 000 km by to predstavovalo cenový rozdiel 22 000 €.
„Dopravné spoločnosti výrazne hladia na náklady počas prevádzky, a preto sú elektrické kamióny na batérie tou správnou cestou. E-palivá sú iba zúfalým pokusom priemyslu hodiť si záchranné lano na úkor dopravcov operujúcich s nízkymi maržami. Prečo im vnucovať e-palivá, keď majú na dosah čistejšie a lacnejšie riešenie? Európa nedávno oznámila, že nebude podporovať autá na e-palivá z dobrého dôvodu, a preto by sme mali na rovnakú cestu postaviť aj nákladiaky,“ uviedol analytik T&E Max Mollière.
Tesla Semi je elektrický ťahač s dojazdom až 800 km
Bionafta ťahá za kratší koniec aj v prípade emisií
Jedinou výhodou ťahačov spaľujúcich bionaftu bude zrejme iba rýchlejšie doplnenie nádrže. Predsa len, obrovské akumulátory elektrických ťahačov sa nabíjajú dlhšie aj napriek tomu, že už sa pracuje na nabíjacej infraštruktúre pre nákladnú dopravu, ktorá by mala dosahovať výkony cez 1 MW.
Biopalivá totiž ťahajú za kratší koniec aj z hľadiska produkcie emisií. Počas celého životného cyklu vyprodukuje takýto ťahač až trikrát viac emisií v porovnaní s batériovým nákladným vozidlom.
Dokonca aj v prípade, ak by sa bionafta vyrábala stopercentne z obnoviteľných zdrojov a zároveň by sa výhradne zelenou energiou nabíjali aj batériové ťahače, aj vtedy bude elektrický ťahač o viac ako jednu tretinu čistejší.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
Kedysi zabíjal, dnes zmení priemysel. Startup premení miliardu ton smrtiaceho materiálu na čistú energiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci majú v obývačke poklady za tisíce eur. Tieto predmety majú päťcifernú hodnotu (PREHĽAD)
Revolúcia v liečbe depresie: Domorodá rastlina môže zachrániť milióny životov, hlási nový výskum
Nový pápež Lev XIV. mal prísť v júni na Slovensko. Plánoval odslúžiť omšu aj navštíviť známy vrch
V zóne smrti nemôžeme zachrániť nikoho. Horolezci odhaľujú drsnú stránku výstupu na Mount Everest
Fico počas osláv konca 2. svetovej vojny citoval antisemitu. Dúfam, že ide o neznalosť, varuje sociológ
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
- Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
- Kedysi zabíjal, dnes zmení priemysel. Startup premení miliardu ton smrtiaceho materiálu na čistú energiu
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
- Kedysi zabíjal, dnes zmení priemysel. Startup premení miliardu ton smrtiaceho materiálu na čistú energiu
- Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
- Zabudni na elektrickú kolobežku. Táto alternatíva je omnoho praktickejšia a stojí len o trochu viac
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Tesla čelí vlastnej nočnej more. Jej najväčší rival buduje impérium, zatiaľ čo Muskovi dochádza dych
India a Pakistan na pokraji vojny. Civilné lety zastavené
Benzín aj nafta zlacneli. Analytik varuje, že ďalšie zníženie je neisté
Trump uzavrel prvú veľkú dohodu. Britské autá budú v USA lacnejšie
Najväčšia automobilka sveta hlási problémy. Zisky prudko padajú
Bez ruského plynu: EÚ sprísňuje pravidlá skladovania až do roku 2027
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci majú v obývačke poklady za tisíce eur. Tieto predmety majú päťcifernú hodnotu (PREHĽAD)
Revolúcia v liečbe depresie: Domorodá rastlina môže zachrániť milióny životov, hlási nový výskum
Nový pápež Lev XIV. mal prísť v júni na Slovensko. Plánoval odslúžiť omšu aj navštíviť známy vrch
V zóne smrti nemôžeme zachrániť nikoho. Horolezci odhaľujú drsnú stránku výstupu na Mount Everest
Fico počas osláv konca 2. svetovej vojny citoval antisemitu. Dúfam, že ide o neznalosť, varuje sociológ
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené