Tesla je považovaná za priekopníka v automobilovom priemysle, aktuálne najhodnotnejšej automobilke sveta sa podarilo to, čo sa nedarilo iným – presadiť elektrické vozidlá.

Prístupom ju mnohí považujú za „Apple elektromobility“, no podobne ako kalifornská technologická spoločnosť, aj Tesla si musí dávať pozor na konkurenciu, ktorá nenecháva nič na náhodu. Za pomyselný „Samsung“ môžno považovať Volkswagen, ktorý vsadil všetko na jednu kartu.

Tesla má podľa mnohých odborníkov a dokonca aj podľa CEO koncernu VW, Herberta Diessa, pred ostatnými automobilkami náskok niekoľkých rokov. Tento náskok sa však rozhodne netýka kvality spracovania, dobre vieme, ako na tom Muskove elektromobily Tesla po tejto stránke sú.

V rámci elektromobility je ale veľmi podstatné pohonné ústrojenstvo, teda elektromotor a batérie, kde má Tesla naozaj výrazne navrch. Veď pri rovnakých kapacitách, aké má konkurencia, zvládnu prejsť Tesly na jedno nabitie ďaleko viac kilometrov.

Screenshot / Youtube / Own360 Austria

Ďalej sú tu technológie, ktoré Teslu stavajú na piedestál. Ich asistent jazdy a funkcia Full Self-Driving už teraz poskytuje vysokú úroveň autonómnej jazdy. Aj keď je táto funkcia stále v beta verzii, ostatní veľkí výrobcovia sú v tomto smere výrazne pozadu.

O Tesle sa hovorí, že inžinieri zobrali tablet a namontovali naň kolesá. Tieto autá sú teda primárne o tom, že sa v nich máš cítiť dobre a maximálne si užiť jazdu z bodu A do bodu B. Aj vďaka tomuto odlišnému prístupu mnohí považujú Teslu za „Apple elektromobility“.

Kalifornská technologická spoločnosť má pri svojej technike vlastný ekosystém, okolo ktorého stavia zariadenia. Apple tiež používa neslávne slávny Lightning konektor, v synergii s Teslou to môžeme preniesť na ich sieť nabíjacích staníc Supercharger. Podobne, ako nevyužíva Lightning konektor žiaden iný výrobca smartfónov, ani stanice Supercharger pred pár mesiacmi nemohli použiť žiadne vozidlá inej značky.

Aj napriek takémuto, na prvý pohľad možno zvláštnemu prístupu, je Apple najhodnotnejší výrobca smartfónov a to isté platí aj pre Teslu v oblasti elektromobility. Na poli smartfónov sú však aj iní výrobcovia, ktorí vsadili na druhú stranu mince, a teda operačný systém Android. Tu kraľuje Samsung a k Samsungu by sme pokojne mohli prirovnať automobilku VW, ktorá je naopak najväčším výrobcom automobilov na svete.

VW

Volkswagen sa snaží vyrábať automobily, ktoré uspokoja potreby čo najväčšieho počtu zákazníkov a snaží sa ich vyrábať za čo najnižšiu možnú cenu, samozrejme pri dodržaní určitých kvalitatívnych nárokov. Podobne ako Samsung voči Apple, aj Volkswagen má v istých veciach nad Teslou výrazne navrch a pri prechode na elektromobilitu môže ťažiť najmä z toho, že je najväčším výrobcom áut s množstvom fanúšikov.

Ako som už spomínal v úvode, aj samotný Herbert Diess priznáva, že Tesla má voči VW náskok, no šéf nemeckého koncernu to rozhodne nechce nechať len tak. Stratégia koncernu VW je jasná, všetko investovať do vývoja elektromobilov a do pár rokov sa dotiahnuť, ak nie úplne predbehnúť Teslu.

E-ofenzíva v plnom prúde

September 2019 bol pre VW veľmi dôležitým dňom, na konferencii vo Frankfurte totiž automobilka ohlásila novú éru, éru elektromobility a zároveň verejnosti predstavila aj prvý plnohodnotný elektromobil postavený na novej elektrickej modulárnej platforme MEB, model ID.3.

Ciele automobilky pritom vôbec nie sú malé. Do elektrickej ofenzívy investuje 35 miliárd eur a do roku 2030 chce mať na trhu minimálne 70 plne elektrických modelov. V roku 2025 bude celosvetovo predávať VW aspoň milión elektromobilov ročne, pričom sa elektromobily majú vyrábať celkovo v 8 továrňach po Európe, Číne a USA.

VW

Elektromobilita však nie je iba o tom poskladať elektrické auto. Zhruba tretinu ceny elektromobilu tvorí batéria, preto je pre automobilky veľmi dôležité zamerať sa aj na vývoj a výrobu tohto komponentu. V tomto smere VW tlačí zrejme ešte viac než Tesla. Plány v rámci elektromobility, respektíve batérií, nám nemecký výrobca áut odhalil na konferencii Power Day.

Volkswagen plánuje postaviť 6 tovární na výrobu batérií, ktorých ročná produkčná kapacita bude až 240 GWh, to všetko do roku 2030. Prvé dve továrne budú postavené vo Švédsku a v Nemecku. Švédska fabrika Northvolt tak navýši svoju výrobnú kapacitu na 40 GWh ročne, pričom spustenie výroby by malo začať v roku 2023. Nová továreň v Nemecku jej pomôže taktiež výrobnou kapacitou 40 GWh ročne, v tomto prípade sa výroba spustí v roku 2025.

Jedna z fabrík na výrobu batérií vyrastie aj vo východnej Európe a ako môžeš vidieť na priloženej fotografi, oblasť, v ktorej chce Volkswagen novú továreň stavať, zasiahla aj nás. Na rozdiel od ostatných okolitých krajín, v náš prospech hrá fakt, že nemecký koncern už u nás má obrovskú výrobnú linku. Východoeurópska továreň by mala byť spustená do roku 2027 a v roku 2026 sa spustí ešte jedna v západnej Európe (Španielsko/Portugalsko/Francúzsko).

Nevyhnutnou súčasťou je aj nabíjacia infraštruktúra. Zatiaľ čo Tesla vsadila na vlastné nabíjačky, VW je v tomto viac otvorený a do vývoja nabíjacej infraštruktúry sa plánuje pustiť spolu s existujúcimi poskytovateľmi nabíjacích staníc. Do rozvoja nabíjacích staníc naleje celkovo 250 miliónov eur.

VW

Ak ale chce VW stiahnuť náskok Tesly, nesmie zabúdať aj na druhý dôležitý faktor, v ktorom americká automobilka výrazne vedie – digitalizácia. Ako som už písal v úvode, elektromobily Tesla sú v podstate tablety na kolesách.

VW si to tiež uvedomuje a do digitalizácie v najbližších rokoch investuje 27 miliárd eur, čo je takmer rovnako, koľko pôjde na rozvoj elektromobility. Z tohto balíka peňazí sa však bude „dotovať“ aj hybridizácia vozidiel.

Zaváhanie si nepripúšťa

Volkswagen jednoznačne vsadil všetko na jednu kartu – elektromobilitu. Netreba však zabúdať, že na trhu je ešte jedna ekologická a pre mnohých aj rozumnejšia alternatíva, ktorou sú vodíkové technológie. Volkswagen však hlási do sveta, že vodík nie je až taký ekologický ako si o ňom mnohí myslia.

Diess prostredníctvom príspevku odkazuje na rôzne štúdie, ktoré preukázali, že vodíkové autá nie sú tak ekologické ako čisté elektromobily. Podľa jeho slov sú akékoľvek debaty o možnosti väčšieho rozvoja vodíkových technológií iba stratou času a navyše vyzýva ľudí, aby počúvali vedu, ktorá teda jasne hovorí v prospech elektromobilov.

Je pochopiteľné, že automobilka vo vodíku nevidí žiadnu budúcnosť, inak by sa popri rozvoji elektromobility venovala aj vývoju vodíkových technológií, podobne ako to robí väčšina automobiliek východného trhu.

Problém ani nie je v tom, že by bol samotný vodík nejakým spôsobom neekologický, problémom je jeho získavanie, následné spracovanie a preprava. Pomer efektivity batériových a vodíkových vozidiel veľmi pekne znázorňuje inforgrafika nižšie.

VW

Hop alebo trop

Elektrická ofenzíva v podaní VW je skutočne masívna, nemecký koncern tlačí do elektromobility toľko peňazí a úsilia, ako žiadna iná automobilka na svete. Cieľ je jasný, dobehnúť či dokonca predbehnúť Teslu vo všetkých smeroch.

Ak bude smerovanie trhu také, aké je dnes, a teda, že dominantné budú batériové elektromobily a nie tie vodíkové, VW to má takpovediac „vyhraté“. Ak sa však niečo zmení a vodíkové technológie sa predsa len stanú populárnejšie, nemecký výrobca bude mať problém, pretože v tomto smere musí dobiehať omnoho viac automobiliek, ktoré už majú aspoň aký-taký vývoj vodíkových technológií.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú