Zabudnime na všetko ostatné, venujme sa len elektromobilom. CEO Volkswagenu ostro kritizuje vodíkové autá
Herbert Diess, CEO koncernu Volkswagen, je považovaný za jedného z najväčších priekopníkov v odvetví elektromobility. Podobne ako Elon Musk, aj on vidí v batériových vozidlách budúcnosť, o čom koniec koncov svedčí aj smerovanie koncernu. Diess sa ale teraz pustil do podporovateľov vodíkových technológií, podľa neho vodík nie je až taký ekologický, ako si o ňom mnohí myslia, upozorňuje portál Teslarati.
Diess prostredníctvom príspevku odkazuje na rôzne štúdie, ktoré preukázali, že vodíkové autá nie sú tak ekologické ako batériové. Podľa jeho slov sú akékoľvek debaty o možnosti väčšieho rozvoja vodíkových technológií iba stratou času a navyše vyzýva ľudí, aby počúvali vedu, ktorá teda jasne hovorí v prospech elektromobilov.
Postupimský inštitút pre výskum dopadov na klímu vo svojej novej štúdii dospel k záveru, že vodíkové vozidlá skutočne nie sú až tak ekologické, ako sa o nich doteraz hovorilo a vôbec nie sú cieľom k dosiahnutiu uhlíkovej neutrality.
NEPREHLIADNI
Richard Sulík: Dávam prednosť vodíku. Jeho budúcnosť na Slovensku však aktuálne „zakopáva“ o viaceré nedostatky
Podľa vedcov, ktorí štúdiu vykonali, sú BEV omnoho udržateľnejšiel, a tým pádom aj ekologickejšie. Vodík, respektíve jeho získavanie, vytvára ďalší problém. Väčšina vodíka sa získava práve pri spracovaní fosílnych palív a odborníci sa obávajú, že nástup vodíkových technológií by držal pri živote aj klasické spaľováky, respektíve stále by sme boli istým spôsobom závislí na fosílnych palivách.
Das Wasserstoff-Auto ist nachgewiesen NICHT die Klimalösung. Im Verkehr hat sich die Elektrifizierung durchgesetzt. Scheindebatten sind reine Zeitverschwendung. Bitte auf die Wissenschaft hören! @ArminLaschet @OlafScholz @andreasscheuer @ABaerbock https://t.co/LfErDmBs5R
— Herbert Diess (@Herbert_Diess) May 18, 2021
Jediným spôsobom, ako sa teda nadobro zbaviť závislosti od fosílnych palív v automobilovom priemysle, je priama elektrifikácia na batériové vozidlá. Štúdia ďalej zdôrazňuje, že pri výrobe vodíkového auta sa spotrebuje až 5-krát viac energie, než pri výrobe elektromobilu. Aj tento faktor negatívne vplýva na ekologickú stránku vodíkového auta, ak sa teda pozeráme na celý jeho životný cyklus.
Vsadili všetko na „jednu kartu“
Ak sa na smerovanie VW, a teda aj vyjadrenia riaditeľa koncernu pozrieme očami nezainteresovanej osoby, ihneď nám z toho vychádza, že nemecká automobilka vsadila úplne všetko na jednu kartu, ktorou je práve elektromobilita.
Do rozvoja a vývoja elektromobilty vráža VW nemalé peniaze, ktoré putujú na výstavbu nových tovární, či už tých pre elektrické autá alebo na výrobu batérií. O vodíkových technológiách nie je v tomto nemeckom koncerne ani chýru, ani slychu.
Je teda pochopiteľné, že vedenie automobilky bude stoj čo stoj obhajovať batériové vozidlá a jedinú dôstojnú konkurenciu, ktorou je aktuálne vodík, bude za každú cenu zhadzovať. Je teda otázne, či sa vedenie koncernu s týmito názormi skutočne stotožňuje, alebo sa len snaží „zachrániť situáciu“, keďže si neurobila žiadne „zadné dvierka“ v podobe aspoň nejakého vývoja vodíkových technológií ako to urobila väčšina konkurencie.
Sulík zdieľa opačný názor
Bol to práve Richard Sulík, ktorý avizoval vybudovanie prvých 2 čerpacích staníc na vodík, ktoré vyrastú na východnom a západnom Slovensku. Na náš trh prišlo už aj prvé vodíkové auto Toyota Mirai, ktorá bola oficiálne odhalená pri príležitosti oznámenia príchodu vodíkových staníc.
„Problém je s tou infraštruktúrou. Napríklad na Slovensku nie je ani jedna pumpa ešte, čiže najprv musia byť pumpy, musí sa ten vodík vyrábať, musí sa prepravovať, musí sa skladovať a je tam kopec nedoriešených otázok,“ vyjadril sa Richard Sulík pre redakciu FonTech.sk a dodal: „Toto je skutočne technológia budúcnosti.“
Minister hospodárstva, ktorý sa vozí v novej Toyote Mirai, tak aj naďalej vyjadruje veľkú podporu vodíkovému pohonu v autách a že to jeho ministerstvo myslí s touto technológiou skutočne vážne, potvrdil už niekoľkokrát. Z plánu obnovy pre elektromobilitu vo výške 51 miliónov pôjde práve časť aj na vybudovanie 3 vodíkových staníc.
Dôležitou je aj otázka spôsobu výroby samotného vodíka, ktorý môže byť produkovaný niekoľkými spôsobmi. Momentálne sa najviac vodíka vyrába zo zemného plynu, no takto vyrobený vodík by bol pre ekologickejšie smerovanie Slovenska kontraproduktívny.
„Momentálne vodík, ktorý sa vyrába, sa vyrába zo zemného plynu, to sme nič nevyriešili,“ dodal Sulík pre našu redakciu.
V skutočnosti pochádza podľa Národnej vodíkovej asociácie Slovenska až 96 % všetkého vodíka vyrábanom v globálnom meradle z výroby pomocou fosílnych palív, najčastejšie sa vyrába metódou parného reformingu zemného plynu, kedy vzniká tzv. „sivý“ vodík. Iba mizivé 4 % vodíka sa dnes vo svete vyrábajú elektrolýzou vody pri využití elektriny z obnoviteľných zdrojov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými" palivami, vieme kedy
Z 0 na 100 za 3,2 sekundy a zvuk motora V8. Hyundai odhalil svoj nový pretekársky elektromobil (+VIDEO)
Bentley ukázal elektrickú beštiu s výkonom tanku. Vedľa nej vyzerá nový Jaguar ako hračka
Vedci šokovali svet. Dramaticky zlepšili životnosť batérií elektromobilov pomocou dreva
Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Dekan Lekárskej fakulty SZU skončil. Jeho meno sa spája s kauzou kolonoskopií
Ako ísť do dôchodku v 35 rokoch: Investičný byt ti zabezpečí pasívny príjem
Obľúbený grécky ostrov v plameňoch: Ministerstvo vydalo odporúčania pre Slovákov
„Zatiaľ ide o stovky miliónov eur.“ Zdechovský varuje, že zneužívanie eurofondov na Slovensku je len špička ľadovca
Pivo na Pohode: Zlatý Bažant predstavil vlastnú zónu aj menu na mieru, takto to vyzerá
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Volvo stvorilo rodinné auto do vojny. A stále vie jazdiť na elektrinu
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP