Začiatkom februára sa v Česku vo veľkom rozoberala kauza v súvislosti s e-známkami. Tie majú nahradiť súčasné „nálepky“ od roku 2021. Problémom však bolo, že štátna zákazka sa výrazne predražila, čím sa dostala do pozornosti miestnych médií a odbornej verejnosti. Na nové skutočnosti upozornil portál SeznamZpravy.

Miliónové známky

Ministerstvo dopravy ČR oznámilo, že zákazku  na výrobu predajného systému získala firma Asseco Central Europe, ktorá ho vytvorí za viac ako 400 miliónov českých korún (15,9 milióna eur). Táto suma však mnohých ľudí poriadne pobúrila. Medzi nich patril aj IT investor Jiří Hlavenka, ktorý podobné systémy už v minulosti vyvíjal, či podnikateľ Tomáš Vondráček.

Posledný menovaný dokonca zorganizoval hackathon #ZNAMKAMARADA, pričom touto cestou žiadal ľudí, aby spolu s ním celý systém e-shopu na diaľničné známky zdarma naprogramovali. Týmto spôsobom sa Vondráček snažil poukázať na to, že celá zákazka za 400 miliónov českých korún je absurdná, pričom rovnaký systém dokáže pár ľudí naprogramovať za jeden víkend.

Zobraziť celú galériu (0)
Český premiér Andrej Babiš, SITA

Na hackathon boli pozvaní taktiež zástupcovia verejnej správy a premiér Andrej Babiš. Tímu, ktorý sa skladal zo 60 ľudí, sa nakoniec podarilo vytvoriť e-shop na predaj diaľničných známok úplne zadarmo a za jeden víkend.

Vytvorili tak plne funkčný portál Ferznamka.cz, ktorý však nie je napojený na štátny register. V tomto prípade tak ide o ukážku, že celý systém je naozaj extrémne predražený a ide o to aj oveľa rýchlejšie a lacnejšie.

Celý systém bol následne zdarma ponúknutý štátu, ktorý ho mohol použiť ako základ pre tvorbu lacného e-shopu pre elektronické diaľničné známky. Viac o celej kauze sa dočítaš v samostatnom článku.

„Pokiaľ budeme mať záruky, že ten produkt bude funkčný a bude za neho niekto zodpovedný, tak predpokladáme, že ho použijeme. Potom budeme súťažiť prevádzku tohto systému,“ vyhlásil v tom čase premiér Andrej Babiš.

Nič z toho nebude

Najnovšie sa však zdá, že z e-shopu Ferznamka.cz nakoniec štát nevyužije vôbec nič. Podľa portálu SeznamZpravy je z e-shopu použiteľná veľmi malá časť, čo by nedávalo žiadny zmysel.

„Naozaj to tak vyzerá, že sa z toho nakoniec nevyužije vôbec nič,“ pripustil pre Seznam Zprávy Jan Paroubek, manažér firmy Cendis. Práve tento štátny podnik pritom nakoniec dostal zákazku po tom, ako tá pôvodná bola s firmou Asseco Central Europe vypovedaná. Zákazku bez tendu firma získala za viac ako 300 miliónov českých korún.

Ľudia z firmy Cendis hľadali spolu s organizátormi spomínaného hackathonu niekoľko týždňov možnosti, ako z e-shopu Ferznamka využiť aspoň niečo.  „Oni za ten februárový víkend urobili veľké množstvo práce a ja ich rešpektujem, ale aby to bolo využiteľné v informačnom systéme verejnej správy, to je trošku iný level. Snažili sme sa tam nájsť nejaký priesečník, ale naozaj to smeruje k tomu, že sa z toho nepoužije nič,“ uviedol Paroubek.

V podobnom duchu sa vyjadril aj hlavný organizátor hackathonu Tomáš Vondráček: “Áno, vyzerá to tak, že sa z toho nevyužije vôbec nič“. Na jednej strane chápe argumenty zástupcov štátu, no na strane druhej má pocit, že úradníkmi preferované riešenie je v niektorých bodoch až príliš komplikované.

„V dobe, kedy sme ten hackathon robili sme ešte nemali úplne detailný prehľad o tom, čo všetko chce štát pre verejnosť poskytovať. Urobili sme teda svoj vlastný návrh, pričom sme sa inšpirovali slovenským, rakúskym a maďarským modelom, ktorý už dávno funguje. Štátny fond dopravnej infraštruktúry nakoniec ale trval na niektorých funkcionalitách, ktoré v tom našom riešení nie sú.

Trvajú na niektorých veciach ako je grafika či používateľské rozhranie. V dobe, kedy sme to tvorili, neboli podklady verejné, tak sme to urobili podľa seba. Vo výsledku by to teraz znamenalo pomerne významné úpravy. De facto zahodiť väčšinu vecí a celé to prerobiť,“ odôvodnil celý problém Vondráček.

kampan zadarmo od startitup
Naivita a paradox

Vondárček však mal už od začiatku tušenie, že to dopadne podobným spôsobom. Dnes si myslí, že bol trochu naivný, keď si v jeden moment myslel, že ich práca nevyjde nazmar. Pripúšťa však, že akýkoľvek programátor má problém prevziať rozrobenú prácu iného programátora a vo výsledku niesť za to zodpovednosť.

Občianskej iniciatíve pravdepodobne nadobro odzvonilo a celá práca bola robená zbytočne. Isté však je, že týmto spôsobom ukázali aj iný spôsob a oveľa lacnejšie riešenie, na čo neskôr musela reagovať vláda vypovedaním pôvodnej zákazky. Paradoxom na celom príbehu je, že prípravu projektu aj naďalej riadi riaditeľ SFDI Zbyněk Hořelica a námestník ministra dopravy Tomáš Čoček, ktorých sa chcel premiér Babiš zbaviť.

Nový systém má byť dokončený do začiatku decembra 2020. Je však otázne, či sa to všetko stihne, nakoľko v súvislosti s novým systémom má prebehnúť ešte 7 čiastkových tendrov. Ak to nestihnú, je možné, že diaľničné e-známky sa u našich západných susedov budú odkladať na ďalší kalendárny rok.

Pošli nám TIP na článok



Tech