Hrozivé zistenie expertov: Od tohto dátumu sa má EÚ stať závislou na čínskych batériách
V článku boli použité aj materiály TASR.
Pokiaľ Európska únia neprijme rázne opatrenia, do roku 2030 by sa mohla v oblasti lítium-iónových batérií a palivových článkov stať rovnako závislou od Číny, ako bola energeticky závislá od Ruska pred vojnou na Ukrajine. Píše sa to v strategickom dokumente vypracovanom španielskym predsedníctvom v Rade EÚ, ktorý má k dispozícii agentúra Reuters.
Dokument má byť základom pre diskusie o hospodárskej bezpečnosti Európy na vrcholnej schôdzke Európske politického spoločenstva, ktorá sa uskutoční 5. októbra v španielskej Granade.
Konštatuje sa v ňom, že vzhľadom na nestály charakter veternej a slnečnej energie bude Európa potrebovať spôsoby ukladania energie, aby splnila svoj cieľ nulových emisií skleníkových plynov do roku 2050. To zvýši dopyt EÚ po lítium-iónových batériách, palivových článkoch a elektrolyzéroch v nadchádzajúcich rokoch desať- až tridsaťkrát.
„Bez implementácie účinných opatrení by sa európsky energetický ekosystém mohol do roku 2030 stať závislým od Číny,“ píše sa v dokumente španielskeho predsedníctva. Táto závislosť bude inej povahy, ale podobne závažná ako bola závislosť od Ruska pred jeho inváziou na Ukrajinu. EÚ má podľa autorov dokumentu dobrú pozíciu vo výrobe elektrolyzérov, ale je silne závislá od Číny, pokiaľ ide o palivové články a lítium-iónové batérie potrebné pre elektromobily.
Lítium-iónové batérie a palivové články však nie sú jedinými oblasťami, kde je EÚ zraniteľná. Podobný scenár by mohol nastať v oblasti digitálnych technológií. Prognózy naznačujú, že dopyt po senzoroch, dronoch, serveroch, úložných zariadeniach a sieťach na prenos dát v tomto desaťročí prudko vzrastie. Pokiaľ ide o siete, EÚ má pomerne silnú pozíciu, no v iných oblastiach má výrazné slabiny.
V EÚ začal platiť nový zákon pre batérie
Európska komisia (EK) pripomenula, že minulý mesiac vstúpilo do platnosti nariadenie EÚ o batériách, ktoré zabezpečí, že budú mať nízku uhlíkovú stopu, používať minimum škodlivých látok, vyžadovať si menej surovín a že sa budú zbierať, opätovne používať a recyklovať všade v Európe, o čom sme informovali v samostatnom článku.
Komisia spresnila, že od roku 2025 budú zavedené opatrenia na zlepšenie výkonu a zníženie uhlíkovej stopy batérií v elektrických vozidlách, ľahkých dopravných prostriedkoch a batériách na priemyselné využitie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
Je to oficiálne: Elon Musk konečne spustil novú éru dopravy, prvé recenzie prekvapili (+videá)
Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
Dacia spôsobí cenovú revolúciu. Chystá elektromobil pod 15 000 eur, poznáme dojazd aj parametre
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rodinný dom aj s pozemkami za 4 000 eur. Štát rozpredáva nepotrebný majetok za rozprávkovú cenu
Mužov, ktorí ušli z psychiatrie, našli. Polícia odvolala pátranie
Rakovinové bunky nemajú šancu. Huba spájaná s „faraónovou kliatbou“ ukrýva revolučný liek
TOP 5 najlacnejších SUV na Slovensku: Experti radia, ako si vybrať to najspoľahlivejšie (REBRÍČEK)
Vedci zbúrali mýtus o 10 000 krokoch: Na počte nezáleží, stačí detail a tvoje telo bude o 16 rokov mladšie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
Obrovský zvrat v čínskej automobilke. BYD po rokoch raketového rastu nestíha predávať
Letecký gigant nakupuje vo veľkom. China Airlines investuje vyše 2 miliardy na nové Airbusy
Škoda valcuje Teslu. Tento elektromobil láme predajné rebríčky
600 metrov káblov zmizlo. Sabotáž paralyzovala trasu medzi Parížom a Londýnom
Bez plynu sa nedá vyrábať sklo, hliník ani chlieb. Klub 500 varuje pred dôsledkami zákazu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rodinný dom aj s pozemkami za 4 000 eur. Štát rozpredáva nepotrebný majetok za rozprávkovú cenu
Mužov, ktorí ušli z psychiatrie, našli. Polícia odvolala pátranie
Rakovinové bunky nemajú šancu. Huba spájaná s „faraónovou kliatbou“ ukrýva revolučný liek
TOP 5 najlacnejších SUV na Slovensku: Experti radia, ako si vybrať to najspoľahlivejšie (REBRÍČEK)
Vedci zbúrali mýtus o 10 000 krokoch: Na počte nezáleží, stačí detail a tvoje telo bude o 16 rokov mladšie
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené