Holandský vedec žiada záchranu dieselov. Bez nich nedosiahneme klimatické ciele
Na diesel je už dlhší čas vrhaný zlý tieň. Od kauzy Dieselgate sa im otáčajú chrbtom majitelia vozidiel a aj samotné automobilky. Holandský vedec ale tvrdí, že zatracovanie dieslov nie je správna cesta a pre dosiahnutie cieľov v oblasti klímy sú dokonca potrebné.
Zdá sa, že dieselové motory sú v poslednom čase na odpis. Po kauze Dieselgate sa pozornosť automobiliek začala postupne obracať smerom k benzínovým a neskôr aj alternatívnym pohonom. Dnes už dieselové motory nenájdeme v ponuke Toyoty, Hondy, Volva, Suzuki a čoskoro sa plánuje pridať v segmente osobných automobilov aj Fiat-Chrysler (FCA).
Diesle v skutočnosti čistia vzduch
Zatiaľ čo v niektorých európskych krajinách sa budujú anti-dieselové zóny a prijímajú sa voči týmto pohonom prísne opatrenia, holandský vedec Bart Somers žiada úplný opak. Odborník na diesel z laboratória nulových emisií TUe si totižto myslí, že zatracovanie a utláčanie dieselov do rohu nie je pre klímu ta správna cesta.
Somers pracuje na Eindhovenskej technickej univerzite, kde so spoločnosťami ako sú Noord-Brabant, DAF, TNO a Shell spolupracuje na rozvoji trvalo udržateľnej dopravy. „Ak sa pozriete na moderné dieselové motory Euro 6d, všetky spĺňajú najprísnejšie požiadavky a sú preukázateľne v takzvanej novej legislatíve založenej na podmienkach skutočných emisií Real Driving Emissions (RDE). “
Banning diesel cars from an urban area is not the panacea many councils might think,” explained AIR Index Co- Founder, Massimo Fedeli. “Our own real-world tests have shown that the very latest diesels can play a major role in helping to improve air quality https://t.co/5MPmwgqKXM
— allowair (@allowair) December 11, 2019
Somers sa pri svojich tvrdeniach odkázal aj na britskú štúdiu spoločnosti Emission Analytics, ktorá ukazuje, že diesle niekedy zo vzduchu odstraňujú viac pevných častíc, ako ho doň reálne vypúšťajú: „Ak necháte tieto autá jazdiť v dňoch s vyšším výskytom jemných častíc, motor ich nasaje a vzduch vyčistí.“ Podľa Somersa je veľkým problémom nie len CO2, ale aj NOx.
„Nedávno som čítal článok žurnálu Cambustion, v ktorom porovnávali modernú dieselovú motorovú jednotku s hybridným benzínovým motorom počas jazdy po Londýne. Diesel preukázal menej emisií NOx ako hybridný benzínový variant (obidve s normou Euro 6).
Je ťažké povedať, či sa to týka všetkých výrobcov v porovnaní so všetkými (hybridnými) benzínovými motormi. Neočakávam, že sa budú veľmi líšiť, pokiaľ ide o výkon. V každom prípade platí, že ak emisie výfukových plynov už nie sú problémom, potom je naftový motor alebo skôr zážihový motor lepšou voľbou pre zníženie emisií CO2 z dôvodu vyššej palivovej účinnosti,“ tvrdí Bart Somers.
Proti emisiám by sme mali bojovať inak
Somers si navyše myslí, že diesle sú pre dosiahnutie cieľov v oblasti klímy nevyhnutné. Dieselové motory sú účinnejšie ako benzínové motory, a preto majú nižšie emisie CO2. Holandsko by sa podľa neho malo skôr zamerať na vývoj pokrokových biopalív a e-palív (syntetických palív), aby bolo možné drasticky znížiť emisie CO2 na takmer nulovú hodnotu.
Takéto riešenie je rozhodne lepšie ako súčasná situácia ohľadne elektrických automobilov, pretože väčší podiel elektrickej energie podľa Somersa vzniká spaľovaním uhlia. Taktiež výroba samotných batérií nie je úplne správna, nakoľko prebieha v krajinách s nepriaznivým „energetickým mixom“. Sme teda zvedaví, či tieto slová experta budú brať zodpovedné autority vážne, alebo si budú naďalej držať svoje záujmy.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Elon Musk zakončil premenu na zloducha, poslanie Tesly sa drasticky mení

Slávna talianska značka je v hlbokej kríze. Ľudia prestali kupovať jej autá, Stellantis je zúfalý

Sen o elektromobiloch sa rozpadáva. Vodiči sa vo veľkom vracajú k spaľovákom, toto je dôvod

Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily

Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Svoj spánkový režim môžeš zlepšiť jednoduchým trikom. Škandinávska metóda valcuje internet
PREMIUMKoniec ruského plynu môže stáť Slovensko stovky miliónov, tvrdí odborník. Krajinu čaká náročná energetická zmena (ROZHOVOR)

Covid nezasahuje len pľúca, merateľné zmeny zanecháva v mozgu aj po uzdravení, zistili vedci

Tradičné slovenské pochúťky patria k najhorším na svete. Prestížny rebríček odhalil najhoršie chute planéty

Luxusnú dovolenku máš na dosah len pár hodín autom. Európa ponúka destinácie, ktoré nezaťažia tvoju peňaženku (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Sen o elektromobiloch sa rozpadáva. Vodiči sa vo veľkom vracajú k spaľovákom, toto je dôvod
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Slávna talianska značka je v hlbokej kríze. Ľudia prestali kupovať jej autá, Stellantis je zúfalý
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
-
- Sen o elektromobiloch sa rozpadáva. Vodiči sa vo veľkom vracajú k spaľovákom, toto je dôvod
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Sen o elektromobiloch sa rozpadáva. Vodiči sa vo veľkom vracajú k spaľovákom, toto je dôvod
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
Slovensko väčšinu emisných stropov spĺňa, ostáva však jeden problém
Spôsob, akým bežne platíš, sa už čoskoro navždy zmení. Takto budú vyzerať platby v roku 2026
Slovenská ekonomika sa zásadne mení. Exportný rast už netiahnu autá, ale nádejné odvetvia
Šéf NATO vyslal jasný odkaz o USA. Európa chce viac zbraní, ale v ceste im stojí veľká prekážka
Ukrajina zasiahla dôležitý energetický objekt Rusov. Využila moderné západné technológie
Zahraniční výrobcovia smartfónov v Číne prekvapili. Ich predaj naznačuje nečakaný obrat na trhu
Slováci nastavili vláde nekompromisné zrkadlo. Digitálne doklady ukázali tvrdú realitu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Svoj spánkový režim môžeš zlepšiť jednoduchým trikom. Škandinávska metóda valcuje internet
PREMIUMKoniec ruského plynu môže stáť Slovensko stovky miliónov, tvrdí odborník. Krajinu čaká náročná energetická zmena (ROZHOVOR)

Covid nezasahuje len pľúca, merateľné zmeny zanecháva v mozgu aj po uzdravení, zistili vedci

Tradičné slovenské pochúťky patria k najhorším na svete. Prestížny rebríček odhalil najhoršie chute planéty


