Holandský vedec žiada záchranu dieselov. Bez nich nedosiahneme klimatické ciele
Na diesel je už dlhší čas vrhaný zlý tieň. Od kauzy Dieselgate sa im otáčajú chrbtom majitelia vozidiel a aj samotné automobilky. Holandský vedec ale tvrdí, že zatracovanie dieslov nie je správna cesta a pre dosiahnutie cieľov v oblasti klímy sú dokonca potrebné.
Zdá sa, že dieselové motory sú v poslednom čase na odpis. Po kauze Dieselgate sa pozornosť automobiliek začala postupne obracať smerom k benzínovým a neskôr aj alternatívnym pohonom. Dnes už dieselové motory nenájdeme v ponuke Toyoty, Hondy, Volva, Suzuki a čoskoro sa plánuje pridať v segmente osobných automobilov aj Fiat-Chrysler (FCA).
Diesle v skutočnosti čistia vzduch
Zatiaľ čo v niektorých európskych krajinách sa budujú anti-dieselové zóny a prijímajú sa voči týmto pohonom prísne opatrenia, holandský vedec Bart Somers žiada úplný opak. Odborník na diesel z laboratória nulových emisií TUe si totižto myslí, že zatracovanie a utláčanie dieselov do rohu nie je pre klímu ta správna cesta.
Somers pracuje na Eindhovenskej technickej univerzite, kde so spoločnosťami ako sú Noord-Brabant, DAF, TNO a Shell spolupracuje na rozvoji trvalo udržateľnej dopravy. „Ak sa pozriete na moderné dieselové motory Euro 6d, všetky spĺňajú najprísnejšie požiadavky a sú preukázateľne v takzvanej novej legislatíve založenej na podmienkach skutočných emisií Real Driving Emissions (RDE). “
Banning diesel cars from an urban area is not the panacea many councils might think,” explained AIR Index Co- Founder, Massimo Fedeli. “Our own real-world tests have shown that the very latest diesels can play a major role in helping to improve air quality https://t.co/5MPmwgqKXM
— allowair (@allowair) December 11, 2019
Somers sa pri svojich tvrdeniach odkázal aj na britskú štúdiu spoločnosti Emission Analytics, ktorá ukazuje, že diesle niekedy zo vzduchu odstraňujú viac pevných častíc, ako ho doň reálne vypúšťajú: „Ak necháte tieto autá jazdiť v dňoch s vyšším výskytom jemných častíc, motor ich nasaje a vzduch vyčistí.“ Podľa Somersa je veľkým problémom nie len CO2, ale aj NOx.
„Nedávno som čítal článok žurnálu Cambustion, v ktorom porovnávali modernú dieselovú motorovú jednotku s hybridným benzínovým motorom počas jazdy po Londýne. Diesel preukázal menej emisií NOx ako hybridný benzínový variant (obidve s normou Euro 6).
Je ťažké povedať, či sa to týka všetkých výrobcov v porovnaní so všetkými (hybridnými) benzínovými motormi. Neočakávam, že sa budú veľmi líšiť, pokiaľ ide o výkon. V každom prípade platí, že ak emisie výfukových plynov už nie sú problémom, potom je naftový motor alebo skôr zážihový motor lepšou voľbou pre zníženie emisií CO2 z dôvodu vyššej palivovej účinnosti,“ tvrdí Bart Somers.
Proti emisiám by sme mali bojovať inak
Somers si navyše myslí, že diesle sú pre dosiahnutie cieľov v oblasti klímy nevyhnutné. Dieselové motory sú účinnejšie ako benzínové motory, a preto majú nižšie emisie CO2. Holandsko by sa podľa neho malo skôr zamerať na vývoj pokrokových biopalív a e-palív (syntetických palív), aby bolo možné drasticky znížiť emisie CO2 na takmer nulovú hodnotu.
Takéto riešenie je rozhodne lepšie ako súčasná situácia ohľadne elektrických automobilov, pretože väčší podiel elektrickej energie podľa Somersa vzniká spaľovaním uhlia. Taktiež výroba samotných batérií nie je úplne správna, nakoľko prebieha v krajinách s nepriaznivým „energetickým mixom“. Sme teda zvedaví, či tieto slová experta budú brať zodpovedné autority vážne, alebo si budú naďalej držať svoje záujmy.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Technológia z futuristických filmov je tu. Hypershell dá tvojim nohám výkon 1 000 W
Umelá inteligencia, vodík a dizajn. Yamaha ukázala, ako bude vyzerať jazda o 5 rokov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Veľká zrážka rýchlikov si vyžiadala 100 zranených. Šutaj Eštok prehovoril o príčine
Hororový večer v Bratislave: Plamene zachvátili bytovku, požiar si podľa starostu vyžiadal jednu obeť
„Vlak vyzeral strašne,“ opísal svedok chaos po zrážke rýchlikov. Nemocnica spustila krízový plán
Expertka na starnutie varuje: Stres ti skracuje život. Toto sú 4 jednoduché pravidlá, ako to zastaviť
Firma Petry Toth dosiahla tržby 2,2 milióna eur, no ona hlási koniec: Kým ostatní oslavovali v lobby, ja som mala panické ataky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
-
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Elektromobily dostanú najpraktickejšiu funkciu. Giganti sa spojili, aby definitívne zrušili spaľováky
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
Ľudstvo prekročilo prvú červenú čiaru. Zmeny na planéte sa dejú tragicky rýchlo, blíži sa kolaps
Ľudia žijú dlhšie ako kedykoľvek predtým. Nová štúdia však odhalila krutý nedostatok
Vláda našla peniaze na energopomoc. Fico už má jasný plán, Brusel vraj neprotestuje
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP