Holandský vedec žiada záchranu dieselov. Bez nich nedosiahneme klimatické ciele
Na diesel je už dlhší čas vrhaný zlý tieň. Od kauzy Dieselgate sa im otáčajú chrbtom majitelia vozidiel a aj samotné automobilky. Holandský vedec ale tvrdí, že zatracovanie dieslov nie je správna cesta a pre dosiahnutie cieľov v oblasti klímy sú dokonca potrebné.
Zdá sa, že dieselové motory sú v poslednom čase na odpis. Po kauze Dieselgate sa pozornosť automobiliek začala postupne obracať smerom k benzínovým a neskôr aj alternatívnym pohonom. Dnes už dieselové motory nenájdeme v ponuke Toyoty, Hondy, Volva, Suzuki a čoskoro sa plánuje pridať v segmente osobných automobilov aj Fiat-Chrysler (FCA).
Diesle v skutočnosti čistia vzduch
Zatiaľ čo v niektorých európskych krajinách sa budujú anti-dieselové zóny a prijímajú sa voči týmto pohonom prísne opatrenia, holandský vedec Bart Somers žiada úplný opak. Odborník na diesel z laboratória nulových emisií TUe si totižto myslí, že zatracovanie a utláčanie dieselov do rohu nie je pre klímu ta správna cesta.
Somers pracuje na Eindhovenskej technickej univerzite, kde so spoločnosťami ako sú Noord-Brabant, DAF, TNO a Shell spolupracuje na rozvoji trvalo udržateľnej dopravy. „Ak sa pozriete na moderné dieselové motory Euro 6d, všetky spĺňajú najprísnejšie požiadavky a sú preukázateľne v takzvanej novej legislatíve založenej na podmienkach skutočných emisií Real Driving Emissions (RDE). “
Banning diesel cars from an urban area is not the panacea many councils might think,” explained AIR Index Co- Founder, Massimo Fedeli. “Our own real-world tests have shown that the very latest diesels can play a major role in helping to improve air quality https://t.co/5MPmwgqKXM
— allowair (@allowair) December 11, 2019
Somers sa pri svojich tvrdeniach odkázal aj na britskú štúdiu spoločnosti Emission Analytics, ktorá ukazuje, že diesle niekedy zo vzduchu odstraňujú viac pevných častíc, ako ho doň reálne vypúšťajú: „Ak necháte tieto autá jazdiť v dňoch s vyšším výskytom jemných častíc, motor ich nasaje a vzduch vyčistí.“ Podľa Somersa je veľkým problémom nie len CO2, ale aj NOx.
„Nedávno som čítal článok žurnálu Cambustion, v ktorom porovnávali modernú dieselovú motorovú jednotku s hybridným benzínovým motorom počas jazdy po Londýne. Diesel preukázal menej emisií NOx ako hybridný benzínový variant (obidve s normou Euro 6).
Je ťažké povedať, či sa to týka všetkých výrobcov v porovnaní so všetkými (hybridnými) benzínovými motormi. Neočakávam, že sa budú veľmi líšiť, pokiaľ ide o výkon. V každom prípade platí, že ak emisie výfukových plynov už nie sú problémom, potom je naftový motor alebo skôr zážihový motor lepšou voľbou pre zníženie emisií CO2 z dôvodu vyššej palivovej účinnosti,“ tvrdí Bart Somers.
Proti emisiám by sme mali bojovať inak
Somers si navyše myslí, že diesle sú pre dosiahnutie cieľov v oblasti klímy nevyhnutné. Dieselové motory sú účinnejšie ako benzínové motory, a preto majú nižšie emisie CO2. Holandsko by sa podľa neho malo skôr zamerať na vývoj pokrokových biopalív a e-palív (syntetických palív), aby bolo možné drasticky znížiť emisie CO2 na takmer nulovú hodnotu.
Takéto riešenie je rozhodne lepšie ako súčasná situácia ohľadne elektrických automobilov, pretože väčší podiel elektrickej energie podľa Somersa vzniká spaľovaním uhlia. Taktiež výroba samotných batérií nie je úplne správna, nakoľko prebieha v krajinách s nepriaznivým „energetickým mixom“. Sme teda zvedaví, či tieto slová experta budú brať zodpovedné autority vážne, alebo si budú naďalej držať svoje záujmy.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Európa sa prebúdza, Amerika spomaľuje a Čína drví svet. Ľudia kupujú čoraz viac elektromobilov, trh rastie

Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť

Má 547 koní a namiesto emisií produkuje pitnú vodu. Toyota predstavila off-road so skeptickým pohonom

Štát ušetrí Slovákom desiatky eur na STK. Ak spĺňaš túto podmienku, kontrola ťa čaká každé 4 roky

Energetická mafia v Európe. Takto sa miliardári „nabaľujú“ na tvojom účte za elektrinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Brušný tuk mizne bez diéty a hladovania, tvrdí výživový tréner. Jednoduché pravidlo 1,5 : 1 valcuje sociálne siete

Mozog si vieš omladiť jednoduchým pohybom: Neurovedec odhalil 3 cvičenia pre „rast“ mozgových buniek

„Situácia je hrozná. Kontrolujú 60 % Pokrovska,“ tvrdí ukrajinský dôstojník. Ruská taktika ochromuje prácu operátorov dronov

Útok na východe Slovenska: Dieťa utrpelo zranenie hlavy, páchateľ je na úteku

Zomrel významný lekár a primár: Slovensko prišlo o priekopníka neonatológie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Má 547 koní a namiesto emisií produkuje pitnú vodu. Toyota predstavila off-road so skeptickým pohonom
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Slováci stále veria emisnému nezmyslu. Spaľováky totálne pohoreli v najnovšej štúdii
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
-
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Štát ušetrí Slovákom desiatky eur na STK. Ak spĺňaš túto podmienku, kontrola ťa čaká každé 4 roky
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Slováci stále veria emisnému nezmyslu. Spaľováky totálne pohoreli v najnovšej štúdii
- Automobilová dohoda storočia: BMW sa spojí so Samsungom, aby svet urýchlene prešiel na elektromobily
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Štát ušetrí Slovákom desiatky eur na STK. Ak spĺňaš túto podmienku, kontrola ťa čaká každé 4 roky
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Automobilová dohoda storočia: BMW sa spojí so Samsungom, aby svet urýchlene prešiel na elektromobily
Japonská automobilka hlási stratu 600 miliónov eur. Pripisuje ju clám, má plán, ako sa vrátiť k zisku
Obrovská nádej pre celú Európu: Americký ropný gigant preskúma dôležité ložisko plynu
OFICIÁLNE: Európska únia schválila jednotnú metodiku výpočtu emisií z dopravy
Slovákom prinesú vyššie ceny, Európe tlak. Emisné povolenky pre domácnosti zrejme odložia
Tesla stráca dych, Číňania sú na vzostupe. Trh v Nemecku odhalil pravdu o elektromobiloch v Európe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Brušný tuk mizne bez diéty a hladovania, tvrdí výživový tréner. Jednoduché pravidlo 1,5 : 1 valcuje sociálne siete

Mozog si vieš omladiť jednoduchým pohybom: Neurovedec odhalil 3 cvičenia pre „rast“ mozgových buniek

„Situácia je hrozná. Kontrolujú 60 % Pokrovska,“ tvrdí ukrajinský dôstojník. Ruská taktika ochromuje prácu operátorov dronov

Útok na východe Slovenska: Dieťa utrpelo zranenie hlavy, páchateľ je na úteku


