Rozdiel je ohromný. Na Tesle otestovali kľúčovú funkciu elektromobilov, ktorá skráti nabíjanie elektromobilu aj o 30 %
Elektromobil je od spaľováku v mnohom odlišný a je nevyhnutné pochopiť jeho jedinečné potreby, najmä v extrémnych podmienkach. V chladnom období predhrievanie batérie ponúka nielen dlhšiu životnosť batérií, ale aj výrazné zlepšenie dojazdu a účinnosti nabíjania. Obrovský pozitívny dopad tejto funkcie demonštroval YouTube kanál It’s Only Electric.
Predhrievanie batérie je kľúčovým krokom pred zapojením sa do rýchleho DC nabíjania, najmä v chladnom podnebí. Týmto procesom sa články batérie dostanú na optimálnu teplotu, čím sa nielen predĺži ich životnosť, ale aj maximalizuje dojazd a minimalizuje čas nabíjania. To je obzvlášť dôležité, pretože chladné počasie má tendenciu predlžovať nabíjanie. Je rozdiel skutočne ale až tak veľký?
Rozdiel je obrovský
Vplyv predhrievania batérie na účinnosť nabíjania názorne ilustruje reálny test, ktorý vykonal majiteľ Tesly Model Y vo Švédsku na kanále It’s Only Electric. Počas experimentu vykazovala predhriata batéria rýchlu akceptáciu prúdu, pričom dosiahla rýchlosť nabíjania až 238 kW v priebehu sekúnd. Nabíjanie z 10 % na 80 % trvalo 33 minút, čo je len o 6 minút dlhšie ako typické trvanie v teplejších podmienkach.
Naopak, keď batéria nebola predhriata a bola vystavená teplotám pod bodom mrazu, rýchlosť nabíjania sa zvyšovala pomalšie. Nabíjanie z 10 na 80 % trvalo 42 minút, čo je takmer o 10 minút dlhšie ako pri teste predhriatej batérie. Maximálna rýchlosť nabíjania dosiahla len 135 kW, čo je výrazne menej ako v prípade predhriatom scenári. Graf, na ktorom je rozdiel krásne vidieť, si môžeš pozrieť nižšie – zelená krivka je bez predhrievania, sivá krivka je s predhriatou batériou.
Nezanedbateľným vedľajším účinkom predhrievania akumulátora je teplá kabína počas procesu, čo zvyšuje celkový komfort počas jazdy pri nižších teplotách. Hoci jedinou nevýhodou môžu byť náklady na elektrickú energiu spojené s ohrievaním batérie, výhody ďaleko prevyšujú túto drobnú nepríjemnosť. V tomto ohľade dokáže dokonca ohromne pomôcť tepelné čerpadlo, ako sme vysvetlili v samostatnom článku.
Verdikt? Vždy použi predhrievanie
Toto porovnanie poukazuje na význam predhrievania batérie pri zabezpečovaní účinného a rýchleho nabíjania, najmä v zime. Krivky nabíjania, ktoré vidíš na obrázku vyššie, odhaľujú výrazný kontrast medzi oboma scenármi, čo zdôrazňuje význam prípravy batérie na optimálny výkon.
Bez predhrievania je krivka prakticky úplne plochá, pretože kým sa batéria zahreje, už nabíjačka nedokáže zvýšiť výkon kvôli vysokej SoC (State-of-Charge – úroveň nabitia). Bez predhrievania teda prídeš o najvýkonnejšiu časť nabíjacej krivky. Práve tá je zodpovedná za to, že nabíjanie bez predohriatej batérie je trvá o asi 30 % dlhšie.
Jasným záverom tohto reálneho testu je odporúčanie vždy pred nabíjaním akumulátor predhrievať. Uľahčuje to nielen rýchle a efektívne nabíjanie, ale prispieva to aj k dlhodobému zdraviu batérie. Pre potenciálnych kupcov elektromobilov zdôrazňujeme, že túto funkciu nemajú všetky modely, preto sa uisti, že tvoj vysnívaný elektromobil ňou disponuje. Ako sme zároveň spomenuli, obrovskou pomocou v tomto ohľade môže byť aj tepelné čerpadlo.
„Zázračný“ komponent pomôže aj v tomto
Vo všeobecnosti platí, že tepelné čerpadlo môže byť integrované do systému riadenia batérie alebo elektrického vozidla tak, aby automaticky regulovalo teplotu batérie pred nabíjaním. Tým sa zabezpečuje, že batéria je v optimálnom teplotnom rozsahu pre efektívne nabíjanie a prevádzku vozidla.
Je však možné, že niektoré elektrické autá majú aj individuálny systém predohrevu batérie, ktorý nie je priamo spojený s tepelným čerpadlom. Takýto systém môže byť samostatným prvkom, ktorý sa aktivuje pred nabíjaním a zabezpečuje optimálnu teplotu batérie.
Odporúčame preto skontrolovať technické špecifikácie vozidla alebo sa obrátiť na výrobcu. Výrobcovia elektrických áut môžu mať rôzne prístupy k riadeniu teploty batérie a využívaniu tepelných čerpadiel. Taktiež sa môže predhrievanie batérie aktivovať rôznymi spôsobmi – zvyčajne je to zadaním nabíjacieho bodu do zabudovanej navigácie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla si kope hrob. Do áut vraj úmyselne vkladá vec, ktorá pripravuje o peniaze milióny ľudí
ZAUJÍMAVÉ Pochovali spaľováky: Elektromobil nabiješ za 4 minúty. Európska firma vynašla geniálny systém
Mať veľké oči sa mu nevyplatilo. Musk s Cybertruckom prerazil dno, teraz zúfalo znižuje cenu
Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
V centre slovenského mesta zhorela budova, zasahovali desiatky hasičov, škody sa priblížili miliónu
Mladí menia pohľad na peniaze, startupy zlyhávajú a ženy trpia potichu. Čo sme sa dozvedeli tento týždeň (PREHĽAD)
Pokuta vyše 1 600 eur a odobratý techničák. Vodiči na dovolenkách robia banálnu chybu, takto sa jej vyhneš
Pápež najprv neprišiel, neskôr sa stretli súkromne: Amerického viceprezidenta poučil o súcite pápežov najvyšší zástupca
Luxusné fiasko ruskej limuzíny: Rusi masovo kupujú Rolls-Royce, na domácu výrobu sa „vykašľali“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
- Slávna značka je v hlbokej kríze. Ku dnu ju ťahá hneď niekoľko faktorov, Stellantis je zúfalý
- Tesla si kope hrob. Do áut vraj úmyselne vkladá vec, ktorá pripravuje o peniaze milióny ľudí
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Farebné autá sa predávajú rýchlejšie. Kupujeme ich však menej
Audi možno s výrobou zamieri do Ameriky. VW reaguje na dovozné clá
Minecraft pomáha objaviť novú generáciu jadrových inžinierov. Energocraft spoznal víťazov spomedzi školákov
Slovenský Envien Group expanduje do Brazílie. Kúpila polovicu podniku Agropéu
204 dní vo vesmíre. Posádka ISS pristála bezpečne v Kazachstane
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
V centre slovenského mesta zhorela budova, zasahovali desiatky hasičov, škody sa priblížili miliónu
Mladí menia pohľad na peniaze, startupy zlyhávajú a ženy trpia potichu. Čo sme sa dozvedeli tento týždeň (PREHĽAD)
Pokuta vyše 1 600 eur a odobratý techničák. Vodiči na dovolenkách robia banálnu chybu, takto sa jej vyhneš
Pápež najprv neprišiel, neskôr sa stretli súkromne: Amerického viceprezidenta poučil o súcite pápežov najvyšší zástupca
Luxusné fiasko ruskej limuzíny: Rusi masovo kupujú Rolls-Royce, na domácu výrobu sa „vykašľali“
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené