Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Francúzsko sa rozhodlo pre pomerne kontroverzný zákon, ktorý už od tohto roku zásadne mení pravidlá pre reklamy na automobily, upozorňuje France24. Požiadavky nadobudnú platnosť už v marci 2022. Reklamy na autá podľa nich musia povzbudzovať ľudí k tomu, aby zvolili inú alternatívu dopravy.

Aké sú ich možnosti?

Cieľom vlády je, aby Francúzsko aj naďalej čo najintenzívnejšie znižovalo svoje emisie. Práve v tom spočíva celá pointa nového nariadenia, ktoré dáva výrobcom áut tri rôzne možnosti.

Prvou z nich je carpooling, teda využívanie už idúcich áut viacerými osobami. V osobných automobiloch sa totiž často nachádza len jedna osoba, kvôli čomu sú z ekologického hľadiska vysoko neefektívne. Ak sa teda nájde skupina ľudí, ktorá ide tým istým smerom, je možné auto využiť oveľa efektívnejšie.

Arriva

Ďalšou možnosťou je upozorniť divákov na možnosť využitia hromadnej dopravy – autobusy, vlaky, prípadne metro. Človek v tomto prípade síce prichádza o časť pohodlia, zároveň sa však jedná o niekoľkonásobne ekologickejšie riešenie a v prípade, že osoba cestuje sama, aj lacnejšie v porovnaní s mnohými autami so spaľovacími motormi. Odpadá tiež nutnosť hľadať a platiť za parkovacie miesta.

Poslednou možnosťou je odkázať potenciálnych zákazníkov na cyklistiku alebo kráčanie v prípade krátkych trás. Uchýliť sa k podobným zákonom bude možno skôr či neskôr nutné aj na Slovensku, kde sú emisie novo zakúpených áut najvyššie v celej EÚ.

Vo všetkých médiách

Reklamy musia obsahovať hešteg „#SeDeplacerMoinsPolluer“ (Pohybujte sa menej znečisťujúco) a pravidlo sa týka všetkých médií – tlače, TV, rádia a internetu. Automobilky sa k tomuto rozhodnutiu vyjadrili pomerne neutrálne, keďže však veľmi na výber nemajú, nezavrhujú ho. Vo Francúzsku je pritom dopravný sektor zodpovedný za 31 % emisií CO2 a až polovicu z nich tvorí práve osobná doprava.

VinFast

Reklamy musia zároveň obsahovať emisnú triedu vozidla a od roku 2028 príde totálny zákaz reklám na autá s emisiami CO2 nad 123 g/km. V prípade porušenia tejto regulácie hrozí pokuta až do výšky 50 000 € za každé vysielanie takejto reklamy, upozorňuje National Observer.

Veľké kroky k čistej budúcnosti

Ako píše ABC News, toto nie je jediný ekologický zákon, ktorý ovládne Francúzsko. Už od začiatku tohto roka sú totiž v platnosti nové smernice v oblasti plastov, ktoré majú zbaviť krajinu každoročne až jednej miliardy plastových predmetov. V tomto smere konečne robí pokroky aj Slovensko, ktoré od začiatku tohto roka spustilo zálohovanie plastových fliaš a plechoviek.

V plastových obalov viac vo Francúzsku nie je možné predávať vyše 30 druhov ovocia a zeleniny, ako sú zemiaky, paradajky, mrkva, jablká a podobne. Zakazuje sa aj dodávanie časopisov v plastových obaloch a fast-foodové reštaurácie viac nemôžu dávať deťom plastové hračky zdarma.

Freepik

Ďalším novým pravidlom je, že od tohto roku musia mobilní operátori komunikovať so svojimi zákazníkmi ohľadom uhlíkovej stopy, ktorú tvoria online aktivitou a používaním mobilných telefónov. Cieľom je zvýšenie povedomia obyvateľstva o environmentálnom dopade aj takýchto technológií, ktorý je často oveľa väčší, než si mnohí myslia.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú