Medzinárodná automobilová federácia (FIA) včera 6. júna 2024 predstavila nový súbor pravidiel, respektíve predpisov, ktoré budú definovať Formulu 1 od roku 2026. Na tému upozornila Formula 1 na svojom webe.

Nové pravidlá a monoposty

FIA uverejnila komplexnú sadu regulácií, ktoré budú formovať budúcnosť Formuly 1. Základom týchto zmien sú revízie aerodynamických pravidiel a nové pravidlá týkajúce sa pohonných jednotiek, ktoré sľubujú nielen tesné súboje ale aj udržateľnosť a bezpečnosť.

Formula 1 / FIA

Jednou z najvýznamnejších noviniek je zavedenie o 30 kg ľahších a teda i agilnejších monopostov, ktoré budú vynikať svojou manévrovateľnosťou. Tieto ľahšie konštrukcie budú doplnené o nové pohonné jednotky, ktoré ponúknu zvýšenú kapacitu batérie a zabezpečia využitie 100% udržateľných palív, čím Formula 1 odpovedá na rastúci tlak v oblasti environmentálnych požiadaviek.

S maximálnou dĺžkou rázvoru zníženou o 200 mm na 3400 mm a šírkou zníženou o 100 mm na 1900 mm, sa okrem zvýšenie manévrovateľnosti očakáva aj nárast dynamiky. 18-palcový rozmer kolies Pirelli predstavený v roku 2022 zostane zachovaný, avšak šírka predných pneumatík pre rok 2026 bola zmenšená o 25 mm a zadných o 30 mm v porovnaní s predchádzajúcou generáciou.

Zhrnutie zmien
  • aktívna aerodynamika namiesto DRS
  • o 30 kg ľahšie monoposty
  • o 10 cm užšie
  • kratšie monoposty o 20 cm
  • push to pass (extra výkon batérie) pri predbiehaní
  • užšie 18-palcové pneumatiky
  • zníženie prítlaku o 30% a odporu o 50%
  • pohonná jednotka 50:50 spalovací motor a elektrická časť (bez MGU-H)
  • 100% udržateľné palivá

Podľa dostupných informácií budú monoposty tiež môcť prepínať medzi dvomi rôznymi konfiguráciami, pričom jedna bude slúžiť na minimalizáciu spotreby paliva a druhá na maximalizáciu výkonu v zákrutách. Mimo to, do hry vstúpia aj úplne nové systémy aktívnej aerodynamiky, ktorých súčasťou sú aj pohyblivé predné a zadné krídla.

Aktívna aerodynamika spolu so systémom Manual Override, ktorý podľa požiadaviek vodiča poskytne viac energie z batérie, čím vytvorí príležitosť na predbiehanie, nahradia systém DRS.

„Vytvorili sme súbor predpisov, ktorých cieľom je nielen zlepšiť pretekanie, ale aj urobiť šampionát ešte atraktívnejším pre výrobcov pohonných jednotiek, výrobcov OEM a existujúcich účastníkov,“ uviedol vo vyhlásení prezident FIA Mohammed Ben Sulayem

Zmeny aj v pohonnej jednotke

V súčasnosti sú monoposty F1 kvôli znižovaniu nákladov poháňané 1,6-litrovým hybridným motorom V6, ktorý podľa odhadov dosahuje výkon až 1 000 koní.

Elektrická jednotka dnes dodáva výkon až 160 koní, no o pár rokov sa bude musieť zvýšiť na zhruba polovicu celkového výkonu monopostu, presne 350 kW, teda 470 koní.

Maximálny výkon monopostov by sa mal pritom udržať na hodnote 1 000 koní, takže spaľovacia časť pohonnej jednotky bude menej výkonná ako je tomu teraz.

Nové pravidlá pre monoposty F1 od roku 2026:
  • Výkon elektrickej jednotky hybridného systému narastie na 350 kW (470 koní)
  • Maximálna spotreba paliva počas pretekov klesne zo 100 kg na cca 70 kg
  • Piesty spaľovacej jednotky budú môcť byť zhotovené z hliníka alebo ocele
  • Minimálna hmotnosť spaľovacieho motora bude 130 kg
  • Batéria nemá hmotnostný limit
  • Monoposty budú spaľovať udržateľné syntetické palivá
  • Celkový výkon monopostu bude cez 1 000 koní

Formula 1 / FIA

Za zmienku stojí aj fakt, že podľa informácií agentúry Reuters bude mať Formula 1 od roku 2026 celkovo 10 tímov a šesť rôznych výrobcov pohonných jednotiek – Ferrari, Mercedes, Renault, Honda a po novom pribudne Audi a Ford vďaka spolupráci s Red Bull Powertrains.

Bezpečnosť je prvoradá

Bezpečnosť v rámci Formuly 1 zostáva prioritou, pričom nedávne zmeny v pravidlách sú dôležitým krokom smerom k zvýšeniu ochrany jazdcov. Tieto inovácie zahŕňajú revíziu predného nárazníka s implementáciou dvojstupňového dizajnu, ktorý umožňuje variabilnú absorpciu energie pri rôznych typoch nárazov, čím sa minimalizuje riziko zranení pri kolíziách.

Formula 1 / FIA

Okrem toho sa zaviedli prísnejšie opatrenia týkajúce sa bočnej infiltrácie, čo zabezpečuje efektívnu ochranu jazdca v prípade bočných nárazov. Tieto opatrenia sú kľúčové pre zníženie rizika zranení v dôsledku kolízií a zlepšenie celkového bezpečnostného štandardu Formuly 1.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP