Formula 1 sa zmení na nepoznanie. Ešte viac elektriny a menšie monoposty, toto sú nové pravidlá
Medzinárodná automobilová federácia (FIA) včera 6. júna 2024 predstavila nový súbor pravidiel, respektíve predpisov, ktoré budú definovať Formulu 1 od roku 2026. Na tému upozornila Formula 1 na svojom webe.
Nové pravidlá a monoposty
FIA uverejnila komplexnú sadu regulácií, ktoré budú formovať budúcnosť Formuly 1. Základom týchto zmien sú revízie aerodynamických pravidiel a nové pravidlá týkajúce sa pohonných jednotiek, ktoré sľubujú nielen tesné súboje ale aj udržateľnosť a bezpečnosť.
Jednou z najvýznamnejších noviniek je zavedenie o 30 kg ľahších a teda i agilnejších monopostov, ktoré budú vynikať svojou manévrovateľnosťou. Tieto ľahšie konštrukcie budú doplnené o nové pohonné jednotky, ktoré ponúknu zvýšenú kapacitu batérie a zabezpečia využitie 100% udržateľných palív, čím Formula 1 odpovedá na rastúci tlak v oblasti environmentálnych požiadaviek.
S maximálnou dĺžkou rázvoru zníženou o 200 mm na 3400 mm a šírkou zníženou o 100 mm na 1900 mm, sa okrem zvýšenie manévrovateľnosti očakáva aj nárast dynamiky. 18-palcový rozmer kolies Pirelli predstavený v roku 2022 zostane zachovaný, avšak šírka predných pneumatík pre rok 2026 bola zmenšená o 25 mm a zadných o 30 mm v porovnaní s predchádzajúcou generáciou.
Zhrnutie zmien
- aktívna aerodynamika namiesto DRS
- o 30 kg ľahšie monoposty
- o 10 cm užšie
- kratšie monoposty o 20 cm
- push to pass (extra výkon batérie) pri predbiehaní
- užšie 18-palcové pneumatiky
- zníženie prítlaku o 30% a odporu o 50%
- pohonná jednotka 50:50 spalovací motor a elektrická časť (bez MGU-H)
- 100% udržateľné palivá
Podľa dostupných informácií budú monoposty tiež môcť prepínať medzi dvomi rôznymi konfiguráciami, pričom jedna bude slúžiť na minimalizáciu spotreby paliva a druhá na maximalizáciu výkonu v zákrutách. Mimo to, do hry vstúpia aj úplne nové systémy aktívnej aerodynamiky, ktorých súčasťou sú aj pohyblivé predné a zadné krídla.
Aktívna aerodynamika spolu so systémom Manual Override, ktorý podľa požiadaviek vodiča poskytne viac energie z batérie, čím vytvorí príležitosť na predbiehanie, nahradia systém DRS.
„Vytvorili sme súbor predpisov, ktorých cieľom je nielen zlepšiť pretekanie, ale aj urobiť šampionát ešte atraktívnejším pre výrobcov pohonných jednotiek, výrobcov OEM a existujúcich účastníkov,“ uviedol vo vyhlásení prezident FIA Mohammed Ben Sulayem
Zmeny aj v pohonnej jednotke
V súčasnosti sú monoposty F1 kvôli znižovaniu nákladov poháňané 1,6-litrovým hybridným motorom V6, ktorý podľa odhadov dosahuje výkon až 1 000 koní.
Elektrická jednotka dnes dodáva výkon až 160 koní, no o pár rokov sa bude musieť zvýšiť na zhruba polovicu celkového výkonu monopostu, presne 350 kW, teda 470 koní.
Maximálny výkon monopostov by sa mal pritom udržať na hodnote 1 000 koní, takže spaľovacia časť pohonnej jednotky bude menej výkonná ako je tomu teraz.
Nové pravidlá pre monoposty F1 od roku 2026:
- Výkon elektrickej jednotky hybridného systému narastie na 350 kW (470 koní)
- Maximálna spotreba paliva počas pretekov klesne zo 100 kg na cca 70 kg
- Piesty spaľovacej jednotky budú môcť byť zhotovené z hliníka alebo ocele
- Minimálna hmotnosť spaľovacieho motora bude 130 kg
- Batéria nemá hmotnostný limit
- Monoposty budú spaľovať udržateľné syntetické palivá
- Celkový výkon monopostu bude cez 1 000 koní
Za zmienku stojí aj fakt, že podľa informácií agentúry Reuters bude mať Formula 1 od roku 2026 celkovo 10 tímov a šesť rôznych výrobcov pohonných jednotiek – Ferrari, Mercedes, Renault, Honda a po novom pribudne Audi a Ford vďaka spolupráci s Red Bull Powertrains.
Bezpečnosť je prvoradá
Bezpečnosť v rámci Formuly 1 zostáva prioritou, pričom nedávne zmeny v pravidlách sú dôležitým krokom smerom k zvýšeniu ochrany jazdcov. Tieto inovácie zahŕňajú revíziu predného nárazníka s implementáciou dvojstupňového dizajnu, ktorý umožňuje variabilnú absorpciu energie pri rôznych typoch nárazov, čím sa minimalizuje riziko zranení pri kolíziách.
Okrem toho sa zaviedli prísnejšie opatrenia týkajúce sa bočnej infiltrácie, čo zabezpečuje efektívnu ochranu jazdca v prípade bočných nárazov. Tieto opatrenia sú kľúčové pre zníženie rizika zranení v dôsledku kolízií a zlepšenie celkového bezpečnostného štandardu Formuly 1.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Odpor proti Muskovi sa vymkol spod kontroly. Požiar v Tesle spôsobil škody za 700 000 eur
Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
Nočná mora Slovákov: „Jazdenky“ v online bazároch sú plné skrytých problémov. Dáta odhalili tvrdú realitu
AKTUÁLNE: Európska únia ustúpila. Automobilkám vyjde v ústrety s emisiami, elektromobily sklamali
Európske automobilky čelia novému tlaku. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Čínske firmy zavádzajú drastické opatrenia pre zamestnancov. Majú podporiť rodičovstvo
Matovič nasvietil budovu ministerstva vnútra. Jeho konanie ma právnu dohru. Je to moje ústavne právo, tvrdí expremiér
Pellegrini vymenoval Huliaka za ministra: „Nestávate sa ním preto, že by ste sa oblasti dlhodobo venovali“
Súd rozhodol v kauze Maják nádeje. Exšéf Markízy Pavol Rusko si vypočul rozsudok
Vláda schválila návrh na zmenu Ústavy SR: Rieši pohlavia a kultúrno-etické témy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nočná mora Slovákov: „Jazdenky“ v online bazároch sú plné skrytých problémov. Dáta odhalili tvrdú realitu
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Európske automobilky čelia novému tlaku. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
- Povolený je aj na Slovensku. Renault postavil 5-nápravový domiešavač s pohonom, ktorý by nikto nečakal
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
-
- Európske automobilky čelia novému tlaku. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
- Nočná mora Slovákov: „Jazdenky“ v online bazároch sú plné skrytých problémov. Dáta odhalili tvrdú realitu
- Povolený je aj na Slovensku. Renault postavil 5-nápravový domiešavač s pohonom, ktorý by nikto nečakal
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto váhajú s kúpou elektromobilu
- Majú rezervy milión ton, aj tak ju dovážajú. Putin nariadil urýchlenie ťažby dôležitej suroviny
-
- Povolený je aj na Slovensku. Renault postavil 5-nápravový domiešavač s pohonom, ktorý by nikto nečakal
- Lepšie spracovaný Hyundai som nevidel. Nové Santa Fe je ako tank, ktorý môžeš šoférovať aj na ceste
- Európske automobilky čelia novému tlaku. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto váhajú s kúpou elektromobilu
- Slováci sa zamilujú. Nový elektromobil veľkej automobilky má dojazd 630 km a Netflix priamo v aute
Kanada sa pustila do vojny s Trupom. Podala na USA sťažnosť svetovej organizácii
Japonsko a Južná Kórea sa pridávajú k USA. Spoločne vybudujú plynovod na nečakanom mieste
Východné pobrežie Austrálie je v pohotovosti. Cyklón Alfred príde už o pár dní
Život sa im vracia do normálu. Otrasy na známom ostrove po mesiaci slabnú
Ceny ropy klesajú už tretí deň po sebe. OPEC+ a nové clá ovplyvňujú trh
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Čínske firmy zavádzajú drastické opatrenia pre zamestnancov. Majú podporiť rodičovstvo
Matovič nasvietil budovu ministerstva vnútra. Jeho konanie ma právnu dohru. Je to moje ústavne právo, tvrdí expremiér
Pellegrini vymenoval Huliaka za ministra: „Nestávate sa ním preto, že by ste sa oblasti dlhodobo venovali“
Súd rozhodol v kauze Maják nádeje. Exšéf Markízy Pavol Rusko si vypočul rozsudok
Vláda schválila návrh na zmenu Ústavy SR: Rieši pohlavia a kultúrno-etické témy
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené