Formula 1 sa zmení na nepoznanie. Ešte viac elektriny a menšie monoposty, toto sú nové pravidlá
Medzinárodná automobilová federácia (FIA) včera 6. júna 2024 predstavila nový súbor pravidiel, respektíve predpisov, ktoré budú definovať Formulu 1 od roku 2026. Na tému upozornila Formula 1 na svojom webe.
Nové pravidlá a monoposty
FIA uverejnila komplexnú sadu regulácií, ktoré budú formovať budúcnosť Formuly 1. Základom týchto zmien sú revízie aerodynamických pravidiel a nové pravidlá týkajúce sa pohonných jednotiek, ktoré sľubujú nielen tesné súboje ale aj udržateľnosť a bezpečnosť.

Jednou z najvýznamnejších noviniek je zavedenie o 30 kg ľahších a teda i agilnejších monopostov, ktoré budú vynikať svojou manévrovateľnosťou. Tieto ľahšie konštrukcie budú doplnené o nové pohonné jednotky, ktoré ponúknu zvýšenú kapacitu batérie a zabezpečia využitie 100% udržateľných palív, čím Formula 1 odpovedá na rastúci tlak v oblasti environmentálnych požiadaviek.
S maximálnou dĺžkou rázvoru zníženou o 200 mm na 3400 mm a šírkou zníženou o 100 mm na 1900 mm, sa okrem zvýšenie manévrovateľnosti očakáva aj nárast dynamiky. 18-palcový rozmer kolies Pirelli predstavený v roku 2022 zostane zachovaný, avšak šírka predných pneumatík pre rok 2026 bola zmenšená o 25 mm a zadných o 30 mm v porovnaní s predchádzajúcou generáciou.
Zhrnutie zmien
- aktívna aerodynamika namiesto DRS
- o 30 kg ľahšie monoposty
- o 10 cm užšie
- kratšie monoposty o 20 cm
- push to pass (extra výkon batérie) pri predbiehaní
- užšie 18-palcové pneumatiky
- zníženie prítlaku o 30% a odporu o 50%
- pohonná jednotka 50:50 spalovací motor a elektrická časť (bez MGU-H)
- 100% udržateľné palivá
Podľa dostupných informácií budú monoposty tiež môcť prepínať medzi dvomi rôznymi konfiguráciami, pričom jedna bude slúžiť na minimalizáciu spotreby paliva a druhá na maximalizáciu výkonu v zákrutách. Mimo to, do hry vstúpia aj úplne nové systémy aktívnej aerodynamiky, ktorých súčasťou sú aj pohyblivé predné a zadné krídla.
Aktívna aerodynamika spolu so systémom Manual Override, ktorý podľa požiadaviek vodiča poskytne viac energie z batérie, čím vytvorí príležitosť na predbiehanie, nahradia systém DRS.
„Vytvorili sme súbor predpisov, ktorých cieľom je nielen zlepšiť pretekanie, ale aj urobiť šampionát ešte atraktívnejším pre výrobcov pohonných jednotiek, výrobcov OEM a existujúcich účastníkov,“ uviedol vo vyhlásení prezident FIA Mohammed Ben Sulayem
Zmeny aj v pohonnej jednotke
V súčasnosti sú monoposty F1 kvôli znižovaniu nákladov poháňané 1,6-litrovým hybridným motorom V6, ktorý podľa odhadov dosahuje výkon až 1 000 koní.
Elektrická jednotka dnes dodáva výkon až 160 koní, no o pár rokov sa bude musieť zvýšiť na zhruba polovicu celkového výkonu monopostu, presne 350 kW, teda 470 koní.
Maximálny výkon monopostov by sa mal pritom udržať na hodnote 1 000 koní, takže spaľovacia časť pohonnej jednotky bude menej výkonná ako je tomu teraz.
Nové pravidlá pre monoposty F1 od roku 2026:
- Výkon elektrickej jednotky hybridného systému narastie na 350 kW (470 koní)
- Maximálna spotreba paliva počas pretekov klesne zo 100 kg na cca 70 kg
- Piesty spaľovacej jednotky budú môcť byť zhotovené z hliníka alebo ocele
- Minimálna hmotnosť spaľovacieho motora bude 130 kg
- Batéria nemá hmotnostný limit
- Monoposty budú spaľovať udržateľné syntetické palivá
- Celkový výkon monopostu bude cez 1 000 koní

Za zmienku stojí aj fakt, že podľa informácií agentúry Reuters bude mať Formula 1 od roku 2026 celkovo 10 tímov a šesť rôznych výrobcov pohonných jednotiek – Ferrari, Mercedes, Renault, Honda a po novom pribudne Audi a Ford vďaka spolupráci s Red Bull Powertrains.
Bezpečnosť je prvoradá
Bezpečnosť v rámci Formuly 1 zostáva prioritou, pričom nedávne zmeny v pravidlách sú dôležitým krokom smerom k zvýšeniu ochrany jazdcov. Tieto inovácie zahŕňajú revíziu predného nárazníka s implementáciou dvojstupňového dizajnu, ktorý umožňuje variabilnú absorpciu energie pri rôznych typoch nárazov, čím sa minimalizuje riziko zranení pri kolíziách.

Okrem toho sa zaviedli prísnejšie opatrenia týkajúce sa bočnej infiltrácie, čo zabezpečuje efektívnu ochranu jazdca v prípade bočných nárazov. Tieto opatrenia sú kľúčové pre zníženie rizika zranení v dôsledku kolízií a zlepšenie celkového bezpečnostného štandardu Formuly 1.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Slávna talianska značka je v hlbokej kríze. Ľudia prestali kupovať jej autá, Stellantis je zúfalý

Sen o elektromobiloch sa rozpadáva. Vodiči sa vo veľkom vracajú k spaľovákom, toto je dôvod

Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily

Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet

Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Smutná správa pre hudobný svet: Počas vianočných sviatkov zomrel gitarista legendárnej rockovej skupiny, mal 65 rokov
PREMIUM„Neviem sa zastaviť“ – prvý varovný signál k vyhoreniu je nenápadný. Psychologička radí, ako si nastaviť hranice (ROZHOVOR)

Liečba Alzheimerovej choroby môže byť realitou už do desiatich rokov. Vedci hovoria o prelomových zmenách vo výskume

Covid nezasahuje len pľúca, merateľné zmeny zanecháva v mozgu aj po uzdravení, zistili vedci

Tradičné slovenské pochúťky patria k najhorším na svete. Prestížny rebríček odhalil najhoršie chute planéty
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Sen o elektromobiloch sa rozpadáva. Vodiči sa vo veľkom vracajú k spaľovákom, toto je dôvod
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Slávna talianska značka je v hlbokej kríze. Ľudia prestali kupovať jej autá, Stellantis je zúfalý
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
-
- Sen o elektromobiloch sa rozpadáva. Vodiči sa vo veľkom vracajú k spaľovákom, toto je dôvod
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Sen o elektromobiloch sa rozpadáva. Vodiči sa vo veľkom vracajú k spaľovákom, toto je dôvod
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
Spôsob, akým bežne platíš, sa už čoskoro navždy zmení. Takto budú vyzerať platby v roku 2026
Slovenská ekonomika sa zásadne mení. Exportný rast už netiahnu autá, ale nádejné odvetvia
Šéf NATO vyslal jasný odkaz o USA. Európa chce viac zbraní, ale v ceste im stojí veľká prekážka
Ukrajina zasiahla dôležitý energetický objekt Rusov. Využila moderné západné technológie
Zahraniční výrobcovia smartfónov v Číne prekvapili. Ich predaj naznačuje nečakaný obrat na trhu
Slováci nastavili vláde nekompromisné zrkadlo. Digitálne doklady ukázali tvrdú realitu
Naštvali ho USA a Južná Kórea. Kim Čong-un ohlásil zásadnú modernizáciu námorníctva
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Smutná správa pre hudobný svet: Počas vianočných sviatkov zomrel gitarista legendárnej rockovej skupiny, mal 65 rokov
PREMIUM„Neviem sa zastaviť“ – prvý varovný signál k vyhoreniu je nenápadný. Psychologička radí, ako si nastaviť hranice (ROZHOVOR)

Liečba Alzheimerovej choroby môže byť realitou už do desiatich rokov. Vedci hovoria o prelomových zmenách vo výskume

Covid nezasahuje len pľúca, merateľné zmeny zanecháva v mozgu aj po uzdravení, zistili vedci

