Ešte pred pár rokmi nebolo vôbec bežné, že nový album interpreta vyšiel na streamovacích službách v rovnakom čase, ako sa jeho fyzická kópia dostala k fanúšikom, no dnes je vydanie nového albumu či singlu na streamovacích službách neoddeliteľnou súčasťou.

Odhliadnuc od príjmov z YouTube, kde umelci väčšinou zverejňujú svoje videoklipy a zarábajú skôr z reklám, ktoré sú samostatnou kapitolou, sú však príjmy zo streamovacích služieb omnoho komplikovanejšie, než si môže bežný človek myslieť. FonTech.sk preto zisťoval, ako tento systém funguje a koľko umelec z jedného „streamu“ svojej pesničky naozaj dostane.

NEPREHLIADNI
Toto je 10 horúcich noviniek na streamovacích službách v júli, opäť dominuje Netflix

V prvom rade je potrebné uviesť, že presný príjem každého umelca z jedného streamu na rôznych službách sa odvíja od mnohých faktorov a len málokedy sa tieto čísla oficiálne dostanú na verejnosť.

Redakcii FonTech.sk sa s povolením nemenovaného umelca pôsobiaceho na Slovensku podarilo získať údaje o jeho mesačných príjmoch zo streamovacej služby Spotify, ktoré sme pri písaní článku porovnávali a kombinovali s dátami Spotify a Apple Music, ku ktorým sa v apríli dostal The Wall Street Journal a analýzou portálu Producent Hive z decembra minulého roka. Sústredili sme sa pritom na platformy, ktoré sú populárne aj medzi Slovákmi.

Interpret sa musí pozerať aj na to, odkiaľ stream pochádza

Faktorov, ktoré sa do finálnej sumy vyplácanej streamovacou službou započítavajú, je poriadne veľa, a každá služba má svoj vlastný systém, podľa ktorého „odmeny“ udeľuje.

Pripomeňme, že odmeny zo streamovacích služieb prichádzajú v prvom rade hudobným vydavateľstvám, ktoré majú s umelcami vlastné zmluvy a z výplat si strhávajú rôzne čiastky. Umelec tak v konečnom dôsledku môže získať pokone 90, ale aj 50 % z vyplácanej sumy.

Zatiaľ čo u Apple Music a Amazon Music je systém výplácania o čosi jednoduchší a spoločnosť rozdeľuje odmeny za streamy väčšinou podľa typu predplatného, ktoré pesničku prehrá (za prehratie používateľa s individuálnym predplatným dostane umelec viac, než u používateľa s rodinným predplatným), Spotify, ktoré na trhu zaberá približne 34 %, počíta odmeňovanie umelcov omnoho komplikovanejšie.

Streamovacia služba rozdeľuje krajiny a oblasti po svete do samostatných odmenných skupín na základe výnosov z predplatného a reklám na danom trhu.

Zobraziť celú galériu (3)
Freepik (úprava redakcie)

To znamená, že v krajinách, kde Spotify stojí menej, zarobia umelci za jeden stream menej, než v krajinách, kde je streamovacia služba drahšia, a to bez ohľadu na typ predplatného, ktorým používateľ disponuje.

Pre interpreta je tak veľmi obtiažne presne vypočítať, koľko zo stremovania zarobí, pretože neexistuje jednotná cena za stream, s ktorou by mohol počítať, čo je viditeľné aj v dátach slovenského hudobníka, ktoré poskytol redakcii FonTech.sk.

Napríklad za jeden stream od používateľa zo Slovenska či z USA tu získal od Spotify umelec, respektíve jeho vydavateľstvo, sumu pohybujúcu sa na úrovni 0,0038 €.

Zo streamu používateľa z Ruskej federácie však Spotify vyplatilo len niečo viac ako desatinu z tejto sumy, čo môže byť spôsobené tým, že individuálne predplatné Spotify v Rusku stojí v prepočte 1,90 €, zatiaľ čo individuálne predplatné u nás ťa vyjde na 5,99 €.

Zároveň daný ruský používateľ mohol disponovať len bezplatným členstvom na Spofity s reklamami, ktoré podľa analýzy Soundcharts zarobí spoločnosti len desatinu z toho, čo dostane za platené členstvo.

Zobraziť celú galériu (3)
Freepik (Úprava redakcie)

Zárobky často nepokryjú ani náklady, proti službám sa búria hudobníci aj fanúšikovia

Pozorné oko sa však v podmienkach takmer ktorejkoľvek z veľkých streamovacích služieb nemusí dlho hrabať na to, aby si všimlo, že vyššie uvedené sumy, ktoré vyplácajú všetky populárne streamovacie služby, menej známemu umelcovi nepokryjú takmer ani náklady.

Napríklad na to, aby umelec získal zo streamov na Spotify mesačne sumu 1000 €, potrebuje nazbierať viac než 260-tisíc streamov mesačne, pričom tu ešte nie je zarátaná odmena pre vydavateľstvo, ktoré si z jeho príjmov strháva určitú sumu.

Interpret, ktorý je schopný nazbierať aspoň takéto čísla, je minimálne v našej krajine aspoň natoľko známy, že si túto sumu vie hravo zarobiť na koncertoch a vystúpeniach. Pre menej známych interpertov, ktorí takéto čísla nedosahujú, je tak omnoho ťažšie sa prostredníctvom streamovacích platforiem presadiť, pretože im odmeny z nich často nemôžu tvoriť ani základný príjem.

Tento problém sa snaží napraviť mnoho interpretov a združení, pričom jedným z príkladov môže byť streamovacia platforma Tidal, ktorú podporuje mnoho umelcov, keďže ponúka azda najvyššiu „sadzbu“ za stream na trhu. Túto službu si však predpláca len mizivé percento používateľov a patrí medzi „outsiderov“ na trhu.

So svojim „riešením“ prišla začiatkom roka aj platforma SoundCloud, ktorá v prvých krajinách spustila predplatné SoundCloud Go+, ktoré vypláca umelcov na základe návykov ich poslucháčov.

To znamená, že čím viac fanúšikov počúva hudbu interpreta, tým viac dostane interpret zaplatené, čo podporuje „mladé hviezdy“ a hudobníkov, ktorí dokážu zaujať širšie publikum aj bez toho, aby ich niekto preslávil. Táto služba však zatiaľ nie je dostupná u nás a až čas ukáže, či je vyplácanie na základe „počúvateľnosti“ tým správnym krokom.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom