Európska automobilová veľmoc hlási koniec éry spaľovákov. Do 2030 má plány, aké si zatiaľ neodvážila dať žiadna krajina
Prechod k elektromobilite už avizovalo mnoho automobiliek, ktoré odhalili vlastné plány, ako prejsť v Európe na „zelenšiu“ osobnú dopravu. Úpadok spaľovákov a nástup elektrických áut nedávno v novom návrhu potvrdili aj nemecké koaličné strany, ktoré sa dohodli na zásadných zmenách v doprave a energetike, informuje Euractiv.
Podľa schváleného návrhu by tak mali byť spaľovacie autá minulosťou už od konca dekády a na cestách sa majú objaviť milióny elektromobilov. Paradoxne však športové autá dostanú svojskú výnimku, podotkol portál Politico.
Nemecká vláda schválila kritické návrhy
Nemecké koaličné strany Spojenectvo 90/Zelení, Sociálnodemokratická strana Nemecka a Slobodná demokratická strana uzavreli v stredu dohodu, ktorá zásadne zmení podobu dopravy v krajine a využitie fosílnych zdrojov v energetike. Po 2 mesiacoch vyjednávania tak došlo k dohode, ktorá určuje budúce smerovanie v nemeckej doprave.
Koalícia sa pritom dohodla aj na odstavení uhlia v energetike, ktoré by malo ustúpiť už do roku 2030 a jeho miesto by mali nahradiť obnoviteľné zdroje energií, ktorých podiel na trhu by mal stúpnuť do konca dekády až na 80 %, informuje Transport & Enviroment. V oblasti osobnej dopravy sa potom trojkoalícia zhodla na návrhu EÚ o zastavení predaja spaľovákov do roku 2035.
Týmto spôsobom sa majú podporiť plány domácich automobiliek pre vývoj a predaj elektromobilov, ktorých by malo byť podľa nového cieľa na cestách až 15 miliónov do konca dekády. Kvôli tomu tak budú výrobcovia nútení výrazne zvýšiť produkciu batériových vozidiel a zároveň obmedziť nové spaľováky.
Do roku 2030 chce 1 milión nabíjačiek a autá na syntetické palivá
K tomu sa pridáva aj odvážny plán, v ktorom chce mať Nemecko k dispozícii 1 milión nabíjacích bodov do konca roku 2030. Dnes má krajina zhruba len 49-tisíc nabíjačiek vo svojej infraštruktúre. A hoci tieto „eko“ plány vyzerajú na prvý pohľad sľubne, bude existovať výnimka, ktorá je cielená na vozidlá využívajúce syntetické paliva ako alternatívu k fosílnym palivám, čo by v praxi potom znamenalo, že budú registrované mimo pravidiel emisných noriem.
„Mimo existujúceho systému emisných noriem vozového parku sa zastávame toho, aby sa mohli registrovať iba vozidlá, do ktorých je možné natankovať e-palivá,“ uvádza schválený dokument.
Týmto tak dohoda otvára možnosť, že aj po roku 2030 budú môcť po cestách jazdiť vybrané športové spaľováky, ktoré budú tankované drahými syntetickými palivami.
Výroba takýto palív sa však odrazí aj na cenách, ktoré budú výrazne vyššie ako už teraz vidíme u zdražujúceho benzínu a nafty. To potom spraví z elektromobilov lacnejšie vozidlá aj z pohľadu dlhodobej prevádzky, uvádza Politico.
NEPREHLIADNI
Záchrana spaľovákov: Nemecká automobilka vyrába palivo, ktoré je rovnako ekologické ako elektromobil
Nemecko chce pritom od roku 2023 zaviesť aj emisné poplatky, ktoré sa budú vzťahovať na všetky vozidlá nad 3,5 tony. Doteraz to platilo pre kamióny nad 7,5 ton. Poplatok za emisie by sa tak mal vôbec prvýkrát uplatňovať aj pri nákladných autách a dodávkach.
Podobným smerom sa môžu vydať aj ďalšie európske krajiny
Je pravdepodobné, že podobný signál sa bude Nemecko snažiť vyslať aj do ďalších členských štátov EÚ, ktoré by mohli postupne zaviesť podobné prísne zmeny pre presadenie elektromobilov na cestách a obmedzenie emisií. Niektoré krajiny ako Írsko, Švédsko, Slovinsko či Nórsko už stanovili cieľ pre zákaz predaja spaľovákov od roku 2030.
Podobné návrhy a zmeny sa potom môžu prejaviť aj v ďalších členských krajinách, vrátane Slovenska, ktoré je domovom pre výrobu vozidiel koncernu VW a ďalších značiek. Problémom však je, že práve krajiny strednej a južnej Európy výrazne zaostávajú za ambicióznymi plánmi vyspelejšieho zvyšku únie.
Aj samotné Nemecko však bude čeliť veľkej výzve pre dosiahnutie spomenutých plánov. Nielenže bude potrebné dotovať budovanie rozsiahlej infraštruktúry nabíjacích staníc zo súkromných zdrojov, no pre dosiahnutie 15 miliónov elektromobilov na cestách v roku 2030 by muselo byť už od budúceho roka každé 2. nové registrované vozidlo výlučne elektrické.
Pre porovnanie je dnes v krajine len 1 milión z 50 miliónov registrovaných áut elektrických, pričom z toho má len zhruba 500-tisíc výlučne elektrický pohon. Týmto sa tak len potvrdzuje zaostávanie aj za predošlými plánmi, v ktorých chcela kancelárka Merkelová dosiahnuť, aby vlani jazdilo v Nemecku 1 miliónov elektromobilov, podotkol Business Insider.
Je preto otázne, či sa Nemecku podarí dosiahnuť odvážne ciele do konca dekády, no pokiaľ by sa tak stalo, dostane sa do vedúcej pozície pred všetkými členskými krajinami, ktoré bude pravdepodobne tlačiť do podobných rozhodnutí pre obmedzenie výroby a predaja spaľovákov a presadenie elektromobilov na cestách.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Umelá inteligencia, vodík a dizajn. Yamaha ukázala, ako bude vyzerať jazda o 5 rokov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Billa sťahuje z pultov obľúbenú pochúťku. Môže obsahovať nadbytok pesticídov
Bežný zlozvyk spôsobuje rakovinu, varuje WHO. Slovensko patrí medzi rizikové krajiny
Účastníkom nehody na D1 bola dodávka strany Demokrati. Člen strany zrážku neprežil, potvrdil Jaroslav Naď
Slovenskí rodičia si prilepšia: Rodičovský príspevok o pár mesiacov prekročí historickú hranicu
Európa buduje protidronový múr. Švédi priniesli riešenie 16 000-krát lacnejšie než stíhačka
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Ak máš tohto operátora, máš to najlepšie na Slovensku. 5G sieť zasahuje už viac než 5 miliónov ľudí
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP