Na Slovensku žiadne prekvapenie. Predaje elektromobilov za január sú desivo nízke
Elektromobily a Slovensko sú večne kontroverznou témou. V prechode na ekologickejšiu formu dopravy zatiaľ stále zaostávame za zvyškom EÚ a hlavné dôvody sú jasné – štát u nás okrem jedného kola v roku 2019, kedy sa suma pre pár šťastlivcov vyčerpala za menej ako štyri minúty, neponúkol žiadne dotácie či zľavu z DPH pri nákupe elektromobilu. Ich vyššia cena v porovnaní so spaľovákom zas odrádza firmy aj bežných vodičov.
Ako informuje agentúra SITA, situácia sa nezlepšuje ani v roku 2023 a výrazné oživenie trhu s batériovými vozidlami nenastalo. Ako vyplýva z údajov zverejnených Zväzom automobilového priemyslu SR, v januári tohto roka si Slováci kúpili 105 kusov takýchto automobilov. Za celý minulý rok sa pritom u nás predalo 1 390 čisto elektrických nových osobných vozidiel. Vlani sa tak priemerne každý mesiac pre elektromobil rozhodlo približne 116 zákazníkov a január 2023 tak môžeme hodnotiť ako „podpriemerný“ mesiac.
Spaľováky stále dominujú, naftu už veľmi nechceme
Najväčšej obľube sa na Slovensku tešia osobné autá s benzínovým motorom, ktoré sú najlacnejšie. Tých sa januári tohto roka predalo 3 448 kusov a za celý rok 2022 to bolo 43 903 vozidiel. Spomalenie tak v úvode roka vykazuje aj konvenčný pohon.
Pre dieselové nové auto sa v januári rozhodlo 1 096 ľudí, za celý rok 2022 to bolo 12 938 Slovákov. Celkovo dosiahli registrácie nových osobných áut v januári tohto roka 6 680 kusov.
Sú krajiny, kde to vidia inak
Napríklad v Nórsku je však situácia presne opačná a v decembri platilo, že elektrické autá predstavovali približne 80 % z nových zaregistrovaných áut v krajine.
S rastúcou popularitou týchto áut tak ačali nórske úrady eliminovať niektoré výhody. Od 1. januára 2023 sa oslobodenie od dane z pridanej hodnoty (DPH) na nákup nových elektrických vozidiel bude vzťahovať len na prvých 500 000 nórskych korún z ceny auta, čo je však stále viac ako 47 000 eur. Kto sa teda rozhodne pre lacnejší elektromobil, naďalej ho bude mať plne bez DPH-čky, o čom Slováci môžu len snívať.
Popularita elektromobilov v Nórsku však môže súvisieť aj s lacnou elektrinou na ich nabíjanie. Médiá nedávno písali o výraznom zdražení verejného nabíjania v Osle, kde platia vodiči za verejné nabíjanie hodinovú tarifu. Cez deň je to 49 nórskych korún (4,68 €) a v noci od 20:00 do 9:00 platia 35 korún, čiže 3,34 €.
Elektromobily bežne disponujú 11 kW AC nabíjačkou, s ktorou dokážu za hodinu dobiť na nabíjačke 11 kWh energie. V takomto prípade cez deň elektromobilisti platia v prepočte 0,40 €/1 kWh a v noci iba 0,30 €/1 kWh. Tieto ceny sú už porovnateľné s verejným nabíjaním inde vo svete a 100 km jazdy by pri nich stálo v elektromobile so spotrebou 20 kWh/100 km iba 8 €, respektíve 6 € pri nabíjaní v noci. Nabíjanie doma v garáži je však lacnejšie ako na Slovensku.
Hyundai so spaľovákmi úplne končí. V Nórsku
Z dôvodou nízkej popularity spaľovákov sa už niektoré automobilky na severe Európy rozhodli vyradiť ich z ponuky úplne. Napríklad v prípade Hyundaiu v Nórsku tvoria elekromobily za posledné roky až 90 % predajov, pričom uplynulý rok to bolo dokonca 93 %.

Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Spaľovákom v EÚ neodzvonilo, môžu sa vyrábať aj po roku 2035
S vybitými batériami za 8 € na 100 km. Toto je jediné plug-in hybridné SUV, ktoré to dokáže
Dojazd cez 1 000 km už nebude problém. Predstavili novú batériu s rekordnými parametrami
Slovensku vzorom. V zahraničí zavádzajú likvidačné pokuty za blokovanie nabíjačiek spalovákmi
V Bratislave sa bude vyrábať nový elektromobil Porsche
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Poisťovne sa vyhrážajú, sú zúfalé: Elektromobily sú pre nás zlý biznis
- Spoločnosť verí, že ich nový motor pochová elektromobily. Má 320 koní a váži len 32 kg
- S vybitými batériami za 8 € na 100 km. Toto je jediné plug-in hybridné SUV, ktoré to dokáže
- Dojazd cez 1 000 km už nebude problém. Predstavili novú batériu s rekordnými parametrami
- Koniec používania navigačných appiek. Obľúbená krajina Slovákov vytiahla bizarný zákon
-
- Spoločnosť verí, že ich nový motor pochová elektromobily. Má 320 koní a váži len 32 kg
- S vybitými batériami za 8 € na 100 km. Toto je jediné plug-in hybridné SUV, ktoré to dokáže
- Dojazd cez 1 000 km už nebude problém. Predstavili novú batériu s rekordnými parametrami
- Poisťovne sa vyhrážajú, sú zúfalé: Elektromobily sú pre nás zlý biznis
- VW do elektromobilov „posadí vyše polovicu Slovenska“. Škoda chystá absolútny trhák
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Hravo zahanbí spaľováky. Do Európy oficiálne prichádza elektromobil s rekordným dojazdom
- Spoločnosť verí, že ich nový motor pochová elektromobily. Má 320 koní a váži len 32 kg
Irán údajne obnovil dodávky bojových dronov do Ruska
Futbal sa konečne vracia na RTVS. Nie však v takej podobe, ako by Slováci chceli
Legenda je po 20 rokoch späť. Ikonická hra Slovákov dostala obrovské vylepšenie
Na Slovensku sa pripravujú miliardové investície do veternej energetiky
V Berlíne prebieha referendum o urýchlení klimatických cieľov o 15 rokov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené