Na Slovensku žiadne prekvapenie. Predaje elektromobilov za január sú desivo nízke
Elektromobily a Slovensko sú večne kontroverznou témou. V prechode na ekologickejšiu formu dopravy zatiaľ stále zaostávame za zvyškom EÚ a hlavné dôvody sú jasné – štát u nás okrem jedného kola v roku 2019, kedy sa suma pre pár šťastlivcov vyčerpala za menej ako štyri minúty, neponúkol žiadne dotácie či zľavu z DPH pri nákupe elektromobilu. Ich vyššia cena v porovnaní so spaľovákom zas odrádza firmy aj bežných vodičov.
Ako informuje agentúra SITA, situácia sa nezlepšuje ani v roku 2023 a výrazné oživenie trhu s batériovými vozidlami nenastalo. Ako vyplýva z údajov zverejnených Zväzom automobilového priemyslu SR, v januári tohto roka si Slováci kúpili 105 kusov takýchto automobilov. Za celý minulý rok sa pritom u nás predalo 1 390 čisto elektrických nových osobných vozidiel. Vlani sa tak priemerne každý mesiac pre elektromobil rozhodlo približne 116 zákazníkov a január 2023 tak môžeme hodnotiť ako „podpriemerný“ mesiac.
Spaľováky stále dominujú, naftu už veľmi nechceme
Najväčšej obľube sa na Slovensku tešia osobné autá s benzínovým motorom, ktoré sú najlacnejšie. Tých sa januári tohto roka predalo 3 448 kusov a za celý rok 2022 to bolo 43 903 vozidiel. Spomalenie tak v úvode roka vykazuje aj konvenčný pohon.
Pre dieselové nové auto sa v januári rozhodlo 1 096 ľudí, za celý rok 2022 to bolo 12 938 Slovákov. Celkovo dosiahli registrácie nových osobných áut v januári tohto roka 6 680 kusov.
Sú krajiny, kde to vidia inak
Napríklad v Nórsku je však situácia presne opačná a v decembri platilo, že elektrické autá predstavovali približne 80 % z nových zaregistrovaných áut v krajine.
S rastúcou popularitou týchto áut tak ačali nórske úrady eliminovať niektoré výhody. Od 1. januára 2023 sa oslobodenie od dane z pridanej hodnoty (DPH) na nákup nových elektrických vozidiel bude vzťahovať len na prvých 500 000 nórskych korún z ceny auta, čo je však stále viac ako 47 000 eur. Kto sa teda rozhodne pre lacnejší elektromobil, naďalej ho bude mať plne bez DPH-čky, o čom Slováci môžu len snívať.
Popularita elektromobilov v Nórsku však môže súvisieť aj s lacnou elektrinou na ich nabíjanie. Médiá nedávno písali o výraznom zdražení verejného nabíjania v Osle, kde platia vodiči za verejné nabíjanie hodinovú tarifu. Cez deň je to 49 nórskych korún (4,68 €) a v noci od 20:00 do 9:00 platia 35 korún, čiže 3,34 €.
Elektromobily bežne disponujú 11 kW AC nabíjačkou, s ktorou dokážu za hodinu dobiť na nabíjačke 11 kWh energie. V takomto prípade cez deň elektromobilisti platia v prepočte 0,40 €/1 kWh a v noci iba 0,30 €/1 kWh. Tieto ceny sú už porovnateľné s verejným nabíjaním inde vo svete a 100 km jazdy by pri nich stálo v elektromobile so spotrebou 20 kWh/100 km iba 8 €, respektíve 6 € pri nabíjaní v noci. Nabíjanie doma v garáži je však lacnejšie ako na Slovensku.
Hyundai so spaľovákmi úplne končí. V Nórsku
Z dôvodou nízkej popularity spaľovákov sa už niektoré automobilky na severe Európy rozhodli vyradiť ich z ponuky úplne. Napríklad v prípade Hyundaiu v Nórsku tvoria elekromobily za posledné roky až 90 % predajov, pričom uplynulý rok to bolo dokonca 93 %.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Expert na elektromobilitu: Vstupujeme do éry, kedy spaľováky nemajú šancu konkurovať. Nabíjačku bude mať každé parkovacie miesto
Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Ľudia prosia, aby to nerobili. Prvé európske mesto zavádza „bič” na elektrické bicykle
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
-
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Ľudia prosia, aby to nerobili. Prvé európske mesto zavádza „bič” na elektrické bicykle
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
Aktuálne: Najväčší kryptopodvodník histórie pozná trest
Európa by sa mala inšpirovať. Prvý krát v históriitáto krajina reštartuje jadrovú elektráreň
Najdrahší benzín spomedzi okolitých krajín EÚ má práve Slovensko
Elektrické nákladiaky Tesla môžu byť vyrábané v Európe, firma rokuje s touto krajinou
Žije. Japonská Sonda prekvapivo zvládla lunárnu noc
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené