Elektromobily a Slovensko sú večne kontroverznou témou. V prechode na ekologickejšiu formu dopravy zatiaľ stále zaostávame za zvyškom EÚ a hlavné dôvody sú jasné – štát u nás okrem jedného kola v roku 2019, kedy sa suma pre pár šťastlivcov vyčerpala za menej ako štyri minúty, neponúkol žiadne dotácie či zľavu z DPH pri nákupe elektromobilu. Ich vyššia cena v porovnaní so spaľovákom zas odrádza firmy aj bežných vodičov.

Ako informuje agentúra SITA, situácia sa nezlepšuje ani v roku 2023 a výrazné oživenie trhu s batériovými vozidlami nenastalo. Ako vyplýva z údajov zverejnených Zväzom automobilového priemyslu SR, v januári tohto roka si Slováci kúpili 105 kusov takýchto automobilov. Za celý minulý rok sa pritom u nás predalo 1 390 čisto elektrických nových osobných vozidiel. Vlani sa tak priemerne každý mesiac pre elektromobil rozhodlo približne 116 zákazníkov a január 2023 tak môžeme hodnotiť ako „podpriemerný“ mesiac.

Spaľováky stále dominujú, naftu už veľmi nechceme

Najväčšej obľube sa na Slovensku tešia osobné autá s benzínovým motorom, ktoré sú najlacnejšie. Tých sa januári tohto roka predalo 3 448 kusov a za celý rok 2022 to bolo 43 903 vozidiel. Spomalenie tak v úvode roka vykazuje aj konvenčný pohon.

Pre dieselové nové auto sa v januári rozhodlo 1 096 ľudí, za celý rok 2022 to bolo 12 938 Slovákov. Celkovo dosiahli registrácie nových osobných áut v januári tohto roka 6 680 kusov.

Sú krajiny, kde to vidia inak

Napríklad v Nórsku je však situácia presne opačná a v decembri platilo, že elektrické autá predstavovali približne 80 % z nových zaregistrovaných áut v krajine.

S rastúcou popularitou týchto áut tak ačali nórske úrady eliminovať niektoré výhody. Od 1. januára 2023 sa oslobodenie od dane z pridanej hodnoty (DPH) na nákup nových elektrických vozidiel bude vzťahovať len na prvých 500 000 nórskych korún z ceny auta, čo je však stále viac ako 47 000 eur. Kto sa teda rozhodne pre lacnejší elektromobil, naďalej ho bude mať plne bez DPH-čky, o čom Slováci môžu len snívať.

Popularita elektromobilov v Nórsku však môže súvisieť aj s lacnou elektrinou na ich nabíjanie. Médiá nedávno písali o výraznom zdražení verejného nabíjania v Osle, kde platia vodiči za verejné nabíjanie hodinovú tarifu. Cez deň je to 49 nórskych korún (4,68 €) a v noci od 20:00 do 9:00 platia 35 korún, čiže 3,34 €.

Elektromobily bežne disponujú 11 kW AC nabíjačkou, s ktorou dokážu za hodinu dobiť na nabíjačke 11 kWh energie. V takomto prípade cez deň elektromobilisti platia v prepočte 0,40 €/1 kWh a v noci iba 0,30 €/1 kWh. Tieto ceny sú už porovnateľné s verejným nabíjaním inde vo svete a 100 km jazdy by pri nich stálo v elektromobile so spotrebou 20 kWh/100 km iba 8 €, respektíve 6 € pri nabíjaní v noci. Nabíjanie doma v garáži je však lacnejšie ako na Slovensku.

Hyundai so spaľovákmi úplne končí. V Nórsku

Z dôvodou nízkej popularity spaľovákov sa už niektoré automobilky na severe Európy rozhodli vyradiť ich z ponuky úplne. Napríklad v prípade Hyundaiu v Nórsku tvoria elekromobily za posledné roky až 90 % predajov, pričom uplynulý rok to bolo dokonca 93 %.

Michal Varga/FonTech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú