Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Obľúbené automobilové modely Slovákov sú v ohrození. Škoda sa snaží čeliť čoraz prísnejším emisným normám a niektoré jej autá ich už nedokážu spĺňať. Naplno preto rozbieha elektrifikáciu a, ako informuje portál CzechCrunch, do novej linky na montáž batérií zainvestuje ďalších takmer 60 miliónov eur – nevyrába ich totiž len pre svoje vlastné autá.

Obľúbené modely môžu zomrieť v roku 2025

Obzvlášť problematické sú pre Škodu, ako aj pre ďalšie automobilky, nové emisné normy Euro 7, ktoré sú podľa mnohých expertov príliš prísne. Je tak možné, že ekológia a budúcnosť planéty pôjde opäť stranou, aby sa znížil nátlak na výrobcov automobilov. Tieto nové normy môžu mať ničivý dopad na známe modely, ako je napríklad Škoda Fabia, Scala či Kamiq.

Splnenie nových noriem síce nie je nemožné, avšak pre automobilky viac nedáva zmysel intenzívne investovať do vývoja efektívnejších spaľovacích motorov veľké financie, keď je príchod elektromobilov neodvratný a dáva oveľa väčší zmysel investovať práve do nich, aby v tomto smere spoločnosť nezaostala a nestratila konkurencieschopnosť.

Škoda

„Spaľovacie motory sú v dnešnej dobe pomerne zelené, súčasne platná norma Euro 6 je prísna a emisie nových áut sú pomerne nízke. Ešte viac ich sprísňovať na posledných pár rokov životného cyklu nemá veľmi zmysel, keď sa snažíme maximálne prejsť na elektromobilitu a dávame do toho nemalé peniaze,“ vysvetľuje pre Hospodářské noviny Martin Jahn, člen predstavenstva Škoda Auto.

Najlacnejší model sa blíži

Aj keď Škoda na prvý pohľad zaostáva za zvyškom koncernu, v skutočnosti pripravuje zatiaľ najlacnejší elektrický model a prinesie hneď trojicu takýchto áut. Prvým z nich bude elektrický crossover na platforme MEB Lite, po ktorom môže prísť na trh elektrická náhrady populárnej Octavie.

Bez Škody to nejde

Škoda spustila montáž batérií v Mladej Boleslavi ešte v minulom roku, pričom tieto batérie neputujú len do modelov Enyaq. Zásobuje nimi totiž celý koncern Volkswagen, ktorého je súčasťou, a kapacita výroby má nakoniec narásť na 1 500 batérií denne. Ako vysvetľuje pre E15 Pavel Šimek, ktorý má na starosť práve výrobu batérií pre elektromobily, za rok má závod vyrobiť asi 220 000 batériových systémov.

Škoda

Škoda s cieľom elektrifikácie pripravuje ďalšie elektrické modely, ktoré majú byť pre Slovákov lákavejšie a dostupnejšie než pomerne drahé a veľké SUV Enyaq. Na trh majú prísť totiž aj menšie modely, ktoré sa budú veľkosťou viac podobať na ID.3 či rodinné alebo pracovné dodávky podobné ID.Buzz a to vďaka platforme MEB, ktorá je flexibilná a je možné na nej postaviť množstvo rôznych elektrických modelov.

Viac elektrických modelov mala mať Škoda vo svojom portfóliu už dávnejšie, čím by sa vyhla viacerým problémom, ktorým dnes čelí. Záujem o elektromobily totiž presahuje možnosti produkcie, a to aj napriek tomu, že mladoboleslavská automobilka má v ponuke aktuálne iba jedno, respektíve dve elektrické SUV.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú