Emisný škandál. Podvádzal aj Mercedes, limity prekračoval aj o 500 % a v hre sú tisíce eur
Emisné škandály sa stali v automobilovom priemysle témou číslo 1 po odhalení nekalých praktík u Volkswagenu a pokračovali obvineniami ďalších a ďalších výrobcov. Podľa najnovších zistení sa do skupiny automobiliek, ktoré úmyselne manipulovali s emisiami svojich vozidiel, zapája aj Mercedes z koncernu Daimler AG.
Mercedes bol prichytený pri podvode
Odborník na automobilový softvér odhalil, že vybrané autá stuttgartského výrobcu prekročili emisné limity až o 500 %. Informovala o tom nemecká organizácia Deutsche Umwelthilfe (DUH), ktorá potvrdila, že Daimler AG mal v jednom z modelov značky Mercedes využiť nelegálne rušiace zariadenia znižujúce účinnosť čistenia výfukových plynov katalyzátorom SCR. Toto konanie pritom koncern doteraz popieral.
Nemecká organizácia DUH odhaduje, že Mercedes mal takýmto spôsobom ovplyvňovať emisie vozidiel v reálnej premávke až pomocou 8 neznámych rušiacich zariadení. V skutočnosti mohli byť takýchto zariadení aj viac, domnieva sa národný riaditeľ DUH Jürgen Resch. Organizácia teraz bude požadovať, aby boli zasiahnuté naftové motory s rušiacimi zariadeniami stiahnuté z trhu, pokým nedôjde k náprave.
„Znalecký posudok Felixa Domkeho konečne dokazuje, že spoločnosť Daimler je vinná. Po prvýkrát nám ukazuje, ako sa spoločnosti darí dodržiavať zákonné limity v testovacom laboratóriu, pričom počas reálneho používania v cestnej premávke doslova zaplavuje naše mestá škodlivými oxidmi dusíka.
K manipulácii s čistením výfukových plynov tu nedochádza preto, že je to nevyhnutné z fyzikálnych dôvodov alebo pre účely ochrany motora. Dôvod je rovnako jednoduchý, ako je cynický: ide o maximalizáciu zisku na úkor životného prostredia a zdravia obyvateľov miest,“ hovorí Jürgen Resch, národný riaditeľ DUH.
Odborník z kauzy VW dokázal, že Mercedes úmyselne manipuloval s emisiami vozidiel
Dôkazy proti Mercedesu v najnovšom emisnom škandále dôkladne zdokumentoval automobilový odborník na softvér Felix Domke v mene americkej právnickej firmy Milberg, ktorý pôsobil ako súdny znalec aj v kauze emisného škandálu VW. V niektorých prípadoch sa rušiace zariadenia dokonca riadili aj konkrétnym vekom vozidla, od čoho potom závisela hraničná hodnota ich aktivácie.
„Zistené rušiace zariadenia sa aktivujú v jazdných situáciách, ktoré sú bežné v podmienkach cestnej premávky. Aj v takýchto prípadoch takmer vždy aspoň jedno rušiace zariadenie aktívne bráni znižovaniu emisií, aj keď to nie je fyzicky potrebné alebo nevyhnutné na ochranu motora.
Tým sa výrazne znižuje množstvo vstrekovanej kvapaliny AdBlue, ktoré je nevyhnutné na neutralizáciu oxidov dusíka v katalyzátore SCR; podobne sa znižuje aj miera recirkulácie výfukových plynov. Výsledkom je, že bežne účinný hardvér na čistenie výfukových plynov často funguje len na zlomok svojej potenciálnej kapacity a vozidlo vypúšťa zbytočne veľké množstvo oxidov dusíka,“ hovorí expert Felix Domke.
Pri 2 z 8 zaznamenaných prípadov sa rušiace zariadenia začínajú riadiť tzv. „faktorom starnutia“ už po približne 1 % v pomere životnosti vozidla. V praxi to znamená, že stačilo, aby vozidlo malo najazdených niekoľko tisíc kilometrov a rušiace zariadenie menilo hraničnú hodnotu, pri ktorej sa zapínalo.
V ďalšom prípade sa takto menilo fungovanie rušiaceho zariadenia po zostarnutí vozidla o približne 20 %. Pri emisnej kontrole potom postihnuté vozidlá vykazovali hodnoty, ktoré spĺňali limity stanovené zákonom, no pri bežnej jazde v premávke reálne vypúšťali až o 500 % viac emisií.
„Tvrdenia výrobcov automobilov, že jazdné podmienky vedú k vysokým emisiám škodlivín na cestách, sú v tomto smere dovedené do absurdity,“ vysvetľuje expert na životné prostredie a dopravu Axel Friedrich.
Ako ďalej tvrdí tlačová správa DUH, 2 nelegálne poruchové zariadenia sú spojené so systémom EGR pre recirkuláciu výfukových plynov, avšak „neexistuje žiadny vierohodný fyzikálny dôvod pre existenciu ktoréhokoľvek z nich“. Nemecká organizácia DUH svoje zistenia doložila aj meraniami Inštitútu pre kontrolu emisií, podľa ktorých boli takéto rušičky inštalované najmä do modelu E350T s normou Euro 6.
Merdeces dokázal na túto kauzu promptne reagovať vydaním softvérovej aktualizácie, ktorá odstránila rušiace zariadenia, čo pozitívne ovplyvnilo množstvo emisií aj v reálnej premávke. Emisie sa potom dostali do zákonom stanoveného limitu.
Majitelia majú nárok na náhradu škody
Momentálne boli merania zamerané len na jeden konkrétny model značky Mercedes, no odborníci na základe získaných dôkazov v tomto prípade nevylučujú, že automobilka mohla rovnakým alebo podobným spôsobom ovplyvňovať množstvo emisií aj v iných svojich modeloch.
Majitelia spomenutého modelu by si tak mali overiť, či sa ich emisný škandál výrobcu týka. Podľa Glenna Phillipsa, managing Partnera medzinárodnej advokátskej kancelárie Milberg, majú majitelia takýchto vozidiel nárok na odškodné.
Mercedes reagoval
Redakcia FonTech.sk požiadala Mercedes-Benz AG o reakciu. V odpovedi spoločnosť potvrdila, že „načrtnuté kalibrácie sú známe“, no na svoju obranu vyzdvihla rozhodnutie Spolkového úradu pre motorovú dopravu (KBA), ktorý verejne potvrdil, že takéto funkcie sú „prípustné“.
„Podľa nášho názoru sa tieto zariadenia nemajú hodnotiť ako neprípustné rušiace zariadenia v interakcii a celkovom kontexte veľmi zložitého systému kontroly emisií,“ reagoval na otázku redakcie Mercedes.
Spoločnosť taktiež v odpovedi priniesla výsledky doterajších súdnych sporov, podľa ktorých v prospech koncernu Daimler AG rozhodli súdy až v 95 % podobných prípadov. Konkrétne prípady však firma neuviedla.
„Na úrovni krajských súdov existuje viac ako 15 500 rozhodnutí o zamietnutí žalôb v prospech spoločnosti, len v asi 900 prípadoch bolo rozhodnutie proti spoločnosti,“ podotkol Mercedes v odpovedi pre FonTech.sk a dodal, že „na vyšších krajských súdoch je teraz asi 900 rozhodnutí v náš prospech a len tri rozhodnutia v neprospech“.
Mercedesu mal dať za pravdu aj Spolkový súdny dvor, ktorý podľa vyjadrenia spoločnosti „rozhodol, že údajne neprípustné rušiace zariadenie v riadiacej jednotke motora samo o sebe nezakladá nárok na náhradu škody“. Podľa tohto vyjadrenia tak automobilka zrejme neplánuje odškodniť majiteľov zasiahnutého modelu v emisnom škandály tak, ako to uvádza advokátska kancelária Milberg.
Ďalšie bližšie informácie k novému emisnému problému Mercedes nepriniesol a rovnako tak našej redakcii nezodpovedal ani na otázku, či mohlo byť rušiace zariadenie, ako to uvádza DUH, využité aj v ďalších modeloch značky a ako dlho mohlo byť využívané.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Kia uviedla na trh elektrickú beštiu, ktorá výkonom poráža aj športiaky. Cena ťa prekvapí
Denne ich vdychujeme všetci. Podceňované emisie z áut v tichosti ničia kľúčový orgán, varujú vedci
Tradičná japonská značka sa rúti ku dnu. Sužujú ju obrovské problémy, má posledné 2 možnosti
Správanie Nemcov na diaľnici prekvapilo. Hoci môžu jazdiť neobmedzene rýchlo, rešpektujú toto
Ak si ho kúpiš, pár rokov ho nemôžeš predať. Populárna automobilka zaviedla kuriózne opatrenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Poľsko prišlo s revolučným nápadom: Elektromobil u našich severných susedov kúpiš už od 10-tisíc eur
Mesežnikov skritizoval Ficov prejav v USA: „Prvýkrát na tejto konferencii vystúpil bývalý komunista“
Trump osobitne vyzdvihol Fica na konferencii CPAC. Pozdravil ho slovami: „Ďakujem ti, Robert“
Šéfka proruskej propagandy na vojne zarába stámilióny. „Ak mám voľný víkend, vždy letím do Európy,“ priznala
„Nikdy nedovolím, aby šimečkovci riadili slovenský štát,“ udrel Danko. Predseda PS je podľa neho „pokazený“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Ohrozených je skoro 400 000 áut. Vozidlám populárnej značky môže zlyhať dôležitý komponent
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
- Autá produkujú čosi horšie, než len spaliny. Tento problém majú aj elektromobily
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Kia uviedla na trh elektrickú beštiu, ktorá výkonom poráža aj športiaky. Cena ťa prekvapí
- Má spotrebu 1,3 litra na 100 km a dojazd 2 000 km. Číňania predávajú neuveriteľné auto za 14 000 €
Ak chceš zhodnotiť peniaze, štát ti dá šancu. Slovensko spúšťa predaj dlhopisov
Klasickým robotom zvoní umieračik. Vedci vytvorili materiál, ktorý sa hýbe úplne sám
Súboj roka sa vyostruje. Musk a OpenAI sa hádajú o výkone svojich modelov
V reálnom čase mení tvar aj farbu. Číňania vyvinuli masku inšpirovanú známymi filmami
Vedci varujú pred veľkým problémom. DeepSeek umožňuje tvorbu škodlivého softvéru
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Poľsko prišlo s revolučným nápadom: Elektromobil u našich severných susedov kúpiš už od 10-tisíc eur
Mesežnikov skritizoval Ficov prejav v USA: „Prvýkrát na tejto konferencii vystúpil bývalý komunista“
Trump osobitne vyzdvihol Fica na konferencii CPAC. Pozdravil ho slovami: „Ďakujem ti, Robert“
Šéfka proruskej propagandy na vojne zarába stámilióny. „Ak mám voľný víkend, vždy letím do Európy,“ priznala
„Nikdy nedovolím, aby šimečkovci riadili slovenský štát,“ udrel Danko. Predseda PS je podľa neho „pokazený“
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené