Emisný škandál. Podvádzal aj Mercedes, limity prekračoval aj o 500 % a v hre sú tisíce eur
Emisné škandály sa stali v automobilovom priemysle témou číslo 1 po odhalení nekalých praktík u Volkswagenu a pokračovali obvineniami ďalších a ďalších výrobcov. Podľa najnovších zistení sa do skupiny automobiliek, ktoré úmyselne manipulovali s emisiami svojich vozidiel, zapája aj Mercedes z koncernu Daimler AG.
Mercedes bol prichytený pri podvode
Odborník na automobilový softvér odhalil, že vybrané autá stuttgartského výrobcu prekročili emisné limity až o 500 %. Informovala o tom nemecká organizácia Deutsche Umwelthilfe (DUH), ktorá potvrdila, že Daimler AG mal v jednom z modelov značky Mercedes využiť nelegálne rušiace zariadenia znižujúce účinnosť čistenia výfukových plynov katalyzátorom SCR. Toto konanie pritom koncern doteraz popieral.
Nemecká organizácia DUH odhaduje, že Mercedes mal takýmto spôsobom ovplyvňovať emisie vozidiel v reálnej premávke až pomocou 8 neznámych rušiacich zariadení. V skutočnosti mohli byť takýchto zariadení aj viac, domnieva sa národný riaditeľ DUH Jürgen Resch. Organizácia teraz bude požadovať, aby boli zasiahnuté naftové motory s rušiacimi zariadeniami stiahnuté z trhu, pokým nedôjde k náprave.
„Znalecký posudok Felixa Domkeho konečne dokazuje, že spoločnosť Daimler je vinná. Po prvýkrát nám ukazuje, ako sa spoločnosti darí dodržiavať zákonné limity v testovacom laboratóriu, pričom počas reálneho používania v cestnej premávke doslova zaplavuje naše mestá škodlivými oxidmi dusíka.
K manipulácii s čistením výfukových plynov tu nedochádza preto, že je to nevyhnutné z fyzikálnych dôvodov alebo pre účely ochrany motora. Dôvod je rovnako jednoduchý, ako je cynický: ide o maximalizáciu zisku na úkor životného prostredia a zdravia obyvateľov miest,“ hovorí Jürgen Resch, národný riaditeľ DUH.
Odborník z kauzy VW dokázal, že Mercedes úmyselne manipuloval s emisiami vozidiel
Dôkazy proti Mercedesu v najnovšom emisnom škandále dôkladne zdokumentoval automobilový odborník na softvér Felix Domke v mene americkej právnickej firmy Milberg, ktorý pôsobil ako súdny znalec aj v kauze emisného škandálu VW. V niektorých prípadoch sa rušiace zariadenia dokonca riadili aj konkrétnym vekom vozidla, od čoho potom závisela hraničná hodnota ich aktivácie.
„Zistené rušiace zariadenia sa aktivujú v jazdných situáciách, ktoré sú bežné v podmienkach cestnej premávky. Aj v takýchto prípadoch takmer vždy aspoň jedno rušiace zariadenie aktívne bráni znižovaniu emisií, aj keď to nie je fyzicky potrebné alebo nevyhnutné na ochranu motora.
Tým sa výrazne znižuje množstvo vstrekovanej kvapaliny AdBlue, ktoré je nevyhnutné na neutralizáciu oxidov dusíka v katalyzátore SCR; podobne sa znižuje aj miera recirkulácie výfukových plynov. Výsledkom je, že bežne účinný hardvér na čistenie výfukových plynov často funguje len na zlomok svojej potenciálnej kapacity a vozidlo vypúšťa zbytočne veľké množstvo oxidov dusíka,“ hovorí expert Felix Domke.
Pri 2 z 8 zaznamenaných prípadov sa rušiace zariadenia začínajú riadiť tzv. „faktorom starnutia“ už po približne 1 % v pomere životnosti vozidla. V praxi to znamená, že stačilo, aby vozidlo malo najazdených niekoľko tisíc kilometrov a rušiace zariadenie menilo hraničnú hodnotu, pri ktorej sa zapínalo.
V ďalšom prípade sa takto menilo fungovanie rušiaceho zariadenia po zostarnutí vozidla o približne 20 %. Pri emisnej kontrole potom postihnuté vozidlá vykazovali hodnoty, ktoré spĺňali limity stanovené zákonom, no pri bežnej jazde v premávke reálne vypúšťali až o 500 % viac emisií.
„Tvrdenia výrobcov automobilov, že jazdné podmienky vedú k vysokým emisiám škodlivín na cestách, sú v tomto smere dovedené do absurdity,“ vysvetľuje expert na životné prostredie a dopravu Axel Friedrich.
Ako ďalej tvrdí tlačová správa DUH, 2 nelegálne poruchové zariadenia sú spojené so systémom EGR pre recirkuláciu výfukových plynov, avšak „neexistuje žiadny vierohodný fyzikálny dôvod pre existenciu ktoréhokoľvek z nich“. Nemecká organizácia DUH svoje zistenia doložila aj meraniami Inštitútu pre kontrolu emisií, podľa ktorých boli takéto rušičky inštalované najmä do modelu E350T s normou Euro 6.
Merdeces dokázal na túto kauzu promptne reagovať vydaním softvérovej aktualizácie, ktorá odstránila rušiace zariadenia, čo pozitívne ovplyvnilo množstvo emisií aj v reálnej premávke. Emisie sa potom dostali do zákonom stanoveného limitu.
Majitelia majú nárok na náhradu škody
Momentálne boli merania zamerané len na jeden konkrétny model značky Mercedes, no odborníci na základe získaných dôkazov v tomto prípade nevylučujú, že automobilka mohla rovnakým alebo podobným spôsobom ovplyvňovať množstvo emisií aj v iných svojich modeloch.
Majitelia spomenutého modelu by si tak mali overiť, či sa ich emisný škandál výrobcu týka. Podľa Glenna Phillipsa, managing Partnera medzinárodnej advokátskej kancelárie Milberg, majú majitelia takýchto vozidiel nárok na odškodné.
Mercedes reagoval
Redakcia FonTech.sk požiadala Mercedes-Benz AG o reakciu. V odpovedi spoločnosť potvrdila, že „načrtnuté kalibrácie sú známe“, no na svoju obranu vyzdvihla rozhodnutie Spolkového úradu pre motorovú dopravu (KBA), ktorý verejne potvrdil, že takéto funkcie sú „prípustné“.
„Podľa nášho názoru sa tieto zariadenia nemajú hodnotiť ako neprípustné rušiace zariadenia v interakcii a celkovom kontexte veľmi zložitého systému kontroly emisií,“ reagoval na otázku redakcie Mercedes.
Spoločnosť taktiež v odpovedi priniesla výsledky doterajších súdnych sporov, podľa ktorých v prospech koncernu Daimler AG rozhodli súdy až v 95 % podobných prípadov. Konkrétne prípady však firma neuviedla.
„Na úrovni krajských súdov existuje viac ako 15 500 rozhodnutí o zamietnutí žalôb v prospech spoločnosti, len v asi 900 prípadoch bolo rozhodnutie proti spoločnosti,“ podotkol Mercedes v odpovedi pre FonTech.sk a dodal, že „na vyšších krajských súdoch je teraz asi 900 rozhodnutí v náš prospech a len tri rozhodnutia v neprospech“.
Mercedesu mal dať za pravdu aj Spolkový súdny dvor, ktorý podľa vyjadrenia spoločnosti „rozhodol, že údajne neprípustné rušiace zariadenie v riadiacej jednotke motora samo o sebe nezakladá nárok na náhradu škody“. Podľa tohto vyjadrenia tak automobilka zrejme neplánuje odškodniť majiteľov zasiahnutého modelu v emisnom škandály tak, ako to uvádza advokátska kancelária Milberg.
Ďalšie bližšie informácie k novému emisnému problému Mercedes nepriniesol a rovnako tak našej redakcii nezodpovedal ani na otázku, či mohlo byť rušiace zariadenie, ako to uvádza DUH, využité aj v ďalších modeloch značky a ako dlho mohlo byť využívané.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slováci ich autá milujú. Veľká automobilka ukázala svoje auto budúcnosti, ide úplne proti prúdu
Mužom hrozí mastná pokuta: V Česku dostali ženy vlastné parkovacie miesta, odborníkom sa to nepozdáva
Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
Nová rana pre vodičov. Ak nemáš splnenú túto podmienku, auto ti na STK neprejde
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Konsolidácia zasiahne peňaženky všetkých: Minister Kamenický predstavil balík
Šesť miliónkrát menej ako zrnko soli. Virológ objasnil, prečo sa Kotlár mýli: „mRNA vakcíny nemenia DNA“ (ROZHOVOR)
Pyrotechnici zneškodňujú bombu v centre Bratislavy: Uzavreté sú klúčové úseky
Nebezpečný vírus „zaplavil“ Európu: Prvé príznaky oklamú aj lekára, rúška a umývanie rúk nestačia
Náborový príspevok až 5 000 eur a slušný plat: Finančná správa hľadá posily do tímu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
Nový prieskum odhalil trend. Platby kartou a mobilom sa stali štandardom na Slovensku
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
Nemecký politik chce zrušiť zákaz spaľovacích motorov. Prehliadame vraj dostupnú alternatívu pre spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP