Emisný škandál. Podvádzal aj Mercedes, limity prekračoval aj o 500 % a v hre sú tisíce eur
Emisné škandály sa stali v automobilovom priemysle témou číslo 1 po odhalení nekalých praktík u Volkswagenu a pokračovali obvineniami ďalších a ďalších výrobcov. Podľa najnovších zistení sa do skupiny automobiliek, ktoré úmyselne manipulovali s emisiami svojich vozidiel, zapája aj Mercedes z koncernu Daimler AG.
Mercedes bol prichytený pri podvode
Odborník na automobilový softvér odhalil, že vybrané autá stuttgartského výrobcu prekročili emisné limity až o 500 %. Informovala o tom nemecká organizácia Deutsche Umwelthilfe (DUH), ktorá potvrdila, že Daimler AG mal v jednom z modelov značky Mercedes využiť nelegálne rušiace zariadenia znižujúce účinnosť čistenia výfukových plynov katalyzátorom SCR. Toto konanie pritom koncern doteraz popieral.
Nemecká organizácia DUH odhaduje, že Mercedes mal takýmto spôsobom ovplyvňovať emisie vozidiel v reálnej premávke až pomocou 8 neznámych rušiacich zariadení. V skutočnosti mohli byť takýchto zariadení aj viac, domnieva sa národný riaditeľ DUH Jürgen Resch. Organizácia teraz bude požadovať, aby boli zasiahnuté naftové motory s rušiacimi zariadeniami stiahnuté z trhu, pokým nedôjde k náprave.
„Znalecký posudok Felixa Domkeho konečne dokazuje, že spoločnosť Daimler je vinná. Po prvýkrát nám ukazuje, ako sa spoločnosti darí dodržiavať zákonné limity v testovacom laboratóriu, pričom počas reálneho používania v cestnej premávke doslova zaplavuje naše mestá škodlivými oxidmi dusíka.
K manipulácii s čistením výfukových plynov tu nedochádza preto, že je to nevyhnutné z fyzikálnych dôvodov alebo pre účely ochrany motora. Dôvod je rovnako jednoduchý, ako je cynický: ide o maximalizáciu zisku na úkor životného prostredia a zdravia obyvateľov miest,“ hovorí Jürgen Resch, národný riaditeľ DUH.
Odborník z kauzy VW dokázal, že Mercedes úmyselne manipuloval s emisiami vozidiel
Dôkazy proti Mercedesu v najnovšom emisnom škandále dôkladne zdokumentoval automobilový odborník na softvér Felix Domke v mene americkej právnickej firmy Milberg, ktorý pôsobil ako súdny znalec aj v kauze emisného škandálu VW. V niektorých prípadoch sa rušiace zariadenia dokonca riadili aj konkrétnym vekom vozidla, od čoho potom závisela hraničná hodnota ich aktivácie.
„Zistené rušiace zariadenia sa aktivujú v jazdných situáciách, ktoré sú bežné v podmienkach cestnej premávky. Aj v takýchto prípadoch takmer vždy aspoň jedno rušiace zariadenie aktívne bráni znižovaniu emisií, aj keď to nie je fyzicky potrebné alebo nevyhnutné na ochranu motora.
Tým sa výrazne znižuje množstvo vstrekovanej kvapaliny AdBlue, ktoré je nevyhnutné na neutralizáciu oxidov dusíka v katalyzátore SCR; podobne sa znižuje aj miera recirkulácie výfukových plynov. Výsledkom je, že bežne účinný hardvér na čistenie výfukových plynov často funguje len na zlomok svojej potenciálnej kapacity a vozidlo vypúšťa zbytočne veľké množstvo oxidov dusíka,“ hovorí expert Felix Domke.
Pri 2 z 8 zaznamenaných prípadov sa rušiace zariadenia začínajú riadiť tzv. „faktorom starnutia“ už po približne 1 % v pomere životnosti vozidla. V praxi to znamená, že stačilo, aby vozidlo malo najazdených niekoľko tisíc kilometrov a rušiace zariadenie menilo hraničnú hodnotu, pri ktorej sa zapínalo.
V ďalšom prípade sa takto menilo fungovanie rušiaceho zariadenia po zostarnutí vozidla o približne 20 %. Pri emisnej kontrole potom postihnuté vozidlá vykazovali hodnoty, ktoré spĺňali limity stanovené zákonom, no pri bežnej jazde v premávke reálne vypúšťali až o 500 % viac emisií.
„Tvrdenia výrobcov automobilov, že jazdné podmienky vedú k vysokým emisiám škodlivín na cestách, sú v tomto smere dovedené do absurdity,“ vysvetľuje expert na životné prostredie a dopravu Axel Friedrich.
Ako ďalej tvrdí tlačová správa DUH, 2 nelegálne poruchové zariadenia sú spojené so systémom EGR pre recirkuláciu výfukových plynov, avšak „neexistuje žiadny vierohodný fyzikálny dôvod pre existenciu ktoréhokoľvek z nich“. Nemecká organizácia DUH svoje zistenia doložila aj meraniami Inštitútu pre kontrolu emisií, podľa ktorých boli takéto rušičky inštalované najmä do modelu E350T s normou Euro 6.
Merdeces dokázal na túto kauzu promptne reagovať vydaním softvérovej aktualizácie, ktorá odstránila rušiace zariadenia, čo pozitívne ovplyvnilo množstvo emisií aj v reálnej premávke. Emisie sa potom dostali do zákonom stanoveného limitu.
Majitelia majú nárok na náhradu škody
Momentálne boli merania zamerané len na jeden konkrétny model značky Mercedes, no odborníci na základe získaných dôkazov v tomto prípade nevylučujú, že automobilka mohla rovnakým alebo podobným spôsobom ovplyvňovať množstvo emisií aj v iných svojich modeloch.
Majitelia spomenutého modelu by si tak mali overiť, či sa ich emisný škandál výrobcu týka. Podľa Glenna Phillipsa, managing Partnera medzinárodnej advokátskej kancelárie Milberg, majú majitelia takýchto vozidiel nárok na odškodné.
Mercedes reagoval
Redakcia FonTech.sk požiadala Mercedes-Benz AG o reakciu. V odpovedi spoločnosť potvrdila, že „načrtnuté kalibrácie sú známe“, no na svoju obranu vyzdvihla rozhodnutie Spolkového úradu pre motorovú dopravu (KBA), ktorý verejne potvrdil, že takéto funkcie sú „prípustné“.
„Podľa nášho názoru sa tieto zariadenia nemajú hodnotiť ako neprípustné rušiace zariadenia v interakcii a celkovom kontexte veľmi zložitého systému kontroly emisií,“ reagoval na otázku redakcie Mercedes.
Spoločnosť taktiež v odpovedi priniesla výsledky doterajších súdnych sporov, podľa ktorých v prospech koncernu Daimler AG rozhodli súdy až v 95 % podobných prípadov. Konkrétne prípady však firma neuviedla.
„Na úrovni krajských súdov existuje viac ako 15 500 rozhodnutí o zamietnutí žalôb v prospech spoločnosti, len v asi 900 prípadoch bolo rozhodnutie proti spoločnosti,“ podotkol Mercedes v odpovedi pre FonTech.sk a dodal, že „na vyšších krajských súdoch je teraz asi 900 rozhodnutí v náš prospech a len tri rozhodnutia v neprospech“.
Mercedesu mal dať za pravdu aj Spolkový súdny dvor, ktorý podľa vyjadrenia spoločnosti „rozhodol, že údajne neprípustné rušiace zariadenie v riadiacej jednotke motora samo o sebe nezakladá nárok na náhradu škody“. Podľa tohto vyjadrenia tak automobilka zrejme neplánuje odškodniť majiteľov zasiahnutého modelu v emisnom škandály tak, ako to uvádza advokátska kancelária Milberg.
Ďalšie bližšie informácie k novému emisnému problému Mercedes nepriniesol a rovnako tak našej redakcii nezodpovedal ani na otázku, či mohlo byť rušiace zariadenie, ako to uvádza DUH, využité aj v ďalších modeloch značky a ako dlho mohlo byť využívané.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Beštiálny štvoliter V8 a maximálka 310 km/h. Aston Martin predstavil najagresívnejšie SUV na svete
Za tú cenu štýlovejšie auto nenájdeš. Cupra vyrobila elektrického rebela pre rodiny, zamrzel ma len jeden nedostatok
Vyzerá ako Speeder zo Star Wars a vyvinie 200 km/h. Poliak vymyslel úžasný lietajúci motocykel
NESMIEŠ PREHLIADNUŤ Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
Bugatti stvorilo technologickú lahôdku akú sme ešte nikdy nevideli. Ich motor V16 prepisuje dejiny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nenápadný hit v chudnutí: Pravidlo 2:2:1 predlžuje život, šetrí kĺby a spaľuje tuk, aj keď odpočívaš
Plichta o testosterónovej kríze: Najväčšou pandémiou nie je Covid, ale lenivosť a prejedanie sa
Milovaný predajca kozmetiky prehral spor s Chanel. Musí prezradiť, odkiaľ má ich parfumy
Slovensko sa ako prvé na svete púšťa do ambiciózneho AI projektu. Vznikne digitálne dvojča celej populácie
Vo Vatikáne začína konkláve: Kardináli z 71 krajín zvolia nového pápeža, podľa expertov bude nepredvídateľné
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Zabudni na elektrickú kolobežku. Táto alternatíva je omnoho praktickejšia a stojí len o trochu viac
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Tesla čelí vlastnej nočnej more. Jej najväčší rival buduje impérium, zatiaľ čo Muskovi dochádza dych
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
-
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Tesla čelí vlastnej nočnej more. Jej najväčší rival buduje impérium, zatiaľ čo Muskovi dochádza dych
- Zabudni na elektrickú kolobežku. Táto alternatíva je omnoho praktickejšia a stojí len o trochu viac
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Spaľováky len ticho závidia. Slováci si môžu elektromobil nabiť úplne zadarmo
- Tesla čelí vlastnej nočnej more. Jej najväčší rival buduje impérium, zatiaľ čo Muskovi dochádza dych
4ka pokryla ďalšie desiatky obcí 5G sieťou. V hre sú aj veľké mestá
Slovensko si koleduje o blackout. Štát ignoruje rast spotreby elektriny
Lamborghini drví rekordy. Hybridy Revuelto a Urus priniesli rekordné tržby
Kniha džunglí len zo zvuku. V Partizánskom zažiješ svet filmu úplne inak
Vatikán vypína mobilné siete. Začína sa voľba nového pápeža
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nenápadný hit v chudnutí: Pravidlo 2:2:1 predlžuje život, šetrí kĺby a spaľuje tuk, aj keď odpočívaš
Plichta o testosterónovej kríze: Najväčšou pandémiou nie je Covid, ale lenivosť a prejedanie sa
Milovaný predajca kozmetiky prehral spor s Chanel. Musí prezradiť, odkiaľ má ich parfumy
Slovensko sa ako prvé na svete púšťa do ambiciózneho AI projektu. Vznikne digitálne dvojča celej populácie
Vo Vatikáne začína konkláve: Kardináli z 71 krajín zvolia nového pápeža, podľa expertov bude nepredvídateľné
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené