Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Súboj medzi elektromobilmi a vodíkovými autami neutícha, práve naopak. Čoraz častejšie sa vedú diskusie, či je v osobnej doprave lepší vodík, alebo batérie. Nový rekord stanovený vodíkovou Toyotou Mirai nám možno dáva odpoveď na túto otázku, auto totiž v USA prešlo viac 1 300 km na jednu nádrž, informuje automobilka v tlačovej správe.

Prejsť viac ako 1 000 km na jednu nádrž je výzvou aj pre väčšinu spaľovákov. Drvivá väčšina elektromobilov nedosahuje ani polovičný dojazd na jedno nabitie a následné doplnenie energie do batérie spravidla trvá okolo hodiny.

Potom tu ale máme vodíkové elektromobily, ktoré sa natankujú takmer rovnako rýchlo ako nádrž s benzínom či naftou a na jednu nádrž zvládnu bez problémov prejsť 600 až 700 km, čo je dojazd tých najlepších a najdrahších batériových elektromobilov.

Toyota

Aj pri vodíkových autách ale máme rekordérov, ktorí svojim dojazdom oproti konkurencii výrazne vyčnievajú. Takýmto vozidlom je nová Toyota Mirai, ktorá stanovila svetový rekord v dojazde na jedno natankovanie.

Viac ako 1 300 km naprieč Amerikou

Nová generácia Toyoty Mirai prekonala svoj vlastný svetový rekord, ktorý stanovila ešte v máji tohto roka. Vtedy sa jej podarilo prejsť na jednu nádrž až 1 003 km, pričom palubný počítač ukazoval dojazd ešte 9 km.

Po tomto heroickom výkone dotankovali auto doplna za 5 minút, ktoré tak bolo pripravené na ďalší 1 000 km úsek. Samozrejme, rekord bol síce dosiahnutý na bežných cestách, ale vodič jazdil v prísnom „eko-režime“, teda vyhýbal sa prudkému brzdeniu a akcelerácii a taktiež znížil maximálnu rýchlosť jazdy.

Toyota

„Európsky“ rekord z mája už ale neplatí, na trase po južnej Kalifornii dosiahla Toyota Mirai nový svetový rekord, kedy na jednu nádrž prešla presne 1 360 km.

Celý výlet si rozdelila dvojica šoférov na dva dni a počas svojej cesty minuli 12 čerpacích staníc na vodík. Týmto zároveň dokázali, že infraštruktúra vodíkových staníc v USA je nadštandardne dobrá a s pokrytím čerpacích staníc nie je problém.

Toyota

Počas dvojdňovej cesty tak spotrebovali 5,65 kg vodíka, ktorý do auta znova dotankovali za zhruba 5 minút. Aj pri stanovení nového svetového rekordu obaja vodiči jazdili extrémne efektívne, teda nižšími rýchlosťami a bez agresívneho pridávania plynu.

Papierové dojazdy prekonávajú o stovky kilometrov

Mirai nie je jediným vodíkovým autom, ktoré výrazne prekonalo svoj papierový dojazd. Brendan Reeves, austrálsky Rallye jazdec, chcel už dlhšiu dobu stanoviť nejaký svetový rekord, no ako sám povedal, nečakal, že to bude práve rekord v dojazde na jednu nádrž vodíkovým autom.

S Hyundai Nexo sa vybral na trasu z Melbourne do Broken Hill a palubný počítač mu po príchode do cieľa hlásil, že prešiel úctyhodných 887,5 km, čím prekonal predošlý francúzsky rekord, ktorý činil 778 km.

Hyundai/Youtube

Samozrejme, pred štartom mu bola zapečatená nádrž na tankovanie, aby ho náhodou po ceste nenapadlo niekde si vodík dotankovať. Hyundai Nexo má papierový dojazd 666 km podľa WLTP, Reeves ho tak prekonal o viac ako 200 km.

Zaujímavosťou je, že GPS a Google Mapy dokonca ukazovali, že prejdená vzdialenosť činí 905 km, čo je ešte pôsobivejší výsledok, no na uznanie rekordu sa berú do úvahy dáta z palubného počítača. Cesta trvala 13 hodín 6 minút a priemerná rýchlosť bola 66,9 km/h. Celkovo auto spotrebovalo 6,27 kg vodíka s priemernou spotrebou 0,706 kg/100 km.

Vodíkový superšport „Made in Slovakia“

Vodíková doprava má na Slovensku stále poriadne ďaleko od reality, no plány sú nesmierne odvážne. Už do konca roka majú byť vybudované prvé dve vodíkové stanice v Košiciach a Bratislave, neskôr príde podpora pre vodíkové autá a v budúcnosti sa na mestských linkách ocitne aj prvý vodíkový autobus zo Spiša.

Po nedávnom oficiálnom otvorení slovenského pavilónu na EXPO Dubaj 2020 sa svet dočkal aj odhalenia prvého konceptu slovenského vodíkového auta, ktoré vzniklo v spolupráci Matadoru a TUKE. Fotografiu vodíkového konceptu MH2 zdieľal na svojom Facebooku minister hospodárstva Richard Sulík.

Doteraz bola podoba auta načrtnutá aj na videu, v ktorom sa odhaľoval dizajn aj samotný vodíkový pohon vozidla. Treba však podotknúť, že sa jedná o koncept vozidla, ktorý bude zrejme predmetom ďalšieho výskumu a vývoja. Na cesty sa tak oficiálne nedostane. Viac o slovenskom vodíkovom aute si môžeš prečítať v našom rozhovore.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú