Elektromobily budú lacnejšie a ekologickejšie. Nová metóda mení, ako získavame kritický materiál
Juhokórejskému vedeckému tímu sa podarilo prísť s prekvapivou inováciou, ktorá má ohromný potenciál posunúť vpred ťažbu kritického materiálu v oblasti elektromobility a obnoviteľných zdrojov. Ako totiž upozorňuje portál Interesting Engineering, vedcom sa podarilo intenzívne posilniť extrakciu lítia – materiálu, bez ktorého sa batérie moderných elektrických áut zatiaľ nezaobídu.
Trojnásobná efektivita
Svetový dopyt po lítiu neustále rastie a vedci hľadajú nielen spôsoby, ako ho v batériách nahradiť, ale tiež rôzne možnosti vylepšenia jeho ťažby. To sa podarilo tímu juhokórejských vedcov, ktorí pri extrakcii tejto látky použili plazmu oxidu uhličitého. Pri extrakcii lítia zo simulovaného roztoku podobnému tomu, z ktorého sa táto látka bežne získava v priemysle, sa vedcom podarilo zvýšiť efektivitu až trojnásobne.
Ako ďalej vysvetľujú v štúdii, doterajšia metóda využívajúca oxid uhličitý v plynnej forme dosahovala efektivitu na úrovni len 10,3 %, pričom nová metóda ju posúva na úroveň až 27,87 %. Experti zároveň dodávajú, že táto štúdia dokazuje nevídané možnosti, ktoré môže plazma odomknúť a posilniť tak ťažbu rôznych materiálov, nielen lítia.
Práve lítium je ale v dnešnej dobe jednou z najdôležitejších látok, ktoré ľudstvo intenzívne ťaží a to kvôli elektrickým autám a obnoviteľným zdrojom energií, ktoré potrebujú veľké batérie na uchovávanie elektrickej energie. Lítia je síce na Zemi veľké množstvo a dá sa recyklovať, avšak jeho ťažba je pomerne náročná a kvôli vysokému dopytu jeho cena vystrelila do výšin.
Musk ho chcel ťažiť
Ceny lítia dokonca doviedli miliardára Elona Muska k myšlienke ťažiť ho na vlastnú päsť. Podľa staršieho Muskovho príspevku je na Zemi lítia dostatok, avšak jeho ťažba a spracovanie sú extrémne pomalé. Podľa vývoja cien komodity je zrejmé, že ťažiarenske kapacity nestačia už ani pre súčasný trh s elektromobilmi, nakoľko cena za 1 tonu lítia vystrelila medziročne nahor zhruba štvornásobne.
Nastal prepad
Napriek vysokým cenám trh s lítium nie je práve stabilný. Koncom minulého roka zažila táto látka na čínskom trhu intenzívny prepad až o 70 %. Tento pokles sa pripisoval najmä spomaleniu dopytu po elektrických vozidlách, najmä na najväčšom svetovom trhu s bezemisnými automobilmi, teda v Číne.
Lítium spolu s kobaltom a niklom tvoria trojicu základných prvkov pre batérie elektrických vozidiel. Tieto komodity v súčasnosti čelia jednému z najťažších období na trhu. Prudký nárast dopytu a cien zaznamenaný v posledných dvoch rokoch sa teraz zmenšuje, pretože apetít po elektrických vozidlách slabne.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
Ujdi na pár dní z upršaného Slovenska. Za 44 eur si zaletíš do 3 talianskych miest, minieš menej ako za večeru
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP