Elektromobil, aký nemá obdobu. Prvé jazdy s Mercedes EQS SUV odhalili budúcnosť veľkých áut
Vlajkový elektromobil od Mercedesu je konečne tu aj v praktickejšej verzii SUV. Nieže by sedan EQS nebol dostatočne priestranný, no vyššia karoséria predsa len pridáva na komforte a praktickosti z hľadiska úložného priestoru. Navyše, trend veľkých SUV u Slovákov je nesporný, a tak takýto Mercedes má okamžitý úspech ihneď zaručený.
Muskulatúrnejšie tvary si ale vyberajú svoju daň na spotrebe. EQS SUV je ale aj napriek tomu elektromobil, ktorého dojazd na jedno nabitie patrí k jedným z najlepších na trhu.
Aj keď by sa teda na prvý pohľad mohlo zdať, že ide prakticky o rovnaké autá, nie je to tak. EQS SUV prináša niekoľko nových funkcií, no predovšetkým je to „pocit a dojem“ z celého auta, ktorý sa absolútne líši nižšieho vlajkového sedanu na batérie. Je postavený na rovnakej platforme ako EQS sedan, má rovnakú batériu, nabíjanie a takisto všetky ďalšie „vychytávky“ známe už z majestátnej limuzíny.
Nižší, no stále viac než dostatočný dojazd
Batéria má teda aj v tomto prípade využiteľnú kapacitu 108,4 kWh. V príde EQS SUV vystačí maximálne na 660 km dojazdu podľa cyklu WLTP. Tento údaj platí pre motorizáciu 450+, ktorá ponúka najvyšší dojazd a využíva náhon len jednej nápravy. Ak ho porovnáme so sedanom, je o viac ako 100 km nižší, čo je presne tá daň za väčšie, ťažšie, a o 20 cm vyššie auto.
Predávané verzie na Slovensku
- EQS 450+ s výkonom 265 kW, len zadný náhon a WLTP dojazd 640 km
- EQS 450 4MATIC s výkonom 265 kW, náhon na všetky štyri kolesá a WLTP dojazd 602 km
- EQS 500 4MATIC s výkonom až 330 kW, náhon na všetky kolesá a WLTP dojazd 602 km
- Kráľovská verzia EQS 580 4MATIC s výkonom 400 kW, náhonom na všetky kolesá a WLTP dojazd 594 km
Počas prvých jázd na trase dlhej zhruba 300 km, kde boli zahrnuté diaľnice, okresky aj mesto, podarilo dosiahnuť priemernú spotrebu tesne pod 29 kWh/100 km. Autá sa pritom nijak nešetrili, rozhodne sa nejazdilo „na spotrebu“. Čisto diaľničná spotreba bola na úrovni 30 kWh/100 km v podmienkach s teploto tesne nad nulou. Vodič sa tak v zásade môže bez problémov spoľahnúť na dojazd cez 300 km v každom prípade, či je zima, leto, či ide 130 alebo 150 km/h.
V kombinovaných podmienkach sa môže dojazd pohybovať na úrovni 400-450 km, čo je na takmer trojtonový kolos solídna hodnota. V kombinácii s extrémne rýchlym, až 200 kW nabíjaním, nie je cestovanie na dlhé trasy problém. Z 10 % na 80 % sa nabilo za 31 minút.
V tomto smere automobilka do auta pridala jednu veľmi praktickú funkciu. EQS SUV disponuje predohrevom batérie, avšak po jeho zapnutí sa na displeji zobrazí informácia o maximálnom dostupnom výkone nabíjania v danom čase. Majiteľ má teda dokonalý prehľad, akým výkonom sa začne jeho elektromobil nabíjať v momente, keď dorazí na nabíjačku. Mercedes sa ale navyše chváli úplne novými motormi, ktoré dosahujú účinnosť 97 % (doterajšie mali 92 – 93 %).
Dizajn maskuje rozmery auta
EQS SUV pôsobí vďaka svojmu dizajnu pomerne kompaktne, no až po usadnutí za volant si vodič uvedomí jeho masívne rozmery. S dĺžkou 5 125 cm a šírkou 1 959 cm je manévrovanie v úzkych mestských uličkách adrenalínový zážitok. EQS SUV je však pomerne obratné vďaka natáčacej zadnej náprave už v základe. Zadné kolesá sa dokážu vychýliť o 4,5 stupňa a za príplatok dokonca až o 10 stupňov.
Veľkostne je EQS SUV postavené medzi spaľovacie modely GLE a GLS, avšak rázvor je dlhší ako v prípade najväčšieho GLS. Výsledkom toho je gigantický vnútorný priestor aj v druhom rade sedadiel. Za príplatok je možné EQS SUV vybaviť aj plnohodnotným tretím radom sedadiel.
Luxusný interiér a prémiové materiály sú samozrejmosť
Mercedes EQS SUV je plnohodnotná elektrická vlajková loď, čomu prislúchajú aj použité materiály a všetky detaily, na ktorých si dáva trojcípa hviezda tak záležať. Aj v tomto prípade majú zákazníci na výber z dvoch koncepcií interiéru. Striedmejšie riešenie so samostatným displejom pred vodičom a vertikálnym displejom infotainmentu v stredovej konzole dopĺňa konfigurácia s obrazovkou Hyperscreen.
Hardvér, ktorý systém poháňa, je však v oboch prípadoch rovnaký. Hyperobrazovku MBUX tvorí trojica displejov, ktoré utvárajú celistvý zakrivený panel so šírkou 141 cm, pričom jeho celková plocha je situovaná na takmer 2 500 cm2.
Displej pre pasažiera, ako aj stredový displej, sú založené na technológii OLED a aby bol celý systém maximálne plynulý, beží na hardvéri, ktorého základom je 8-jadrový procesor a až 24 GB operačnej pamäte RAM. Ak sa na mieste pasažiera nenachádza žiadna osoba, displej sa jednoducho zmení na digitálnu dekoratívnu časť.
Celý efekt dotvára špičkové náladové osvetlenie. Pás pozdĺž prístrojovej dosky je tvorený 190 LED svetlami, nechýba podsvietenie výduchov klimatizácie či dokonca podsvietenie predných sedadiel. LED svetlá dokážu vytvárať rôzne svetelné efekty. Napríklad pri zmene teploty prejde červený, respektíve modrý pásik pozdĺž celým kokpitom auta.
Najlepšia navigácia pre elektromobily na trhu
Elektromobily značky Mercedes disponujú navigáciou s takzvanou „elektrickou inteligenciou“ a o jej špičkových vlastnostiach sme sa znova presvedčili aj pri teste EQS SUV. Po zadaní cieľovej destinácie systém sám vypočíta, kde a na koľko minút musíš zastaviť na nabíjačke, aby si do cieľa bezpečne došiel.
Navigovanie, časy potrebné na nabíjanie a odhadovaný čas príchodu do cieľa fungujú takmer na minútu presne, s EQS sa tak už skutočne nemusíš starať o nejaké plánovanie trasy dopredu. Jednoducho zadáš cieľ a ideš.
Cena elektromobilu Mercedes EQS SUV začína na sume 121 674 €. To je len o niečo vyše 400 € viac, než je cena sedanu EQS. Praktické vlastnosti karosérie typu SUV by ale pre nás boli jednoznačnou voľbou.
Prvé jazdy na elektrickom Mercedes EQS SUV
Vzhľadom na identickú cenu oboch typov karosérií vlakového elektromobilu od Mercedesu je teda len na používateľovi, či uprednostní vyšší dojazd o približne 100 km, alebo radšej siahne po priestrannejšom a vyššom aute, ktoré sa nezľakne ani jemného terénu.
O úspechu tohto elektrického SUV hovorí aj fakt, že Mercedes má na Slovensku už 40 objednávok, a to sa auto k zákazníkom dostane až o niekoľko mesiaocov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
Briti dostali geniálny nápad: Vyvíjajú ultra ľahké auto, bude však stáť veľké peniaze
Škoda experimentuje so skeptikmi elektromobility. Neuroveda a AI odhalili prekvapivé reakcie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Veľká odstávka jednej z najväčších bánk na Slovensku: 8 hodín nezaplatíš kartou, nepôjde ani aplikácia
Rusko zničilo väčšinu ukrajinského plynu: Kyjev varuje pred zimným chaosom, žiada pomoc
Robert Kiyosaki odporúča investovať do tohto kovu, a nie je to zlato: „100 investovaných dolárov sa za rok zmení na 500“
Ovocie, ktoré má doma každý Slovák, je výživovým pokladom: Posilňuje mozog, chráni srdce a pomáha pri chudnutí
Slovenka má patent na génovú terapiu, ktorá môže meniť životy. Po desaťročiach je tu nádej na spomalenie choroby
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP