Legendárna česká automobilka Tatra, známa najmä pre svoje ikonické nákladné vozidlá, sa rozhodla ochutnať vodík, považovaný často za palivo budúcnosti.

Použiť ho chce vo svojom novom modeli Tatra Force e-Drive, ktorý dostane vďaka elektrickému vodíkovému vysoký dojazd aj bez toho, aby potreboval tento masívny nákladiak nádrž s fosílnym palivom.

Nakoniec prenikne všade

Ako vysvetľuje Tatra na svojej webovej stránke, spoločnosť pracuje hneď na niekoľkých projektoch, ktoré sa zaoberajú modernými systémami pohonu automobilov. V tomto prípade konkrétne ide o vodíkový pohon ťažkého nákladiaku Tatra Force, ktorému vodík zabezpečuje bezemisný chod s pomerne vysokou efektivitou a prekvapivo aj celkom slušným dojazdom.

Na tomto inovatívnom pohone spolupracuje Tatra s českou spoločnosťou ÚJV Řež, ktorá sa zaoberá vodíkovými technológiami už cez 10 rokov a zároveň je zodpovedná za tvorbu prvého vodíkového autobusu v Českej republike, známom ako TriHyBus. Nový Tatra Force s vodíkovým pohonom však svojich predchodcov parametrami poriadne prekoná.

Tatra

Tento vodíkový model však má byť len prvým krokom k budúcnosti čistého pohonu. Nová platforma Tatra Force má poskytnúť priestor pre viacero typov nákladných vozidiel, ktoré sú v priemysle vysoko žiadané.

Tento podvozok s ôsmimi kolesami a centrálnou nosnou rúrou poskytne nezávislé zavesenie všetkých náprav a zároveň pohon až troch z nich.

Lepšie ako batérie

Vodík naráža v prípade klasických elektrických áut na problémy, avšak v prípade nákladných áut má množstvo výhod. Namiesto obrovskej batérie, ktorá je náročná na životné prostredie, si totiž vystačí s pomerne malou nádržou na vodík, ktorá je následne premieňaný na elektrickú energiu v palivových článkoch.

Nevídaná veľkosť elektromobilu

Takéto elektrické nákladiaky majú dosahovať maximálnu hmotnosť až 45 ton a Tatra je pripravená ich testovať v tých najnáročnejších podmienkach. Tatra uvažovala nad elektrickým pohonom už dlhšiu dobu, avšak nakoniec pristúpila ku konfigurácii, ktorá so sebou nesie zdroj takejto energie nielen v batérii.

Vodík totiž v takýchto strojoch funguje ako médium, ktoré so sebou nesie energiu. Tá je následne uvoľňovaná v palivových článkoch, čím vzniká nielen elektrická energia poháňajúca elektromotory vozidla a jednotlivé systémy, ale tiež voda.

Maximálny výkon takejto Tatry sa má pohybovať až na úrovni 580 kW a krútiaci moment sa vyšplhá na neuveriteľných 2 300 Nm.

Okrem vodíkovej nádrže je platforma Tatra Force vybavená aj batériou s kapacitou až 171 kWh, čo je niekoľkonásobok kapacity bažných elektromobilov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú