Elektrinu zatiaľ nechcú, nafte dávajú zbohom. Legendárna Tatra prechádza aj na vodík
Legendárna česká automobilka Tatra, známa najmä pre svoje ikonické nákladné vozidlá, sa rozhodla ochutnať vodík, považovaný často za palivo budúcnosti.
Použiť ho chce vo svojom novom modeli Tatra Force e-Drive, ktorý dostane vďaka elektrickému vodíkovému vysoký dojazd aj bez toho, aby potreboval tento masívny nákladiak nádrž s fosílnym palivom.
Nakoniec prenikne všade
Ako vysvetľuje Tatra na svojej webovej stránke, spoločnosť pracuje hneď na niekoľkých projektoch, ktoré sa zaoberajú modernými systémami pohonu automobilov. V tomto prípade konkrétne ide o vodíkový pohon ťažkého nákladiaku Tatra Force, ktorému vodík zabezpečuje bezemisný chod s pomerne vysokou efektivitou a prekvapivo aj celkom slušným dojazdom.
Na tomto inovatívnom pohone spolupracuje Tatra s českou spoločnosťou ÚJV Řež, ktorá sa zaoberá vodíkovými technológiami už cez 10 rokov a zároveň je zodpovedná za tvorbu prvého vodíkového autobusu v Českej republike, známom ako TriHyBus. Nový Tatra Force s vodíkovým pohonom však svojich predchodcov parametrami poriadne prekoná.
Tento vodíkový model však má byť len prvým krokom k budúcnosti čistého pohonu. Nová platforma Tatra Force má poskytnúť priestor pre viacero typov nákladných vozidiel, ktoré sú v priemysle vysoko žiadané.
Tento podvozok s ôsmimi kolesami a centrálnou nosnou rúrou poskytne nezávislé zavesenie všetkých náprav a zároveň pohon až troch z nich.
Lepšie ako batérie
Vodík naráža v prípade klasických elektrických áut na problémy, avšak v prípade nákladných áut má množstvo výhod. Namiesto obrovskej batérie, ktorá je náročná na životné prostredie, si totiž vystačí s pomerne malou nádržou na vodík, ktorá je následne premieňaný na elektrickú energiu v palivových článkoch.
Nevídaná veľkosť elektromobilu
Takéto elektrické nákladiaky majú dosahovať maximálnu hmotnosť až 45 ton a Tatra je pripravená ich testovať v tých najnáročnejších podmienkach. Tatra uvažovala nad elektrickým pohonom už dlhšiu dobu, avšak nakoniec pristúpila ku konfigurácii, ktorá so sebou nesie zdroj takejto energie nielen v batérii.
Vodík totiž v takýchto strojoch funguje ako médium, ktoré so sebou nesie energiu. Tá je následne uvoľňovaná v palivových článkoch, čím vzniká nielen elektrická energia poháňajúca elektromotory vozidla a jednotlivé systémy, ale tiež voda.
Maximálny výkon takejto Tatry sa má pohybovať až na úrovni 580 kW a krútiaci moment sa vyšplhá na neuveriteľných 2 300 Nm.
Okrem vodíkovej nádrže je platforma Tatra Force vybavená aj batériou s kapacitou až 171 kWh, čo je niekoľkonásobok kapacity bažných elektromobilov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Má 615 koní a obrovský displej. Slávna značka predstavila SUV s brutálnym zrýchlením, dojazd sklame
Hackeri mohli prevziať kontrolu nad autom. Veľká chyba automobilky ohrozila vodičov
Tesla odhalila slovenské ceny vylepšeného modelu. Poriadne si priplatíme, to však nie je všetko
Stojí len 3 000 eur a má minimálnu maximálku. Čínske „Porsche" vyzerá luxusne, no tam to končí
Začala revolúcia v športe, ktorá príde aj na cesty. Formulám budú počas pretekov dobíjať energiu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Stojí len 3 000 eur a má minimálnu maximálku. Čínske „Porsche“ vyzerá luxusne, no tam to končí
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Objednalo si ho už 20-tisíc ľudí. Škoda začala s výrobou dostupného SUV, ponúkne solídny dojazd
- Dotácie na elektromobily môžu byť realitou. Európska únia má riešenie aj pre Slovensko
-
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Stojí len 3 000 eur a má minimálnu maximálku. Čínske „Porsche“ vyzerá luxusne, no tam to končí
- Dotácie na elektromobily môžu byť realitou. Európska únia má riešenie aj pre Slovensko
- Objednalo si ho už 20-tisíc ľudí. Škoda začala s výrobou dostupného SUV, ponúkne solídny dojazd
-
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
- Objednalo si ho už 20-tisíc ľudí. Škoda začala s výrobou dostupného SUV, ponúkne solídny dojazd
Ak urobia jednu vec, hrozí zánik celého druhu. Vedci študovali tučniaky 13 rokov, zistili úchvatnú vec
Saková varuje pred zvyšovaním cien plynu. Slovensko príde o 600 miliónov eur ročne
Meta chce rekordne zainvestovať. Zuckerberg plánuje dať miliardy eur do nevyspytateľnej veci
Slovensko patrí medzi lídrov V4. Dosiahli sme výrazný pokles emisií, nezaostávame ani v rámci EÚ
Investujú až 100 miliónov libier. Briti budú zo starých pneumatík vyrábať palivo
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené