Elektrinu zatiaľ nechcú, nafte dávajú zbohom. Legendárna Tatra prechádza aj na vodík
Legendárna česká automobilka Tatra, známa najmä pre svoje ikonické nákladné vozidlá, sa rozhodla ochutnať vodík, považovaný často za palivo budúcnosti.
Použiť ho chce vo svojom novom modeli Tatra Force e-Drive, ktorý dostane vďaka elektrickému vodíkovému vysoký dojazd aj bez toho, aby potreboval tento masívny nákladiak nádrž s fosílnym palivom.
Nakoniec prenikne všade
Ako vysvetľuje Tatra na svojej webovej stránke, spoločnosť pracuje hneď na niekoľkých projektoch, ktoré sa zaoberajú modernými systémami pohonu automobilov. V tomto prípade konkrétne ide o vodíkový pohon ťažkého nákladiaku Tatra Force, ktorému vodík zabezpečuje bezemisný chod s pomerne vysokou efektivitou a prekvapivo aj celkom slušným dojazdom.
Na tomto inovatívnom pohone spolupracuje Tatra s českou spoločnosťou ÚJV Řež, ktorá sa zaoberá vodíkovými technológiami už cez 10 rokov a zároveň je zodpovedná za tvorbu prvého vodíkového autobusu v Českej republike, známom ako TriHyBus. Nový Tatra Force s vodíkovým pohonom však svojich predchodcov parametrami poriadne prekoná.
Tento vodíkový model však má byť len prvým krokom k budúcnosti čistého pohonu. Nová platforma Tatra Force má poskytnúť priestor pre viacero typov nákladných vozidiel, ktoré sú v priemysle vysoko žiadané.
Tento podvozok s ôsmimi kolesami a centrálnou nosnou rúrou poskytne nezávislé zavesenie všetkých náprav a zároveň pohon až troch z nich.
Lepšie ako batérie
Vodík naráža v prípade klasických elektrických áut na problémy, avšak v prípade nákladných áut má množstvo výhod. Namiesto obrovskej batérie, ktorá je náročná na životné prostredie, si totiž vystačí s pomerne malou nádržou na vodík, ktorá je následne premieňaný na elektrickú energiu v palivových článkoch.
Nevídaná veľkosť elektromobilu
Takéto elektrické nákladiaky majú dosahovať maximálnu hmotnosť až 45 ton a Tatra je pripravená ich testovať v tých najnáročnejších podmienkach. Tatra uvažovala nad elektrickým pohonom už dlhšiu dobu, avšak nakoniec pristúpila ku konfigurácii, ktorá so sebou nesie zdroj takejto energie nielen v batérii.
Vodík totiž v takýchto strojoch funguje ako médium, ktoré so sebou nesie energiu. Tá je následne uvoľňovaná v palivových článkoch, čím vzniká nielen elektrická energia poháňajúca elektromotory vozidla a jednotlivé systémy, ale tiež voda.
Maximálny výkon takejto Tatry sa má pohybovať až na úrovni 580 kW a krútiaci moment sa vyšplhá na neuveriteľných 2 300 Nm.
Okrem vodíkovej nádrže je platforma Tatra Force vybavená aj batériou s kapacitou až 171 kWh, čo je niekoľkonásobok kapacity bažných elektromobilov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
TOP 5 luxusných áut na slovenských bazároch do 10 000 eur: Vybrali sme to najlepšie na trhu (REBRÍČEK)
„Tajný“ trik, o ktorom Slováci netušia: Sociálna poisťovňa môže jednej skupine vyplatiť stovky eur naraz
56 % Slovákov verí, že sa dnes žije horšie než za socializmu. Neinvestujú, radšej šetria (PRIESKUM)
Slovensko v zozname chýba. TOP 10 krajín, v ktorých sa oplatí začať život nanovo (REBRÍČEK)
Slovensko čelí prívalovým povodniam: Intenzívne lejaky a búrky zaplavujú cesty a polia, SHMÚ vydal výstrahy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Predaje elektromobilov lámu rekordy. Takéto čísla by si v Európe nikdy nečakal
-
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP