Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Český výrobca ťažkých nákladných vozidiel Tatra čoskoro prinesie prvý model s ekologickým pohonom. Vodíková Tatra má podľa informácií Agroportal24h vychádzať z modelu Force, ktorý vo veľkom využívajú napríklad aj hasiči.

Nedávno totiž Tatra predstavila úplne novú generáciu vozidiel rady Force. Stalo sa tak na hasičskom veľtrhu PYROS 2023, nakoľko tento typ vozidiel využívajú hasiči v Čechách a aj na Slovensku.

Ťažké nákladné vozidlá značky Tatra si však nachádzajú svoje uplatnenie aj v iných odvetviach ako napríklad stavebníctvo či ťažiarensky priemysel. Automobilka by chcela svoj prvý vodíkový model poslať do baní a lomov, nakoľko ho chce otestovať v tých najnáročnejších podmienkach.

Vodík je pre Tatru číslo jeden

Vodíkový pohon je pre automobilku väčšou prioritou než napríklad batérie, nakoľko Tatra nechce, aby boli jej vozidlá závislé na nabíjačkách a nabíjacej infraštruktúre. Vodík ako energetický nosič sa dá relatívne jednoducho dopraviť prakticky kamkoľvek, napríklad v podobe mobilnej plniacej stanice.

Tatra

Pre ťažké nákladné vozidlá, ktoré pracujú v tých najnáročnejších podmienkach aj niekoľko hodín vkuse, je dôležité, aby si so sebou nosili dostatok energie, na čo je vodík ideálny. Prvý funkčný prototyp by sme mali vidieť už na prelome septembra a októbra.

Ťažké vozidlá a vodík idú dohromady

Zatiaľ čo v osobnej doprave je podľa mnohých odborníkov aj laickej verejnosti vodík nie príliš vhodným riešením a oveľa lepšie sú batérie, v ťažiarenskych či iných špeciálnych vozidlách sa zatiaľ vodík javí ako perfektná alternatíva a náhrada nafty.

Dokazuje to aj obrovský ťažiarenský nákladiak spoločnosti Anglo American, ktorý uviedli do testovacej prevádzky v bani v Južnej Afrike a ktorý denne ušetrí tisícky litrov nafty.

Nákladné vozidlo nuGen disponuje až 2 MWh hybridným energetickým úložiskom, ktoré pozostáva z klasických batérií a vodíkových článkov. Samotné batérie pritom dosahujú neuveriteľnú kapacitu 1,2 MWh, respektíve 1 200 kWh. Len pre porovnanie, bežný elektromobil disponuje batériou s kapacitou okolo 60 kWh.

Vozidlo ohromných rozmerov váži neuveriteľných 220 ton a odviesť dokáže až 290 ton nákladu. Plne naložený nákladiak teda môže vážiť viac než 500 ton, informuje portál EnergyVoice.

Nákladiak tak masívnych rozmerov musí mať aj poriadny výkon. Ten dosahuje až 800 kW, teda 1 072 koní. Nový vodíkový model ťažiarenskeho nákladného auta je dokonca výkonnejší ako jeho dieselový predchodca.

Ušetrí stovky litrov paliva denne

Konvenčné dieselové naftové vozidlo takýchto rozmerov dokáže za deň spotrebovať až 3 000 litrov nafty, pričom vygeneruje neuveriteľných osem ton CO2. Spoločnosť plánuje v blízkej budúcnosti nahradiť až 40 dieselových vozidiel novým vodíkovým modelom.

Ambície nadnárodnej spoločnosti Anglo American sú však omnoho vyššie, vodíkovo-batériovými nákladiakmi plánuje nahradiť celú svoju flotilu 400 vozidiel po celom svete.

Nákladné vozidlo nuGen je pritom úplne ekologické. Energia na výrobu zeleného vodíka sa získava z neďalekej solárnej elektrárne a tento vodík sa následne tankuje do nádrží monštruózneho nákladiaka.

Anglo America

Do roku 2030 chce mať spoločnosť Anglo America až 8 svojich baní úplne uhlíkovo neutrálnych a do roku 2040 bude uhlíkovo neutrálna celá spoločnosť.

Nákladiak nuGen je tak zrejme najväčším elektromobilom na svete, respektíve ide o „auto“ s najväčšou batériou. V porovnaní s elektrickými loďami je ale aj toto monštrum iba „drobec“.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú