Odporcovia stratili argumenty. Otestovali sme elektrický Scenic na trase vyše 700 km a stálo nás to menej, než tankovať spaľovák
Pri testovaní nového elektrického Renaultu Scenic som sa rozhodol preveriť jeho schopnosti na jednej zo známych slovenských ciest – severnej trase Piešťany-Prešov a späť, ktorú niektorí Slováci absolvujú na pravidelnej báze. Okrem skvelých technologických vylepšení ma zaujímalo, ako si auto poradí so spotrebou, prevýšeniami a komfortom na dlhšej trase.
Severná trasa cez Strečno je známa svojimi kopcovitými úsekmi a častými zmenami prevýšenia, ktoré dokážu poriadne preveriť efektivitu elektromobilu. Cieľom bolo prejsť celú trasu s minimom zastávok na nabíjanie, avšak bez obmedzovania komfortu. To znamená, že sme sa zastavili vždy, keď to situácia vyžadovala – či už kvôli hladu, smädu alebo nutnosti nabiť batériu. Výsledok však prekvapil.
Priebeh cesty
Vyrazili sme z Piešťan o 8:00 ráno so 100 % nabitou batériou (87 kWh). Tu je priebeh jednotlivých úsekov:
Piešťany – Ružomberok (248 km): Prvá zastávka bola v Ružomberku po 2 hodinách a 31 minútach jazdy. Počas tejto časti sme držali konštantný tempomat na 130 km/h s občasnými spomaleniami v okolí Strečna, kde je nutné zísť z D1. Na mieste sme si dali skorý obed a zároveň nabili 29,5 kWh energie za 30 minút, čo nám opäť prinieslo prakticky plnú batériu.
Ružomberok – Prešov (150 km): Druhý úsek bol kratší, no kvôli dopravnej situácii zahŕňal časť jazdy v kolóne. Tento úsek sme zvládli za 1 hodinu a 37 minút. V Prešove sme vybavili všetko potrebné a zároveň nabíjali takmer hodinu, čo nám do batérie pridalo ďalších 48 kWh.
Prešov – Žilina (200 km): Cesta naspäť zahŕňala zastávku v Žiline po 2 hodinách a 40 minútach jazdy. Nabíjanie počas pauzy na jedlo trvalo 30 minút, počas ktorých sme pridali 32 kWh energie.
Žilina – Piešťany (105 km): Finálny úsek bol relatívne krátky a prešli sme ho za necelú hodinu. Do Piešťan sme dorazili so stavom batérie na úrovni 80 % o 19:01, teda o 11 hodín neskôr. Zaujímavé pritom je, že počas celej cesty sme nemuseli zastaviť ani raz kvôli nabíjaniu, všetku energiu sa podarilo dobiť počas zastávok, ktoré by sme urobili bez ohľadu na to, či ideme spaľovacím alebo elektrickým autom. Celkovo sme tak prešli viac než 700 km.
Zhodnotenie a celkové náklady
Vďaka dobrej sieti nabíjacích staníc na severnej trase sme nikdy nemali problém nabiť auto. Rýchlonabíjačky boli dostupné na každom mieste, kde sme zastavili, čo zaručilo, že sme neplytvali časom. A celková cena nabíjania? 0 eur.
Všetko bolo pokryté vďaka programu Maxi od GreenWay, ktorý stojí 60 € mesačne a zahŕňa 150 kWh. Naša celková spotreba 110 kWh sa do tohto limitu bez problémov zmestila. Po vyčerpaní limitu by cesta (vrátane viac-menej zbytočného nabíjania pri poslednej zastávke v Žiline, aj bez tohto nabíjania by sme trasu nemali problém dokončiť) stála približne 44 €, čo je aj tak menej, ako by sme zaplatili za naftu – cesta na spaľovacom aute so spotrebou 6 l/100 km by vyšla na 63 €. Bez predplatného by však cesta stála až 93 €, čo už je výrazne viac než pri spaľováku.
Pri pohľade na cenovú efektivitu sa teda oplatí zvážiť predplatné nabíjacích sietí. Domáce nabíjanie je však stále najlacnejšie – nabitie elektrického Scenicu z domácej zásuvky stojí len 9 € a pokryje až 500 km. Pri takto dlhej trase však neprichádza do úvahy len nabíjanie z domáceho wall boxu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
Z 500 € na 50 €. Štát odpúšťa Slovákom absurdný poplatok za staré autá, ktoré už ani neexistujú
Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ničivé tornádo spustošilo obec pri slovenských hraniciach a strhávalo strechy desiatkam domov
Izrael zasiahol Damask: Cieľom bolo vojenské veliteľstvo a sídlo ministerstva obrany
MIMORIADNE: Matku obvinili z vraždy syna. Predstierala, že sa utopil v Liptovskej Mare
Hromadná bitka na Draždiaku: Polícia pátra po agresoroch aj očitých svedkoch (VIDEO)
Ruský riskantný megaplán na Ukrajine je závislý na jednom faktore. Pomôcť má KĽDR
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
- Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
-
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Výnimočný motor posunie elektromobily vpred. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý zamotá trh
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
Slovensko napoja na recyklované palivo. Európska mocnosť má so Slovenskom veľké plány
Elektrobus v Šali prepravil už viac ako milión cestujúcich a získava si čoraz väčšiu obľubu
Slovensko sa nemá čím pochváliť. V umelej inteligencii v EÚ značne zaostáva
Fico opäť cúva pred Bruselom. Slovensko blokuje sankcie a riskuje miliardové žaloby
Kataster sa konečne spamätal. Oddnes si dôležitý dokument vybavíš aj na pošte
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP