Odporcovia stratili argumenty. Otestovali sme elektrický Scenic na trase vyše 700 km a stálo nás to menej, než tankovať spaľovák
Pri testovaní nového elektrického Renaultu Scenic som sa rozhodol preveriť jeho schopnosti na jednej zo známych slovenských ciest – severnej trase Piešťany-Prešov a späť, ktorú niektorí Slováci absolvujú na pravidelnej báze. Okrem skvelých technologických vylepšení ma zaujímalo, ako si auto poradí so spotrebou, prevýšeniami a komfortom na dlhšej trase.
Severná trasa cez Strečno je známa svojimi kopcovitými úsekmi a častými zmenami prevýšenia, ktoré dokážu poriadne preveriť efektivitu elektromobilu. Cieľom bolo prejsť celú trasu s minimom zastávok na nabíjanie, avšak bez obmedzovania komfortu. To znamená, že sme sa zastavili vždy, keď to situácia vyžadovala – či už kvôli hladu, smädu alebo nutnosti nabiť batériu. Výsledok však prekvapil.
Priebeh cesty
Vyrazili sme z Piešťan o 8:00 ráno so 100 % nabitou batériou (87 kWh). Tu je priebeh jednotlivých úsekov:
Piešťany – Ružomberok (248 km): Prvá zastávka bola v Ružomberku po 2 hodinách a 31 minútach jazdy. Počas tejto časti sme držali konštantný tempomat na 130 km/h s občasnými spomaleniami v okolí Strečna, kde je nutné zísť z D1. Na mieste sme si dali skorý obed a zároveň nabili 29,5 kWh energie za 30 minút, čo nám opäť prinieslo prakticky plnú batériu.
Ružomberok – Prešov (150 km): Druhý úsek bol kratší, no kvôli dopravnej situácii zahŕňal časť jazdy v kolóne. Tento úsek sme zvládli za 1 hodinu a 37 minút. V Prešove sme vybavili všetko potrebné a zároveň nabíjali takmer hodinu, čo nám do batérie pridalo ďalších 48 kWh.
Prešov – Žilina (200 km): Cesta naspäť zahŕňala zastávku v Žiline po 2 hodinách a 40 minútach jazdy. Nabíjanie počas pauzy na jedlo trvalo 30 minút, počas ktorých sme pridali 32 kWh energie.
Žilina – Piešťany (105 km): Finálny úsek bol relatívne krátky a prešli sme ho za necelú hodinu. Do Piešťan sme dorazili so stavom batérie na úrovni 80 % o 19:01, teda o 11 hodín neskôr. Zaujímavé pritom je, že počas celej cesty sme nemuseli zastaviť ani raz kvôli nabíjaniu, všetku energiu sa podarilo dobiť počas zastávok, ktoré by sme urobili bez ohľadu na to, či ideme spaľovacím alebo elektrickým autom. Celkovo sme tak prešli viac než 700 km.

Zhodnotenie a celkové náklady
Vďaka dobrej sieti nabíjacích staníc na severnej trase sme nikdy nemali problém nabiť auto. Rýchlonabíjačky boli dostupné na každom mieste, kde sme zastavili, čo zaručilo, že sme neplytvali časom. A celková cena nabíjania? 0 eur.
Všetko bolo pokryté vďaka programu Maxi od GreenWay, ktorý stojí 60 € mesačne a zahŕňa 150 kWh. Naša celková spotreba 110 kWh sa do tohto limitu bez problémov zmestila. Po vyčerpaní limitu by cesta (vrátane viac-menej zbytočného nabíjania pri poslednej zastávke v Žiline, aj bez tohto nabíjania by sme trasu nemali problém dokončiť) stála približne 44 €, čo je aj tak menej, ako by sme zaplatili za naftu – cesta na spaľovacom aute so spotrebou 6 l/100 km by vyšla na 63 €. Bez predplatného by však cesta stála až 93 €, čo už je výrazne viac než pri spaľováku.

Pri pohľade na cenovú efektivitu sa teda oplatí zvážiť predplatné nabíjacích sietí. Domáce nabíjanie je však stále najlacnejšie – nabitie elektrického Scenicu z domácej zásuvky stojí len 9 € a pokryje až 500 km. Pri takto dlhej trase však neprichádza do úvahy len nabíjanie z domáceho wall boxu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií

Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ

Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení

Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)

Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými" palivami, vieme kedy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

VIDEO: V Číne padla 758-metrová stavba za pár sekúnd. Otvorili ju pred pár mesiacmi

V Bratislave servíruje sviečkovú aj rebrá tak, ako ich ešte nepoznáš. Známy šéfkuchár vymenil streetfood za vlastný podnik

Slovák Radoslav Danilák vytvoril čipy, ktoré môžu prekonať NVIDIA aj Intel: Dostali sme objednávku v hodnote 500 miliónov dolárov

SaS hlási novú posilu. Po Hlinovi a Holečkovej mieri k liberálom ďalší z radov konzervatívcov

Nezvestné dievča z Trebišova mali nájsť na povale domu. Polícia zadržala podozrivú osobu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
- Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
- Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení
- Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ
- Vydržia až 40 rokov a ponúknu dojazd 1000 km. Slávna automobilka oznámila nasadenie revolučných batérií
Pre mnohých vodičov to bude šok. Nový zákon mení fungovanie STK
Koniec éry slovenských áut? Automobilky sa dostali do slepej uličky, z ktorej niet úniku
VEĽKÝ ZLOM: Slovensko sa možno dočká jedného z najväčších energetických projektov v histórii
Blízko Slovenska vyrastie najväčšie centrum AI v Európe. Google bude stáť rekordných 5,5 miliárd eur
Tesla strácha dych a bude horšie. Ich najväčší rival valcuje svet, záplava lacných EV bude enormná
Microsoft stavia „AI mesto budúcnosti“. V európskej krajine investuje 10 miliárd dolárov
Svet sa ocitol na prahu ničivého konfliktu. Jadrové zbrane raketovo pribúdajú, toto hrozí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

VIDEO: V Číne padla 758-metrová stavba za pár sekúnd. Otvorili ju pred pár mesiacmi

V Bratislave servíruje sviečkovú aj rebrá tak, ako ich ešte nepoznáš. Známy šéfkuchár vymenil streetfood za vlastný podnik

Slovák Radoslav Danilák vytvoril čipy, ktoré môžu prekonať NVIDIA aj Intel: Dostali sme objednávku v hodnote 500 miliónov dolárov

SaS hlási novú posilu. Po Hlinovi a Holečkovej mieri k liberálom ďalší z radov konzervatívcov

