Odporcovia stratili argumenty. Otestovali sme elektrický Scenic na trase vyše 700 km a stálo nás to menej, než tankovať spaľovák
Pri testovaní nového elektrického Renaultu Scenic som sa rozhodol preveriť jeho schopnosti na jednej zo známych slovenských ciest – severnej trase Piešťany-Prešov a späť, ktorú niektorí Slováci absolvujú na pravidelnej báze. Okrem skvelých technologických vylepšení ma zaujímalo, ako si auto poradí so spotrebou, prevýšeniami a komfortom na dlhšej trase.
Severná trasa cez Strečno je známa svojimi kopcovitými úsekmi a častými zmenami prevýšenia, ktoré dokážu poriadne preveriť efektivitu elektromobilu. Cieľom bolo prejsť celú trasu s minimom zastávok na nabíjanie, avšak bez obmedzovania komfortu. To znamená, že sme sa zastavili vždy, keď to situácia vyžadovala – či už kvôli hladu, smädu alebo nutnosti nabiť batériu. Výsledok však prekvapil.
Priebeh cesty
Vyrazili sme z Piešťan o 8:00 ráno so 100 % nabitou batériou (87 kWh). Tu je priebeh jednotlivých úsekov:
Piešťany – Ružomberok (248 km): Prvá zastávka bola v Ružomberku po 2 hodinách a 31 minútach jazdy. Počas tejto časti sme držali konštantný tempomat na 130 km/h s občasnými spomaleniami v okolí Strečna, kde je nutné zísť z D1. Na mieste sme si dali skorý obed a zároveň nabili 29,5 kWh energie za 30 minút, čo nám opäť prinieslo prakticky plnú batériu.
Ružomberok – Prešov (150 km): Druhý úsek bol kratší, no kvôli dopravnej situácii zahŕňal časť jazdy v kolóne. Tento úsek sme zvládli za 1 hodinu a 37 minút. V Prešove sme vybavili všetko potrebné a zároveň nabíjali takmer hodinu, čo nám do batérie pridalo ďalších 48 kWh.
Prešov – Žilina (200 km): Cesta naspäť zahŕňala zastávku v Žiline po 2 hodinách a 40 minútach jazdy. Nabíjanie počas pauzy na jedlo trvalo 30 minút, počas ktorých sme pridali 32 kWh energie.
Žilina – Piešťany (105 km): Finálny úsek bol relatívne krátky a prešli sme ho za necelú hodinu. Do Piešťan sme dorazili so stavom batérie na úrovni 80 % o 19:01, teda o 11 hodín neskôr. Zaujímavé pritom je, že počas celej cesty sme nemuseli zastaviť ani raz kvôli nabíjaniu, všetku energiu sa podarilo dobiť počas zastávok, ktoré by sme urobili bez ohľadu na to, či ideme spaľovacím alebo elektrickým autom. Celkovo sme tak prešli viac než 700 km.
Zhodnotenie a celkové náklady
Vďaka dobrej sieti nabíjacích staníc na severnej trase sme nikdy nemali problém nabiť auto. Rýchlonabíjačky boli dostupné na každom mieste, kde sme zastavili, čo zaručilo, že sme neplytvali časom. A celková cena nabíjania? 0 eur.
Všetko bolo pokryté vďaka programu Maxi od GreenWay, ktorý stojí 60 € mesačne a zahŕňa 150 kWh. Naša celková spotreba 110 kWh sa do tohto limitu bez problémov zmestila. Po vyčerpaní limitu by cesta (vrátane viac-menej zbytočného nabíjania pri poslednej zastávke v Žiline, aj bez tohto nabíjania by sme trasu nemali problém dokončiť) stála približne 44 €, čo je aj tak menej, ako by sme zaplatili za naftu – cesta na spaľovacom aute so spotrebou 6 l/100 km by vyšla na 63 €. Bez predplatného by však cesta stála až 93 €, čo už je výrazne viac než pri spaľováku.
Pri pohľade na cenovú efektivitu sa teda oplatí zvážiť predplatné nabíjacích sietí. Domáce nabíjanie je však stále najlacnejšie – nabitie elektrického Scenicu z domácej zásuvky stojí len 9 € a pokryje až 500 km. Pri takto dlhej trase však neprichádza do úvahy len nabíjanie z domáceho wall boxu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
Slávna značka je v hlbokej kríze. Ku dnu ju ťahá hneď niekoľko faktorov, Stellantis je zúfalý
Mať veľké oči sa mu nevyplatilo. Musk s Cybertruckom prerazil dno, teraz zúfalo znižuje cenu
Elektromobil nabijeme za 4 minúty. Európska firma hlási obrovský pokrok v rozbehnutom projekte
Spoluzakladateľ Tesly má plán, ako poraziť Čínu. Odpad z batérií mení na „strategickú zbraň“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Finančná neistota nevzniká náhodou: Úspešní podnikatelia sú tí, ktorí sa riadia intuíciou a flexibilne reagujú (ODBORNÍK)
Bezos predal svoje sídlo s prístavom a bambusovým hájom. Vytvoril nový rekord v predaji nehnuteľnosti
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
NAJNOVŠÍ PRIESKUM: Voliči Progresívneho Slovenska prechádzajú k Matovičovi. Do parlamentu by sa dostalo 7 strán
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Rusko posiela Nemecku jasný odkaz. Rakety Taurus môžu všetko zmeniť
Prinúti ťa stráviť v appke celé hodiny. Instagram zavádza novú funkciu zameranú na Reels
Ukrajina sa opäť musí obávať útokov na energetickú infraštruktúru. Prímerie sa skončilo
OpenAI má bizarný problém. Najnovšie výkonné modely robia jednu zlú vec častejšie, než tie staré
Alkohol neničí len mozog. Nová štúdia odhalila desivé spojenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Finančná neistota nevzniká náhodou: Úspešní podnikatelia sú tí, ktorí sa riadia intuíciou a flexibilne reagujú (ODBORNÍK)
Bezos predal svoje sídlo s prístavom a bambusovým hájom. Vytvoril nový rekord v predaji nehnuteľnosti
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
NAJNOVŠÍ PRIESKUM: Voliči Progresívneho Slovenska prechádzajú k Matovičovi. Do parlamentu by sa dostalo 7 strán
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené