Mazda včera oficiálne začala výrobu svojho prvého elektrického modelu MX-30 v závode Ujina v Hirošime. Malý crossover ponúkne moderný dizajn s netradičným otváraním dverí, pričom jeho cena na Slovensku prekračuje 30 000 €. Na tému upozornil portál Electrek.

Zaujímavý dizajn, slabý dojazd

Japonská automobilka sa do sveta elektromobilov dostala až v októbri minulého roka, keď na autosalóne Tokyo Motor Show predstavila malý crossover MX-30, ktorý zaujal najmä moderným dizajnom, ale aj netradičným otváraním dverí.

Model MX-30 disponuje elektrickým motorom e-Skyactiv, ktorý má výkon 105 kW (143 koní) a energiu čerpá z pomernej malej lítium-iónovej 35,5 kWh batérie s vlastným chladiacim systémom, ktorá dokáže z vozidla vytiahnuť dojazd na úrovni nelákavých 200 km (WLTP), avšak pri jazde v meste narastie na 262 km. Mazda má pre použitie menšej kapacity batérie svoje odôvodnenie. Christian Schultze, riaditeľ výskumného a vývojového centra automobilky v Európe, tvrdí, že celkové emisie CO2 35,5 kWh batérie crossoveru MX-30 sú porovnateľné s dieselovým motorom modelu Mazda 3.

Toto porovnanie zahŕňa celkové emisie CO2 pre použitie vozidla, ako aj výrobu a likvidáciu batérií. Schultze zároveň pre portál Automotive News povedal, že batéria s kapacitou 95 kWh by od prvého dňa mala podstatne vyššie emisie CO2. Bohužiaľ v tomto porovnaní už nezmieňuje alternatívu v podobe dieselového motora.

Mazda však poskytla infografiku, ktorá ukazuje porovnanie emisií CO2 pre 95 kWh batériu (zelená) a 35,5 kWh batériu (biela s červenou trendovou čiarou). Navyše tvrdí, že väčšia batéria nemá opodstatnenie, nakoľko jej mestskí a prímestskí zákazníci v Európe najazdia v priemere 40 km denne. Vodiči, ktorí požadujú väčší dojazd si podľa môžu zakúpiť model MX-30 s motorom rozširujúcim dojazd.

MX-30 je schopné nabíjania striedavým, ale aj jednosmerným prúdom. Pri nabíjaním jednosmerným prúdom až do 50 kW trvá doplnenie kapacity z 0 na 80 % približne 40 minút.

Zaujímavé je však aj riešenie otvárania dverí. Tie sa dokážu otvoriť o 82° v prípade predného páru dverí a o 80° vzadu, čím cestujúcim ponúkajú dostatok priestoru na nastúpenie, no zároveň im poskytnú lepší zážitok z otvoreného priestoru a prinesú nové možnosti napríklad pri nakladaní vecí.

Japonci nezabudli ani na technológie v interiéri, ktorý je mimochodom zložený z materiálov s minimálnym dopadom na životné prostredie. Jeho hlavnou časťou je veľký 7″ dotykový displej umiestnený pred elektronickou riadiacou pákou s automatickým radením.

Cenou sa neradí medzi najlacnejšie modely

Nezabudnime však na asi najdôležitejší aspekt, ktorým je cena. Na Slovensku je rezervačný systém na stránke výrobcu funkčný už nejakú dobu a nová Mazda MX-30 má u nás štartovaciu cenovku 33 900 € za základnú verziu. Prehľad cien ostatných výbav si môžeš pozrieť nižšie.

  • GT – 33 900 €
  • GT Plus – 34 790 €
  • First Edition Modern Confidence – 34 400 € 
  • First Edition Vintage Leatherette – 34 400 €
  • GT Plus / Luxury Modern – 36 190 € 
  • GT Plus Luxury Vintage – 36 190 € 

Výroba elektromobilu v továrni Ujina v japonskej Hirošime je už v plnom prúde a výrobca uvádza, že u všetkých autorizovaných predajcov bude MX-30 k dispozícii počas bližšie nešpecifikovaných mesiacov na jeseň 2020.

Pošli nám TIP na článok



E-autá