Dostupný hatchback, ktorý milujú aj Slováci, je tu v novej generácii. Vyskúšali sme Peugeot 308
Peugeot slovenským novinárom podrobne predstavil horúcu novinku v podobe nového Peugeotu 308. Populárny hatchback prichádza v úplne novej generácii, ktorá prináša do áut francúzskej značky niektoré technologické vychytávky vôbec po prvýkrát.
Peugeot 308 zároveň patrí do mimoriadne silného segmentu, ktorý sa teší veľkej obľube u slovenských vodičov. V nižšej strednej triede tak bude konkurovať napríklad Volkswagenu Golf, Hyundai i30, Kii Ceed, Fordu Focus či dokonca škodováckej Octavii.
Aj ako plug-in hybrid
Benzínový 1,2-litrový trojvalec s turbom naladený na 81 kW (110 k) alebo 96 kw (130 koní) bude môcť rovnako nahradiť 130-koňový 1,5 litrový diesel, či prípadne „zelená“ voľba v podobe plug-in hybridu. Ten môže byť ideálnym spoločníkom na kratšie mestské trasy, hoci jeho cenovka bude pochopiteľne postavená najvyššie.
Spaľovacia časť verzie HYBRID 180 bude mať 110 kW (150 koní) a HYBRID 225 až 132 kw (180 koní), pričom obe sú spriahnuté výhradne s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Pod kapotou nájdeš rokmi overený 1,6-litrový prepĺňaný štvorvalec v spolupráci s jedným 102 kW elektromotorom na prednej náprave. Kombinovaný výkon hybridov tak bude dosahovať veľmi slušných 180, respektíve 225 koní.
Porovnanie s „benzíňákmi“ ukazuje, že elektrifikovaná 308 priberie vďaka batériám a elektromotoru 350 kg. Akumulátor s 12,4 kWh kapacitou nabiješ výkonom 3,7 kW z domácej zásuvky za 7 hodín (silnejšia 14 A za 4 hodiny), na želanie ale bude aj palubná nabíjačka s výkonom až 7,4 kW. Do tej domáci wallbox alebo bežná nabíjačka pri obchodnom centre 100 % natlačí za menej než 2 hodiny. Takto potom výhradne v režime na elektrinu prejdeš asi 60 kilometrov.
So špičkovými technológiami
Agresívny dizajn zaujme stále relatívne novým logom Peugeotu a veľkou maskou, čím sa tak dizajnéri po utiahnutej druhej generácii vracajú k odkazu úplne prvej 308-čky. Vôbec po prvýkrát budú vo výbave aj Full LED svetlomety s technológiou Matrix segmentov. K štyrom vo funkcii stretávacích svetiel sa tak v diaľkovom režime pridá 20 segmentov s funkciou vyrezávania okoloidúcich vozidiel a plynulou zmenou sveteľného lúča. Funkciu je možné využívať pri rýchlosti nad 50 km/h.
Samozrejmosťou sú LED svetlá už aj vzadu, namiesto klasických halogénových žiaroviek. V interiéri dominuje tradičný i-Cockpit, ktorý posúva digitálnu prístrojovku vyššie nad volant. Tá môže byť vo verzii GT aj s malým 3D efektom, ktorý je ale v nastaveniach vozidla vypínateľný.
Naša krátka skúsenosť ale potvrdzuje, že vyššie postavy môžu mať problém s ideálnym posedom, pri ktorom by veniec volantu neprekrýval aspoň časť údajov.
Tento nedostatok ale rozptýli úplne nový 10-palcový stredový displej. Virtuálne ovládače pod ním sa dajú prispôsobiť, ako skratka sa sem dá „vytiahnuť“ napríklad ovládanie systému Stop Start či niektoré z iných submenu. Základná obrazovka potom funguje systémom widgetov. Dáta o počasí alebo aktuálnej dopravnej situácii sa čerpajú zo zabudovanej SIM karty a dátové pripojenie by malo byť zadarmo dostupné až 3 roky od kúpy vozidla.
Technologické duše poteší aj prechod na USB-C konektory, plocha pre bezdrôtové nabíjanie smartfónu či bezdrôtové zrkadlenie cez Android Auto a Apple CarPlay. V stredovej doske môže byť minimalistický volič prevodovky alebo jazdných režimov.
Systém AQS dokonca monitoruje kvalitu vzduchu vstupujúceho do kabíny a dokáže automaticky aktivovať vnútornú cirkuláciu. Údaje vidíš na dotykovom displeji, ktorý môže hrať cez audiosystém Focal.
Balíček asistentov zahŕňa aj adaptívny tempomat, držanie jazdných pruhov, rozpoznávanie dopravných značiek s možnosťou potvrdiť zobrazenú maximálnu rýchlosť a 360° kamerový systém pre jednoduchšie parkovanie so 4 kamerami.
Výpočet medzigeneračných zmien 308-čky na novej platforme EMP2 zahŕňa predĺženie auta na 4,36 metra (+11 cm) a rázvoru o 55 mm. Peugeot vyrátal, že plug-in hybrid má náklady na údržbu za 36 mesiacov a 90 000 km porovnateľné s naftovými verziami, no za rovnaký čas a vzdialenosť ušetrí až 12 % „nákladov za energiu“. Záruka na batériu je 8 rokov alebo 160-tisíc kilometrov, po ktorých výrobca garantuje aspoň 70 % nabíjacej kapacity.
Prvé Peugeoty 308 by mali k slovenským dílerom prísť na prelome rokov, kombi verzia SW bude podľa predbežných informácií dostupná o 3 až 4 mesiace neskôr.
Ostá elektrifikovaná verzia 508
Nakrátko sme mali možnosť skúsiť aj plug-in verziu Peugeotu 508. Tu sa však hybridné ústrojenstvo veľmi nehrá na znižovanie spotreby. Štítky Peugeot Sport jasne odkazujú na športové ambície.
Pod kapotou je rovnako 1,6 l turbomotor, tentokrát však naladený až na 200 koní a elektromotory sú rovno dva. Celkový výkon pohonnej sústavy tak dosahuje až 265 kW / 360 koní s 520 Nm krútiaceho momentu.
Batéria tu má menšiu kapacitu 11,5 kWh a čisto elektrický dojazd klesol na 42, respektíve 45 km pri kombi vezii SW.
Možnosť nabíjať štandardnými 3,7 kW v sérii alebo so zosilnenou palubnou nabíjačkou až 7,4 kW zostáva rovnaká ako v prípade novej 308. Interiér, respektíve infotainment 508 Peugeot Sport Engineered je ale o generáciu starší, Apple CarPlay napríklad funguje len cez kábel.
Oko tak viac zaujmú aerodynamické doplnky v krikľavo zelenej farbe. Tento model už svoj cenník má, plug-in hybrid je k dispozícii prakticky len v jednej verzii výbavy za 64 990 eur, respektíve 66 290 eur pri kombíku. Doobjednať sa sa dajú len „drobnosti“ ako elektrické strešné, vyhrievané predné okno alebo spomenutá zosilnená nabíjačka za 500 eur.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Poznáme ceny diaľničných známok pre rok 2026. Mnohých šoférov určite prekvapia
Slováci ich autá milujú. Veľká automobilka ukázala svoje auto budúcnosti, ide úplne proti prúdu
Mužom hrozí mastná pokuta: V Česku dostali ženy vlastné parkovacie miesta, odborníkom sa to nepozdáva
Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slávna kozmetická značka sa topí v sťažnostiach. Slováci márne čakajú na svoje online nákupy, firma ich ignoruje
Prekvapivé odhalenie: Tieto potraviny urýchľujú demenciu o desiatky rokov, ukazuje rozsiahly výskum
50-tisíc úmrtí ročne prinútilo vládu konať. Španielsko zavádza najprísnejší zákaz v Európe
Ako ovládaš slovenské dejiny? Prever si svoje vedomosti v kvíze, druhú otázku uhádne len skutočný národovec
O prácu prídu mnohí Slováci: Štátna firma vo veľkom prepúšťa, dôvodom je konsolidácia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tisíce ton zlata, medi a striebra. Na hranici dvoch štátov našli najväčší poklad za posledných 30 rokov
- Padnutý strom v Amazónii nechal vedcov v nemom úžase. Odhalil tajomstvo ukryté stáročia
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci si našli nového miláčika. Tento mobil nestojí 1000 eur a poráža vlajkové lode Apple a Samsungu
- Vedci našli artefakt starý 80 000 rokov. Odhalil, že o minulosti ľudstva sme sa totálne mýlili
-
- Padnutý strom v Amazónii nechal vedcov v nemom úžase. Odhalil tajomstvo ukryté stáročia
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Vedci našli artefakt starý 80 000 rokov. Odhalil, že o minulosti ľudstva sme sa totálne mýlili
- Tisíce ton zlata, medi a striebra. Na hranici dvoch štátov našli najväčší poklad za posledných 30 rokov
- Slováci si našli nového miláčika. Tento mobil nestojí 1000 eur a poráža vlajkové lode Apple a Samsungu
-
- Vedcom padla sánka. 4 757 metrov pod ľadom Antarktídy objavili stratený svet
- Veľmoc našla ložisko mimoriadne vzácnej suroviny. Má astronomickú hodnotu
- Vedci našli artefakt starý 80 000 rokov. Odhalil, že o minulosti ľudstva sme sa totálne mýlili
- Nová rana pre vodičov. Ak nemáš splnenú túto podmienku, auto ti na STK neprejde
- Padnutý strom v Amazónii nechal vedcov v nemom úžase. Odhalil tajomstvo ukryté stáročia
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
iPhony a Androidy si konečne rozumejú. Veľký operátor spustil Slovákom roky vytúženú funkciu
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP