Dostupný hatchback, ktorý milujú aj Slováci, je tu v novej generácii. Vyskúšali sme Peugeot 308
Peugeot slovenským novinárom podrobne predstavil horúcu novinku v podobe nového Peugeotu 308. Populárny hatchback prichádza v úplne novej generácii, ktorá prináša do áut francúzskej značky niektoré technologické vychytávky vôbec po prvýkrát.
Peugeot 308 zároveň patrí do mimoriadne silného segmentu, ktorý sa teší veľkej obľube u slovenských vodičov. V nižšej strednej triede tak bude konkurovať napríklad Volkswagenu Golf, Hyundai i30, Kii Ceed, Fordu Focus či dokonca škodováckej Octavii.
Aj ako plug-in hybrid
Benzínový 1,2-litrový trojvalec s turbom naladený na 81 kW (110 k) alebo 96 kw (130 koní) bude môcť rovnako nahradiť 130-koňový 1,5 litrový diesel, či prípadne „zelená“ voľba v podobe plug-in hybridu. Ten môže byť ideálnym spoločníkom na kratšie mestské trasy, hoci jeho cenovka bude pochopiteľne postavená najvyššie.
Spaľovacia časť verzie HYBRID 180 bude mať 110 kW (150 koní) a HYBRID 225 až 132 kw (180 koní), pričom obe sú spriahnuté výhradne s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Pod kapotou nájdeš rokmi overený 1,6-litrový prepĺňaný štvorvalec v spolupráci s jedným 102 kW elektromotorom na prednej náprave. Kombinovaný výkon hybridov tak bude dosahovať veľmi slušných 180, respektíve 225 koní.
Porovnanie s „benzíňákmi“ ukazuje, že elektrifikovaná 308 priberie vďaka batériám a elektromotoru 350 kg. Akumulátor s 12,4 kWh kapacitou nabiješ výkonom 3,7 kW z domácej zásuvky za 7 hodín (silnejšia 14 A za 4 hodiny), na želanie ale bude aj palubná nabíjačka s výkonom až 7,4 kW. Do tej domáci wallbox alebo bežná nabíjačka pri obchodnom centre 100 % natlačí za menej než 2 hodiny. Takto potom výhradne v režime na elektrinu prejdeš asi 60 kilometrov.
So špičkovými technológiami
Agresívny dizajn zaujme stále relatívne novým logom Peugeotu a veľkou maskou, čím sa tak dizajnéri po utiahnutej druhej generácii vracajú k odkazu úplne prvej 308-čky. Vôbec po prvýkrát budú vo výbave aj Full LED svetlomety s technológiou Matrix segmentov. K štyrom vo funkcii stretávacích svetiel sa tak v diaľkovom režime pridá 20 segmentov s funkciou vyrezávania okoloidúcich vozidiel a plynulou zmenou sveteľného lúča. Funkciu je možné využívať pri rýchlosti nad 50 km/h.
Samozrejmosťou sú LED svetlá už aj vzadu, namiesto klasických halogénových žiaroviek. V interiéri dominuje tradičný i-Cockpit, ktorý posúva digitálnu prístrojovku vyššie nad volant. Tá môže byť vo verzii GT aj s malým 3D efektom, ktorý je ale v nastaveniach vozidla vypínateľný.
Naša krátka skúsenosť ale potvrdzuje, že vyššie postavy môžu mať problém s ideálnym posedom, pri ktorom by veniec volantu neprekrýval aspoň časť údajov.
Tento nedostatok ale rozptýli úplne nový 10-palcový stredový displej. Virtuálne ovládače pod ním sa dajú prispôsobiť, ako skratka sa sem dá „vytiahnuť“ napríklad ovládanie systému Stop Start či niektoré z iných submenu. Základná obrazovka potom funguje systémom widgetov. Dáta o počasí alebo aktuálnej dopravnej situácii sa čerpajú zo zabudovanej SIM karty a dátové pripojenie by malo byť zadarmo dostupné až 3 roky od kúpy vozidla.
Technologické duše poteší aj prechod na USB-C konektory, plocha pre bezdrôtové nabíjanie smartfónu či bezdrôtové zrkadlenie cez Android Auto a Apple CarPlay. V stredovej doske môže byť minimalistický volič prevodovky alebo jazdných režimov.
Systém AQS dokonca monitoruje kvalitu vzduchu vstupujúceho do kabíny a dokáže automaticky aktivovať vnútornú cirkuláciu. Údaje vidíš na dotykovom displeji, ktorý môže hrať cez audiosystém Focal.
Balíček asistentov zahŕňa aj adaptívny tempomat, držanie jazdných pruhov, rozpoznávanie dopravných značiek s možnosťou potvrdiť zobrazenú maximálnu rýchlosť a 360° kamerový systém pre jednoduchšie parkovanie so 4 kamerami.
Výpočet medzigeneračných zmien 308-čky na novej platforme EMP2 zahŕňa predĺženie auta na 4,36 metra (+11 cm) a rázvoru o 55 mm. Peugeot vyrátal, že plug-in hybrid má náklady na údržbu za 36 mesiacov a 90 000 km porovnateľné s naftovými verziami, no za rovnaký čas a vzdialenosť ušetrí až 12 % „nákladov za energiu“. Záruka na batériu je 8 rokov alebo 160-tisíc kilometrov, po ktorých výrobca garantuje aspoň 70 % nabíjacej kapacity.
Prvé Peugeoty 308 by mali k slovenským dílerom prísť na prelome rokov, kombi verzia SW bude podľa predbežných informácií dostupná o 3 až 4 mesiace neskôr.
Ostá elektrifikovaná verzia 508
Nakrátko sme mali možnosť skúsiť aj plug-in verziu Peugeotu 508. Tu sa však hybridné ústrojenstvo veľmi nehrá na znižovanie spotreby. Štítky Peugeot Sport jasne odkazujú na športové ambície.
Pod kapotou je rovnako 1,6 l turbomotor, tentokrát však naladený až na 200 koní a elektromotory sú rovno dva. Celkový výkon pohonnej sústavy tak dosahuje až 265 kW / 360 koní s 520 Nm krútiaceho momentu.
Batéria tu má menšiu kapacitu 11,5 kWh a čisto elektrický dojazd klesol na 42, respektíve 45 km pri kombi vezii SW.
Možnosť nabíjať štandardnými 3,7 kW v sérii alebo so zosilnenou palubnou nabíjačkou až 7,4 kW zostáva rovnaká ako v prípade novej 308. Interiér, respektíve infotainment 508 Peugeot Sport Engineered je ale o generáciu starší, Apple CarPlay napríklad funguje len cez kábel.
Oko tak viac zaujmú aerodynamické doplnky v krikľavo zelenej farbe. Tento model už svoj cenník má, plug-in hybrid je k dispozícii prakticky len v jednej verzii výbavy za 64 990 eur, respektíve 66 290 eur pri kombíku. Doobjednať sa sa dajú len „drobnosti“ ako elektrické strešné, vyhrievané predné okno alebo spomenutá zosilnená nabíjačka za 500 eur.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
Predaje elektromobilov lámu rekordy. Takéto čísla by si v Európe nikdy nečakal
Slovákom hrozí pokuta 100 eur. Čudná značka s dobrým úmyslom prekvapila vodičov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rebríček najhorších SUV na slovenskom trhu: Tieto autá technickou kontrolou len tak neprejdú, tvrdia odborníci
MIMORIADNE: Polícia zadržala známeho podnikateľa. Je podozrivý zo zločinu voči maloletým
Zabraňuje návalom hladu a brzdí priberanie: Biohacking trik Kristen Bell zaujal odborníkov na výživu
Obyčajný zápal močového mechúra môže byť prvým príznakom rakoviny. Vedci objavili prekvapivú súvislosť
Prelomový objav v boji s Parkinsonovou chorobou: Vedci odhalili, ako toxické proteíny ničia bunky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Zrodila sa technológia, ktorá berie dych. Lietadlo obalené bublinou môže znamenať revolúciu v histórii letectva
- Stroj zo studenej vojny prerobili na toto. Svetová veľmoc uchvátila svet, môže mať zákerné úmysly
- Slovákom leží v zuboch dodnes. Toto je príbeh filmu, kvôli ktorému Habera zažaloval Tarantinovho žiaka
- Vedci ostali šokovaní: ChatGPT vyriešil 2000-ročný matematický problém kurióznym spôsobom
- Hovoria o najlepšom filme posledných rokov. Oscarové prekvapenie je konečne online
-
- Zrodila sa technológia, ktorá berie dych. Lietadlo obalené bublinou môže znamenať revolúciu v histórii letectva
- Hovoria o najlepšom filme posledných rokov. Oscarové prekvapenie je konečne online
- Stroj zo studenej vojny prerobili na toto. Svetová veľmoc uchvátila svet, môže mať zákerné úmysly
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Slovákom leží v zuboch dodnes. Toto je príbeh filmu, kvôli ktorému Habera zažaloval Tarantinovho žiaka
-
- Na Slovensku odštartovala nová TV stanica. Dá sa pozerať úplne zadarmo a je v HD kvalite
- Na objavenie čakal 140 miliónov rokov. 15 km pod Európou našli vedci stratený svet
- Zrodila sa technológia, ktorá berie dych. Lietadlo obalené bublinou môže znamenať revolúciu v histórii letectva
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Nič podobné nenašli vyše 150 rokov. Záhadný kameň v Egypte odhalil „posolstvo“ staré 2263 rokov
Poľsko sa výrazne vojensky vyzbrojuje. Do konca roka chce posilniť svoju kľúčovú zónu
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP