Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Nie je to tak dávno, čo slovenské média obletela správa o tom, ako museli policajti niekoľko dní strážiť havarovaný plug-in hybrid, nakoľko slovenskí hasiči nemali potrebnú techniku na jeho zabezpečený presun. Takéto niečo sa už o pár mesiacov nestane, Ministerstvo hospodárstva totiž vyhlásilo verejnú súťaž o dodávku 51 kontajnerov na hasenie elektromobilov.

Súťaž sa už skončila, a tak poznáme víťaza, ktorým je nitrianska spoločnosť Unikov Nitra. Tá sa pri tejto špecifickej zákazke pasovala s ďalšími tromi slovenskými dodávateľmi. Skvelou správou je, že prvé kontajnery dostanú hasiči po celom Slovensku najneskôr do 6 mesiacov odo ukončenia verejnej súťaže.

Predmetom súťaže je aj zaškolenie hasičov

Výsledok verejnej súťaže spolu s podmienkami, čo musia kontajnery spĺňať, sa nachádza na webe Josephine. Predmetom zmluvy je teda dodanie 51 kontajnerov, ktoré si rozdelia krajské hasičské zbory po celom Slovensku. Na ich nákup poputuje vyše pol milióna eur. Kontajnery musia byť nové, vyrobené najneskôr v tomto roku, pričom prvých 25 kusov musí spoločnosť dodať do 6 mesiacov, zvyšok do 12 mesiacov od ukončenia súťaže.

Kontajner musí spĺňať podmienky pre triedu nebezpečnosti 9, jeho nosnosť má byť až 15 ton. Poškodené elektromobily sa doň budú nakladať pomocou ťažkej techniky cez uzatvárateľnú strechu. Elektrické autá v kontajneri sa budú nachádzať vo vodnom kúpeli, aby sa zamedzilo samovznieteniu batérie.

Okrem dodania kontajnerov je výrobca povinný vykonať aj jednorazové zaškolenie minimálne dvoch príslušníkov hasičského zboru v každom kraji, dokopy teda budeme mať na Slovensku vyškolených 16 ľudí na manipuláciu s kontajnermi na hasenie elektromobilov.

Konečne budeme pripravení

Elektromobilov na cestách neustále pribúda a žiaľ, nehody áut s vysokonapäťovými batériami budú čoraz bežnejšie, preto je dôležité pripraviť sa na ich bezpečnú likvidáciu včas a dôkladne.

Youtube/ Meternieuws/Screenshot

Nové kontajnery by hasičom mali výrazne pomôcť v boji s nebezpečným požiarom batérií. Nemci však nedávno ukázali oveľa lepší a ekologickejší spôsob, ako si poradiť s hasením elektrifikovaných áut.

Vodu možno kontaminovať

Spaľovacie autá síce horia štatisticky až 60-krát častejšie než elektromobily, vo väčšine prípadov je ale možné ich uhasiť oveľa jednoduchšie a ich požiare nie sú tak drastické. Elektromobily však vo vzácnych prípadoch postihujú reťazové reakcie, kedy plamene dosahujú teplotu až 1 300 °C, pričom ide o veľmi rýchlo sa šíriaci požiar.

V niektorých prípadoch dokonca batérie elektromobilov opakovane vzbĺknu aj niekoľko dní za sebou nemeckí hasiči preto testujú špeciálne vaky, do ktorých chcú vkladať elektromobily po nehodách spolu s približne 2 000 litrami vody. Jedná sa o oveľa jednoduchšie a lacnejšie riešenie v porovnaní so zaužívanými praktikami, v rámci ktorých sú takéto vozidlá odkladané do veľkých kontajnerov s cenou približne 70 000 € a spolu s 10 000 litrami vody.

Tieto vaky stoja „len“ 6 000 € a po tréningu zvládli štyria záchranári zabaliť vozidlo, v tomto prípade elektrický Volkswagen ID.3, do 20 minút, čo bol vyžadovaný cieľ. Plug-in hybridy potrebujú dokonca ešte viac vody, keďže je ich batéria umiestnená o niečo vyššie a nie v podlahe tak, ako pri „čistokrvných“ elektromobiloch.

Vodu môžu kontaminovať

Ani takéto staranie sa o poškodené elektromobily nie je žiadny všeliek kvôli úniku elektrolytov, ktoré pri reakcii s vodou vytvoria kyselinu fluorovodíkovú. Tá je prudko jedovatá a, pochopiteľne, aj žieravá, takže ani po eliminácii rizika požiaru nie je všetko vyriešené.

Vetter/Facebook

Vak na poškodené elektromobily má ale aj niekoľko nevýhod. Po použití sa ho musia požiarnici zbaviť a jedná sa len o jednorazové riešenie – na druhej strane veľký kontajner je možné používať prakticky s neobmedzenou životnosťou. Výrobca vaku, spoločnosť Vetter, pracuje na implementácii recyklácie vaku, avšak z finančného hľadiska je pri dlhodobom používaní aj naďalej výhodnejší kontajner. Vaky navyše nie sú dostatočne veľké na iné než osobné automobily a zatiaľ nie je doriešená ani problematika toho, kto za ne má vlastne platiť – hasiči, či poisťovňa.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú